Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Ri inn hest fra scratch Gå til side Forrige  1, 2
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 27 Desember 2009 - 12:16    Tittel: Svar med Sitat

Engla skrev:

En fjording (generelt grove ponnier) er ikke, fra det jeg har lært, utvokst før den er i fire fem års alderen. Selvom kroppen er voksen, skjer det fortsatt mye i leddene.

Dette gjelder for så vidt alle hester, ikke bare grove ponnier.
_solgrimen_

Ble Medlem: 25 Jul 2007

InnleggSkrevet: Søndag 27 Desember 2009 - 12:39    Tittel: Svar med Sitat

Jeg syns man skal se an hesten. Jeg har ridd inn min treårige nordlandshest i vinter. Han er klar til LC nå til våren. Han er også innkjørt. Jeg har ridd han for to ridelærere, og de syns han var kjempe flink. lett lært og lydig.

Men da min fjording Solgrimen var tre år, kunne ikke han på langt nær så mye.
men som det er skrevet før, rytteren må jo ha kunnskapene om og trene en unghest. Noe jeg ikke hadde da jeg fjordingen min var tre år. Men det gikk det også, men det tok lenger tid.

Jeg syns det er fint at du setter deg mål Very Happy så da har du noe og trene mot Smile Lykke til Very Happy
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Torsdag 04 Februar 2010 - 10:43    Tittel: Svar med Sitat

Jeg kan hjelpe deg jeg Kristine, vist han blir stående på Lesja, har da gått veldig bra med innridningen av rabalder, og LC er jo et program som er beregnet på unghester, så det går no veldig bra tenker jeg, Very Happy Du må bare være konsekvent med han, lære han å være lydig for sjenkel i første omgang, da blir alt så mye lettere når du skal begynne med neste steg, som blir vike for sjenkel og ri mot sjenkelvirkninger, osv...Ri masse masse overganger for å få han oppmerksom, og gi masse ROS Very Happy
LineW

Ble Medlem: 11 Jan 2010

InnleggSkrevet: Søndag 28 Februar 2010 - 19:58    Tittel: Re: Ri inn hest fra scratch Svar med Sitat

Diis skrev:
Juhu! Ikke lenge siden jeg søkte etter ung fjording.
Nå står han i stallen. Vallak født 06.
Han er en liten men skjønn herremann.
Virker snill og positiv.
Han er håndtert mye.
Sittet på et par ganger, og hatt vogn spent for 1 gang for ett år siden, om jeg ikke tar feil.

Hva begynner jeg med?
Linker til fine sider?

Tenkte å starte med å leie han på tur.
Oppover og nedover i skritt. Prøve å teste han på skumle ting som plast, biler, traktorer etc.
Longere og tømmekjøre. Gå over bommer.

Har lyst til å få bygd muskler i en fei, kanskje bole han? Det var tull da.

Hva krever jeg av han når jeg skal begynne å ri?
Start/stopp/sving i begynnelsen. Hva krever man av fremgang?

Er jeg på bærtur, eller rett vei?
Drømmen er å få han klar til et godkjent LC program til sommeren (NM?).
Kanskje 60 cm også.
Noen drømmer er det vel lov å ha?

Jeg tror du tenker rett:) Jeg er i samme situasjon som deg. Kjøpte hest i januar og han er også født 2006. Dette er min første egne hest, og jeg har i tillegg hatt mer eller mindre pause fra hestelivet i 5 studieår. Noen mener sikkert at det er dumt av meg å kjøpe en så ung hest. Men jeg tror det skal gå bra.

Det viktigste er jo å se an hesten og å ikke forhaste seg, samt kjenne sine egne begrensninger - noe som betyr at en er i stand til å oppsøke eller be om hjelp dersom en trenger det.

Vi jobber stort sett med de samme tingene som du har nevnt og det fungerer bra for oss. Vi har også et mer eller mindre "utopisk" mål om NM til sommeren - men er vi ikke klare i år tar vi det til neste år.

Lykke til med treninga:)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
anncan

Ble Medlem: 30 Jul 2008

InnleggSkrevet: Søndag 28 Februar 2010 - 21:09    Tittel: Svar med Sitat

Hvordan går det med dere? Very Happy Jeg synes du tenkte i rett spor jeg.

Min 06 modell har vært altfor lettvint så jeg har ikke noe supertriks, men jeg har tatt ting med ro og vært mye mer på tur i skogen enn på ridebanen. Vi har trent på start og stopp helt først, hun var ikke innkjørt først men hadde tømmekjørt masse og det er goood hjelp pga de muntlige kommandoene gjør ridningen litt tryggere Wink Etter litt start og stopp informasjon var Lea klar for tur hun. Men vi har alltid fulgt etter eldre hester, og så har de hjulpet enormt ved å hjelpe meg å trene start og stopp i naturen også Very Happy
Nå utover våren blir det å trene mer på banen, men fortsatt kommer jeg til å ri mest på tur. Det er mest moro for Lea, og egentlig mer moro for meg å Very Happy

Beste råd jeg kan gi er å velge seg tre ting man må kunne bedre, og så terpe terpe terpe... Og les "dressur med Kyra", den tar for seg mye innlæring og er kjempegod. Hvis du ikke har tatt første galopp enda, så gled deg Very Happy
Diis

Ble Medlem: 01 Des 2009

InnleggSkrevet: Mandag 01 Mars 2010 - 10:31    Tittel: Svar med Sitat

Hei. Takk for mange tips og lykkeønskninger!

Jeg synes det går bra jeg. Han er positiv og nysgjerrig og går godt frem.
Selvfølgelig prøver han seg litt innemellom, men det skulle da bare mangle.
Har begynt å galoppere og det er veldig gøy.
Skal prøve å få ridd for instruktør snart.

Det som er største forskjellen kontra den forrige fjordingen min, er at Lunder er mye lettere foran enn henne. Hun var vanvittig tung på forparten og ergo vanskelig å samle. Det at han er lett i forparten er vel positivt eller?

Er ganske flink til å rose han mener jeg, får masse skryt som han ser ut til å like.
Datteren min på 5 rir han, og det går bra. Hun traver og jeg leier.

Var litt skeptisk til det da siden han kanskje bare er ridd 10 ganger, men gikk veldig bra Smile
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2
Side 2 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet