Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Dressur på tur !
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Line&Gausmann

Ble Medlem: 08 Nov 2009

InnleggSkrevet: Tirsdag 26 Januar 2010 - 2:22    Tittel: Dressur på tur ! Svar med Sitat

Siden vi ikke har tilgang til ridebane, skal vi ta med litt dressur på tur, ikke noe vanskelig, men noe enkelt, vi kan lære av! Smile

Har prøvd litt før, men kan vel ikke direkte kalles dressur heller.. Har bare ridd litt Skritt/Holdt, gjort forsøk på sideførendes, og trav sjenkel og galopp fatninger..

Men, vil ha mer jeg kan prøve meg på tur med!
Alt av intresse for og si det på den måten, Han kan ikke så fryktelig mye, men er fryktelig lettlært, så lenge han skjønner hva han skal, da går det så det suser! Han kjeder seg ikke sånn veldig lett, og liker og tusle og kikke, men samtidig trenger han noe og tenke på..

Vi skal starte og ri mye mer aleine nå, og det blir nok en prøvelse for seg selv, og kanskje noen har noen tips som kan få han til og tenke fram? og ikke tilbake?

august så satt høyre galoppen som ett skudd, venstre fikk vi til nå og da.. Vil tro han ikke er sterk nok på denne siden,

Men tilbake til dressur på tur.. :p

Noen enkle, morsomme øvelser, man kan ha nytte av når snøen forsvinner! Smile er snakk om og sette opp bane på stallen til sommeren/etter sommere. Har lyst til og konsentrere oss om litt øvelser, og bygge muskler, vi har flotte bakker, stier, strekker og ri på, så bare pøs på! Og gjerne noe vi kan gjøre mens vi går tur også, skal prøve og gå turer en gang eller to i uka Smile

Håper dette ikke forvirra dere altfor mye da :p
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 26 Januar 2010 - 9:50    Tittel: Svar med Sitat

Det finnes faktisk en bok som heter "Dressur på tur". Jeg kjøpte meg den da vi flyttet på gård og jeg ikke lenger har tilgang på bane. Mange fine tips så den kan jeg anbefale.
anni

Ble Medlem: 19 Feb 2007

InnleggSkrevet: Onsdag 27 Januar 2010 - 21:49    Tittel: Svar med Sitat

JA den boka er flott. Fra toppen av hode foreslår jeg å trene på
- overganger
- slangelinjer (på vei og mellom trær)
- intervall i bakker og på sletter
også kan man jo fokuser på tempo, egen sits osv
(kom ikke på så mye bra)
rohirrim

Ble Medlem: 29 Apr 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 28 Januar 2010 - 14:57    Tittel: Svar med Sitat

også sideførende enten fra side til side på veien, eller på skrå langs veien går an på tur.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Søndag 31 Januar 2010 - 21:47    Tittel: Svar med Sitat

Man vel egentlig gjøre det samme på tur som man gjør på en bane, det er min erfaring værtfall, det er jo vanskeligere å gjøre ting på tur da, siden du ikke får noe hjelp fra gjerde noe sted, men det er egentlig bare positivt, for du blir mer nøyaktig i ridningen din på en måte, siden du må ta deg mere sammen når du skal gjøre ting.....det er min erfaring da, jeg har måttet klart meg med svært begrenset tilgang på ridebane, og jeg ridde opp min hest til LB i dressuriløpet av ett år, og da hovedsakelig på tur, nå har jeg fått ridebane 15 minutters ridning hjemmefra, og det er ren luksus!! Lykke til, bruk fantasien, og ikke sett deg begrensninger, men lag deg utfordringer!!
helene-1993

Ble Medlem: 29 Jul 2010

InnleggSkrevet: Torsdag 29 Juli 2010 - 21:31    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har selv begynt å ri litt dressur på tur. Da rir jeg ofte på en travløype (man kan jo også ri på grusstier og andre skogsstier rundt forbi, men jeg nevner dette som et eksempel). På denne løypa pleier jeg som regel å ri i en lang og dyp form i begynnelsen. La hesten trekke fremover, og være foran sjenkel. Jeg rir volter om hun ikke hører på meg, tar sjenkelvikninger for å si at hun må vike for sjenklene mine, også er det bra variasjon. Man kan også gi seg selv utfordringer ved å ri på en grussti også ri som en slange. Da må hesten bøye seg side til side, og man kan ta store svinger om man vil lage det litt lett for seg selv og hesten, eller lage en "krappere" slangelinje med svinger slik at det blir mer utfordrende for både hest og rytter. Jeg synes dette er kjempekjekt, og på den måten blir ikke hesten så lei av å gå samme løype ett par ganger heller siden man kan variere mellom så mye forskjellig. Så egentlig er det ingenting som stopper oss, for man kan få unnagjort og trent mye dressur uten en firkantet ridebane! Også er det så mye kjekkere for hesten å komme ut å få noe nytt å se på Smile
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet