Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Hvordan trene feit hest? Gå til side Forrige  1, 2
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
rohirrim

Ble Medlem: 29 Apr 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 14 Juli 2009 - 20:06    Tittel: Svar med Sitat

det samme tenker jeg, om hun hadde stått et år og blitt superfeit hadde et sånt rolig treningsprogram vært fint, men nå er det jo for lite forbrenning av energi i forhold til hva hun får i seg som er problemet! Og siden hun er i daglig trening fra før er ledd og muskler vant til trening og trenger ikke en start helt fra bunnen av nå. Langdistanse rolig, og intervalltrening er som hos mennesker finfin slanketrening, og da kan hesten din få seg en tur som den andre økten også! Smile Feks en økt dressur/tømmekjøring/lange tøyler/tømmelongering, og økt nr 2 tur med innlagt intervall eller laaaaange stykker med jevnt trav!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 14 Juli 2009 - 20:57    Tittel: Svar med Sitat

Jeg må innrømme at jeg ikke fikk med meg at hun var igang, så er enig i at da blir det litt langsomt. Gikk ut fra hest som hadde stått (lese innleggene grundig er lurt... kremt Embarassed ).

Men uansett mener jeg at feite hester bør trenes varsomt pga fare for overbelastning... Men enig med rohirrim om lange intervaller.
TinaBJ

Ble Medlem: 08 Mai 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 14 Juli 2009 - 21:23    Tittel: Svar med Sitat

Takk for mange bra tips, mye jeg kan ta med i treningen av June.

Tror at vi skal holde oss til en gang om dagen og en dag med leietur (fri), men de dagene hun går så skal det trenes også. I og med at hun fint kan og klarer nå lange turer, klatre turer, mange intervaller, skogsturer, dressur, kjøreturer og kjøre dressur på banen, jeg kanskje bare forsette med det jeg gjorde før beite.

Er ekstremt redd for overbelastning + at hesten går fort lei.

Hun kommer nok helt sikkert til å gå ned, i og med at hun står på stripebeite.
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 14 Juli 2009 - 21:25    Tittel: Svar med Sitat

Lykke til med treningen da:)
TinaBJ

InnleggSkrevet: Tirsdag 14 Juli 2009 - 22:24    Tittel: Svar med Sitat

ChristinPoik skrev:
Lykke til med treningen da:)

Tusen takk, håper at hun blir i fint/ok hold hvis vi skal på utstilling i september. Smile
Anette:o)

Ble Medlem: 09 Jun 2009

InnleggSkrevet: Onsdag 15 Juli 2009 - 15:01    Tittel: Svar med Sitat

Et lite tips for å unngå overbelastning er å aldri gi fri etter en "hard" treningsøkt, men heller ri/tømmekjøre osv. hesten varm dagen etter. Dette øker blodgjennomstrømningen til musklene noe som hjelper musklene med å bli kvitt slagstoffer (melkesyre) og kan forhidre at hesten blir stiv og støl. Er ikke noe ekspert på trening av hest, men kan masse om trening av mennesker og hva som skjer med kroppene våre når vi trener. Utrykket restutisjonstrening blir brukt om trening som har til hensikt å hjelpe kroppen med å komme seg etter hard trening. Restutisjonstrening vil si lett trening i 30-45 min (men 20 min lett trening er mye bedre enn ingenting). Tror ikke det er farlig med litt harde økter på en litt tjukk hest så lenge økten etterfølges av en lettere økt, og belastningen økes gradvis, og man er nøye med å variere mellom lette og tyngre økter. Da unngår man også at hesten blir lei og kommer fortere i form om man trener hardt flere dager i uken for så å gi hesten en dag med lett trening. Utorlig hvike balstninger en kropp kan klarer så lenge den får tid til å bygge seg ordentlig opp mellom treningsøktene. Smile Hvis du har tenkt til å trene hesten to ganger om dagen bør en av disse øktene være restutisjonstrening.

Lykke til med treningen Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
TinaBJ

InnleggSkrevet: Onsdag 15 Juli 2009 - 22:42    Tittel: Svar med Sitat

Anette:o) skrev:
Et lite tips for å unngå overbelastning er å aldri gi fri etter en "hard" treningsøkt, men heller ri/tømmekjøre osv. hesten varm dagen etter. Dette øker blodgjennomstrømningen til musklene noe som hjelper musklene med å bli kvitt slagstoffer (melkesyre) og kan forhidre at hesten blir stiv og støl. Er ikke noe ekspert på trening av hest, men kan masse om trening av mennesker og hva som skjer med kroppene våre når vi trener. Utrykket restutisjonstrening blir brukt om trening som har til hensikt å hjelpe kroppen med å komme seg etter hard trening. Restutisjonstrening vil si lett trening i 30-45 min (men 20 min lett trening er mye bedre enn ingenting). Tror ikke det er farlig med litt harde økter på en litt tjukk hest så lenge økten etterfølges av en lettere økt, og belastningen økes gradvis, og man er nøye med å variere mellom lette og tyngre økter. Da unngår man også at hesten blir lei og kommer fortere i form om man trener hardt flere dager i uken for så å gi hesten en dag med lett trening. Utorlig hvike balstninger en kropp kan klarer så lenge den får tid til å bygge seg ordentlig opp mellom treningsøktene. Smile Hvis du har tenkt til å trene hesten to ganger om dagen bør en av disse øktene være restutisjonstrening.

Lykke til med treningen Smile

Tusen takk for tips og info Very Happy
Tine Madeleine

Ble Medlem: 16 Jun 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 15 Juli 2009 - 23:55    Tittel: Svar med Sitat

Enig med Anette her. Bilder kan lyve, men vil si at jeg syns hesten ser mer vomma enn feit ut. Beitekvaliteten er på vei ned og da vil vomma bli mindre også. Wink Jeg har en regel når jeg trener hest, og den går ut på at hesten skal ikke ha fri dagen etter en fysisk hard økt. Da rir jeg lett økt dagen etter hvor vi pleier litt støle muskler med løsgjørende arbeid. Den eldste har bare fri en dag i uka.

Hvis man er flink til å skritte opp og ned skal det heller ikke hope seg opp med melkesyre. Dersom man trener på bane er det lurt å legge dem litt dypt i trav fem-ti min i oppvarmingen og fem-ti min i nedtrappingen.
Marius

Ble Medlem: 31 Aug 2008

InnleggSkrevet: Torsdag 16 Juli 2009 - 0:10    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ser poenget ditt, men uansett hav du gjør så brytes muskler ned! for hver treningsøkt, og de må få tid til og "restritueres" og dte tar 48 timer for heste og bygge opp disse musklene igjen (i hvertfal delevis)
så er det også uten tvil(for meg i hvertfal) godt og få en dag fri fra ridingen Wink
Til Toppen
TinaBJ

InnleggSkrevet: Torsdag 16 Juli 2009 - 7:33    Tittel: Svar med Sitat

Takk for mer info Very Happy
Ida og Vinterrosa

Ble Medlem: 19 Feb 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 16 Juli 2009 - 18:03    Tittel: Svar med Sitat

Tømmekjøre i skog og mark. Skritte lange turer i bakker og klatre.
Etter en hard treningsøkt eller løp(for traveren min) går jeg i utmarka med de. Leier eller tømmekjører. Samt strekker jeg hesten ut. Har en gulrotbit så hesten bøyer seg til gulroten:wink: Da hinderer jeg at hesten blir støl og hesten tøyer ut selv.
Til Toppen
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 17 August 2009 - 8:54    Tittel: Svar med Sitat

Denne tråden skal jeg og følge med på så kjør på med tips. Oliver har blitt (mildt sagt) feit i sommer og jeg prøver så godt jeg kan å få slanket ham. Det er jammen ikke lett når jeg i tillegg er ganske tjukk på midten (7 måneder gravid...) og dermed ikke rir. Jeg har heller ikke tilgang på vogn og har ikke ridebane. Vi leier på tur, gjerne i bakker, og jeg lonsjerer ham 1-2 ganger i uka, men flere tips hadde vært flott. Lange tøyler og tømmekjøring høres jo fint ut i teorien, men jeg har ikke sjans til å jogge bak ham så kun trening i skritt blir litt lite synes jeg. Derfor lonsjering...
TinaBJ

InnleggSkrevet: Mandag 17 August 2009 - 9:05    Tittel: Svar med Sitat

Tømmelongjering er også veldig flott.

Nå som June er skadet og ikke brukes, har hun blitt "litt" tykkere + at hun setter vinterpels.. Rolling Eyes
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2
Side 2 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet