Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Hard å svinge!
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
krissa

Ble Medlem: 22 Feb 2009

InnleggSkrevet: Mandag 23 Februar 2009 - 0:23    Tittel: Hard å svinge! Svar med Sitat

Hesten min, Sigrid, er veldig lett å stoppe å lett å rygge, men hvis vi skal svinge er det nesten dra kamp!

Vi trener mye overganger å dette går som en lek! Men svinge har vi noe vanskligheter for! Å jeg kjenner at hun er stiv, å jeg prøver å jobbe på volter men ridebana er så himla diger så det blir liksom ikke noen rund volte.

Å prøver jeg å stille hu si legger hu seg på bittet. Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for å få henne lettere i munnen? For hvis hun er myk i kroppen og munnen så går hun veldig fort ned på tøylen... Håper på tips og råd! Smile
IngvildRH

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 23 Februar 2009 - 10:35    Tittel: Svar med Sitat

Er du sikker på at hesten har dei fysiske forutsetningane for å gjer oppgåva du ber om? Skjer dette på begge hender, eller er det verre på den eine? Det kan feks ligge ei låsning bak problemet.

Dersom det kun er måten hesten tek bittet som er problemet, så er det ein ganske effektiv måte å løyse dette på. Du må ikkje berre ta i taumen og drage og drage, men hesten må få ettergift (du må sleppe opp presset) når den gjer det den får beskjed om. Tenk over dette kvar gong du rir framover, så kjem det seg nok fort! I starten er det nok at hesten berre flyttar hovudet litt den vegen du ber om, så slepp du opp presset (slutte å drage i taumen). Etterkvart kan du krevje meir og meir.

Bruker du dette prinsippet kvar gong du rir vil du etterkvart få ein hest som er mjuk og fin i munnen, og som responderar på små signal Smile

If it's not a Fjord - it's just a horse.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
krissa

Ble Medlem: 22 Feb 2009

InnleggSkrevet: Mandag 23 Februar 2009 - 17:22    Tittel: Svar med Sitat

IngvildRH skrev:
Er du sikker på at hesten har dei fysiske forutsetningane for å gjer oppgåva du ber om? Skjer dette på begge hender, eller er det verre på den eine? Det kan feks ligge ei låsning bak problemet.

Dersom det kun er måten hesten tek bittet som er problemet, så er det ein ganske effektiv måte å løyse dette på. Du må ikkje berre ta i taumen og drage og drage, men hesten må få ettergift (du må sleppe opp presset) når den gjer det den får beskjed om. Tenk over dette kvar gong du rir framover, så kjem det seg nok fort! I starten er det nok at hesten berre flyttar hovudet litt den vegen du ber om, så slepp du opp presset (slutte å drage i taumen). Etterkvart kan du krevje meir og meir.

Bruker du dette prinsippet kvar gong du rir vil du etterkvart få ein hest som er mjuk og fin i munnen, og som responderar på små signal Smile

Okey, tusen takk for ett flått råd! : D
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 23 Februar 2009 - 22:57    Tittel: Svar med Sitat

tøylene bør dessuten bare være en liten brøkdel av hjelperen din. det er kroppen din som skal fortelle hestene at "nå svinger vi". blikket rettet ditt du skal, sitt ned i innvendig side (uten å lene deg innover), og støtt på utvendig tøyle og utvendig skjenkel så hun ikke "løper igjnnom deg), og bare fortsetter rett frem med hode og skulder helt ute av vinkel.

volter skal du kunne ri hvor som helst på banen, samme hvor stor den er. hvis hesten er ung, uerfaren eller rett og slett litt stiv, så begynn med store volter. senere kan du minske dem, og spiralvolter er god trening. ri mye overganger, også på volten, for å få hesten til å trø godt innunder seg med bakbeina. husk at utvendig fot får "lengre vei" enn innvendig, så du må kanskje passe ekstra godt på denne.

er det vanskelig for deg å få runde volter kan du kanskje tegne opp en 20 meter sirkel før du rir, og følge denne? eller holde deg til kanten/et hjørne så er det lettere å se om du begynner og slutter samme sted.

obs. tenk på at det kan være en grunn til at det blir "drakamp" når du tar i tøylene. kanskje hun har en tann som er vond, eller bittet ikke passer, så hun prøver å unngå det?
Debore

Ble Medlem: 07 Des 2009

InnleggSkrevet: Mandag 07 Desember 2009 - 9:53    Tittel: Svar med Sitat

hva med og sjekke tennene ?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Marit

Ble Medlem: 11 Aug 2006

InnleggSkrevet: Mandag 07 Desember 2009 - 12:12    Tittel: Svar med Sitat

Pass også på å ha god støtte på utvendig tøyle.. om du dreg berre i innvendig vil hesten dra ut skuldra å gå akkurat dit den vil. Bruk sjenklane dine til å hjelpe hesten Smile
Fjordingfan ;)

Ble Medlem: 03 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 07 Desember 2009 - 14:46    Tittel: Svar med Sitat

Eg berre fortset litt på denne tråden, sidan ein kom inn på støtte på utvendig tøyle og passe på skuldera.
Eg er såvidt strta å prøve meg litt på dressur... Og at hesten skyt skuldera ut forstå eg er eit vanleg problem, og eg har og det problemet. Eg er veldig fersk på dette - så korleis ser eg om hesten skyt ut skuldera eller ikkje?

Her står det litt meir om mine forsøk på å lære meg og hesten dressur http://www.hest.no/blogg/blogg.html?bid=1194
olding

Ble Medlem: 16 Aug 2008

InnleggSkrevet: Mandag 07 Desember 2009 - 17:03    Tittel: Svar med Sitat

Fjordingfan Wink skrev:
Eg berre fortset litt på denne tråden, sidan ein kom inn på støtte på utvendig tøyle og passe på skuldera.
Eg er såvidt strta å prøve meg litt på dressur... Og at hesten skyt skuldera ut forstå eg er eit vanleg problem, og eg har og det problemet. Eg er veldig fersk på dette - så korleis ser eg om hesten skyt ut skuldera eller ikkje?

Her står det litt meir om mine forsøk på å lære meg og hesten dressur http://www.hest.no/blogg/blogg.html?bid=1194

med meg "vrir" ho hovudet ut mot gjerde og går nesten skjenkelvinklingar! då ser eg med ein gong at skuldra kjem ut!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
fiola

Ble Medlem: 13 Nov 2006

InnleggSkrevet: Mandag 07 Desember 2009 - 18:56    Tittel: Svar med Sitat

Hvis dere forstår engelsk, er denne damen utrolig flink til å forklare!!!
http://www.youtube.com/watch?v=0kDmlWX8Mq8
kooleragnhild

Ble Medlem: 13 Jan 2007

InnleggSkrevet: Mandag 07 Desember 2009 - 19:48    Tittel: Svar med Sitat

Fjordingfan: Hvis du har mulighet til å få instruksjon der du bor, ville jeg ha anbefalt det. En instruktør vil kunne fortelle deg nøyaktig når det skjer og ikke, og da vil du kjenne forskjellen med en gang Smile Lykke til!
Fjordingfan ;)

Ble Medlem: 03 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 07 Desember 2009 - 20:05    Tittel: Svar med Sitat

Takk for tips.
Eg er elendig i engelsk - men skal sjå på videoen og sjå litt.

Det beste hadde sjølvsagt vore og fått jamnleg instruksjon. Men her eg bur er det dårlege moglegheiter til det - og tid og økonomi strekk ikkje til å reise lenger bort for å få det. Det hadde nok og vore ein fordel og sette hesten bort til trening, slik at ikkje ein nybyrjar skal lære ein nybyrjar...

Desverre har eg ikkje økonomi til det - så då må eg berre gjere det eg kan. Så gode tips og råd + link til, gode filmar og nettsider mottas med takk Smile

Men eg får no litt hjelp av ei veninne inn i mellom, og ho er veldig dyktig. Så då får eg berre utnytte det som best eg kan.
Mi86

Ble Medlem: 01 Apr 2006

InnleggSkrevet: Mandag 07 Desember 2009 - 22:17    Tittel: Svar med Sitat

du drar sikkert i den tøylen du svinger med i får lenge , da drar hesten i mot og den vil da skyte ut skulderen som da gjør at hesten kommer i ubelanse . du kan prøve på slange ridning eller serpetiner der du tar ledene tøyletak , mens du støtter oppe med yttre tøyle og sjenkel. dette kan du også gjøre på vålte. vålte på stor bane er bare fint da kan du ri vålten innen får spore sant at hesten din ikke kan støte seg til vegg eller gjere , det gjør at hesten må lytte til hjelprene dine .
Til Toppen
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Mandag 07 Desember 2009 - 23:30    Tittel: Svar med Sitat

Sjekk ut øvelsen som er beskrevet her:

http://www.hest.no/blogg/?bid=22547&blid=440214&pagetitle=

Du får ikke gjort noe galt med denne øvelsen:)
Jeg sverger til den, og har sett mange hester endre seg fra stive stålstenger til myke gummistrikker ved bruk av denne;)

Lykke til med svinginga di;)
baldirja

Ble Medlem: 10 Nov 2006

InnleggSkrevet: Mandag 12 April 2010 - 15:55    Tittel: Re: Hard å svinge! Svar med Sitat

krissa skrev:
Hesten min, Sigrid, er veldig lett å stoppe å lett å rygge, men hvis vi skal svinge er det nesten dra kamp!

Vi trener mye overganger å dette går som en lek! Men svinge har vi noe vanskligheter for! Å jeg kjenner at hun er stiv, å jeg prøver å jobbe på volter men ridebana er så himla diger så det blir liksom ikke noen rund volte.

Å prøver jeg å stille hu si legger hu seg på bittet. Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for å få henne lettere i munnen? For hvis hun er myk i kroppen og munnen så går hun veldig fort ned på tøylen... Håper på tips og råd! Smile

Høres ut som at du er noe hard i handa. En skal ikke "dra" i tøyla for å styre hesten, og drar du ikke, blir det heller ingen "dra kamp"..! Wink
Bruk setet, og ha støtte på yttertøyla. Når det kommer til hand, er det yttertøyla du skal regulere for hvor mye hesten skal svinge/hvor den skal gå.

Om hun er stiv er det bare å trene så lenge hun er frisk og fint, og ha gode oppvarminger og avslutninger på økten.. Smile
Kanskje bør du skjekke om hun trenger tannrasp.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet