Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Fjordhestpolitikk

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Fjordhesten utrydningstrua? Gå til side 1, 2, 3  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Ina

Ble Medlem: 18 Jun 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 28 Mai 2009 - 15:33    Tittel: Fjordhesten utrydningstrua? Svar med Sitat

Eg høyrde nettopp på radioen noko om at fjordhesten er utrydningstrua. I fjor var det berre 400 hopper som vart bedekte, medan det var 1500 for ein del år sidan.
Talet på bedekte hopper har kanskje gått ned, men eg vil ikkje sei at fjordhesten er utrydningstrua fordi om...

Artikkel på firda.no: http://www.firda.no/nyhende/article4362462.ece

Sist endret av Ina den Torsdag 28 Mai 2009 - 15:55, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
marina

Ble Medlem: 17 Mai 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 28 Mai 2009 - 15:35    Tittel: Svar med Sitat

Det står om det på Firda.no
http://www.firda.no/nyhende/article4362462.ece
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Marie

Ble Medlem: 19 Okt 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 28 Mai 2009 - 15:35    Tittel: Svar med Sitat

Det hørtes merkelig ut.. Er jo ganske mange fjordinger i utlandet og.. Men nordlandshesten derimot er på lista over utrydningstrua arter tror jeg.

Hvilken radiokanal var det?
Ina

Ble Medlem: 18 Jun 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 28 Mai 2009 - 15:56    Tittel: Svar med Sitat

marina skrev:
Det står om det på Firda.no
http://www.firda.no/nyhende/article4362462.ece

Ja, eg fann den eg og Wink

Marie: Det var NRK Sogn og Fjordane.
Lisbeth
Moderator

Ble Medlem: 17 Nov 2005

InnleggSkrevet: Torsdag 28 Mai 2009 - 16:47    Tittel: Svar med Sitat

Jeg vil tro det er såpass mange eksemplarer idag at den ikke er utrydningstruet på samme måte som løver og gaseller. Men det er en bekymringsverdig utvikling, og rasen står i fare for etterhvert å mangle genetisk mangfold, særlig siden det ofte er slik at enkelte hingster får masse hopper.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
anni

Ble Medlem: 19 Feb 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 28 Mai 2009 - 18:43    Tittel: Svar med Sitat

Var en artikkel om det i bondebladet også. Der står det at man er i fare for innavl hvis kun 50 hopper blir bedekt og alt under 100 er en risiko. Dette gjalt først og frems dølahest med 138 og Nordlansdshest/lyngshest med ca det samme. MEN det var utviklingen som var urovekkende. Diskusjonen her i hjemmet gikk på ok ikke VGS med hestelinje burde være tvunget til å eie hopper av den norske rasen og bedrive gjennomtenkt avl og trening av unghest for salg.
At det er fjordhest i utlandet betyr at vi har en potensiell genbank der, men de er ikke underlagt norsk avlsplans rettningslinjer så dermed trenger ikke disse linjene være interessante for ´´vår`` rase. Også ble islandshesten trukket fram igjen som en rase som har hatt suksess både innen avl og bruk. Det ble foreslått å avle på individer som var i bruk slik at vi fikk disse egenskapene videreført. Bruk og avl - hand i hand:)
kRiStiN
Moderator

Ble Medlem: 15 Nov 2005

InnleggSkrevet: Torsdag 28 Mai 2009 - 22:02    Tittel: Svar med Sitat

Det var en lengre artikkel i Bergens Tidene også om dette i dag. Der sto det at alle de norske rasene var rødlistet....
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
HegeA

Ble Medlem: 30 Mai 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 28 Mai 2009 - 22:14    Tittel: Svar med Sitat

kvifor dukkar plutselig dette emnet opp i alle aviser sånn over natta??
har det vore satt opp nokre statistikkar nyleg eller?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
marrun

Ble Medlem: 22 Feb 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 28 Mai 2009 - 22:15    Tittel: Svar med Sitat

Dette er sjølvsagt ikkje noko kosleg lesna, men eg fårstår gått at bedekkningstalla desverre går ned. Ein kan jo ikkje bedekje berre får å bedekje. Etterspørselen etter fjordhesten er desverre på veg ned har eg følelsen av. (Veit om fleire som strevar med å få solgt hestane sine). Eg skal sjølv ikkje bedekje merra mi i sumar, for eg må ta meg av det avkommet eg har, istaden for å risikere bli sitjande med mange avkom, som da "berre vil bli gåande", istaden for å bli trent, pga lita tid.

Har vi enda fått snudd holdninga til folk om fjordhesten, så den blir meir populær. Eg har mange gonger nå berre den siste tida måtta forsvart fjordhesten og dens allsidigheit fleire gonger. Da syner eg ofte fram bilder frå her innpå forumet, og reklamerer stort for forumet som har mykje god info og maaaange fine bilder.

I LOVE THE FJORDHORSE =)
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 28 Mai 2009 - 22:41    Tittel: Svar med Sitat

Fjordhesten er globalt IKKE utrydningstruet, da det finnes flere tusen individer i utlandet. Nasjonalt sliter vi derimot, bedekningstallene er kraftig på vei ned, de er mer enn halvert fra nesten 1000 til 400 de siste 20 årene.

Innavlen er selvsagt et viktig tema da, fjordhesten er vel utenfor den værste faresonen, men i hovedsak grunnet hingstene som er importert fra Danmark. Som allerede nevnt har vi en stoooor genbank i utlandet, men da de ikke nødvendigvis følger norske retningslinjer kan vi ikke bruke disse ukritisk.

Hvordan man skal øke avlen er et vanskelig tema. Men det er ikke bare snakk om å øke bedekningstallene. Man må gjøre noe videre også. Utdanne hestene! For det ER etterspørsel etter fjordhest. Problemet er at oppdretterne vil bli kvitt hestene som føll, kanskje 2-3-åringer. Mens kjøperne vil ha hester som er klare for å starte NM... Hvem skal gjøre jobben i midten???
kRiStiN
Moderator

Ble Medlem: 15 Nov 2005

InnleggSkrevet: Torsdag 28 Mai 2009 - 22:56    Tittel: Svar med Sitat

KatrineH skrev:
Problemet er at oppdretterne vil bli kvitt hestene som føll, kanskje 2-3-åringer. Mens kjøperne vil ha hester som er klare for å starte NM... Hvem skal gjøre jobben i midten???

Og ikke minst; hvem vil betale det det faktisk koster?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
lille_benny

Ble Medlem: 02 Feb 2009

InnleggSkrevet: Fredag 29 Mai 2009 - 11:20    Tittel: Svar med Sitat

såg nettopp en reportasjo om dette på nrk
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
marrun

Ble Medlem: 22 Feb 2007

InnleggSkrevet: Fredag 29 Mai 2009 - 13:12    Tittel: Svar med Sitat

kRiStiN skrev:
KatrineH skrev:
Problemet er at oppdretterne vil bli kvitt hestene som føll, kanskje 2-3-åringer. Mens kjøperne vil ha hester som er klare for å starte NM... Hvem skal gjøre jobben i midten???

Og ikke minst; hvem vil betale det det faktisk koster?

Det er dette eg mener også, så derfor vil ikkje eg bedekke i år, men hellerr få til det avkommet eg har, dersom ingen viser interesse av å kjøpe. Det finnes jo steder der det går mange fjordhester kun på "stas" og ikkje blir handterte meir ein nødvendig.
Men til meir hesteb verdt handtert, til meir vil den også koste.

Mange der ute trur nok at ein kan få ein fjordhest til "gibortpris".
Monica07

Ble Medlem: 14 Jan 2008

InnleggSkrevet: Fredag 29 Mai 2009 - 14:40    Tittel: Svar med Sitat

En liten kommentar (og litt of topic...) til de innlegga ovenfor: Derfor synes jeg at NM er et flott tiltak. Folk som trener og klatrer i nivåene, andre ridehestfolk blir jo nesten sjokkerte hva en fjording egentlig får til noen ganger. Før var det sjeldent med fjordinger i La-klasser, men nå er det ofte. Kjempeflott!!

Men jeg også irriterer meg grønn på de som bare har en hest eller mange gående uten at de blir brukt. De står stort sett med hodet i en rundball 99% av året. Det var satt litt på spissen, men sånn er det nesten her i Gudbrandsdalen synes jeg. Man skal allefall lete lenge for å finne en fin og godt ridbar fjording her i dalen...
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 30 Mai 2009 - 17:49    Tittel: Svar med Sitat

Dersom gen-mangfoldet blir for snevert, kan kanskje NFL engasjere seg i å hjelpe til å importere avlsdyr fra utlandet?
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Fjordhestpolitikk Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3  Neste
Side 1 av 3

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet