Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Det er ikke gull alt som glimrer..... Gå til side 1, 2, 3 ... 23, 24, 25  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Mandag 28 Desember 2009 - 21:41    Tittel: Det er ikke gull alt som glimrer..... Svar med Sitat

Jeg fant denne på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=J5pH5CEoZks

Dette er ikke dressur for meg, det er rett og slett organisert dyreplageri!!!
Jeg trodde vi red dressur for at hesten skal tåle at vi rir på den, ikke for å påføre den smerter og skader.

Og dette får Edward Gal ære og berømmelse for Crying or Very sad
carina_86

Ble Medlem: 02 Jul 2008

InnleggSkrevet: Mandag 28 Desember 2009 - 22:27    Tittel: Svar med Sitat

Kan vel ikke kalle det dressur... Ikke jeg iallefall..... Det er fælt at noen vil ri hestene sine slik Mad Helt sykt....

Sist endret av carina_86 den Tirsdag 29 Desember 2009 - 23:51, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Mandag 28 Desember 2009 - 23:33    Tittel: Svar med Sitat

Og er Anky enig med seg selv?

http://www.youtube.com/watch?v=svOBsSdjUvU
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 28 Desember 2009 - 23:55    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er selvsagt i mot ridning på denne måten.
Men samtidig må jeg si at jeg synes Totilas er finere enn mange av de andre topphestene som finnes. Har dog bare sett han i de to programmene hvor han satte verdensrekord, men synes han var ganske så lekker der. Han har bedre bakbeinsaktivit, bedre piaffer, og generelt synes jeg han jobber bedre enn de andre på hans nivå. Samtidig vet jeg jo at Edward Gal rir med hyperflexion, som jeg da ikke liker...
Hva er det med hyperflexion som gjør at det skaper vinnerhester? For det er jo tydeligvis det det gjør?

Synes forsåvidt Anky sier noe fornuftig i at man ikke skal kreve konkurranseholdning av hesten sin hele tiden, og at variasjon er viktig. Men jeg personlig ville ikke valgt hennes form for variasjon...
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Desember 2009 - 0:22    Tittel: Svar med Sitat

Totilas er rålekker... Han er en flott hest på alle vis, gangarter, eksteriør osv.
Jeg kritiserer altså ikke hesten som individ, dens egenskaper og kvaliteter, men metodene og systemet den blir trent under, som jeg bare ikke klarer å respektere. At dette belønnes i konkurranser, har jo ingenting med den opprinnelige klassiske derssuren å gjøre, men mere med hva som er flott å se på. At det er flott å se på er noe annet enn om det er korrekt i forhold til hva som er nedfelt i reglementet, og helsemessig forsvarlig overfor hesten.

Det som ekvipasjen belønnes for, er jo det som ekspertene mener er tegnene på at hesten er trent i roll kur: Travøkninger med flashy frambein og bakben som ikke henger med (bakbena beveger seg raskere enn frambeina), heng og høye kneløft i passagen (passagen skal jo være en jevn bevegelse, hvor hoven på det ene frambeinet løftes opp til omtrent midt på pipa til motsatt frambein, for så å settes ned fremover i en bue, den skal ikke trå bakover, og det skal være uten et "heng" på toppen av beinets bevegelseskurve (har jeg forstått det rett)).

Det er visst så, at når hestene ris i roll kur, spennes muskelen i underhalsen, slik at når hesten så ris opp i "konkurranseform", vil denne muskelen være så spent, at frambeina løftes så høyt. Ryggen blir hul, og bakbena er ikke med.

Men det er bra ting med denne ekvipasjen også. Jeg syns igrunn den har rene fine overganger og god piaff (der er den bra på bakparten). Men når den per definisjon ikke har passage eller travøkninger, så skal den jo strengt tatt ikke betales med over 90 %. Dessuten ville jeg også beveget meg rundt med tilsynelatende letthet og avspenthet, om jeg hadde gått innspent i roll kur på oppvarmingen. Man må jo føle seg fjærlett etter slik "haling og draing".

Variasjon er absolutt å foretrekke, men som du sier:
Å variere med roll kur, som er bevist skadelig, det er kanskje ikke god variasjon....

Jeg blir bare så skuffet over at dette blir belønnet med så høye prosenter. Hadde det vært "showridning", hadde saken vært en annen... da skal det jo se flashy ut. Men poenget er jo at det er konkurransedressur, hvor man skal vise de forskjellige gradene av samling i de tre hovedgangartene. Når hestene ikke gjør det, men belønnes med høye poengsummer, så er det jo ikke etter reglementet som har feste i de klassiske prinsippene.

Godt det finnes et forum, hvor man kan få ut frustrasjon Wink
Jeg klarer ikke la det ligge. Det er ille at vi i dagens moderne samfunn, med all den vitenskapen og kunnskapen, likevel klarer å påføre de stakkars hestene slik smerte og påfølgende skader.

Håper det blir forbudt med lov dette her,
Maria og Kompisen

Ble Medlem: 24 Jun 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Desember 2009 - 8:43    Tittel: Svar med Sitat

Hvor finner man dokumentasjon på at roll-kur er skadelig? Vet at "høyere makter" har tat avstand fra det, me forstod det slik at det var mye diskusjon rundt det. Og jeg har aldri helt forstått hvorfor dette er så ille. Missforstå meg rett, jeg prøver ikke på noen måte å forsvare dette, men kunne tenkt meg å sett noen grunngivinger for hvorfor det er skadelig. Jeg ve veldig lite om akkurat dette.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Desember 2009 - 10:10    Tittel: Svar med Sitat

Www.gerdheuschmann.com

boken hans: tug og war
filmen hans: if horses could speak

heuschmann er utdannet klassisk berider og veterinær med spesialkompetanse på hesten biomekanisme. Se videoen hans, om du får tak i den. Han er ikke alene om å ha forsket på dette, men han er en av de som går ut og kjemper sin sak mot hyperfleksjon og bruk av skumle hjelpemidler som fx hjelpetøyler.

Vi må huske at penger spiller en stor rolle i hesteavel og hestesport, og folk er nok villige til å ta i bruk utrolige metoder for å nå opp.
Turid

Ble Medlem: 10 Apr 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Desember 2009 - 15:15    Tittel: Svar med Sitat

Uff, jeg kjenner jeg får vondt i nakken av å se på... Jeg har ikke særlig peiling på dette temaet, men hvis jeg rir hesten min så dypt, så blir hun ikke noe god å ri på lenger... Da kan umulig være nødvendig å variere på det punktet der..

Besøk:
www.aalerud-stall.com

Bloggen min på Hest.no
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Nina&Lasse

Ble Medlem: 26 Sep 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Desember 2009 - 17:46    Tittel: Svar med Sitat

Først vil jeg si at jeg er ikke noen fan av å ri hest sånn. Og det er ikke noe jeg heller vil argumentere for..

Men.. Jeg synes det blir litt feil å kritisere han for at han rir hesten slik ( jeg kan trygt si at han ikke gjør det hele tiden). Hva om det var det den hesten trengte på akkurat den dagen, kanskje han var litt spent eller noe annet, og denne øvelsen fikk han til å slappe av.
Men for oss fjordhestfolk er jo , nesten alltid, framtunge hester det største problemet. Opp og fram er vel noe som stanig går igjen hos de "kalde" hestene. Men etter at jeg fikk Lasse, som ikke er helt der, fikk jeg et annet syn på ridningen. Om Lasse skvetter av noe før vi begynner å ri, kan det være veldig godt for han å få gå i dyp form til jeg begynner å kreve noe mer av han.

Jeg er helt sikker på at Edward vet hva han gjør. Og vi har jo forskjellig syn på alle ting, men bør vi ikke heller stille spørsmål rundt hvorfor han gjør det, istede for å slenge ut at det er dyremishandling. Kanskje vi mener noe annet, men kanskje vi også kan lære mer av å stille hvorfor spørsmålet.

Man lærer så lenge man lever!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Marius

Ble Medlem: 31 Aug 2008

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Desember 2009 - 19:37    Tittel: Svar med Sitat

Jeg synes nå at denne roll-kur debatten har tatt helt av...

Jeg synes at Roll-kur er helt greit i riktige hender,
Rollkur kan på en måte sammenlignes med at vi bøyer og tøyer. I hvertfall etter at jeg har trent/ridd så kan jeg gått gå og strekke meg og tøye beina, for at de skal bli mykere. Det samme gjør du med roll-kur du bøyer og tøyer halsen slik at den blir mer elastisk.
Også er det dette arugmentet med at "prøv og dra halsen din til brystkassa" det er jo helt feil utgangspunkt, en hest har en mye lengre hals enn oss mennesker. Og derfor er det enklere og hester går også i "roll-kur" i naturen og da tvinger ingen den??.
Men akkurat som når vi tøyer, så må man gjøre alt med måte og med fornuft og jeg er ingen Fan av roll kur i feil hender, men i riktig hender så blir det en god variasjon Smile slik at hesten blir elastisk og fin, Mener Jeg!!
Til Toppen
Marius

Ble Medlem: 31 Aug 2008

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Desember 2009 - 19:39    Tittel: Svar med Sitat

ChristinPoik skrev:
Og er Anky enig med seg selv?

http://www.youtube.com/watch?v=svOBsSdjUvU

Jeg ser jo ikke hva du mener helt??

Hun forklarer jo hvorfor hun gjør det og hva som er grunnen + at det er viktig med variasjon og det er jo det som er arrgumentet for "hyperflexion"
Til Toppen
Nina&Lasse

Ble Medlem: 26 Sep 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Desember 2009 - 20:48    Tittel: Svar med Sitat

kunne ikke blitt mer enig marius!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
fiola

Ble Medlem: 13 Nov 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Desember 2009 - 22:45    Tittel: Svar med Sitat

I bakgrunnen på opptaket av Gaal, ser man at nesten samtlige hester i peroider går slik - så det er nok ikke bare disse nederlenderne som gjør dette. Og jeg er litt redd for å dømme noen som Gaal og Anky, for jeg tror de har så mye lærdom bak seg, og vet hva de gjør. MEN at dette fort kan bli veldig stygt i ulærde hender, det er jeg ikke i tivl om. I mange prisipper er jeg enig med den klassiske dressuren - men det er jo ting der også som man kan undres over. F.eks bisselvalg, trening i pillarer mm.. Men det er en helt annen sak,

Vel, kort kunne jeg vel bare ha sagt meg enig med Marius, og så legge til at jeg syns folk er raske til å skulle plukke stjernene ned fra "himmelen" etter suksesser....
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Desember 2009 - 22:58    Tittel: Svar med Sitat

Marius skrev:

Jeg synes at Roll-kur er helt greit i riktige hender,

Hva er da riktige hender?
Gjør Anky det riktig? Patrick Kittel? Edward Gal?

Ser poenget med å strekke musklene, men hvorfor så ekstremt? Og over så lang tid? Når jeg strekker mine muskler er det maks 30 sekunder av gangen.
Og finnes det ikke andre, mindre ekstreme, måter å strekke hesten sin på?
fiola

Ble Medlem: 13 Nov 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Desember 2009 - 23:01    Tittel: Svar med Sitat

Hmmm, vel - jeg tror det er stor forskjell på hvor lenge jeg tøyer min muskler, i forhold til en turner på verdenstoppen. Tror til og med at jeg er noe stivere..... hallo - dette begynner vel å bli noe barnslig?
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3 ... 23, 24, 25  Neste
Side 1 av 25

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet