Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Unghestforum

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Hvordan trener du med unghesten din?
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
MarieOgVilja

Ble Medlem: 13 Apr 2009

InnleggSkrevet: Mandag 13 April 2009 - 17:36    Tittel: Hvordan trener du med unghesten din? Svar med Sitat

Vil gjerne høre hvordan dere der ute trener med unghesten(e) deres? Smile
NesStig92

Ble Medlem: 17 Jul 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 14 April 2009 - 15:58    Tittel: Svar med Sitat

Fra føllet er rundt 4-5 mnd gammel så begynner vi å ta dei med ut på leietur sammen med mora, som da blir ridd/kjørt, om kjørt så binder vi føllet fast i selen så det går forsiden av mora.

På turene så er det terreng, ein del trav, litt galopp når kondisen MIN tilatter det Smile Ellers så er det mykje oppover og nedover bakker, får å få muskler. Og litt inni mellom er det "bane"-trening, litt vedlikehald av komandoane.
Når dei blir så gamle til å bli longert og tømmekjørt så er det litt det inni banetreningene og tømmekjøring er fint måte å begynne på når det er vinter og det er kunn lys på fortauet og rundt om der Smile

Trener forsåvid unghestene (Det vil sei ifrå første hausten og til dei begynner å komme litt oppi årene) som ein voksen hest, bare unnlater ridning og kjøring og slike ting. Det blir iallefall like lange turer, kanskje litt kortere når det er leie hest med Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
MarieOgVilja

Ble Medlem: 13 Apr 2009

InnleggSkrevet: Tirsdag 14 April 2009 - 18:52    Tittel: Svar med Sitat

Høres jo ut som veldig variert trening Smile Mi er snart 4, og kjøpte henne på starten av nyåret. Vi trener korte økter på bane, der vi jobber med overganger, bøy å tøy osv, både leieturer og rideturer, tømmerkjøring, longering. Blir vell også kjøring etterhvert når vi har fått kjøpt vogn, siden hun er innkjørt Smile
KarolineKira

Ble Medlem: 17 Aug 2009

InnleggSkrevet: Mandag 17 August 2009 - 22:30    Tittel: Svar med Sitat

Kira,hesten min er nå 3 år, blir 4 til sommeren igjen,og jeg har trent henne mot ganske mange regler. For det første, du skal være rolig sammen med hesten din. Men jeg har herjet og bråket sammen med kira, klapset henne litt over alt på kroppen, og slik, og resultatet er, en rolig unghest som er vant til lyder. Jeg har også leid henne under og over preseninger, mot søppeldunker og dunket dem hardt igjen eller bare slippet dem. jeg har også slått opp paraplyer rundt henne, og det jeg har nå, er en kjempe fin unghest som takler ting på den roligste måten! Det har hun forresten alltid gjort:)

Lykke til med din unghest! Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Harald Løtuft

Ble Medlem: 03 Jul 2008

InnleggSkrevet: Fredag 16 Oktober 2009 - 9:28    Tittel: Trening av LitaMO, 2 ÅR OG 5 mnd Svar med Sitat

Noko krøll med passordet mitt her, så hacka Harald sitt.... Vårt vesle gull LitaMO vart henta tilbake til Mo i midten av september, etter å ha levd det glade liv sammen med bl a ein annan toåring i flott beite sidan tidleg i mai. Der har ho stort sett berre fått gjort som ho ville, men - vi har løfta beina og skrapa hovar når vi har vore på besøk. Før vi sende ho på beite hadde ho hatt vogn på seg 4-5 gongar, med hjelpar og leietau. Så no var vi spent på om vi måtte begynne på nytt, i alle fall var vi førebudde på å gå tilbake nokre steg før vi gjenopptok køyringa. Må legge til at eg trur Litamo er svært godt miljøtrent, då ho held hus på Mo Jordbruksskule, og har vore mykje handtert og stelt og stulla med heile tida, og ho er svært kald og rolig. Så vi er heldige med utgangspunktet. Første dagen tilbake frå beitet gjekk vi tur og kikka på kyr, traktorar, ender og andre ting som ho kunne tenkast å reagere på, men det verka kjent og kjært fortsatt. Litt usikker når vi bevega oss for langt frå "flokken", dvs gjekk for langt , men andre turen til skogs i bitt gjekk flott. Så forsøkte vi tømmekjøring nokre gongar, og det verka som ho var litt "stolt" når ho passerte dei vaksne hestane i full mundur og skulle jobbe. Vi valde å sko ho no, og det gjekk fint. Så i haustferien satte vi igjen vogn på ho, då var det rolige omgivelsar og lite aktivitet, og gjekk to stk framme ved henne første turen. Ho vingla som ein kalv, og sukka tungt i motbakken, men ellers gjekk det veldig bra. Så vi fortsatt med lette turar ca annakvar dag, og etter ei god veke la ho seg godt i selen og drog på, tydeleg fornøgd sjølv. Vi tenker at vi skal trene henne ofte, men variert, og i korte økter av gangen. Så ser vi at ho lærer godt av hestar ho er trygg på, så vi tar henne gjerne med på tur sammen med andre, og då er jo ingenting farlig. Men vi ser at ho treng meir styrke for å komme vidare med kjøringa, så det er også viktig å gå turar med ho i terrenget og ikkje overvurdere henne. Så - unghest er kjempegøy. No tenker vi at ho må begynne å "reise litt", for å få trening i å være andre stader og bli trygg på det. Vi tenker at ho skal være godt innkøyrd til ca tre- fire års alder, så må ho sjølvsagt ris inn, men det er vi pt ikkje kompetente til, he he. Vi håper også at det blir unghestsamlinger i distriktet i haust/vinter, så vi kan få litt inspirasjon og treffer andre. Kjekt viss nokon har gode "tips" til å variere trening av unghestar, så vi kan få inspirasjon av andre. Helsing LitaMO og Åse på MO
Til Toppen
NesStig92

Ble Medlem: 17 Jul 2007

InnleggSkrevet: Fredag 16 Oktober 2009 - 11:25    Tittel: Svar med Sitat

Harald Løtuft skrev:
Så - unghest er kjempegøy.

Sant så sant, unghest er knall Very Happy

Sitat:
Kjekt viss nokon har gode "tips" til å variere trening av unghestar, så vi kan få inspirasjon av andre. Helsing LitaMO og Åse på MO

3-års hoppa vi har på stall (f. 2006) blir veldig varigjert trent, iløp av nokre veker kan vi gjøre følgende;

- Kjøre på tur
- Ri på tur
- Kjøre på banen
- Leie på tur
- Tømmekjøre
- Laushopping i hall når det lar seg gjøre
Og eventuelt ha litt forskjellige øvelser som skjegler, bommer, lite hinder og lignende Smile
Vi longerer ikkje så mykje da vi synest at hesten ikkje får så mykje ut av det som den gjør om vi tømmelongerer!
Turene vi går på innebærer mykje terreng så det bygges muskler!

Lykke til med innkjøringen og videre framover!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Caballo

Ble Medlem: 14 Jul 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 17 Oktober 2009 - 21:29    Tittel: Re: Trening av LitaMO, 2 ÅR OG 5 mnd Svar med Sitat

Harald Løtuft skrev:
Kjekt viss nokon har gode "tips" til å variere trening av unghestar, så vi kan få inspirasjon av andre. Helsing LitaMO og Åse på MO

Hengartrening
Miljøtrening (gå forbi trampolinar, over presenning, over kumlokk, over bruer og bekker, paller, opp enkle trapper, etc.)
"Fotball med hest", leke med "yoga-ball" og hest.
Trikstrening (enkle øvelser som å bukke, knele, etc.)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Lene-Marie

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 18 Oktober 2009 - 7:13    Tittel: Svar med Sitat

Lott OT, så håper jeg ikke ødelegger tråden her nå. Men var for ei uke siden på foredrag av Jon Anders Nesset, fôringsekspert (www.fôrkonsulenten.com). Han er "forsker" innen fôring og har høy utdanning ved Ås. Han hadde mye nyttig å komme med, men blandt annet at en unghest er kun unghest til den er 3år gammel, etter dette er den ferdig utvokst, eller den er 97% ferdig så det vil si at det er veldig lite som skjer etter dette, i alle fall når en tenker på skjellettet. Muskler å slikt vil selfølgelig utvikle seg og de kan også bli mer voksen i kroppen, men skjelletet er så godt som ferdig.
Når han sa dette fikk han jo en del kommentarer rundt dette; men hva med islandshesten, å andre raser som er seint utvikla? de er jo ikke ferdig utvokst før de er rundt 6år. Men dette var ifølge han bare tull. Også islandshesten var 97% ferdig utvokst når den var tre år. Dette hadde han selv forska på i mange år, alle raser stilte helt likt sa han.

Bare litt info/fakta fra han Wink

Men når det er sagt så trener jeg unghestene veldig variert.
Vi er ute å går tur, med og uten andre. Både i trafikk og i skogen. Bi tømmekjører og forbereder oss på vogn, å får høre veldig mye rart, slik at vi skal bli vant til lyder av all slag. Vi må også lære oss å oppføre oss når det er folk på beite, vi får ikke leke å herje rundt de da, for det kan fort bli farlig.
Ellers kommer egentlig det meste av seg selv, bare at vi er sammen med folk å ting helt fra vi er nyfødt. Vi tar verden med storm Wink
Tror unghestene selv i alle fall Cool
anncan

Ble Medlem: 30 Jul 2008

InnleggSkrevet: Lørdag 17 Juli 2010 - 16:07    Tittel: Svar med Sitat

Interessant at de er ferdig i skjelettet ved 3 års alder. Mi hoppe har vokst et par-tre cm fra 3 til 4 år, og ho har såklart fått et mye mer voksent utseende men synes dette høres ganske fornuftig ut og håper det er sant og at det da blir viden kjent så man slipper kommentarer når man sitter på 3 åringen sin Very Happy

Trening er all håndtering av unghesten og jeg holder på med åringen min hver dag, jeg tar gjerne en omvei når jeg slipper ut eller inn i paddocken sånn at han får sett litt forskjellige ting og gått litt andre veier- ikke bare gå i søvne samme vei ut og inn av stallen Laughing Postkassestativet til naboen blir visst aldri mindre skummelt, men han tør nå gå å titte litt nærmere innimellom:)

Jeg synes det er på sin plass å leie turer, tomkjøre, stelle som vanlig og rett og slett bare være mye sammen med unghesten. Man får utrolig mye igjen for å bare stelle og stulle med dem, og bygge et ordentlig forhold til de. Fordi når man har et forhold så kommuniserer man bedre og innlæring av ulike ting går glattere. Hestene må jo lære å forstå oss også, og det skjer ved samvær Very Happy Så man skal miljøtrene så godt man kan, og leie turer og bygge muskler men mye kommer også "gratis" ved å være gode kompiser. Er min mening og tildels erfaring med 4 års hoppa mi hvertfall. Smile

Forslag til ting å miljøtrene med er alltid kjekt, jeg har latt Kaiser (åring) undersøke traktor med motor på og av, tilhengere, flagrende presenninger i skogen og ved stallen, han har hatt vannkanner hengende over nakken og vært innrullet i presenningen, sett på postkasser og søppelkasser, møtt motorsykler og lastebiler, busser, traktor med svææær henger, lastebilgir som gir ut luft plutselig, irriterende hunder (mine egne), gressklipper, han leker med kjempegul hoppeball og den kan jeg også kaste på han uten at det er skummelt... sikkert mer også Laughing

Filosofien min på skumle ting er også at man alltid skal bort å snuse og titte nærme, hvis en av hestene skvetter for noe bak seg, snur jeg alltid og lar de titte nærme. Dette har hjulpet mye på 4 åringen, som har vært ganske skvetten av seg men nå myye tøffere og hun snur seg selv for å gå bort hvis hun skvetter nå, selv om vi er alene på tur Very Happy
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Unghestforum Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet