Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Fjordhestpolitikk

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Hvorfor er du IKKE medlem av NFL? Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Ingvild
Administrator

Ble Medlem: 18 Jul 2005

InnleggSkrevet: Mandag 31 August 2009 - 7:48    Tittel: Svar med Sitat

Hovedtanken bak forumet er rekruttering, så det blir ikke aktuelt å stenge forumet for ikke-medlemmer. Det er ikke et offentlig talerør for NFL, og meningene som kommer fram her samsvarer ikke nødvendigvis med NFL sin mening. Derfor er det et bevisst valg at NFL ikke er nevnt i headeren. Forumreglene sier for øvrig alt: http://fjordhest.net/forum/viewtopic.php?t=4

For øvrig er jeg 100% enig i det Anne skriver. Jeg er også medlem i mange lag og foreninger jeg ikke nødvendigvis er aktiv i, men jeg støtter det jeg ser på som viktig arbeid. Det er opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om de ønsker å støtte et lag eller ikke, men det nytter lite å syte på forum over alt som er galt når man ikke engang er medlem og benytter seg av den påvirkningsmuligheten man har der.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
LineTorine

Ble Medlem: 22 Feb 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 10 November 2009 - 16:22    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er medlem i to rideklubber, ene red jeg for før og er nå støttemedlem, den andre rir jeg for nå. NFL er jeg også medlem i og det er for å støtte dem, 450kr er ikke store summen av det jeg tjener hvert år så såpass skal NFL får av meg. Har selv to fjordhester og syns det er veldig morro med "Fjordhesten", forumet og oppdateringene som skjer rundt. Syns det er kjempemorro å følge med! Kommer til å være medlem i NFL så lenge jeg lever Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Diis

Ble Medlem: 01 Des 2009

InnleggSkrevet: Onsdag 02 Desember 2009 - 22:28    Tittel: Svar med Sitat

Marie skrev:
Sitat:
Marie: Jeg forstår din frustrasjon, men jeg mener likevel at det bør være en grense mellom registrert og ikke-registrert fjordhest. Det er flere gode ambassadører av rasen som har lidd samme skjebne som deg og Odin, jeg kan nevne to: Jon Lunds Hedda Gabler og Wenche Johannsessens Njustar.
Problemet er at folk ikke synes det er viktig nok at hesten blir registrert, ikke at uregistrerte hester blir holdt utenfor. Sistnevnte er en konsekvens av det første. Det er veldig urettferdig, men skal man begynne med unntak kan det koste mer enn det smaker.
Jeg håper du finner ut av dette med Odin, det hadde vært kjempegøy om du i det minste kunne fått blått pass på ham (da kan dere starte NM), og tenk hvilken fin artikkel det ville bli Smile

Jøss, så de var heller ikke registrert? Godt å se at det ikke bare er Odin, da:) Jeg skjønner jo veldig godt at de vil at alle hestene skal være registrert, og det virker jo som folk er flinkere til det nå enn tidligere. Jeg får krysse fingrene for at jeg finner stammen til Odin, så kommer vi plutselig tilbake!

Men bare så det er sagt (om jeg ikke har sagt det tidligere), så kommer jeg muligens til å melde meg inn etterhvert når Myrk skal ut og konkurrere:) At jeg ikke har meldt meg inn ennå er i grunnen bare en stille protest, men den stikker ikke så dypt..

Jeg hadde også en fjording uten papirer. Vet faren er Brynar. Jeg fikk lov å starte NM i 96 og 98 uten papirer. Styra noe verre med å hoste opp papirer men uten hell. Mener både Hedda Gabler og Njustar starta på den tiden også. Lykke til, håper du har større hell enn meg mtp registrering.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Fakseprinsen

Ble Medlem: 28 Aug 2007

InnleggSkrevet: Onsdag 23 Juni 2010 - 22:39    Tittel: Svar med Sitat

Et spørsmål jeg vil stille her- Hvorfor kan en ikke være medlem i Norges Fjordhestlag og da automatisk bli medlem i et av de nærmeste lokallagene.
Jeg har vært medlem i lokallag i fire år, men fordi de ville sende meg på høstmøtet måtte jeg melde meg inn i Norges Fjordhestlag.
Samtidig i mitt område har vi et regionlag. Hva slags rolle og medlem det har uten å styre med lagshingst vites ikke, men det virker som en uryddig organisering.

Som eksempel Landslaget for Dølehest har en veldig enkel modell, en betaler til dem og er medlem i lokallag direkte underlagt det. En veldig ryddig organisasjonsmåte.
Til Toppen
Ingvild
Administrator

InnleggSkrevet: Torsdag 24 Juni 2010 - 7:59    Tittel: Svar med Sitat

Økonomisk sett hadde nok et obligatorisk dobbeltmedlemsskap landaglag-lokallag lønnet seg for NFL. Men tilfellet for medlemstallet i et lokallag slik som vårt (Oslo og Akershus Fjordhestlag) ville blitt katastrofalt, da over halvparten av medlemmene våre driver med andre raser enn fjordhest. Vi har en kontigent på kr. 175 for seniorer, og hvis NFL sin femhundrekronerskontigent skulle kommet i tillegg til dette når man driver med dølehest, skjønner eg at veien til utmelding er ganske kort.

Dessuten er noen lokallag "sovende", andre krever ikke lokallagskontigent i det hele tatt, noen har rideklubbstatus (medlem i NFRYF) og andre igjen har basert virksomheten sin rundt en lagshingst. Jeg synes det er viktig at hvert lokallag får prioritere det DE synes er viktig uten av NFL blander seg inn i organisasjonsform og kontingenttype.

Synes du organiseringen i ditt område virker uryddig, er det en god anledning til å ta tak i saken og gjøre noe med det. Smile
Til Toppen
Anette:o)

Ble Medlem: 09 Jun 2009

InnleggSkrevet: Torsdag 24 Juni 2010 - 8:51    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er per i dag medlem av NFL men vurderer sterkt å melde meg ut. Jeg ble mest meldem for å støtte opp om fjordhesten, men føler nå at det muligens holder å støtte lokallaget. Spesielt tvilende på om jeg fortsatt skal være medlem ble jeg etter at det ble vedtatt å øke kontigenten til kr 500. 500 som en sum i seg selv er kansje ikke så mye, men når man begynner å summere baller det fort på seg. Heste og rytter lisens, medlemskontigent til lokallag, NFL og for de som er medlem av lokal lag ikke knyttet til NRYF, en medlemskontigent for en rideklubb. Da er vi faktisk oppe i over 2000 kr! I tillegg er det dyrt å ha hest, stallleie, treninger, kjøring, startavgifter etc... Skal man starte NM er man for oppe i 10.000 kr i reise, oppstalling, overnatting og startavgift.

Jeg driver med konkurranse ridning. Jeg har en vallak og dermed ikke spes. inn i avlsarbeide. Jeg synes at det satses lite på oss som driver konnuranse ridning/kjøring.

Selvfølgelig skal NFL satse på å avle på denne flotte rasen, men om de ønsker flere medlemmer MÅ de ha et brede fokus!

Jeg tror at dersom NFL ønsker flere medlemmer, må de begynne å vise måtehold i forhold til Medlemskontigenten, Øya holdt på å trille ut av hode når jeg så de hadde økt medlemskontigenten med 50kr! (synes det var dyrt nok i utgangspunktet!).

Kan noen svare på hvorfor medlems kontigenten i NFL er så høy??? Hvorfor valgte de egentlig å øke medlemskontigenten? (de bør være en bedre forklaring enn at det synes noen at NFL fjortjente!!!) Hva får jeg som konkurranse rytter ut av å være medlem?
Til Toppen
MariYr

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 24 Juni 2010 - 13:50    Tittel: Svar med Sitat

Berre ei samanlikning - medlemskontigentet for landslaget for dølehest er like høg som hjå NFHL.
Til Toppen
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 24 Juni 2010 - 21:47    Tittel: Svar med Sitat

Jeg var medlem i en hel del år, men har valgt å ikke være det siste året. Jeg synes også det burde vært en mulighet for kombimedlemsskap i lokallag og NFL.
Og så er det jo sånn at en får ei regning her og ei der, og tilsammen blir det fort store summer. Men jeg setter stor pris på det arbeidet NFL har gjort for fjordhesten, og det kan godt hende jeg melder meg inn igjen senere. Men for 500 kr kunne jeg tenke meg at man fikk litt flere blader i året og litt flere medlemsfordeler; kanskje rabatter på noen produkter med NFL-logo?
IngvildRH

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 24 Juni 2010 - 21:51    Tittel: Svar med Sitat

Når kontingenten vart auka tykkjer eg det var rart at den ikkje vart auka for ungdomsmedlem også. No er det faktisk dobbelt så dyrt for vaksen som for ungdom.

If it's not a Fjord - it's just a horse.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Anna Kristine
Moderator

Ble Medlem: 14 Nov 2005

InnleggSkrevet: Fredag 25 Juni 2010 - 8:50    Tittel: Svar med Sitat

Hva er bakgrunnen for økning av medlemsavgiften?
Administrator

InnleggSkrevet: Fredag 25 Juni 2010 - 8:57    Tittel: Svar med Sitat

Kort fortalt: Etter forslag fra salen. Jeg protesterte og leverte inn motforslag. Det ble avstemming, mitt forslag om å beholde kontigenten på 450 ble nedstemt, 15 mot 17 stemmer.
Til Toppen
Anna Kristine
Moderator

InnleggSkrevet: Fredag 25 Juni 2010 - 8:59    Tittel: Svar med Sitat

Unnskyld. Jeg kjenner bare at jeg blir litt mer enn matt.
Administrator

InnleggSkrevet: Fredag 25 Juni 2010 - 9:06    Tittel: Svar med Sitat

Jeg forsøkte å argumentere med at det blir så godt som umulig å verve, men det hjalp ikke.
Synd du ikke var der, da hadde det kanskje blitt 16-17 Very Happy
Til Toppen
Anna Kristine
Moderator

InnleggSkrevet: Fredag 25 Juni 2010 - 9:08    Tittel: Svar med Sitat

Hadde jeg vært der, så hadde det garantert blitt en stemme mer for ditt forslag i alle fall.
Jeg får vel skjerpe meg og møte til neste år. Jeg blir tydeligvis ikke mer fornøyd av å ikke være til stede Laughing

Ble Medlem: 09 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 25 Juni 2010 - 13:44    Tittel: Fjordhestpolitikk Svar med Sitat

Norges Fjordhestlag har ikkje ein uryddig organisajon. Den er bygd opp av lokallag, fylkeslag og så NFL på toppen. Oppgåvene er fastsette i lovverket og av vedtak fatta på årsmøta i dei ulike nivåa. Skal ein delta i organisasjonsarbeidet i NFL, er det sjølvsagt at ein også er medlem. Noko anna vil vere uhøyrt. Er ein berre lokalagsmedlem må ein halde seg på lokalplanet. Det same burde gjelde for konkurransar. Deltek ein i konkurransar der NFL. og lokallag er arrangør burde det vere sjølvsagt med medlemskap.
For ein del år sidan vart det vedtekne nye lover for NFL. Dei vart ikkje følgde opp med normalvedtekter for fylkes- og lokallag. Det burde vore gjort for lenge sidan, men purringar har ikkje hjelpt.
Medlemskontingenten vert vedteken av årsmøtet. Den går uavkorta til hovudorganisasjonen. Lokallag og fylkeslag får ikkje noko. Aktiviteten i ein organisasjon er oftast avhengig av økonomien. Viss vi meiner at NFL skal skape framgang for fjordhesten må laget ha økonomi til det. Jfr. opplegget med markandsføring som vert referrert i siste Fjordheste.I dølehestlaget er også kontingenten 500 kr. Der går i mitt tilfelle ca. 150 til Sogndal Hestalslag. Eg var ikkje på siste årsmøte så kva som skjedde der, kan eg ikkje kommentere.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Fjordhestpolitikk Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Side 3 av 5

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet