Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Sprangridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Bitt Gå til side 1, 2  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
melheeim

Ble Medlem: 09 Mai 2008

InnleggSkrevet: Mandag 17 Januar 2011 - 22:08    Tittel: Bitt Svar med Sitat

Har funne ut at eg må bytte bitt på eine fjordingen min, igjen Confused
Hoppa han før på tredelt trinse, men av og til får han noken sjuke innfall og da spring han og bukka til han kasta meg av, og eg har ingen sjangs i det heile tatt å stoppe han før han sjølv finne ut at det er nok. Av den grunn bytta eg til pelham (med tungefrihet siden han legg tunga over bittet på rett stang) etter råd av ridelæreren min.
Men det virka som om han får meir og meir respekt for bittet, for framdrifta blir mindre og mindre for kver gang vi hoppa.
Han er egentlig veldig fin og følsom i munnen og han likar generelt ikkje stangbitt, men eg har overhodet ingen kontroll når han først finne ut at han skal finne på noken sprell. Noken som har erfaring/forslag til kva bitt eg kan prøve på han?
Diis

Ble Medlem: 01 Des 2009

InnleggSkrevet: Mandag 17 Januar 2011 - 23:11    Tittel: Svar med Sitat

Pessoa kanskje? Bruker det selv på turridning og synes jeg har mye bedre kontroll på min, uten at han har fått for stor respekt.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 18 Januar 2011 - 4:03    Tittel: Svar med Sitat

Mitt tips : Iallefall ikkje pessoa.. Ustabilt og vinglete bitt som egner seg best i bossbøtta.

Tips to : To tøyler på pelhamen. En i den store ringen til vanleg rding, og en i den små som nødbrems. Da rir du med den i den små så slakk at den ikkje er i bruk når han er grei, men har den til hoppa os spretta. Pelham er ett supert bitt så lenge det er uten ledd, så det du har bør vere bra Smile
MariYr

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 18 Januar 2011 - 8:01    Tittel: Svar med Sitat

Eg brukar postkandar når eg køyrer (ikkje unghesten da), veit ikkje om det er like bra å ri med eg? Pessoa ville eg ikkje brukt.
Til Toppen
melheeim

InnleggSkrevet: Tirsdag 18 Januar 2011 - 10:02    Tittel: Svar med Sitat

Takk for tips!

Har hørt mykje rart om pessoa, så er litt skeptisk til det. Har kjørt han på postkandar før, men han legg bare tunga over bittet, så det er litt håpløst..
Rir med delta på pelhame no, men skal prøve å ri med to tøyler! Very Happy
melheeim

InnleggSkrevet: Tirsdag 18 Januar 2011 - 10:17    Tittel: Svar med Sitat

Koffor er ikkje et delt pelham så bra forresten? Har lurt på å prøve det, siden han ikkje er så glad i stangbitt..
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 18 Januar 2011 - 10:34    Tittel: Svar med Sitat

jaktkandar/kimbelwick kan du også prøve, det har kortere sjenkler enn pelham, så det blir lettere og ikke fullt så "skarpt".
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 18 Januar 2011 - 11:27    Tittel: Svar med Sitat

Delt pelham blir litt som pessoa, veldig ustabilt. Bare at pessoa er enda verre siden det ikke har kjetting en gang. Jeg skjønner egentlig ikke at det hverken lages eller brukes delte stangbitt, men det er mulig jeg har gått glipp av noe. Syntes det hørtes ut som en god idè med pelham med to tøyler, så fremt du er absolutt helt sikker på at det ikke er noen grunn til at hesten oppfører seg som den gjør annet enn at den har mye energi. Blir litt skeptisk når du skriver at du må skifte bitt igjen, har hestens munn blitt undersøkt? Passer salen? Låsninger? Slike ting. (bare kaster frempå forslag altså, jeg kjenner jo hverken deg eller hesten Smile )
melheeim

InnleggSkrevet: Tirsdag 18 Januar 2011 - 13:33    Tittel: Svar med Sitat

Ok, da så. Nei, veit ikkje om alle stangbitt finst som delte altso, veit bare at man kan få pelham og jaktkandar som todelt Smile
Er nok bare tull, ja. Hadde salmaker i sommer og fikk bytta sal og sjekka munnen hans rett før jul. Han har holdt på sann siden han var liten, så er nok bare litt for masse energi som plutselig må ut. Bare synd han bruker den oppover og ikkje fram mot hinder! Smile
Ina

Ble Medlem: 18 Jun 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 18 Januar 2011 - 16:20    Tittel: Svar med Sitat

Du kan jo prøve jaktkandar Smile
synne123

Ble Medlem: 17 Jan 2010

InnleggSkrevet: Tirsdag 18 Januar 2011 - 16:53    Tittel: Svar med Sitat

jeg har en litt overivirig ponni noen ganger etter hinderet, jeg rir på jaktkandar ( eller kimbelwick) og det synes jeg fungerer supert Wink jeg har den bare i selve hoved ringen siden det er det ponniryttere får lov til å ri på Wink og det fungerer supert!
LivJorunn

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 18 Januar 2011 - 19:53    Tittel: Svar med Sitat

Jaktkandar er eit veldig godt bitt som eg har mange positive erfaringar med. Om han ikkje likar stang så fins denne i delt versjon også. Har ikkje prøvd det sjølv, men veit folk eg kjenner har prøvd dette og vore godt nøgd med det Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
melheeim

InnleggSkrevet: Tirsdag 18 Januar 2011 - 20:01    Tittel: Svar med Sitat

Ok Very Happy Kjøre han på jaktkandar, virka som om han lika det bedre enn pelhamet, men han ekje noke fan av det heller. Har aldri prøvd å hoppa med det, veit egentlig ikkje koffor... Confused Men er det delte jaktkandaret sterkare/ mildare enn et ikkje-delt?
rikkerye

Ble Medlem: 15 Jan 2011

InnleggSkrevet: Tirsdag 18 Januar 2011 - 23:34    Tittel: Svar med Sitat

Å finne sprangbitt til fjording kan være en utfordring! Jeg hoppet med trinsebitt på min i nesten et år da hun ennå var i opptreningsfasen. Da hun derimot ble mer erfaren og mer fremover under sprangridning fikk jeg problemet med at hun la vekten på fremparten, sprang avgårde og ble uregulerbar.
Pelhalm fungerer greit nok, da klarer jeg å hente henne opp og regulere tempo og steglengde der det behøves slik at avsprangene blir lettere. I tillegg kan jeg få aktivisert henne bedre bak da slik at hun ikke er fremtung.
Ser det blir foreslått to tøyler her, prøvde det først på min. Hun fikk helt panikk når jeg tok i den nederste tøylen, det ble alt for skarpt for henne. Trinseringen ble igjen for svakt for å få nok reaksjon mellom hinderne. Løsningen ble derfor delta for meg og min hest, slik at det ble en mellomting. Så lenge man er oppmerksom på hvordan man bruker bittet skal det ikke skade hesten.

Har ennå ikke funnet et bitt som fungerer bedre i sprang på min. Pelhalmen er langt fra optimalt da hun viker veldig for det bittet og kan ha tendenser til å grave hodet litt langt ned, men som sagt har jeg best erfaring med det av de jeg har prøvd. Pelhalm kan se mye mer voldsomt ut enn pessoa, men er til likevel et mildere og mye mer vennlig bitt å bruke.
Til Toppen
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 19 Januar 2011 - 1:48    Tittel: Svar med Sitat

Det er mange bitt og nesereimer som kan hjelpe, men er fungerer hesten på kimblewick er det jo bare en mildere versjon av pelhamen (kortere sjenkler, siden dei kun er som en D-ring. ), og ett supert bitt! Ville heller ikkje her brukt ledda bitt. Det legger ett enormt press på ladene til hesten, som er tynne beinkanter berre dekka med ett tynt lag slimhinner. Rette bitt fordeler trykket bedre over tunge og lade.

Andre forslag er mer "voldsomme" men ikkje nødvendigvis skarpere.
-Hacamore, ev i kombinasjon med trinse. (Har du prøvd trinse uten ledd forresten??? Gamlefrøkna mi vart som smør med rett trinse, men hard som en planke med delt)
-Kineton nesereim, eller den enkle varianten, en nedre nesereim som er tredd gjennom bittringene og over nesa

Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Sprangridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet