Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Det er ikke gull alt som glitrer nei... Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Marius

Ble Medlem: 31 Aug 2008

InnleggSkrevet: Søndag 08 August 2010 - 23:00    Tittel: Det er ikke gull alt som glitrer nei... Svar med Sitat

Soory Christin men denne følte jeg, jeg nesten måtte låne Smile.

Anti LDR/Roll kur veterinær Gerd Heuschmann som mange for guder viser AKKURAT hvordan man korregerer en hest som ikke vil gjøre som han sier.

http://www.dressur-studien.de/index.php/heuschmann-reitet-korrektur.html

Way to go man....... Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Laughing Laughing Laughing
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Marius

InnleggSkrevet: Søndag 08 August 2010 - 23:05    Tittel: Svar med Sitat

Og nå er han også blitt sparket fra både FEI og Xephone( en organisjasjon for og framheve klassisk riding)

http://www.dressur-studien.de/index.php/gerd-heuschmann-under-criticism.html
Til Toppen
rohirrim

Ble Medlem: 29 Apr 2006

InnleggSkrevet: Søndag 08 August 2010 - 23:22    Tittel: Svar med Sitat

Marius, les artikkelen, og Hauschmann gikk selv ut fra Xenophone pga alt oppstyret denne artikkelen har lagd. Ta også en titt på klokken, der ser du blant annet i hvor mange sekunder korreksjonen hans varer, og hvor lenge han får denne hesten til å strekke på seg.

Edit: hvor i alle dager var det nå jeg fant dette på engelsk?

Sist endret av rohirrim den Søndag 08 August 2010 - 23:25, endret 1 gang
Til Toppen
Marius

InnleggSkrevet: Søndag 08 August 2010 - 23:24    Tittel: Svar med Sitat

Vel når folk hardnakket går ut i mot noe er vel prinsippet at man selv ikke skal bruke det, uansett hvor lenge det varer er helt urelevant..

og jeg vet ikke men det så på bildene ut som at det var en stor bruk av kraft i bildet . han sitter ikke direkte med myke og følsomme hender.

Jeg fant det på engelsk en gang, men husker ikke hvor jeg fant det.
Til Toppen
rohirrim

InnleggSkrevet: Søndag 08 August 2010 - 23:28    Tittel: Svar med Sitat

Prøv nå å forestill deg at Hauschmann driver ikke rollkur, han prøver å korrigere en hest, som knekker veldig lett. Hva skjer når man gjør en forholdende på en hest som har lært at å knekke er det letteste? Selv ikke Hauschmann er en trollmann!
Til Toppen
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Mandag 09 August 2010 - 1:14    Tittel: Svar med Sitat

På engelsk:
http://www.dressur-studien.de/index.php/gerd-heuschmann-corrects-a-horse.html

http://www.dressur-studien.de/index.php/gerd-heuschmann-under-criticism.html :
[quote]

Og slik var det mye enklere å "kvitte" seg med den ene som kjempet imot systemet, enn å fjerne rollkur fra ridebanene:
Sitat:
Without making a fuss about it, the German FN cancelled the cooperation with Heuschmann completely, so that his clinics are not recognized as official further education courses for instructors any more. In future, he will thus probably not have his say any more, neither at the FN nor the FEI level.

Nå er ikke jeg interessert i å blande GHs fysiologiske studier og kunnskap om hestens biomekanikk, med hans ridning.
Han får mye pepper for dette, og det er forståelig på det grunnlag at han har gått hardt ut mot rollkur mm, også dukker disse bildene opp. Om det er lurt av ham å korrigere en hest på dette viset på en slik clinic, det kan diskuteres...

Jeg venter på filmer, bilder og mer info rundt dette og andre clinics han har holdt.
Håper at han fortsetter kampen for ridehestens velferd, og at han ikke blir gjemt og glemt pga noen ridebilder.
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Mandag 09 August 2010 - 1:18    Tittel: Svar med Sitat

Marius skrev:
Vel når folk hardnakket går ut i mot noe er vel prinsippet at man selv ikke skal bruke det, uansett hvor lenge det varer er helt urelevant..
og jeg vet ikke men det så på bildene ut som at det var en stor bruk av kraft i bildet . han sitter ikke direkte med myke og følsomme hender.

Det avhenger av om formålet med det vi ser på bildene er noe han gjør med hensikt hver dag, på hvilken som helst hest, for å tøye hestens nakke og gjøre den smidig, eller om han gjør en korreksjon...

Vi kan nok idskutere dette i det vide og det breie, spørs om vi kommer til bunns Wink Blir spennende å følge saken.
Marius

InnleggSkrevet: Mandag 09 August 2010 - 7:47    Tittel: Svar med Sitat

ChristinPoik skrev:
Marius skrev:

Det avhenger av om formålet med det vi ser på bildene er noe han gjør med hensikt hver dag, på hvilken som helst hest, for å tøye hestens nakke og gjøre den smidig, eller om han gjør en korreksjon...

Vi kan nok idskutere dette i det vide og det breie, spørs om vi kommer til bunns Wink Blir spennende å følge saken.

vel for meg virker logikken bak dette helt uforståelig og det skal jeg være helt ærlig med.

Så viss jeg er i mot dyremisshandling så er det ok så lenge som jeg bare misshandler dyrene en gang i blandt?. Det blir akkurat samme logikk, forklar den som kan..
Til Toppen
Lene-Marie

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 09 August 2010 - 9:39    Tittel: Svar med Sitat

Må nok si at jeg er enig med deg her Marius Wink
Om han hadde stilt seg helt nøytral til rollkur og ikke hadde rakke slik ned på de som driver med det hadde ingen reagert på at han kansje hadde brukt d sjøl i en aldri så liten grad i bare noen sekunder. Men siden han har gått så hardt ut mot rollkur blir det HELT feil at han selv bruker dette. Og d er ingen unskjylding at han kun bruker det for å korrigere hesten noen sekunder. Da burde han heller gjort noe annet for å korrigere.
Bæsja seg kraftig på leggen her ja...

For ja, det blir litt som marius sier, jeg er fullstendig imot dyreplageri, men om jeg hadde banka en hest en sjelden gang, for han fortjente det jo og det var enklest å få hesten til å høre etter da, er det greit da liksom? Tror ikke d nei.. (dette bare et eksempel, men d blir helt det samme!)
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 09 August 2010 - 10:21    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er veldig delt.

Bildene ser ikke bra ut.
MEN, jeg skulle likt å se en film for å se bedre hva som skjer.

Også synes jeg deler av spørsmålet her er:
"Bruker" han rollkur? Eller er hestens form en reaksjon på en handling han gjør?

Kanskje ikke så lett å forstå forskjellen. Men jeg mener, man får jo ikke alltid den reaksjonen man ber om.
Jeg har aldri bevisst ridd rollkur, men det har fortsatt fantes rikelig med anledninger til å ta bilder som kan bevise det motsatte av meg og min hest. Fordi han har lært en gang i sitt liv at det er lettere å krølle sammen nakken enn å gjøre det han blir bedt om.

Jeg skal innrømme at disse bildene ikke taler i GH sin favør. Men jeg venter med å dømme han nord og ned med det første, alle kan gjøre feil.
Men jeg er lite kjent med hans ridning, så jeg skal ikke rose han opp i skyene heller Wink
Nina

Ble Medlem: 31 Jul 2006

InnleggSkrevet: Mandag 09 August 2010 - 10:25    Tittel: Svar med Sitat

Vel, det er jo forskjell på å ønske å få hesten til å gå i en slik form og på at hesten selv velger å reagere slik i en korrigeringssituasjon. Om hesten velger å knekke i nakken for å unngå presset i munnen så kan det uten tvil se ut som rollkur, særlig på en så høyreist hest som dette. De som bruker rollkur som treningsmetode bruker det vel heller ikke for å korrigere hesten, men de rir den aktivt i en slik form fordi de ønsker det? Jeg oppfatter hvertfall ikke rollkur som en "straffemetode", men som en treningsform. Ikke det at jeg støtter den altså.

Om denne fyren gjorde riktig eller ei får være opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om, men vet vi egentlig med sikkerhet at han bevisst brukte rollkur for å korrigere hesten, eller valgte hesten selv å gjøre noe som ser ut som rollkur fordi den ble korrigert på en viss måte?

Edit for å si at jeg skrev samtidig med Kathrine gitt, ser ut som om vi vil frem til det samme? Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 09 August 2010 - 10:34    Tittel: Svar med Sitat

Tror vi vil frem til det samme ja Nina (bare at du skrev det mye bedre enn meg Laughing )
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Mandag 09 August 2010 - 10:42    Tittel: Svar med Sitat

Uansett hva denne mannen bruker, rollkur eller ikke, så ser man nå tydelig på bildene at det ikke er ei myk hånd han sitter med....vondt å se, hesten har ikke så mange valg når han får slik behandling, da må han jo gå i den formen for å slippe press i munnen...syns ikke dette så ut som en god metode å korrigere en hest på, utifra bildene vel å merke..
rohirrim

InnleggSkrevet: Mandag 09 August 2010 - 10:50    Tittel: Svar med Sitat

Hva skal man gjøre for å få gjennom en forholdning mener dere da? Vente til hesten bremser avseg selv, eller si "stopp" med store bokstaver et par sekunder? Noen ganger må man faktisk snakke med store bokstaver til hestene også, kom ikke her og fortell meg at ingen av dere har noen sekunder hver time hvor noen kunne ha tatt bilder og fått det til å se like ille ut. Det er utrolig enkelt å få til noen slike bilder, og å bruke dem mot den det gjelder. Det er stor forskjell på roll-kur og det som Hauschmann driver med. Blir litt irritert når det sidestilles på denne måten, det vitner om uvitenhet!
Til Toppen
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Mandag 09 August 2010 - 11:47    Tittel: Svar med Sitat

rohirrim skrev:
Hva skal man gjøre for å få gjennom en forholdning mener dere da? Vente til hesten bremser avseg selv, eller si "stopp" med store bokstaver et par sekunder? Noen ganger må man faktisk snakke med store bokstaver til hestene også, kom ikke her og fortell meg at ingen av dere har noen sekunder hver time hvor noen kunne ha tatt bilder og fått det til å se like ille ut. Det er utrolig enkelt å få til noen slike bilder, og å bruke dem mot den det gjelder. Det er stor forskjell på roll-kur og det som Hauschmann driver med. Blir litt irritert når det sidestilles på denne måten, det vitner om uvitenhet!

Utifra det jeg ser på denne bilde serien så snakker han ikke bare med store bokstaver til hesten sin.....jeg kjenner ikke til denne rytteren, men han gir absolutt ikke et godt førsteinntrykk med disse bildene, og ser ikke helt forskjellen på rollkur å det han gjør når effekten blir det samme...og ikke veit jeg hva du gjør for å få gjennom en forholdning, men slik hard bruk av hender førere aldri godt med seg, du kan sette hesten din på plass på mange måter, selvfølgelig må det gjøres noen ganger, men man skal ALDRI gjøre det gjennom munnen på hesten, da har du tapt for lenge siden spørr du meg....
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Side 1 av 6

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet