Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Debatt: Hva er en god piaff?
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 26 Januar 2011 - 9:51    Tittel: Debatt: Hva er en god piaff? Svar med Sitat

Synes vi må lage litt liv her på forumet igjen. Laughing

Og kom over en link i dag som ga meg isnpirasjon til å lage en tråd jeg har tenkt på lenge nå.

Piaff er kanskje ikke aktuelt for så veldig mange av oss her inne å ri, men det betyr ikke at vi ikke kan ha en mening om hva som er en god og en dårlig piaff. For meg så synes jeg piaffen avslører mye ift om hesten går ordentlig, om den bærer seg bak, eller om den går på framparten. Og ved å diskutere dressur på et høyere nivå kan vi gjøre oss selv mer bevisst på hva det ultimate målet vårt er (selv om det er "uoppnåelig"), og gjøre oss opp noen tanker om vår egen ridning.

På dette bildet, hentet fra denne artikkelen på epona.tv , så ser man to forskjellige piaffer, hvor den ene er tydelig mer korrekt enn den andre.

Siterer også fra artikkelen:
"Det, man ser i mesterskaberne, er ikke længere piaffe og passage. Den øvelse, som de vil have at man skal tro, er passage, er i virkeligheden anspændte skridt. Det har intet at gøre med passage,"Dette sagt av dr Gerd Heuschmann (som vi diskuterte ganske ivrig i høst).

Er dere enig eller uenig med dr. Heuschmann?

Også håpet jeg kanskje vi kunne finne fram litt ulike videoer av hester som går i piaff, både de vi synes er gode, og de vi synes er dårlige, og så diskutere disse.

Jeg skal finne fram noen jeg og, men burde vel strengt talt jobbe litt også Embarassed
anncan

Ble Medlem: 30 Jul 2008

InnleggSkrevet: Onsdag 26 Januar 2011 - 13:28    Tittel: Svar med Sitat

Det er litt morsomt og veldig bra at dette blir mer og mer belyst rundt omkring, har også lest noen blogger på hest.no hvor kritikk rettes mot snarvei-ridde hester om jeg kan kalle det det.
Det virker jo som at jo raskere hesten er på Grand Prix og St George nivå jo bedre er det, men sånn er det jo ikke på ordentlig, man må nesten ta seg tid til hvert trinn på utdanningsskalaen nettopp for å få en EKTE piaff og passage.
Hadde blitt glad hvis det blir mer og mer slått ned på snarveiene og samling for hard hånd.. De gamle dressurrytterne som vant på 90 tallet ser jo mye mer harmoniske og riktigere ut synes jeg. Jeg digger Kyra, så her er video av henne kontra Edward Gal. Mulig den ene bloggen jeg har lest sammenlignet disse den også, likte den bloggen veldig godt men husker jo ikke hvem som hadde den nå da Rolling Eyes

http://www.youtube.com/watch?v=AfUFMJ9B420

Nå er ikke det om kun piaff da, sorry Laughing

Her er Edward og Totilas, de fikk 92,300% men jeg syns likevel at Kyras program er mye finere å se på. Matador er liksom fortsatt en hest, mens Totilas er litt sirkus med de høye knærne sine. Sorry meg Laughing

http://www.youtube.com/watch?v=vEvGcIVoHW4&feature=fvw
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 27 Januar 2011 - 10:22    Tittel: Svar med Sitat

Jeg også liker den videoen av Kyra og Matador.
Den videoen er fra når de vant en konkurranse i 1991, og jeg synes det er ganske interessant å sammenligne den med Gal og Totilas.
Da ser man hvordan dressuren har endret seg på 20 år. Så kan det debatteres om det er en god utvikling eller ikke. Gal og Totilas fikk en mye høyere prosent enn Kyra og Matador, men betyr det at det er bedre?

Denne hesten er riktignok fri, uten rytter, uten utstyr. Men for meg er dette et godt eksempel på dårlig piaff. (grusomt lang video, gå til ca 50 sekunder uti)
http://www.youtube.com/watch?v=G0da4iq2cnA&feature=player_embedded#

Blue Horse Matiné. Hva synes vi om denne?
http://www.youtube.com/watch?v=O4sciDyoxko&feature=player_embedded
monaB

Ble Medlem: 25 Apr 2007

InnleggSkrevet: Onsdag 23 Februar 2011 - 20:03    Tittel: Svar med Sitat

Synes det er en kjempeflott debatt, og det er supert at det blir satt mer fokus på hva som er bra og hva som er dårlig dressur.

Piaffen til Matinè synes jeg ikke er spesielt bra, jeg synes hele hesten bærer preg av å gjøre noe den ikke er sterk nok til, og det ser ikke altfor harmonisk ut. Flott at hesten har bakbeina med seg, men den mangler mye på bæring og samling synes jeg. Nakken ser spent ut, og for meg ser det ut som om overlinjen ikke henger helt med. Bein som dabber opp og ned er jo ikke nok for at en piaffe skal kalles god, og dette er da ikke en 10er i mine øyne.
Det blir fort mye fokus på flashy sirkusmoves på dressurhestene, og ofte ser det bare helt rart ut. Fant denne videoen av Kyra, og selv om det er manko på flashy frembein så synes jeg jevnt over dette er penere å se på enn mange andre. Det er en annen ro over det, selv om man ser litt anspent(eller kanskje konsentrert?) kasting på halen og noe uelastiske bakbein, men det gjør igrunnen ikke så mye. Kyra er et større forbilde for meg enn Andreas Helgstrand og Edward Gal.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet