Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Dressur- Hjelpemiddler Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
InaMGj

Ble Medlem: 14 Mai 2006

InnleggSkrevet: Fredag 15 Januar 2010 - 12:10    Tittel: Dressur- Hjelpemiddler Svar med Sitat

Ville lage en debatt om dressur og hjelpemiddler eg:)

Når er man rekna som god nok til å putte på feks kandar?
Når begynder man å ri med sporer/pisk?
Når kan man hive på innspenninger, hjelpetøyler, strikk osv?

Er spent på ulike meininger om dette tema:)
Håper på ein sakleg debatt, om eit vanskeleg emne:)
Marius

Ble Medlem: 31 Aug 2008

InnleggSkrevet: Fredag 15 Januar 2010 - 12:22    Tittel: Svar med Sitat

kandar mener jeg at man kan bruke når man går fra amatør og til profesjonell, man skal da helst være på LA nivå, og du må kunne overgjennomsnitt ridningen, på grunne av at kandar for det første krever at du har tunga rett i munn Smile. Du skal nr 1. vite at kandaren er sterk, du har en stang tøyle som du må vite ikke skal brukes i hovedsak, med mindre hesten blir sterk, og den kan også fungere som en forsterket hjelper Smile.
Du skal også ha så mye kontroll at du til hvert tidspunkt kan bestemme hvilken tøyle du vil ta taket i Smile.
Samtidig så mener jeg at viss du baserer ridningen din på saging, gjør kandaren bare vondt verre Smile
Jeg personlig når jeg rir på kandaren bruker jeg nesten aldri selve stang tøylen. Og får gode tilbakemeldinger på bruk av kandaren. Og derfor anser jeg bruk av kandaren som bare en positiv hjelp, og overhodet ingen negativ ting Smile Og derfor har jeg heller ingen betenkeligheter med og ri på kandar Smile,
Også som ridelærerene mine sier "kandaren er ingen måte og skjule hesten, eller menneskets feil, i utdanningen,
Hjelpetøyler, jeg er vel ikke noe særlig fan av det. men viss du har en hest som går bananas, så ja kanskje isteden for og hive på harde bitt, så må jo selvfølgelig forstå at hjelpetøyler ikke er riktig måte og få en hest til og gå i form på, men bare en hjelper,

Sporer og pisk, Sporer når du har rolige bein og har forstått at hesten er et dyr og ikke en maskin som tåler at du smeller til hver eneste gang. og samtidig vet at hesten er et utrolig følsomt dyr Smile.
Pisk mener jeg du kan bruke helt fra starten av, bare du behersker det og bruke den med vettug slik at du ikke sitter og smeller med pisken uten mål og mening Smile

Sist endret av Marius den Fredag 15 Januar 2010 - 13:31, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Fredag 15 Januar 2010 - 13:31    Tittel: Svar med Sitat

Kandar kan man ri på når man nærmer seg middels nivå i dressur, og da tenker jeg nivå til både hest og rytter. Det kan nemmelig gjøre stor skade i munnen på hesten om den som rir sitter å rir med ei hard hånd Sad Sporer og pisk er jo ganske vanlig blitt, tror det er mange som rir med sporer som ikke trenger det i utgangspunkte, men det blir jo en annen sak. Når du klarer å ri med rolige sjenkler er du vel klar for sporer, og piske kan du bruke når du har lært deg NÅR den skal brukes og hvorfor..

Strikk og innspenningstøyler osv er jeg absolutt ingen tilhenger av, klarer du ikke å ri hesten din i form uten, så får du heller la være i mine øyne, er noe av det styggeste jeg seg når folk snurper inn hesten sin for å få den knekken i nakken......
Det var mine synspunkt Smile
Cassandre

Ble Medlem: 19 Des 2006

InnleggSkrevet: Fredag 15 Januar 2010 - 13:50    Tittel: Svar med Sitat

Er det mer "godkjent" på ri på kandar enn på eks tidemannstøyler? Ser man proffere ut når man setter på et kandar enn et par glidetøyler?
For hensikten er desverre alt for ofte den samme...og da foretrekker jeg faktisk innspenning foran en stang...
Athen

Ble Medlem: 24 Apr 2006

InnleggSkrevet: Fredag 15 Januar 2010 - 14:04    Tittel: Svar med Sitat

Marius skrev:
kandar mener jeg at man kan bruke når man går fra amatør og til profesjonell, man skal da helst være på LA nivå,

Fra amatør til profesjonell? LA som krav for å være profesjonelt nivå?
Ingvild
Administrator

Ble Medlem: 18 Jul 2005

InnleggSkrevet: Fredag 15 Januar 2010 - 14:10    Tittel: Svar med Sitat

Athen skrev:
Marius skrev:
kandar mener jeg at man kan bruke når man går fra amatør og til profesjonell, man skal da helst være på LA nivå,

Fra amatør til profesjonell? LA som krav for å være profesjonelt nivå?

Fra ordboken:

profesjonell
adj. profesjonell ( profesjonelt - profesjonelle)
1. som hører til arbeidet, yrkesmessig
eksempel: ikke blande det profesjonelle og det private livet
2. som har en virksomhet som yrke
eksempel: en profesjonell rytter

Er man profesjonell rytter har man altså ridningen som yrke
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 15 Januar 2010 - 14:46    Tittel: Re: Dressur- Hjelpemiddler Svar med Sitat

Vanskelige (men kjempeinteressante!) spørsmål, da det er "umulig" å sette en grense. Men gjør et forsøk.

Når er man rekna som god nok til å putte på feks kandar?
Når man har ridd bra og stabilt i LA over en lengre periode, og er klar for steget opp til MB. Og med bra regner jeg at man rir jevnlig til 65-70 % ca (veiledende, men i hvert fall godt over 50 %).
Man må ikke nødvendigvis ha startet LA, ikke alle ønsker å konkurrere men kan allikevel være flinke til å ri. Men man skal være på et nivå som tilsvarer en god, stabil LA, og være der over en viss periode.

Når begynder man å ri med sporer/pisk?
Når jeg begynte å ri var det i gang med pisk helt fra starten av. Får inntrykk av at det er slik mange steder enda? Jeg synes det er greit å starte med pisk tidlig, om man lærer å bruke den riktig fra begynnelsen av (altså, -ikke- som straffe-instrument). Pisk er ikke et verktøy du klarer å bruke uten å gjøre det med vilje (som med sporer, som du kan sette i magen på hesten hele tiden uten at du en gang vet det...), og er derfor vanskeligere å misbruke.

Sporer synes jeg man kan vente med til man har funnet en god og rolig sits, og vet å kontrollere beina sine. Jeg ser ikke poenget med å bruke sporer i LC/LB, er ingen øvelser der som krever den presisjonen som sporer er meningen at skal gi. Sporer skal ikke brukes til framdrift! Da bruker jeg heller pisk...

Når kan man hive på innspenninger, hjelpetøyler, strikk osv?

Aldri?
Jeg har alt for liten kunnskap om hjelpetøyler av noe slag (annet en martingal, men det anser jeg ikke som en hjelpetøyle på samme måten) til at jeg kommer til å bruke det, med mindre det er under kyndig veiledning. Og hva som er kyndig veiledning har jeg ikke helt funnet ut enda.
Jeg har et sett med innspenningstøyler, som var tiltenkt å bruke under longering. Men vi får se om det noen gang blir noe av...
Anna&Frikken

Ble Medlem: 20 Mar 2007

InnleggSkrevet: Fredag 15 Januar 2010 - 14:51    Tittel: Svar med Sitat

LA er jo fortsatt på LETT nivå. Og eg ser på LA som fortsatt nybegynnernivå...
Angåande kandar så har eg alltid lært at det er det siste ein puttar på hesten før start i MB. Når alt som LA innbærer (form, styrke, øvelsar osv) sitter, og MB øvelsane sitter OK så kan man da putte på kandar. Det er ihvertfall det eg har blitt fortalt av ganske mange som eg har ridd for opp igjennom åra, var fks på trening for GP rytter og da tok vi opp det temaet. Om det fungerar i praksis, det veit eg ikkje, men det burde no det sidan dei fleste eg har prata med praktiserar det sånn...og klarer ein ikkje å ri hesten igjennom på eit trinsebitt, så har ein hvertfall INGENTING og gjere med eit kandar i hendene.
Og eg er ganske enig med Cassandre om innspenning foran kandar, om det skulle vere nødvendig med nokon form for hjelpemiddel.

Ang pisk og sporar så signerar eg KatrineH der.
Til Toppen
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 15 Januar 2010 - 14:55    Tittel: Svar med Sitat

Anna&Frikken skrev:

Angåande kandar så har eg alltid lært at det er det siste ein puttar på hesten før start i MB. Når alt som LA innbærer (form, styrke, øvelsar osv) sitter, og MB øvelsane sitter OK så kan man da putte på kandar.

Dette hørtes fornuftig ut, ikke hørt det før Very Happy
Men om man er en god rytter og hesten er godt grunnridd/trent, så burde man jo klare å ri hesten sin i MB på vanlig trinse.

Det jeg har hørt om kandar er at man ikke skal merke forskjell på hesten om den går med det eller ikke. Om det er kandaren som får hesten til å gå bra, så er den feil grunnridd, og man trenger å gå tilbake noen steg i treningen.
Anna&Frikken

Ble Medlem: 20 Mar 2007

InnleggSkrevet: Fredag 15 Januar 2010 - 15:24    Tittel: Svar med Sitat

KatrineH skrev:
Anna&Frikken skrev:

Angåande kandar så har eg alltid lært at det er det siste ein puttar på hesten før start i MB. Når alt som LA innbærer (form, styrke, øvelsar osv) sitter, og MB øvelsane sitter OK så kan man da putte på kandar.

Dette hørtes fornuftig ut, ikke hørt det før Very Happy
Men om man er en god rytter og hesten er godt grunnridd/trent, så burde man jo klare å ri hesten sin i MB på vanlig trinse.

Det jeg har hørt om kandar er at man ikke skal merke forskjell på hesten om den går med det eller ikke. Om det er kandaren som får hesten til å gå bra, så er den feil grunnridd, og man trenger å gå tilbake noen steg i treningen.

Heilt enig, det er ikkje kandaren som skal få hesten til å gå bra...kandaren er til for å finjustere, og kun finjustere, slik eg ser på det. Kanskje det blir lettare og samle opp og etc også, men det meiner no eg at man skal greie uten kandar også på det nivået.
Til Toppen
Cassandre

Ble Medlem: 19 Des 2006

InnleggSkrevet: Fredag 15 Januar 2010 - 15:54    Tittel: Svar med Sitat

Har en god venninne i toppen- hun fikk ikke sette på kandar på hesten sin før hun red alle GPøvelser på trinse...Heia trener'n! Og gjett om det har gitt utslag!
InaMGj

InnleggSkrevet: Fredag 15 Januar 2010 - 16:33    Tittel: Svar med Sitat

Cassandre skrev:
Har en god venninne i toppen- hun fikk ikke sette på kandar på hesten sin før hun red alle GPøvelser på trinse...Heia trener'n! Og gjett om det har gitt utslag!

KANON!!! Very Happy
Heller for det en dei som prakker elevene sine full i utstyr for å klare å knekke de på tøylen.... desverre mange den veien også....

Sjølv har eg ridd uten sporer til nå på seinhøsten (med balder/Mel Jalnason) vi har ridd stabilt rundt 60-70% La heile sesongen. Holder fortsatt på med tilvenning til sporer. pisken kan eg no legge i frå meg uten at det betyr so mykje i den "vanlige ridingen" , men skal vi gjere bytter og ellers litt meir krevende øvelser er den en særs god pirk å ha:)
Kandaren starta eg tilvenningen med våren09. dvs ri med det på tur uten stangtøylen. Han går no like godt med det som vanlig trinse.
Men sjølv foretrekker eg trinsa, og er det noke vi sliter med på trening så er det bort med stangtøylen og sporene til problemet er løst.... Blir på en måte en "restart" Wink
Er det en ting eg har lært så er det at INGENTING er hestens feil, så spenner den seg, går skjevt, stiv, mister framdrift eller flyr avgårde osv er det RYTTERENS feil... når ein har ambisjoner er det kjapt å gå litt for fort fram, og kreve litt for mykje.

Varmblodsen min på 3år var pent nødt å finne seg i innspening under innridinga då eg var særs redd for tennene mine Laughing ho er/var litt type følsom og lett for å hive opp haude om eg pusta skjevt osv... Men den var av igjen etter en mnd bruk, når ho blei vandt med at eg var der... (det var innspenning som gjekk fra salgjorden og opp i nasereima)
InaMGj

InnleggSkrevet: Fredag 15 Januar 2010 - 16:40    Tittel: Svar med Sitat

Cassandre skrev:
Er det mer "godkjent" på ri på kandar enn på eks tidemannstøyler? Ser man proffere ut når man setter på et kandar enn et par glidetøyler?
For hensikten er desverre alt for ofte den samme...og da foretrekker jeg faktisk innspenning foran en stang...

Eg synst begge deler ser like fælt ut... Vertfall med desse glidetøylene... da foretrekker eg en innspenning som ikkje blir styrt av rytterens hånd... Eg synst ingen av delene ser profft ut men veit man ikkje bedre så er der jo plenty av dei som tror at "avansert utstyr" og god hest er alt som skal til for å nå toppen.......
Maria og Kompisen

Ble Medlem: 24 Jun 2007

InnleggSkrevet: Fredag 15 Januar 2010 - 17:06    Tittel: Svar med Sitat

Har brukt samme type innspenning som Ina då eg byrja ri connemaraen min. Frå gjorda, mellom frambeina og opp i nasereima. Dette var fordi han hadde litt "balst" med seg og vart kjempespent berre eg tok i tøylene (div ryggproblem o.l.)

Innspenning brukar eg også under longering, då frå gjorda på begge sider og opp i bittet. Syns ikkje longering har noko poeng viss hesten ikkje jobbar i form, då blir det berre mosjon, og det kan eg gjere på annan måte. Longering gjer eg for at hesten skal få jobbe i form (longerer alltid i lav form) utan rytter på. I tillegg syns eg det er fint til bruk for å lære unghester ettergidt, da innspenning er mykje meir pressis i å "gi" ettergift enn det ein rytter er.

Ang pisk er eg eining i at det kan vere greit å lære seg å bruke pisk tidlig, korrekt, då du MÅ vere medviten for å bruke den. Sporer derimot er det skremmande mange som brukar for tida. Satt å såg på eit kurs og såg ganske mange ekvipasjer og det var ein ekvipasje som rei utan... Dum trend syns eg.

Kandar meiner eg også ein kan byrje å bruke når hesten fungere flott på trinse og ein næremer seg MB nivå. Det er vel faktisk eit LA program som går på kandar. Men argument som "hesten min fungere bedre på kandar" seier vel berre meir om rytter en hesten. Fungerer ikkje hesten på trinse, ja så er den ikkje klar for kandar heller. Å knekke den ned med kandar sei ingenting om rideferdigheter. Eller dei seier vel faktisk at rideferdighetene er altfor lave!
Til Toppen
LivJorunn

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 15 Januar 2010 - 17:49    Tittel: Svar med Sitat

Signerer KathrineH Smile
Er elles einig i at hesten skal kunne gå alle øvingar t.o.m GP på trinse, men på dette nivået kan ikkje rytteren sjølv velje. F.o.m MB er det påbode med kandar, og då må både hest og rytter beherske dette. Det er fint å bruke god tid på tilvenninga, gjerne utan to tøylar i starten, slik at hesten får tid til å venne seg til to bitt i munnen Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Side 1 av 5

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet