Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Stammer og stamtavler

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Stambok og ikke godkjent?
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Lane

Ble Medlem: 14 Feb 2015

InnleggSkrevet: Søndag 22 Februar 2015 - 20:26    Tittel: Stambok og ikke godkjent? Svar med Sitat

Hei

Er ganske fersk på dette med stamtavler/registrering og har et spørsmål i forbindelse med stamboka på nett.

Vurderer å overta ei fjordhoppe som av diverse årsaker ikke har papirer, far ukåret. Finner begge foreldrene i stamboka på nett. Fikk opplyst at selv om de står der, så betyr ikke det nødvendigvis at foreldrene har godkjente papirer? Kanskje noen som kan forklare dette for meg? Moren står oppført med reg.nr, men ikke stamboknr. Er det her forskjellen ligger kanskje? Begge foreldrene til moren igjen står oppført med premiering, så jeg antar disse må ha vært godkjent.

Lurer på dette i forbindelse med om det går an å få hoppen typegodkjent slik at hun på sikt kan få blått pass.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 23 Februar 2015 - 10:14    Tittel: Svar med Sitat

Om foreldrene står oppført i stamboken på nett, så har de rødt eller blått pass og er godkjente fjordhester.
Alle hester har reg.nr, kun premierte individer har stamboknr, men det siste er et pågående arbeid som ble innført igjen i fjor, så ikke alle premierte individer har fått det enda.

Jeg vet ikke helt hva som skal til for typegodkjenning og da eventuelt få blått pass, men om du har som mål å avle og/eller starte NM, så ville jeg vurdert å skaffe meg en annen fjordhest.
Med ukåret far vil den ikke ha rett til å starte NM uansett om den får blått pass slik reglene er i dag, da far må være kåret.
Som avlshoppe er hun også relativt uinteressant (i mine øyne), da avkommene vil få blått pass, og det er først etter 5 generasjoner med hoppeføll at de kan få rødt pass igjen. Eventuelle hingsteføll etter "din" hoppe vil ikke kunne kåres.

Siden du ønsker blått pass på hesten, så antar jeg at du har mål og ønsker som går utover det som er mulig med en hest med hvitt pass, derfor jeg skriver avsnittet over.

Er det lov til å spørre om navn på foreldrene til hesten?
Lane

Ble Medlem: 14 Feb 2015

InnleggSkrevet: Mandag 23 Februar 2015 - 11:19    Tittel: Svar med Sitat

Tusen takk for svar Smile

Jeg tenker som så at selv om endel personer kan ha slurvet med registreringer så kan det kanskje være verdt å arbeide mot å få enkelte etterkommere som en kjenner til er rene fjordinger, tilbake til godkjent type? I tillegg liker jeg å ha orden i papirene.

Som sagt så er jeg ganske fersk på dette, holder på å oppdatere meg nå etter det ble aktuelt å overta denne hoppen.

Av hensyn til eiers familie, vil jeg ikke gå ut med navn på foreldrene. Kun netikette jeg tenker her, da det i så fall må klareres. Beklager å være så ordknapp i forhold til dette, men ingenting er helt avklart ennå.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 23 Februar 2015 - 14:47    Tittel: Svar med Sitat

Lane skrev:
T
Jeg tenker som så at selv om endel personer kan ha slurvet med registreringer så kan det kanskje være verdt å arbeide mot å få enkelte etterkommere som en kjenner til er rene fjordinger, tilbake til godkjent type? I tillegg liker jeg å ha orden i papirene.
.

Absolutt, og det var derfor jeg var nysgjerrig på foreldrene til hesten.
Om den har sjelden stamme er det mer interessant å få blått pass på den enn om den er etter en mye brukt stamme.

Men forstår at du ikke ønsker å dele stammen uten eiers samtykke.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Stammer og stamtavler Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet