Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Å "trene øyet" Gå til side 1, 2, 3  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Mandag 11 Januar 2010 - 22:35    Tittel: Å "trene øyet" Svar med Sitat

Jeg vet at jeg lagde liv og røre her på forumet da jeg startet tråden "Det er ikke gull alt som glimrer...". Responsen har vært formidabel, og jeg synes det har vært svært interessant å føre den debatten sammen med dere her. Utrolig hvor mye man får ut av å delta i debatt, både på det faglige plan og i utviklingen av evnen til å uttrykke seg.

Nå som vi er så godt igang, så tenkte jeg å starte en ny tråd, hvor vi kan "trene øynene" våre litt sammen. Her er meningen at vi skal tilføre hverandre kunnskap, og vi må kunne uttale oss om hva vi ser uten å bli uthengt for det, eller bli sure om noen mener de ikke er helt enige.

Håper dette blir konstruktivt!!

Starter en film av Gal og Peters som presenterer to 4 åringer i Las Vegas under verdenscupen i høst.
Er litt interessert i å høre hva dere ser, og hva dere sitter igjen med av tanker og synspunkter etter å ha sett filmen:)

http://www.youtube.com/watch?v=RtfbEsz9bFs
rohirrim

Ble Medlem: 29 Apr 2006

InnleggSkrevet: Mandag 11 Januar 2010 - 22:46    Tittel: Svar med Sitat

hmm, fikk bare sett halve filmen, litt teit nett her.

Men uansett; jeg prøver meg med det jeg vil si her i alle fall. Må først si at jeg synes tanken er god, når de prøver å legge hestene ned for å strekke halsen, men det er jo ganske tydelig at hesten ikke går fram til hånden når den istedet for å fortsette å strekke nesen framover, og gjøre halsen lengre, begynner å gå under loddplan. Det resulterer i at halsen ikke lenges, men "dypnes". Synes generelt de ris for høyt i formen, men det er jo veldig vanlig på show, så det er ingen overraskelse. Ser ingen i unghestform på Herning heller.

Bare bittelitt tanker, så flere ting jeg kunne ha kommentert, mn er litt lei av tastatur nå! Laughing
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
InaMGj

Ble Medlem: 14 Mai 2006

InnleggSkrevet: Mandag 11 Januar 2010 - 22:52    Tittel: Svar med Sitat

tja.. hehe vanskelig tema;) men her forsvant vertfall argumentet til anky om at hyperflexion ikkje blir gjort på 4åringer;)
Ellers er jo dette riding på verdensnivå, og det synes jo igjen.. Når det er på dette nivået forventes det vel meir av hesten og hestens psyke.. tåler dei ikkje denne treningen blir dei bytta ut. Enkelt og greit...
Synest dei til tider blir litt harde i hånden og litt høyere form en hesten er komfortabel med på det tidspunkt... Spesielt i økningene.
Marius

Ble Medlem: 31 Aug 2008

InnleggSkrevet: Mandag 11 Januar 2010 - 22:52    Tittel: Svar med Sitat

Når jeg ser på filmen ser jeg to veldig avslappet hester, med ørene frem, de virker ikke under noe markant stress og for meg virker det som at de koser seg Smile Flashi forbein og bakbein som er veldig aktive.

Og ja jeg ser at Edwars Gals hest er litt mer "spent" men her føler jeg at det er flere ting jeg "ikke" får vite, feks, hvor gammel er Edwars sin i forhold til den andre sin, kan hestene sammenlignes på utdannings skalaen?. Og samtidig ser jeg at Edward gjør mer øvelser krever mer og ja da kan en hest under trening selv bli litt spent, men kan det være ting uten for som gjør den litt spent?. Samtidig synes jeg at han andre har hesten sin, konstant dyp og ja det er greit! men kan det da sammenlignes med hva Edward holder på med?. jeg mener personlig nei Smile.
Så her føler jeg at variablene blir litt for store for at jeg "personlig skal kunne si noe mer enn dette Smile. Og mitt syn på Edward har ikke forandret seg Wink
Til Toppen
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Mandag 11 Januar 2010 - 22:55    Tittel: Svar med Sitat

InaMGj skrev:
tja.. hehe vanskelig tema;) men her forsvant vertfall argumentet til anky om at hyperflexion ikkje blir gjort på 4åringer;)

Nettopp... det var´én av tingene jeg også tenkte påWink

Men det er flere ting... Jeg synes det er forskjell på de to hestene.
Noen andre som tenker i samme bane? Jeg bare spør, for jeg er nysgjerrig på hvordan vi fokuserer på forskjellige ting når vi ser en slik film:)
InaMGj

Ble Medlem: 14 Mai 2006

InnleggSkrevet: Mandag 11 Januar 2010 - 23:01    Tittel: Svar med Sitat

Synes det var stor forskjell på både rytterene og formen på hestene. no veit ikkje eg kem som er kem av dei men han som rei rundt i kvit skjorte synst eg har en veldig avslappa mjuk og fin riding, lar hesten strekke seg litt meir, og ja rett og slett tar utdanninga over litt lengre tid. Ser at gangartene er rundere osv.
Han andre ser det ut som er en maktkamp jamnt over heile programmet. Sterk i hånden og trykt i hop.
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Mandag 11 Januar 2010 - 23:04    Tittel: Svar med Sitat

InaMGj skrev:
Synes det var stor forskjell på både rytterene og formen på hestene. no veit ikkje eg kem som er kem av dei men han som rei rundt i kvit skjorte synst eg har en veldig avslappa mjuk og fin riding, lar hesten strekke seg litt meir, og ja rett og slett tar utdanninga over litt lengre tid. Ser at gangartene er rundere osv.
Han andre ser det ut som er en maktkamp jamnt over heile programmet. Sterk i hånden og trykt i hop.

Jeg kan jo ikke annet enn sitere deg på det! det er akkurat det som gjorde at jeg ble så fanget av den videoen... Jeg fant den her om dagen, og har sett på den utallige ganger. Den er en video som jeg har lengtet etter lenge, og er det noen som tror de vet hvorfor?

Sier ikke mer enda, vil flere skal komme med synspunkter her:)
Marius

InnleggSkrevet: Mandag 11 Januar 2010 - 23:05    Tittel: Svar med Sitat

han med den "smaleste" viss det er riktig og bruke er Edward gal og han i hvit shorte og den litt større hesten, er han andre :=)
Til Toppen
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Mandag 11 Januar 2010 - 23:17    Tittel: Svar med Sitat

Marius skrev:
han med den "smaleste" viss det er riktig og bruke er Edward gal og han i hvit shorte og den litt større hesten, er han andre :=)

Og da har vi identifisert de to rytterne, og vi nærmer oss et av de poengene som gjorde at jeg falt sånn for denne videoen.
kooleragnhild

Ble Medlem: 13 Jan 2007

InnleggSkrevet: Mandag 11 Januar 2010 - 23:17    Tittel: Svar med Sitat

Stor forskjell på de to ekvipasjene ja. Han med den hvite skjorta lot hesten være litt unghest syns jeg, med at han blir ukonsentrert og slår opp - og noen andre unghestfakter. Og slik bør det få være på en fireårs. Jeg synes det var fint ridd, mulig litt hard hånd, men ellers syns jeg det var en harmonisk ekvipasje.Enn om man kunne ha vært i nærheten av dette selv Laughing

Den andre, som jeg tror er Gal, synes jeg var spent og uharmonisk. Ikke slik ridning man bør vise på en fireårs, han krever for mye ser det ut som...og da blir alt helt feil. Etter min mening Smile Nå skal det sies at jeg synes at Gal rir den "Toortillas" helt strålende i de konkurransene hvor de har satt rekorder (har ikke sett andre videoer), uten at jeg stiller meg bak hans bruk av rollkür. Litt OT.
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 11 Januar 2010 - 23:24    Tittel: Svar med Sitat

*svarer før jeg leser andre sine svar*

Er det sikkert at disse hestene bare er fire år? Fikk det ikke med meg noe sted, men antar det blir nevnt et sted i filmen men at jeg ikke fikk det med meg.

Men altså, om det er så at hestene bare er fire år, så syntes jeg Gal gjorde et par øvelser på sin hest som jeg personlig synes er for tidlig på en fire-åring (galoppbytte, galopp sidelengs (som jeg ikke vet hva heter...), versader ).
Også skulle jeg ønske at hestene fikk gå i litt dypere form. Rundt 3.50 slipper Peters hesten sin litt fram i halsen, og da syntes jeg den fikk et deilig og avslappet steg. Kommentaren fra hun som filmer er "oooh, pretty", så tydelig at flere likte det Smile Syntes også hans hest ser mer avslappet ut i steget generelt sett ift til Gal sin, men vanskelig å si om det skyldes ridningen eller om hestene bare er forskjellige der. Umulig å si uten å se dem løse.

Var jo ikke akkurat verdens beste filming, men syntes jeg så litt hyperflexing her og der? Mest på Gal sin (i hvert fall sidelengs), men Peters sin ble også ridd noe bak lodd. Må innrømme at jeg tenker at stegforskjellen i hestene ligger her, men det blir bare spekulasjoner, kan jo hende hestene bare er forskjellige som sagt. Men velger å nevne det allikevel.

Det var det første jeg ønsker å kommentere, nå skal jeg lese innleggene før meg Smile
Anna&Frikken

Ble Medlem: 20 Mar 2007

InnleggSkrevet: Mandag 11 Januar 2010 - 23:27    Tittel: Svar med Sitat

InaMGj skrev:

Siterar Ina.
Edward Gal sin hest syns eg ser litt spent og sammentrykt ut. Satt egentlig heile tida og håpte på at han skulle legge han litt djupare.
Den andre syns eg såg masse meir avslappa og mjukare ut, og som Ina seier så syns eg også at gangartane er rundare.
Til Toppen
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Mandag 11 Januar 2010 - 23:41    Tittel: Svar med Sitat

Ja, jeg siterte også Ina her.

Disse to er på samme utdaningsnivå, og startet mot hverandre i en unghestklasse i Las Vegas i fjor.
Jeg synes det er flere ting ved de to hestene som er veldig forskjellig:
Peters rir en meget avspent, løsgjort og flott 4-åring, som jeg synes takler omgivelsene ganske bra. Peters har en fin sits, kanskje litt lav hånd, og noen ganger tar han litt mye i tøylen.. men han rir en 4-åring på en bane foran mye publikum, så det kan være svar nok på det spørsmålet...
Synes også at han er flink å la hesten strekke seg, få pauser, og den har et normalt bevegelsesmønster i alle gangarter. Jeg liker denne hesten og denne ridningen.

Gals hest er mye mer spent, den ris i høy form, alderen tatt i betraktning, og den får ikke strekke på seg på langt nær like mye som Zidane. Den hyperflexes til og med til tider :S Rytter har en noe tilbakelent og stiv sits, og har hele tiden mer hest i hånden enn Peters. Jeg får en følelse av at denne hesten ikke er like god å sitte på som den andre...
Denne hesten har også et annet bevegelsesmønster enn den andre. Mer flashy legs og ikke det avslappede fine skrittet. Spente gangarter.
Absolutt en flott hest, men det er tydelig at det er forskjell på hvordan den er arbeidet i forhold til den andre (i mine øyne).

Det er noe som skilller disse rytterne fra hverandre. hva er det?
Maria og Kompisen

Ble Medlem: 24 Jun 2007

InnleggSkrevet: Mandag 11 Januar 2010 - 23:45    Tittel: Svar med Sitat

Marius skrev:
Når jeg ser på filmen ser jeg to veldig avslappet hester, med ørene frem, de virker ikke under noe markant stress og for meg virker det som at de koser seg Smile Flashi forbein og bakbein som er veldig aktive.

At hestene har ørene frem er synonymt med at hestne koser seg syns jeg blir litt unyansert. Det er mange grunner til at en hest har ørene frem.
Til Toppen
Marius

InnleggSkrevet: Mandag 11 Januar 2010 - 23:45    Tittel: Svar med Sitat

men jeg vil vel si at peters til tider også hyperflexet litt da,

Forskjellen etter min mening er at den ene rytteren krever mer av hesten sin, enn den andre rytteren Smile. Så er det vel et smak og behag, jeg liker personlig Gal sin metode bedre Smile
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3  Neste
Side 1 av 3

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet