Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Fjordhestpolitikk

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Haustmøtet 2009 Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
IngvildRH

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 22 Oktober 2009 - 15:39    Tittel: Svar med Sitat

Cassandre skrev:
Og gjett hvem du skal dele rom med IngvilRH? Husk å ta med maaaassssse godis! (smågodt til 6,90 på Rimi!) Oj, også øreplugger- jeg har noen morsomme hosteanfall om natta.

Vi sees!

Trur dette kan verte ei interessant helg! Laughing Snop skal fiksast, og litt hosting skal eg alltids overleve. Er eg riktig heldig så overdøver eg den når eg pratar i søvne! Very Happy

If it's not a Fjord - it's just a horse.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
pnit

Ble Medlem: 18 Mai 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 22 Oktober 2009 - 23:02    Tittel: Svar med Sitat

spent på kva som kjem opp i dei ulike temane eg. Spesielt i forhold til kva som skjer i forhold til nye testopplegg i forhold til 3åringane.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Ingvild
Administrator

Ble Medlem: 18 Jul 2005

InnleggSkrevet: Mandag 26 Oktober 2009 - 8:53    Tittel: Svar med Sitat

Takk for en hyggelig helg, alle sammen Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
IngvildRH

InnleggSkrevet: Mandag 26 Oktober 2009 - 13:57    Tittel: Svar med Sitat

Seier det same som Ingvild, tusen takk for ei kjempekjekk helg på Liatopppen! Absolutt eit kjekt haustmøte, eg likte spesielt godt foredraget med Geir Haugerud.

Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 26 Oktober 2009 - 14:01    Tittel: Svar med Sitat

Jeg også takker for en fin helg. Dette var mitt første Høstmøte, og det frister absolutt til gjentagelse.
Og som IngvildRH likte jeg også veldig godt foredraget til Geir Haugerud.
aaseravn

Ble Medlem: 16 Okt 2006

InnleggSkrevet: Mandag 26 Oktober 2009 - 16:12    Tittel: Svar med Sitat

Eg slenger meg på eg og, og takkar for ei gild helg. Haustmøte er alltid kjekt.

Meen, må berre få sagt at personleg likar eg spesielt dårleg at alle de andre driv og skryter av Geir Haugeruds fordrag!
Me frå Jæren kom nemleg så seint fram at me ikkje fekk det med oss.. Isj.

Kan me håpa på eit fyldig og fengande referat nokonstads???
IngvildRH

InnleggSkrevet: Mandag 26 Oktober 2009 - 16:38    Tittel: Svar med Sitat

Eg har "litt" notat frå foredraget, kan sjå om ikkje eg kan lage til eit samandrag. Det er kanskje interessant for dei som ikkje var på haustmøtet også å lese.

Til Toppen
Kjellfrid

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 26 Oktober 2009 - 16:47    Tittel: Svar med Sitat

Eg vil gjerne ha fullt referat om alt Very Happy
IngvildRH

InnleggSkrevet: Mandag 26 Oktober 2009 - 21:32    Tittel: Svar med Sitat

Å skrive eit kort samandrag var veldig vanskeleg, fordi det var så mykje som vart sagt. Eg har prøvd å få med det meste av det eg noterte. Beklagar at det er skikkeleg rotete. Om noko av det er uklårt er det berre å spørje kvar som er meint.

---

Bakgrunnen for at Geir Haugerud var på haustmøtet for å halde foredrag var at han var veterinær på hingsteutstillinga i vår. Han fortalde at nesten alle hestane hadde anmerkningar, og det same hadde han sett når han var veterinær på hingsteutstillinga for Dølahest.

Han meinte at det han såg på fireåringane som hadde vore på test mest sannsynleg var på grunn av at dei ikkje var godt nok førebudd til testen, med tanke på kva slags trening dei hadde fått i forkant. Det kan ta opp til 6 mnd å bygge opp musklar, 12 mnd å bygge opp ledd og leddnære strukturar og opp til 24 mnd å bygge opp knoklar. Det tek ikkje meir enn 2-4 veker å ”bygge ned” ein hest. Så om hestane har fått fri lenge og vorte sett i gong seint og det ikkje vert tatt gradvis nok, så vil dette slå ut på den måten at hestane får smerter.

Eit anna problem som mange nok opplev i samband med utstilling er tannfelling. Frå hestane er 2,5 år (fysisk) fell dei 12 tenner fram mot sommaren, og dette kan lett dukke opp under ei utstilling. Tannfelling fører til smerte, og hestane fordøyer ikkje normalt.

Når det gjeld høver får mange høyre at hesten har god hovkvalitet, når den i realiteten har god hovvegg men ikkje god såle. Det kom også reaksjonar i vår på at Geir visiterte høvene til hestane med visiteringstang, men dette meiner han er standard prosedyre, og at veterinær og smed skal gjere dette. På Eid i vår var det mange hestar med tynne, ømme sålar. Den einaste måten å forbetre dette på er genetisk. Produkt ein puttar på høvene for å herde sålen er kun midlertidig, og ikkje ei løysing på problemet.

Fjordhesten er ingen barfothest, då dei lett vert ømme og halte. Ofte veks ikkje hoven nok til å ta unna det som vert slitt om hesten går utan sko. Om hesten går barfot, er brukt skånsomt og trimma skånsomt fører det likevel ofte til marktronge rørsler. Det er også vanleg i Skandinavia med for små høver, i den forstand at dei er beskore for hardt. Det er likevel ikkje meininga at dei skal ha lang tå og høge drakter, om nokon skulle tyde det den vegen. Ein stor hov indikerar ofte ein tjukk såle.

Hestar skal aldri ha bokskvile. Det einaste unntaket er ved beinbrot, og då max 2-4 dagar. Om hesten er skada skal han ha eit treningsprogram som er tilpassa skaden. Det kan vere anten å stå i luftegard, verte taumkøyrd, køyrd eller ridd.

Køyring gjer stor belastning på forkneledd. Mange trur kanskje at mesteparten av belastninga kjem på hasar og bakkneledd, men det stemmer ikkje. Når ein driv med arbeidskøying med ungdyr skal hesten skyve og ikkje drage – må han drage vert det for mykje belastning på framkneleddet.

Geir karakteriserte fireåringane som hadde vore til utvida bruksprøve i 2009 som ømme, kantete og med marktrong aksjon. Han meiner dette kjem av at hestane ikkje er godt nok førebudde til testen. Då vil dei ikkje få vist seg frå si beste side.

Om hesten er relativt ubyggja (med tanke på det eg tidlegare skreiv om musklar/ledd/knoklar), og så går til eit treningsprogram med trening for eksempel 5 dagar i veka, vil dette føre til at hestane vert ømme og halte. Det er stor forskjell i førebuinga til testen, og dette vil ein også sjå på hestane. Morgonen på testdagen var hestane slitne, både fysisk og psykisk.

Er hestane relativt ubyggja treng dei ofte 1-2 dagar restitusjon før ny treningsbelastning, på grunn av reaksjonar i vevet som på byggjast ned til nullpunktet. Om ein då påfører hesten ny belastning, vil ein rett og slett byggje ned hesten.

Startar ein treninga av hestane mot utstiling i kort tid før utstillinga (Geir nemnde januar/februar som eit eksempel), er det ikkje rart at hesten får anmerkning frå veterinær på utstillinga. Det som oftast dukkar opp på døl og fjordhest er ømheit, haltheit, kort aksjon og slitne hestar. Ingen fjordhestar vart ekskluderte pga haltheit i 2009.

Ømme kodeledd går mykje igjen, samt fylling i bakkneledd. Kodeledda er ustabile ledd, dei er lette å bøye og lette å leggje press på. Det er nok difor dei er overrepresentert. Det er lite sene- og bandskader, samt skader på ledd og leddnære strukturar.

Alle unghestar har ”ups and downs” som Geir så fint kaller det – perioder der dei er meir eller mindre treningsvillige. I downs-periodene er hestane ofte ikkje treningsbare i det heile, og treninga må tilpassast. Hestane skal aldri få heilt fri, men få ”aktiv kvile”. Dvs trening med redusert intensitet og auka mengd. Ein må lære seg å lese når hestane er i dei forskjellige fasene, og legge opp treninga etter dette. Når hestane har ei downs-periode vert dei ofte sett på som vrange, eller det vert skulda på dårleg lynne.

Frå følet er 2-4 veker skal høvene følgast opp og korrigerast. Det er også viktig med markekur til ung hest, og unghestar skal helst ikkje gå plassar det har vore hest i meir enn tre år på grunn av smittefare. 50% av åringar som Geir sjekkar har sårskader i munnen på grunn av tenna. Dette gjeld også hestar som ikkje har hatt bitt eller grime på. Tenner må difor takast våren som åring, då vert hesten tryggare å handtere og klarer seg betre på beite.

Det er av allmenn oppfatning at fjordhest, islandshest og liknande raser ”aldri feilar noko”, at dei er født sunne og friske. Dette er ei sannheit med store modifikasjonar. Det er også mange som trur at desse hesterasene er ”seinare” utvikla enn andre, men det stemmer heller ikkje. Enkelte blodslinjer kan vere seinare enn andre, men ein kan ikkje rase vs. rase.

Hestane gror saman nedanifrå. Hovledd, kronledd, forkneledd, haseledd, bakkneledd. Når hesten er ”samangrodd” har han ”satt seg”/”tørka opp”. Dette skjer vanlegvis i 5årsalderen. Å vente med å trene hesten til han har satt seg er ingen modell å følgje. Jo lengre ein ventar, jo høgre er prestasjonskravet. Hesten går i stykker, både fysisk og mentalt. Om ein byrjar seint får ein typiske ”unghestproblem” i 3, 4, 5-årsalderen.

Kort oppsummert kan ein seie at det er viktig å tenkje langsiktig når ein trenar unghest. Det er arbeidskrevjande. Om hesten får skade eller står på beite og får 2-4 veker fri vil vekst/utvikling kunne stagnere eller gå tilbake. Det er også viktig å halde hestane i gong heile tida, på grunn av oppbygginga av kroppen.

Til Toppen
Gunvor

Ble Medlem: 01 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 26 Oktober 2009 - 21:42    Tittel: Svar med Sitat

Utrulig kjekt å lese Ingvild!! Veldig lærerikt Very Happy
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 26 Oktober 2009 - 21:51    Tittel: Svar med Sitat

Kjempeflott referat Ingvild, du har fått med deg mye!
Men en ting jeg vil kommentere, som jeg fikk med meg anderledes enn deg.

IngvildRH skrev:

Ømme kodeledd går mykje igjen, samt fylling i bakkneledd. Kodeledda er ustabile ledd, dei er lette å bøye og lette å leggje press på. Det er nok difor dei er overrepresentert. Det er lite sene- og bandskader, samt skader på ledd og leddnære strukturar.

Slik jeg forstod det han sa, så er kodeleddene overdiagnostisert. De er lette å bøye og legge press på ja, så de slår ut lettere. Men det er et av de mest stabile leddene i kroppen til hesten (betegnelse jeg har hørt tidligere er "det perfekte ledd". Når man åpner det opp og ser så forstår man hvorfor).
Slik jeg forstod det var det framkne-ledd som var det største problemet - pga det du skriver om at det blir belastet ved kjøring, samt at det er blant de siste leddene som setter seg.
IngvildRH

InnleggSkrevet: Mandag 26 Oktober 2009 - 21:58    Tittel: Svar med Sitat

KatrineH skrev:
Kjempeflott referat Ingvild, du har fått med deg mye!
Men en ting jeg vil kommentere, som jeg fikk med meg anderledes enn deg.

IngvildRH skrev:

Slik jeg forstod det han sa, så er kodeleddene overdiagnostisert. De er lette å bøye og legge press på ja, så de slår ut lettere. Men det er et av de mest stabile leddene i kroppen til hesten (betegnelse jeg har hørt tidligere er "det perfekte ledd". Når man åpner det opp og ser så forstår man hvorfor).
Slik jeg forstod det var det framkne-ledd som var det største problemet - pga det du skriver om at det blir belastet ved kjøring, samt at det er blant de siste leddene som setter seg.

Jepp, dette stemmer sikkert. Eg hadde skrive stabilt ledd i notata mine, men fekk det ikkje heilt til å stemme. Takk for oppklaringa!

Til Toppen
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 27 Oktober 2009 - 7:32    Tittel: Svar med Sitat

Han har tydeligvis fordommer mot barfothester. Mine går barfot uten problemer, og Tira kan for eksempel trave over skarpe steiner uten å så masse som ømme seg. Ho, og dei 3 andre hestene mine, har gode tykke konkave såler, og gode stråler. Høvene er utrolig tilpassingsdyktige, og mange hester, også fjordinger kan godt gå barfot, uten at det går ut over bevegelsene. Det handler selvsagt om gener, og eg personlig synest derfor at visitering av hovene, eller aller helst visning barfot er rett vei å gå, for sunnere bedre hover fra starten av.
kRiStiN
Moderator

Ble Medlem: 15 Nov 2005

InnleggSkrevet: Tirsdag 27 Oktober 2009 - 8:26    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har også vært på foredrag med Haugerud, og da sa han akkurat det; fjordhesten (blant flere) kan ikke gå barfot, og ingen hester kan gå på utegang og/eller ha fri tilgang på grovfôr.... Jeg hadde en del teite bekjente bak meg i salen den dagen, hvor de bare "hah! På tide å slutte og fôre så mye høy og få sko på hesten nå?!".

Men, Haugerud tar tennene til hesten min. Og de andre på stallen. Hos oss er alle seks hestene barfot - fire av dem er fjordinger. Og det er greit. Men i plenum er det ikke greit, fordi han har sett så mange "barfote" hester som ikke kan bevege seg antar jeg. Vi har bare fått gode tilbakemeldinger på høvene til våre hester.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 27 Oktober 2009 - 8:37    Tittel: Svar med Sitat

Jaha?? Mine går på utegang og får fri tilgang til grovfor og...
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Fjordhestpolitikk Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Side 2 av 4

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet