Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Fordelsvending
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
anncan

Ble Medlem: 30 Jul 2008

InnleggSkrevet: Søndag 19 Desember 2010 - 12:43    Tittel: Fordelsvending Svar med Sitat

Er det noen som vil dele hvordan de har lært inn fordelsvending? Hun flytter seg greit for sjenkel og klarer det greit fra bakken, men med meg på ryggen blir det bare krøll Laughing For å flytte rompa må jeg holde så hardt igjen for hun vil selvsagt gå fremover, og da vil jeg prøve å få henne til å forstå på en annen måte. Men hvordan? Har prøvd å ri i liten firkant og vende i hjørnene men får henne kun til å flytte forparten.
Det er jo bra at jeg kan flytte forparten men skal kunne flytte baken også Razz
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Marius

Ble Medlem: 31 Aug 2008

InnleggSkrevet: Søndag 19 Desember 2010 - 12:48    Tittel: Svar med Sitat

Hold igjen på utvendig tøyle, ta og led innvendig mot midten (gjerne bøy henne lit). Ta utvendig sjenkel foran ved gjorten slik at du tangeer eventuelle forsøk på å flytte forparten, så gir du signal med innvendig bein som litt lengre tilbake. ha en pisk viss hun ikke med en gang lystrer komandoen om å flytte bakparten, tar du pisken der hvor beine ditt var og gir en klar beskjed med psiken Smile. Gjør gjerne dette på volte slik at du får an improvisert firkant Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Søndag 19 Desember 2010 - 12:56    Tittel: Svar med Sitat

Ri den litt stor til å starte med, gerne på en volte, da er det letter for hesten å forstå hva du vil, og hold støtte på utvendig, det viktigste er å ikke bli hengende på innvendig tøyle, og støtte godt opp med sjenkel så ikke hesten sklir ut Smile Også lurt å ta bare ett å ett skritt om gangen, til hesten skjønner hva du vil, ikke ri en hel vending med en gang liksom Wink Å gi masse ros da selvfølgelig når hun /han flytter seg ritig, denne metoden funka værtfal fint på rabalder Very Happy
anncan

InnleggSkrevet: Søndag 19 Desember 2010 - 14:24    Tittel: Svar med Sitat

Takk, skal prøve en stor på volte hvertfall, det burde gå an Very Happy
Har prøvd å hjelpe til med pisken men den gjør bare at ho stresser seg opp og løper fra den på en måte. Enda hun flytter seg pent for den hvis jeg står på bakken. Lurer på om jeg har hoppet over et trappetrinn i utdannelsen liksom Laughing
Får øve videre på det, hvis andre har flere gode tips så bare si fra Very Happy
Diis

Ble Medlem: 01 Des 2009

InnleggSkrevet: Søndag 19 Desember 2010 - 22:50    Tittel: Svar med Sitat

Har en 4 åring som nå begynner å skjønne/akseptere fordelsvendinger.
Prøvde en snill variant først. Han flytter seg jo helt fint på boksen.
Først må hun bli lydig for stopp. To sjenkler betyr fram, kun en sjenkel betyr IKKE fram. Min prøvde også bare å unndra seg signalene og dura framover. Enden på visa var at ridelæreren min dælja med pisken samtidig som jeg la sjenkel på den siden han skulle vike for.
Fikk et steg, MASSE; MASSE ros. Så plutselig skjønte han hele greia.
Viktig, viktig at hun ikke rygger. Skal tenke fram hele tiden. Rygger hun er det fram, fram som gjelder og så stopp og nytt forsøk. Må ikke lære seg at rygging = pause. Lykke til, her var det masse frustrasjon før det løsna.
Til Toppen
*Junistjerna*

Ble Medlem: 19 Des 2007

InnleggSkrevet: Mandag 20 Desember 2010 - 0:43    Tittel: Svar med Sitat

Da eg lærte stjerna til dette, brukte eg skjenkelvikningen som et utgangspunkt da det var lettest for ho. Det å behalde framdriften i øvelsen er det viktigaste da du må passe på at det ikkje hesten skrur i øvelsen.

Det å starte med å gå på en diagonal (skritte), støtte opp på ytvendig å "lukke" utvendig hjelpere (slik at hesten ikkje får gå sidelengs men flytte bakparten),
for å stille hesten svakt inn og be hesten om å flytte seg for innvenig sjenkel, i det du ber den om det se til den siden hesten skal flytte rumpa si mot( for å få riktigt vekt plassering i salen). La hesten gå litt stort og opent til å begynne med, Feks start med å gjøre det for venstre sjenkel, gå 3-5 steg fram så for høgre sjenkel. Detta kan du gjøre på kryss og tvers i banen, du lager barre små "diagonaler" i banen.

Sånn gjor eg det på stjerna og det funka veldig bra for oss.
Til Toppen
Merethe

Ble Medlem: 24 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 20 Desember 2010 - 9:05    Tittel: Svar med Sitat

Eg har lert Juni både fordelsvendingar og bakdelsvendingar på tur. Vi har ikkje tilgang til bane og eg syns det var meir logisk for meg og hesten å snu slik på ein smal veg, gjerne ved ei grind. No veit hesten kva det går i og vi får det til på opne plassar og.
Til Toppen
Ida&Sjurmann

Ble Medlem: 14 Okt 2006

InnleggSkrevet: Mandag 20 Desember 2010 - 10:15    Tittel: Svar med Sitat

fordelsvendingn trenger ikke nødvendigvis være stor i starte. Men d beste er å bare flytte noen steg slik at du holder aktiviteten forover, og så gå frem i et aktivt skritt.
Får at fordlsvendingen skal bli enklere for hesten og for deg, så bør hesten akseptere utvendig tøyle, og da kunne bruke den som bremsende for bevegelse forover under fordelsvending.

Bare flytte er par steg og så gå videre. Detter er for at d ikke skal bli for mye for hesten, da blir d bare tull og så blir hesten usikker.
Lykke til Very Happy
anncan

InnleggSkrevet: Mandag 20 Desember 2010 - 11:25    Tittel: Svar med Sitat

Tusen takk! Har ikke prøvd å gjøre en full vending, hadde tenkt å bare flytte et og et skritt men det første skrittet var fryktelig problematisk gitt Laughing
Men nå har jeg fått gode tips her, så gleder meg til å fortsette å prøve. Må nok øve enda mer på holdt og halvparader først også før vi får det til Laughing
Så skal jeg få instruksjon også når ridebanen er brukelig igjen, stalleier er ikke så ivrig på å måke den for meg Rolling Eyes
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet