Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Det er ikke gull alt som glimrer..... Gå til side Forrige  1, 2, 3 ... , 23, 24, 25  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
fiola

Ble Medlem: 13 Nov 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 09 Februar 2010 - 19:24    Tittel: Svar med Sitat

Men er LDR det samme som RK da?? Ikke slik jeg forstår det i alle fall - RK er ikke lav dyp og rund akkurat.....
Marius

Ble Medlem: 31 Aug 2008

InnleggSkrevet: Tirsdag 09 Februar 2010 - 19:36    Tittel: Svar med Sitat

fiola skrev:
Men er LDR det samme som RK da?? Ikke slik jeg forstår det i alle fall - RK er ikke lav dyp og rund akkurat.....

vel for og prøve og illustrer forskjellen så ahr jeg prøvd og få noen bilder av

LDR

http://www.sustainabledressage.com/rollkur/how/nijmegen_avg.gif

http://www.sustainabledressage.com/rollkur/why_not/1010851.jpg

Rollkur

http://www.yourhorse.co.uk/upload/20076/images/Rollkur.jpg

Mange vil kalle det øverste også roll-kur. og jo meningen med roll-kur er også og få hesten lav dyp og rund, og her tror jeg at ordet

rund gir stor mulighet for tolking, men igjen her fjerner du verstingene men ikke dem mitt i mellom Smile

Her er det en som prøver og forklare forskjellen mellom LDR og roll-kur

Curled in behind the vertical and low-ish.
Training the horse deep involves the lowering of the head and neck below the height of the withers and/or placing the head of the horse with the nose behind the vertical, curving the neck accordingly. So the horse needs to have his nose significantly behind the vertical, but not necessarily the neck very low. Those practising deep like to call it Deep or Round, while those who shun it call it rollkur. (The derogatory expression comes from the German Rollkur which was a stomach remedy that one would drink, and then roll on the floor for it to coat the inside of the stomach.) The term was coined by German horsemagazine St Georg.

Her er det fra nettstedet
http://www.sustainabledressage.com/rollkur/how.php[/url]

Da FUNKER linkene Smile

Sist endret av Marius den Tirsdag 09 Februar 2010 - 23:25, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
IngvildRH

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 09 Februar 2010 - 19:50    Tittel: Svar med Sitat

Linkane dine fungerar ikkje..

If it's not a Fjord - it's just a horse.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 09 Februar 2010 - 21:05    Tittel: Svar med Sitat

Sitat fra:
http://www.fei.org/Media/News_Centre/News/Pages/summ.aspx?newsName=news-RoundTable-9Feb10.aspx

Sitat:
Following constructive debate at the FEI round-table conference at the IOC Headquarters in Lausanne today (9 February), the consensus of the group was that any head and neck position of the horse achieved through aggressive force is not acceptable. The group redefined hyperflexion/Rollkur as flexion of the horse’s neck achieved through aggressive force, which is therefore unacceptable. The technique known as Low, Deep and Round (LDR), which achieves flexion without undue force, is acceptable.

The group unanimously agreed that any form of aggressive riding must be sanctioned. The FEI will establish a working group, headed by Dressage Committee Chair Frank Kemperman, to expand the current guidelines for stewards to facilitate the implementation of this policy. The group agreed that no changes are required to the current FEI Rules.

FEI velger altså å skille rollkur/hyperfleksjon fra LDR ved å redefinere førstnevnte til at "man tvinger hesten ned i formen", mens når hesten går LDR, skjer det uten makt.

Jeg synes dette er et godt skritt videre.
Nå er det bare å håpe at rytterne først og fremst, sammen med stewarder/tekninsk personell slår ned på bruken av disse metodene. Men jeg synes synd på de som skal håndheve dette, siden de antakeligvis evt må dokumentere at de så noen utøve dette med makt... Det vil jo bli ord mot ord, frem til kameraene de snakker om å bruke er på plass...

Men, dette er bra!
Underskriftskampanjene som har vært sendt rundt, talte over 41,000 stemmer!! :O Det er bra... kanskje det fikk betydning?
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Tirsdag 09 Februar 2010 - 21:06    Tittel: Svar med Sitat

IngvildRH skrev:
Linkane dine fungerar ikkje..

http://www.sustainabledressage.com/rollkur/how.php#rollkur
Marius

InnleggSkrevet: Tirsdag 09 Februar 2010 - 23:27    Tittel: Svar med Sitat

ChristinPoik skrev:
Sitat fra:
http://www.fei.org/Media/News_Centre/News/Pages/summ.aspx?newsName=news-RoundTable-9Feb10.aspx

Sitat:
Following constructive debate at the FEI round-table conference at the IOC Headquarters in Lausanne today (9 February), the consensus of the group was that any head and neck position of the horse achieved through aggressive force is not acceptable. The group redefined hyperflexion/Rollkur as flexion of the horse’s neck achieved through aggressive force, which is therefore unacceptable. The technique known as Low, Deep and Round (LDR), which achieves flexion without undue force, is acceptable.

The group unanimously agreed that any form of aggressive riding must be sanctioned. The FEI will establish a working group, headed by Dressage Committee Chair Frank Kemperman, to expand the current guidelines for stewards to facilitate the implementation of this policy. The group agreed that no changes are required to the current FEI Rules.

FEI velger altså å skille rollkur/hyperfleksjon fra LDR ved å redefinere førstnevnte til at "man tvinger hesten ned i formen", mens når hesten går LDR, skjer det uten makt.

Jeg synes dette er et godt skritt videre.
Nå er det bare å håpe at rytterne først og fremst, sammen med stewarder/tekninsk personell slår ned på bruken av disse metodene. Men jeg synes synd på de som skal håndheve dette, siden de antakeligvis evt må dokumentere at de så noen utøve dette med makt... Det vil jo bli ord mot ord, frem til kameraene de snakker om å bruke er på plass...

Men, dette er bra!
Underskriftskampanjene som har vært sendt rundt, talte over 41,000 stemmer!! :O Det er bra... kanskje det fikk betydning?

Vel nå skal det dog sies at Kittelsen/Anky/chef/Edwardgal/Kyra osv de sier da at de bruker LDR, så de har jo lov til og fortsette med akkurat det de gjør Smile
Til Toppen
rohirrim

Ble Medlem: 29 Apr 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 10 Februar 2010 - 6:12    Tittel: Svar med Sitat

Nå har det vel ikke så mye å si egentlig hva de selv sier de gjør/bruker! om en steward eller hvem de skal bruke til å slå ned på dette tar noen av de nevnte her i å bruke makt for å ri på den måten de gjør, så er det Roll-Kur etter definisjon. Nå håper jeg de får tydelige retningslinjer å jobbe etter de som skal håndheve disse reglene, man skal nok være fryktelig tøff i trynet, og ha mye lovverk bak seg for å kunne gå bort til Anky eller Edward og rette fingeren mot dem og si "fyfy" på en oppvarmings/avridningsbane, om det blir observert og vurdert dithen at de bruker for mye makt!
Til Toppen
Marius

InnleggSkrevet: Onsdag 10 Februar 2010 - 11:50    Tittel: Svar med Sitat

rohirrim skrev:
Nå har det vel ikke så mye å si egentlig hva de selv sier de gjør/bruker! om en steward eller hvem de skal bruke til å slå ned på dette tar noen av de nevnte her i å bruke makt for å ri på den måten de gjør, så er det Roll-Kur etter definisjon. Nå håper jeg de får tydelige retningslinjer å jobbe etter de som skal håndheve disse reglene, man skal nok være fryktelig tøff i trynet, og ha mye lovverk bak seg for å kunne gå bort til Anky eller Edward og rette fingeren mot dem og si "fyfy" på en oppvarmings/avridningsbane, om det blir observert og vurdert dithen at de bruker for mye makt!

En hest kan trenes hjemme med makt og ute så kan de gå "frivillig" i den formen Smile. Og det og bevise at du bruker makt blir et vanskelig ord og beskrive, når du i dressur skal ha tøylekontakt, og for både dommer og Steward kan det være vanskelig og bedømme når det er for mye, Og JO hva de sier har VELDIG mye og si, viss de sier at de rir LDR må faktisk stewarden kunne motbevise det og det BLIR en vanskelig jobb Smile. Et steg i rett retning er det nå Smile
Til Toppen
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 15 Mars 2010 - 16:04    Tittel: Svar med Sitat

kanskje intressant lesing for noen: http://epona.tv/dk/nyheder/vis/artikel/eponatv-mener-maskefald-paa-messen/?tx_ttnews[backPid]=285&cHash=9d1bc728e5
Athen

Ble Medlem: 24 Apr 2006

InnleggSkrevet: Mandag 15 Mars 2010 - 16:20    Tittel: Svar med Sitat

sjobeng skrev:
kanskje intressant lesing for noen: http://epona.tv/dk/nyheder/vis/artikel/eponatv-mener-maskefald-paa-messen/?tx_ttnews[backPid]=285&cHash=9d1bc728e5

"Julelysene var ikke slukkede, da EPONA.tvs udsendte forlod hal B i Messesenter Herning igen sent torsdag aften. Nu havde vi fundet ud af, hvorfor topryttere som Andreas Helgstrand bruger en teknik som LDR, der ødelægger hestens gangarter, og umuliggør samling. Det er fordi samling ikke er målet. Målet er præmier, og præmier får man for at benene kan løftes højt. Derfor skal nakken ned for enhver pris, og for at man kan leve med sig selv, taler man om det, man gør, i dressurjargon. Man siger, at man løsgør, når man krøller hesten sammen som en søndagskringle. Man siger, at man samler, når man hiver nakken op med kandaren. Man siger, at man vil sin hest det godt, men man spænder næsebåndet, til dens øjne er ved at poppe ud. Man smiler sit drengede smil til damerne på rækkerne, som alle sammen er medlemmer af Hestens Værn, og så holder man vejret hele vejen til banken, og håber på, at man når pensionsalderen, inden ridesport bliver forbudt ved lov."

Rimelig bra oppsummering Wink
-ikkje akkurat overbevist og "frelst" reporter der nei. Kritisk sans, det kan eg like
fiola

Ble Medlem: 13 Nov 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 18 Mars 2010 - 21:22    Tittel: Svar med Sitat

Hmmm, kjenner jeg er glad jeg ikke heter Andreas jeg..... Rolling Eyes Om han ikke deler mening med reporteren om sine metoder, vet han sikkert meget godt hva FEI har sagt om det, og BØR rette seg etter det.....
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Torsdag 18 Mars 2010 - 22:47    Tittel: Svar med Sitat

http://epona.tv/dk/nyheder/vis/artikel/drf-med-paa-ldr-boelgen/?tx_ttnews[backPid]=277&cHash=eaa33fb6b9
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Torsdag 18 Mars 2010 - 23:00    Tittel: Svar med Sitat

Er faktisk noen interessante filmer på epona-tv fra clinicen det er snakk om her. Se den før dere dømmer den Smile
rohirrim

Ble Medlem: 29 Apr 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 18 Mars 2010 - 23:55    Tittel: Svar med Sitat

Må bare nevne, jeg var der nede nå, og så litt på noen oppvarminger. Ble ikke mye, var alt for mye å shoppe, men noe fikk jeg sett, og tendensen var i alle fall mindre Rolling enn tidligere år når jeg har vært der. Det har vært MYE tidligere altså. Om de fremdeles gjør det like mye hjemme kan jeg ikke si noe om, men synes tendensen er god når hvermannsen slipper å bli påvirket av å se det på oppvarming! Åpne oppvarmingsbaner er bare genialt!!
Til Toppen
Cassandre

Ble Medlem: 19 Des 2006

InnleggSkrevet: Fredag 19 Mars 2010 - 0:16    Tittel: Svar med Sitat

Det jeg stusser over, er at sprangryttere har gjort dette i årevis, bare til høyre og venstre - men da var det ingen som brydde seg. Fordi man forventer at sprangryttere ikke kan ri hesten på bakken?
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3 ... , 23, 24, 25  Neste
Side 24 av 25

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet