Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Dressur- Hjelpemiddler Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Anna&Frikken

Ble Medlem: 20 Mar 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 19 Januar 2010 - 20:22    Tittel: Svar med Sitat

Marius skrev:
Anna&Frikken skrev:
Eg meiner no at om man må ha kandarstang for å få hesten til å gå til tøylen så har man missa eit par steg i både utdanninga seg sjølv og hesten...for å sei det slik.

Viss dette har noe med hva jeg har sagt og gjøre, så vil jeg bare koorigere litt, jeg har aldri brukt ordet MÅ HA, bare så det er klart for alle sammen Smile. Jeg brukte ord som supplerende verktøy etc Very Happy

At det er et supplerende verktøy er eg enig i, ETTER at man har fått hesten til gå ordentlig på trinsebitt.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 19 Januar 2010 - 22:13    Tittel: Svar med Sitat

Jeg syns vi bør definere uttrykket "til/på tøylen".
Anyone??

Hvordan vet man at en hest er ærlig til tøylen, dersom man bruker hjelpetøyler?

Hvor lett er det å engasjere bakbena når hesten hindres fra å slå hodet opp, men fortsatt ikke er sterk nok til å bære seg og gå til tøylen??

Noen synspunkter?
Påstår ikke noe her, synes bare det er relevant og interessant for debatten!
rohirrim

Ble Medlem: 29 Apr 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 19 Januar 2010 - 22:39    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:

Her tror jeg det går på den ubeskrivelige rytterfølelsen! Du kan jo ha en ærlig til tøylen-hest selv om du har hjelpetøyler på. Men her tror jeg det er Ola, som egentlig ikke trenger de, som har følelse og kunnskap til å kjenne dette. Kari derimot vil kikke framover på nakken, se en bøy der framme, og dermed være fornøyd. Kari har ikke denne rytterfølelsen som er avgjørende for å vite!

Sitat:
Hvor lett er det å engasjere bakbena når hesten hindres fra å slå hodet opp, men fortsatt ikke er sterk nok til å bære seg og gå til tøylen??

hehe, ikke lett, enkelt og greit! Jeg tror at når hest ikke lenger har styrke til å gå engasjert bakfra, og heller ikke har rytter som er sterk nok til å ri nok, slår seg opp, men må gå nede, vil den velge å dra seg framover på framparten! Hadde denne hesten kunne hatt frihet til å slå seg av hadde dette kunne vært en mulighet til å begynne litt på nytt! å heve nakke og hode vil vel også kunne utligne litt balanse? hindre all vekten i å komme på bogen når bakparten er for sliten til å ta alt.
Til Toppen
Marius

Ble Medlem: 31 Aug 2008

InnleggSkrevet: Tirsdag 19 Januar 2010 - 23:19    Tittel: Svar med Sitat

ChristinPoik skrev:
Jeg syns vi bør definere uttrykket "til/på tøylen".
Anyone??

Noen synspunkter?
Påstår ikke noe her, synes bare det er relevant og interessant for debatten!

Til tøylen her mener jeg at hovedfokus IKKE er plassert på halsen, men på bakbeina her fokuserer du på og engasjere dem og ha med deg hele hesten, ryggen løftet og da når all energien [/b]skyter fra bakenden vil den "automatisk gå til "ettergift"

på[b] er ganske enkelt, brekk/sag kall det hav du vil ned hesten, drit i bakbeins aktivitet og rygg. og så lenge den har en knekk i nakken LENGE leve Smile.

Den eneste forskjellen med hjelpetøylene er jo at du ikke gir hesten muligheten til og slå hodet opp og f¨å svai rygg, men i isteden for putte hesten dyp og rund og på den måten "avlaste" han litt, samtidig som den jobber mer korrekt Smile

Er min oppfatning
Til Toppen
Monica H

Ble Medlem: 12 Apr 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 20 Januar 2010 - 7:38    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har nok skrevet mang en gang feil i mine blogger og innlegg. Fikk alltid høre og vi alle sa PÅ tøylen. Plutselig oppdaget man at folk begynte å skrive at det heter til tøylen og ikke på tøylen.

Vi alle som brukte ordet på tøylen jobbet i samme grunnprinnsipp som ordet til tøylen.

For meg personlig virker det som om alle skal pirke på ordbruken til andre,vi alle skal ri bedre en naboen.
Ja det kan hende jeg red for noen bortblåste rideinstrektører?? som også sa ordet På tøylen.

Kan si at det var mye enklere å drive med hest for 20 år siden,synes iallefall jeg da. Var ikke denne sjalusien og man kom hva man måtte ha av hest og var velkommen i miljøet.Eller så var jeg heldig med de stallene jeg sto på?? dette ble litt OT som det heter?
kanskje litt morgentrøtt,men hvor har all denne rette på naboen fakter kommet fra?

Så ordet På har plutselig forvandlet seg Til og PÅ har blitt noe annet en det det en gang betydde før. Tydligvis red vi alle på sagekrakker med knekte nakker før i tiden Wink

og dette var ikke syftet på noen her inne, bare hva jeg tenkte her og nå.
Kommer vell fortsatt til å si PÅ tøylen. Noen ganger savner jeg tilbake til slutten av 1980 og 1990 -... årene. Smile
Sissel Alise

Ble Medlem: 03 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 20 Januar 2010 - 7:52    Tittel: Svar med Sitat

Monica H skrev:
Jeg har nok skrevet mang en gang feil i mine blogger og innlegg. Fikk alltid høre og vi alle sa PÅ tøylen. Plutselig oppdaget man at folk begynte å skrive at det heter til tøylen og ikke på tøylen.

Vi alle som brukte ordet på tøylen jobbet i samme grunnprinnsipp som ordet til tøylen.

For meg personlig virker det som om alle skal pirke på ordbruken til andre,vi alle skal ri bedre en naboen.
Ja det kan hende jeg red for noen bortblåste rideinstrektører?? som også sa ordet På tøylen.

Kan si at det var mye enklere å drive med hest for 20 år siden,synes iallefall jeg da. Var ikke denne sjalusien og man kom hva man måtte ha av hest og var velkommen i miljøet.Eller så var jeg heldig med de stallene jeg sto på?? dette ble litt OT som det heter?
kanskje litt morgentrøtt,men hvor har all denne rette på naboen fakter kommet fra?

Så ordet På har plutselig forvandlet seg Til og PÅ har blitt noe annet en det det en gang betydde før. Tydligvis red vi alle på sagekrakker med knekte nakker før i tiden Wink

og dette var ikke syftet på noen her inne, bare hva jeg tenkte her og nå.
Kommer vell fortsatt til å si PÅ tøylen. Noen ganger savner jeg tilbake til slutten av 1980 og 1990 -... årene. Smile

Signerer denne!
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Onsdag 20 Januar 2010 - 8:45    Tittel: Svar med Sitat

EDIT: Luftigere tekst;)

Med til/på tøylen mente jeg ikke forskjellen på til/på... Skrev begge deler fordi det er brukt om hverandre. Kunne også slengt på "til hånden" og "på bittet". Kjært barn har mange navn. Det viktige her er jo at vi snakker om og definerer samme "begrep", eller hva som skjer om du vil...

Er "til/på tøylen/til hånden/på bittet" en hest med neseryggen rett foran loddplan?
Er "til/på tøylen/til hånden/på bittet" en beskrivelse av hvilken form hesten går i i det hele tatt?
Er "til/på tøylen/til hånden/på bittet" å være på bakparten?

Snakker vi samme sak når vi bruker de forskjellige uttrykkene?
Jeg vil høre folks definisjon på "til/på tøylen/til hånden/på bittet" for at vi skal bli mer tydelige. Har hørt mang en rar definisjon på dette, nemlig...

Det er ikke ment som flisespikkeri...
Jeg bruker til/på tøylen om hverandre. Er ikke hesten til/på tøylen/bittet, sier jeg av/over tøylen. Og da igjen, hva vil det si at hesten er over tøylen? Hvordan kan vi fysisk forklare det?
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Onsdag 20 Januar 2010 - 17:11    Tittel: Svar med Sitat

Monica H skrev:

OT: Det handler vel ikke om å ri bedre enn naboen, men om å utvikle seg selv?
Og debatter kan, om de er saklige, faktisk bringe frem ganske mye god kunnskap. Jeg synes debatter er kjempegøy, og mange ganger blir temaer belyst på en måte jeg ikke har tenkt på de før. Det er nyttig for meg iallfall.

Jeg mener dessuten man har godt av, som rytter, å noen ganger reflektere over begreper, og hva man legger i de. Bli mer bevisste.
Hvis det eneste målet med å delta i debatt er å bevise at man vet mer og bedre enn andre, så har man ingenting i en debatt å gjøre. Men dette må ikke forveksles med å være kritisk, stille spørsmål og utveksle motstridende meninger.

Jeg er egentlige glad jeg ikke rir på 80- og 90-tallet fortsatt, nettopp fordi hesteverden, og ikke minst heste-Norge, har utviklet seg positivt på mange måter siden da (i negativ forstand også selvfølgelig).
kae

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 21 Januar 2010 - 10:21    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Jeg er egentlige glad jeg ikke rir på 80- og 90-tallet fortsatt, nettopp fordi hesteverden, og ikke minst heste-Norge, har utviklet seg positivt på mange måter siden da (i negativ forstand også selvfølgelig).

Signerer ChristinPoik på denne.

Kunnskapsnivået i Norge har økt betraktelig de siste tiårene. Skjønner ikke helt reaksjonene her når noen ber om å definere et begrep. Hvordan får man tolket det til å bli et behov for å kritisere naboen? Det er viktig å vite hva folk legger i begrepene for at man skal kunne forstå hverandre.

Refleksjon fører til utvikling. Jeg trives som tenkende rytter.

Min blogg på hest.no
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Torsdag 21 Januar 2010 - 11:37    Tittel: Svar med Sitat

kae skrev:

(...)

Refleksjon fører til utvikling. Jeg trives som tenkende rytter.

Gode ord!

Grunnen til at jeg ville definere begrepet å gå til/på tøylen/til hånden/på/til bittet, er at jeg ofte hører ryttere sliter med å få hesten på tøylen... Også vil de sette på hjelpetøyler. For å forstå bakgrunnen for å bruke hjelpetøyler for å få en hest til tøylen, så er det ganske oppklarende å vite hva man legger i begrepet. Jeg kan ikke se hvordan hjelpetøyler kan hjelpe en med akkurat dette. Å få hodet ned, eller hindre det i å slå opp, kan jeg se, selvom jeg er skeptisk til nettopp den bruken.

Å tro at man får hesten til/på tøylen/til hånden/på bittet vha hjelpetøyler, er en "misforståelse" av definisjonen., derfor syntes jeg det var viktig i akkurat denne diskusjonen. Husker ikke om dette er nevnt i akkurat denne tråden, men hører veldig ofte "å få hesten til/på tøylen/til hånden/på bittet" som årsak til at noen setter de på.

Disse trådene er flotte! Vi har godt av å reflektere rundt det vi gjør, og være bevisst våre valg, utfra å vurdere de fra ulike hold. Igjen, det er ikke maskiner vi sitter på, det er levende dyr... Jeg synes man bør legge like stor vekt på å finne negative sider, som positive, ved et hjelpemiddel, om ikke mer. Det kan være flere negative sider ved slik bruk, og det er greit å være klar over de...
Maria og Kompisen

Ble Medlem: 24 Jun 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 21 Januar 2010 - 12:12    Tittel: Svar med Sitat

Hvorfot skulle ikke hesten kunne gå "til tøylen" (eller hva du måtte ønske å kalle det) med hjelpetøyler?
Til Toppen
Sissel Alise

Ble Medlem: 03 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 21 Januar 2010 - 12:36    Tittel: Svar med Sitat

Jeg for min del tolket ikke innlegget som en reaksjon på den ene bekrepsforklaringen. Ei heller at hun bokstavlig talt vil tilbake til 80-90 tallet når det gjelder kunnskapsnivå, men heller som en "reaksjon" på at "alt" skal diskuteres og debateres opp i mente for tiden. Ikke bare her, men overalt. Men mulig jeg misforstod...?
Uansett hvilken hesteside man går inn på så finner man diskusjoner om hva som er riktige begreper, riktig trening, riktig foring, riktig skoing, barfot, dekkenbruk, barbering, utegang/bokshester osv og det finnes motpoler i alle disse diskusjonene. Og hva er egentlig riktig? Jeg tror det meste har flere fasiter og at nesten alt er individuelt. (Både med tanke på rytters nivå, hestens nivå, tilgang til gode instruktører, hvordan man påvirkes i det aktuelle hestemiljøet man tilhører osv osv). Min oppfatning er at det finnes like mange meninger om hvordan et "komplett" hestehold skal være som det finnes hester/hesteeiere og at det så godt som er umulig å bli helt enige om alt.

Dette ble veldig OT...

Smile
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Torsdag 21 Januar 2010 - 12:47    Tittel: Svar med Sitat

Maria og Kompisen skrev:
Hvorfot skulle ikke hesten kunne gå "til tøylen" (eller hva du måtte ønske å kalle det) med hjelpetøyler?

Hesten kan helt sikkert gå til tøylen med hjelpetøyler, men jeg tror ikke man komme dit på grunn av de... Og det er derfor jeg vil at vi definerer begrepet. Først da forstår vi hvorfor vi er uenige, eller kanskje viser det seg at man er enige Wink

Sier ikke at alle som bruker hjelpetøyler (strikk, gramman osv), gjør det for å få hesten til tøylen, men det et mye brukt i misoppfatningen av at til tøylen defineres av hestens "hodeform".... Og at hesten dras ned i ønsket form. Alle gjør ikke det, men mange....
Kjellfrid

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 21 Januar 2010 - 13:38    Tittel: Svar med Sitat

OT: Det gode med å vere ein tenkande rytter er at ein sjølv lagar seg opp den meininga ein trivast med.

Det er enklare å tenkje seg tilbake til då det var berre ein TVkanal, så slapp du å velje kva du ville sjå (personleg ønske eg meg tilbake til då, for då hadde det blitt utruleg mykje mindre "unyttig" TVsjåing...). Likeein synest eg det er kjedeleg å måtte velje mellom ørten forskjellige tannkremtypar (gje meg ein og bli ferdig med det...). Men det enkle er ikkej alltid det beste. Som tenkande hesteperson blir ein meir bevisst på kva ein faktisk gjer, korleis det påverkar hesten at ein vel den retninga ein tar.

Det vil alltid vere positive og negative retningar med ein treningsmetode, og nokre synest at valet blir så vanskeleg at ein tilslutt ikkje trenar i det heile (altså ein tar vekk heile hestegleda). Av og til har eg ynskt meg tilbake til då det berre var å klaske på ein sal og ri avgarde på tur utan at ein tenkte på verken saltilpassing, skoing, bitt, rideform, men berre kosa seg i lag med hesten. Så det er viktig å ikkje overfokusere på alt ein kan gjere feil, men prøve å rette opp i det viktigaste.
Monica H

Ble Medlem: 12 Apr 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 21 Januar 2010 - 15:12    Tittel: Svar med Sitat

Sissel Alise skrev:
Jeg for min del tolket ikke innlegget som en reaksjon på den ene bekrepsforklaringen. Ei heller at hun bokstavlig talt vil tilbake til 80-90 tallet når det gjelder kunnskapsnivå, men heller som en "reaksjon" på at "alt" skal diskuteres og debateres opp i mente for tiden. Ikke bare her, men overalt. Men mulig jeg misforstod...?
Uansett hvilken hesteside man går inn på så finner man diskusjoner om hva som er riktige begreper, riktig trening, riktig foring, riktig skoing, barfot, dekkenbruk, barbering, utegang/bokshester osv og det finnes motpoler i alle disse diskusjonene. Og hva er egentlig riktig? Jeg tror det meste har flere fasiter og at nesten alt er individuelt. (Både med tanke på rytters nivå, hestens nivå, tilgang til gode instruktører, hvordan man påvirkes i det aktuelle hestemiljøet man tilhører osv osv). Min oppfatning er at det finnes like mange meninger om hvordan et "komplett" hestehold skal være som det finnes hester/hesteeiere og at det så godt som er umulig å bli helt enige om alt.

Dette ble veldig OT...

Smile

ja , du forsto hva jeg mente du Very Happy
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Side 4 av 5

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet