Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening

Start Nytt Tema   Svar på Tema
"Nikker" med hodet under trening..?!
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
trine_funderud

Ble Medlem: 01 Apr 2007

InnleggSkrevet: Søndag 22 Februar 2009 - 17:25    Tittel: "Nikker" med hodet under trening..?! Svar med Sitat

Jeg har en Fjordhest vallak på 20 år som jeg bruker til tur ridning og turkjøring. Og litt "dressur" på en åpen plass. (har ikke ridebane i nærheten.)
Når jeg trener den har den slike rykninger i hodet. Eller hva jeg skal kalle det. Han tar likom hodet ned mot bogen og kaster det oppigjen. Ikke høyt opp da, men det er snakk om 30 cm opp fra der han starta liksom. Han gjør det nesten bare i skritt. Og uansett om han har helt slakk tøyle, passe stram eller jeg rir han til tøylen.
Har ganske nylig sjekka tenna på han, så de skal være i orden. Han kan gjøre det når jeg leier han også. Har akuratt begynt å ha rideturer med ei jente som er lettere funksjonshemma, da har han på hodelag, delta og så leier jeg han med leietau, da er han helt ekstrem, særlig på vei hjem. Han gjør det ganske hardt, så hvis jeg ikke passer hendene når jeg leier han er det ganske vondt...

Er det noen som aner hvorfor han gjør dette? Er det bare en uvane? kjeder han seg? Er det noe som plager han?

Da jeg fikk han i sommer regna jeg med at det bare var fluene, men nå midt på vineteren er det ikke fluer, så det kan ikke være det heller?

Jeg vet at noen har inne har kjørt denne hesten i Briksdalen da han var skysshest. ( Er Snerten, rødblakk.) Husker dere om han gjorde dette da dere kjørte han også?

Trine&Snerten Smile
soldalsilja

Ble Medlem: 14 Apr 2008

InnleggSkrevet: Søndag 22 Februar 2009 - 21:59    Tittel: Svar med Sitat

Det kan god være en uvane, men har hrt om hester som leker med bittet på den måten. Hvilket bitt bruker du på han? Virker det som hesten koser seg når han gjør dette eller virker det som han føler ubehag med bittet?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
stine120

Ble Medlem: 09 Apr 2006

InnleggSkrevet: Søndag 22 Februar 2009 - 22:00    Tittel: Svar med Sitat

Hmmm. slik som Timotei ofte gjør du mener?? hun gjorde det hele tiden før. mest i trav egentlig!! men hun ga seg når jeg putta på hun stangtrinse. hun gjør det med en gang hun får delte bitt.. særlig 3delt.. tror hun liksom "kaster på bittet" på en måte..
hun er blitt mye bedre da, men hun var ille før!!
trine_funderud

Ble Medlem: 01 Apr 2007

InnleggSkrevet: Søndag 22 Februar 2009 - 22:35    Tittel: Svar med Sitat

Jeg bruker tredelt trinse eller rett muffebitt. Han gjør det mest når jeg rir og egentlig bare i skritt. Det kan virke som han er irritert på noe kanskje...Men han kan finne på å gjøre det når jeg leier han ut til paddocken i grime og...Ikke bare med bitt.

Det er ikke så mye som Timotei gjorde Stine. Slik jeg husker det så beveget hun hodet ganske mye opp og ned? og litt fram med mulen liksom? stemmer det?

Snerten får likosm bare en liten rykkning inn mot brystet med mulen og så fram igjen..ikke så mye opp og ned når jeg tenker meg om...hm.
Bodil_O

Ble Medlem: 05 Aug 2008

InnleggSkrevet: Tirsdag 14 April 2009 - 20:43    Tittel: Svar med Sitat

Dette har Snerten bestandig gjort, eg køyrde han mykje i Briksdalen. Eg har inntrykk av at det er ein uvane han har, og at han ikkje gjer det av ubehag. Vi prøvde også ymse bitt på han. Mi erfaring var at han tildels gav seg med det viss eg passa på at han bestandig gjekk bra fram.
Lykke til, håpar det står bra til med dykk=)
Til Toppen
Amigo

Ble Medlem: 06 Nov 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 14 Juli 2009 - 23:31    Tittel: hei Svar med Sitat

Tanken som som slår meg er at han er en tanke halt.
Kanskje du kan sjekke føttene hans...
Til Toppen
Anne83

Ble Medlem: 11 Apr 2009

InnleggSkrevet: Onsdag 15 Juli 2009 - 7:27    Tittel: Svar med Sitat

Han er ikke halt da? Om han er utgangshalt i skritt og nikker så mye som 30 cm så er han veldig halt. Du vil se at nakken heves når det vonde benet er i bakken.
Til Toppen
superida

Ble Medlem: 06 Jan 2007

InnleggSkrevet: Onsdag 15 Juli 2009 - 10:21    Tittel: Svar med Sitat

Sånn gjør min og. Han var helt ekstrem ei stund,og jeg fikk da sjekka tenner. Ble mye bedre,men gjør det fremdeles i skritt,og kun når jeg jobber han. Så vil tro det er mer enn uvane enn at han plages. Har ridd en del uten bitt og,men det er d samme der... Litt irriterende... Razz
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet