Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Strikk?! Gå til side 1, 2  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Bulle

Ble Medlem: 07 Jul 2008

InnleggSkrevet: Fredag 15 Mai 2009 - 23:54    Tittel: Strikk?! Svar med Sitat

Har lyst til å høre deres meninger om strikk!

På forhond, Takk! Cool

http://www.hest.no/blogg/blogg.html?bid=30634

Sist endret av Bulle den Lørdag 07 November 2009 - 19:21, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Marius

Ble Medlem: 31 Aug 2008

InnleggSkrevet: Lørdag 16 Mai 2009 - 0:00    Tittel: Svar med Sitat

Vwel hva jeg har av erfaring med strikk, er at det er viktig at du starter med den slakk, så tar du den strammere og strammere etter hvetr når han vender seg til det Smile.
Til Toppen
Milla

Ble Medlem: 02 Jul 2007

InnleggSkrevet: Lørdag 16 Mai 2009 - 9:08    Tittel: Svar med Sitat

Få heller noen til å vise deg øvelser du kan gjøre mens du rir eller tømmekjører som vil få han til å jobbe riktig, da vil han komme av seg selv etter hvert. Det er viktig at han begynner med å bruke bakparten, ikke at han knekker i nakken først.
Versader og traver i skritt er fine øvelser å begynne med etter min erfaring Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Anne

Ble Medlem: 18 Feb 2008

InnleggSkrevet: Lørdag 16 Mai 2009 - 10:17    Tittel: Svar med Sitat

Strikk og andre hjelpetøylar er noko herk som ein bør halde seg langt unna etter mi meining. Svært, svært få som bruker det riktig. Er urettferdig overfor hesten når ein drar den saman i ei holdning den ikkje er klar for.
Hesten går på tøylen når han er klar for det. Det er kun tålmod og rett trening som gir eit resultat å vere stolt over. Få deg ein god trenar som kan hjelpe deg.
Til Toppen
InaMGj

Ble Medlem: 14 Mai 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 16 Mai 2009 - 11:02    Tittel: Svar med Sitat

Anne skrev:

Hesten går på tøylen når han er klar for det. Det er kun tålmod og rett trening som gir eit resultat å vere stolt over. Få deg ein god trenar som kan hjelpe deg.

vil endre noke i dette: hesten går på tøyle når RYTTER er klar for det..
Anne

Ble Medlem: 18 Feb 2008

InnleggSkrevet: Lørdag 16 Mai 2009 - 13:31    Tittel: Svar med Sitat

InaMGj skrev:
Anne skrev:

vil endre noke i dette: hesten går på tøyle når RYTTER er klar for det..

Heilt einig med deg i at ryttaren sjølvsagt må vere god nok til å ri hesten riktig. Ei viktig presisering som eg ikkje hadde fått fram!
Men hesten treng likevel tid for å bli sterk nok til å gå riktig, sjølv om ryttaren er aldri så dyktig.
Til Toppen
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Lørdag 16 Mai 2009 - 22:04    Tittel: Svar med Sitat

Alle slike hjelpemidler/snarveier er skadelige for hesten!!! At en hest går til tøylen, betyr at det skjer en hel del mer med hestens kropp enn at den knekker i nakken...

Her er tips til to bøker som jeg kan anbefale ALLE:

Tug of War: Classical Versus "Modern" Dressage: Why Classical Training Works and How Incorrect "Modern" Riding Negatively Affects Horses' Health
http://www.capris.no/product.aspx?isbn=1570763755
Denne boken tar for seg hestens anatomi, og forklarer hvorfor slike hjelpemidler er skadelige for hesten. Boken anbefales for ALLE RYTTERE!

Classical Schooling with the Horse in Mind: Gentle Gymnastic Training Techniques
http://www.capris.no/product.aspx?isbn=1570763747
Super bok med riktig fokus: trening på hestens premisser!!

Lykke til videre!
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 18 Mai 2009 - 10:32    Tittel: Svar med Sitat

Ja, her har du vel alt fått en del gode tips og konklusjonen er vel at strikk og hjelpetøyler nok dessverre ikke er noen snarvei for å få hesten til å gå på tøylen. Det krever jobbing, og både hest og rytter må være klar for det. Å ri for instruktør jevnlig er vel det beste rådet jeg kan gi, da får du rettledning så du kommer på riktig vei.
NesStig92

Ble Medlem: 17 Jul 2007

InnleggSkrevet: Mandag 18 Mai 2009 - 10:45    Tittel: Svar med Sitat

Om du skal bruke hjelpetøyler, ikkje bruk strikk! Da ville eg ha skaffet noko anna!
Er enig i noko som er skreve lengre oppi her, at ein heller skal vente til hesten og rytteren er klar.

Om ein knekker hesten ned så får ein som oftest ett resultat der hesten går over loddplan, og det sliter på hesten i lengden det og!

Gjør øvelser som mjuker opp og få hesten sterk nok i kroppen Smile
Så kommer det meste av seg sjøl etterkvart.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Bulle

Ble Medlem: 07 Jul 2008

InnleggSkrevet: Mandag 18 Mai 2009 - 12:27    Tittel: Svar med Sitat

Takktakk for svar!! Var egenklig slik dere har forklart strikken jeg så for meg, men det er alltid lurt å høre med dere andre! Smile

http://www.hest.no/blogg/blogg.html?bid=30634
Til Toppen
ingunn

Ble Medlem: 05 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 18 Mai 2009 - 13:25    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er vel egentlig ikke helt enig. Strikk synes jeg er noe herk, men hjelpetøyler synes jeg ikke er så dumt. Det er ikke dermed sagt at man behøver ha dem helt stramt og krølle hesten sammen. Men sånn som jeg som har en hest som kan være veldig sterk til tider så synes jeg det av og til er greit å sette på hjelpetøyler av den grunn at jeg da kan pushe mer på bak og konsentrere meg om det, og få han til å løsne godt i kroppen. Så skal det også sies at jeg har brukt det noen ganger når jeg har fått undervisning og dermed riktig veiledning, og jeg bruker det kanskje to ganger i året, og hesten min er sterke nok til å arbeide riktig. Det er bare en ekstra hjelp for meg når jeg er dritlei av ømme armer og frekk hest.

Ser ikke noe negativt i å bruke hjelpetøyler så lenge du kan å bruke det og du bruker de fornuftig! Men for all del, ikke bruk det som et tvangsmiddel!
Til Toppen
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 18 Mai 2009 - 13:47    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har også en gang i blant brukt hjelpetøyler på min hest, men tror de fleste (som meg) har tatt utgangspunkt i trådstarters formuleringer når de har svart. Ikke for å være slem eller noe, men når man skriver at man vil ha hesten på tøylen og har hørt at strikk kan gjøre susen, så bør man nok heller ta seg noen dressurtimer før man begynner å prøve ut kunstige hjelpemidler.

Jeg er absolutt ingen fanatisk motstander av hjelpetøyler, og tror at i mange tilfeller så kan dette være et bedre alternativ enn at hesten går og jobber feil og bygger muskler på feil steder, men det foruttser en del fra både hest og rytter. Man skal ikke tvinge hesten til noe den ikke er klar for og man må vitte akkurat hvordan man skal bruke hjelpemidlene. Selvfølgelig er det best å klare seg uten, det er ikke det jeg sier.
ingunn

Ble Medlem: 05 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 18 Mai 2009 - 14:02    Tittel: Svar med Sitat

Det er jeg jeg helt enig i, fikk nok ikke helt med meg hva trådstarter skrev. Litt eksamensforvirra om dagen og hvis ikke ting står skrevet på en svært tung måte så forstår jeg ingenting om dagen Smile
Til Toppen
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Mandag 18 Mai 2009 - 21:22    Tittel: Svar med Sitat

Jeg anbefaler fortsatt alle å lese boken jeg anbefalte ovenfor, TUG OF WAR, av veterinæren Gerd Heuschmann. Det er en god og lettlest innføring i anatomi, og den tar for seg hvordan hesten bør jobbes for å på best mulig måte unngå skader, og hvordan div hjelpemidler faktisk virker inn på hesten, og hvorfor de er skadelige.......

Man kan få et lite innblikk i hva boken tar for seg her:

http://www.gerdheuschmann.com/bdp.html

Kunnskap om hetsens anatomi og hva som skjer i hestens kropp når den bruker seg si og så, er alfa omega for en rytter. Forstår vi ikke hvordan hestekroppen er bygget, hvordan skal vi da kunne trene den på en måte som holder den sunn og frisk og uten slitasjeskader????

OT, men ikke helt allikevel.....
Marius

Ble Medlem: 31 Aug 2008

InnleggSkrevet: Tirsdag 19 Mai 2009 - 20:31    Tittel: Svar med Sitat

Vel jeg må bare si at jeg ser ikke noe negativt i Hjelpetøyler så lenge de BRUKES riktig!. Jeg tenker at viss du har hjelpetøylene som *pynt* i 99% av tifellene, så bruker du det (for og ta meg). Når Jack skal ta overganger, skyter han som oftest hodet opp av en "fin" form, dette har da min ridelærer sagt at viss du rir på tøylene dine(så viser jeg deg). Så kan du ri på de vanelige tøylene, og akurat i det du skal gjøre paraden(overgangen) kan du ta litte granne i hjelpetøylene. Dette ser ikke jeg noen umidelbare problemer med?.
men jeg er enig i at du skal ALDRI ri på hjelpetøylene, det er de heller ikke ment for, dessuten er det en god sak og kunne holde styr på flere tøyler, den dagen du skal starte og ri med Kandar Razz
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet