Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Lydighet for sjenkler?
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
grogl

Ble Medlem: 04 Mai 2008

InnleggSkrevet: Søndag 06 September 2009 - 13:01    Tittel: Lydighet for sjenkler? Svar med Sitat

Hei. Lurte på om noen kunne tipse meg om litt forskjellige øvelser når det gjelder lydighet for sjenkel(sideførende). En av våre hester blir tidvis fryktelig "tung" og lite lydhør for sjenkel, og går da også gjerne i mot... Er ikke spesielt stiv noen veier ved bøying, og vrangstiller seg ikke. Men er altså "tung" ved side forflytning spesielt. Noen som har noen tips??
kooleragnhild

Ble Medlem: 13 Jan 2007

InnleggSkrevet: Mandag 07 September 2009 - 11:47    Tittel: Svar med Sitat

Jeg synes det fungerer å gjøre øvelsen i skritt først hvis jeg merker at hesten ikke flytter seg godt for sjenkel. For det kan jo være en "kommunikasjonsglipp", at hesten ikke skjønner hva vi mener. Min er i alle fall slik, særlig hvis det er lenge siden vi har ridd sideførende.

Når jeg er sikker på at hesten forstår øvelsen, og den fortsatt "lukker ørene" tenker jeg på å være konsekvent med bruk av hjelperne. For hvis vi bruker for mye hjelpere, bare sitter å gnager og trykker, blir hesten vant til presset - og godtar at det er der - i stedet for å flytte seg. Så da må man gi hesten en beskjed, og når den ikke flytter på seg, må det komme en korreksjon.

Og maaaaasssseee ros når den gjør det riktig selvfølgelig Smile

Håper dette var til noe hjelp, og at andre kan komme med tips også. Lykke til!
grogl

Ble Medlem: 04 Mai 2008

InnleggSkrevet: Tirsdag 08 September 2009 - 14:37    Tittel: Svar med Sitat

Hei og takk for svar! Og ja, det er litt der vi er nå... Tar øvelsene i skritt, og jeg kjenner at det funker, men det tar jo litt tid..
Har også tenkt på å jobbe litt fra bakken. Gjør egentlig alt for lite bakkearbeid Confused
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 25 September 2009 - 18:14    Tittel: Svar med Sitat

Jobbe fra bakken er veldig nyttig. Dessuten: Har du prøvd å "gni" foten mot siden til hesten istedenfor å klemme? Det gir god effekt på min. Litt opp og ned pleier å funke - enklest uten stigbøyler.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet