Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening

Start Nytt Tema   Svar på Tema
egentrening - hjelp meg!
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Siri Falck Orstad

Ble Medlem: 06 Aug 2008

InnleggSkrevet: Lørdag 09 August 2008 - 17:23    Tittel: egentrening - hjelp meg! Svar med Sitat

Jeg har et lite problem når det gjelder egentrening av hesten min. Jeg får det bare ikke til! Ikke sånn som når jeg får instruksjon i hvert fall. Jeg har for liten selvdisiplin tror jeg og kanskje litt dårlig selvtillitt. Det som skjer er at jeg begynner med noen øvelser og så legger jeg merke til at det er noe feil - enten det jeg gjør eller hesten gjør. Prøver å korrigere, får det liksom ikke helt til og så gir jeg heller opp og gjør bare øvelser som er lette og vi kan og som er morsomme. Men så får jeg dårlig samvittighet og så blir alt bare tull! Det er så lett med en instruktør som sier gjør det og så gjør jeg det og hvis ikke jeg får det helt til retter instruktøren på meg. Slipper liksom å tenke. Men jeg kan jo ikke være avhengig av instruktør hver uke resten av livet heller Crying or Very sad Hvordan skal jeg klare å bli selvstendig?!
Siljemor

Ble Medlem: 30 Apr 2008

InnleggSkrevet: Lørdag 09 August 2008 - 17:42    Tittel: Svar med Sitat

Kjenner meg igjen - uten å ha noen god løsning.
Red på time 3 dager i uken, å da jeg plutselig skulle trene selvstendig tok jeg meg selv i å vase rundt... Rolling Eyes
Sett deg ett mål for den økta du skal ri og lag en plan FØR du setter deg opp på hesten. Fungerer ikke du eller hesten akkurat denne dagen, ha en lettvindt "plan B" klar Wink

Ellers har jeg hatt seriøse tanker om en cd-innspilling med en stemme som skriker ut mine problemer(de går igjen) og løsningen! Razz
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Siri Falck Orstad

InnleggSkrevet: Lørdag 09 August 2008 - 17:56    Tittel: Svar med Sitat

ha ha Very Happy fint at det ikke bare er meg da! Det der med cd'en hørtes interressant ut. Kanskje jeg først skal filme meg når jeg rir dårlig og så når jeg er god. Og så sier jeg til meg selv hva jeg skal gjøre når jeg rir dårlig og så sier jeg bra når jeg etterpå rir bra... nei, dette ble kanskje litt innvikla... Men jeg synes det er veldig lett å "bare" ri på tur når man egentlig holder på med egentrening på banen. Altså jeg hopper veldig ofte over til plan B Confused
Faun Prins

Ble Medlem: 20 Mar 2008

InnleggSkrevet: Lørdag 09 August 2008 - 19:03    Tittel: Svar med Sitat

Da skolen var ferdig i mai, måtte jeg fortsette treningen mot nm så og si alene... Red for instruktør en gang i uka, og eller red jeg for meg selv, og ofte alene i hallen! Så det jeg gjorde var å jobbe med de tingene jeg sleit med da jeg red for instruktøren, og siden trente jeg på det da jeg red aleine igjen! For meg fungerte dette veldig bra.. Og hvis vi hadde en dårlig dag, gikk vi heller to steg tilbake enn å gi helt opp.

Jeg gjør også slik som siljemor skriver. Jeg har en plan med treningen FØR jeg setter meg opp på hesten, og hvis det heller går dårlig har jeg en plan B i bakhodet. Smile Dette har fungert veldig bra med meg.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
knapstaprinsen

Ble Medlem: 17 Mai 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 09 August 2008 - 20:29    Tittel: Svar med Sitat

Eg pleier å sette opp ukesplan for trening av hestene Smile Fungerer fint for meg...
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Siri Falck Orstad

InnleggSkrevet: Lørdag 09 August 2008 - 21:41    Tittel: Svar med Sitat

Takk for fine svar! Jeg har også egentlig en plan... Men jeg har litt dårlig selvdisiplin. Tror jeg må prøve å være strengere med meg selv! Det er bare det at jeg synes det er så vanskelig og savner på en måte alltid en instruktør Sad
Siljemor

Ble Medlem: 30 Apr 2008

InnleggSkrevet: Lørdag 09 August 2008 - 22:03    Tittel: Svar med Sitat

Tror du må bli flinkere til å stole på at det du gjør er rett. Gjør det du tror er rett og det du får til. Det du syns er vanskelig når du rir alene, noterer du deg, så kan du raskt fortelle instruktøren din hva som er problemet. Mest sannsynlig vil instruktøren gi deg gode råd når du konfronterer h*n med det. Ri igjennom disse problemene på time, og prøv deg fram når du har hjelp. Da slipper du å lure så mye. Så gjenstår det bare å kopiere det samme på egenhånd, og tenke på hva du har blitt rådet til å gjøre.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Siri Falck Orstad

InnleggSkrevet: Søndag 10 August 2008 - 9:32    Tittel: Svar med Sitat

Det hørtes smart ut! Det skal jeg prøve på!
Anna&Frikken

Ble Medlem: 20 Mar 2007

InnleggSkrevet: Mandag 11 August 2008 - 0:39    Tittel: Svar med Sitat

Brukar alltid og planlegge økta før eg begynner og ri/køyre. Veldig glupt og ha ein plan for kva ein skal gjere, da blir alt så mykje lettare Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Søndag 17 August 2008 - 22:18    Tittel: Svar med Sitat

Vet du hva jeg gjør?? Når jeg begynner å køle rundt, da pørver jeg å forestille meg at min instruktør Laila står midt på banen, altså en "Schübert-Laila". Pørver å forestille meg hva hun ville sagt jeg skulle gjøre for å løse problemet. Altså, jeg prøver å se på problemet "fra sidelinja", og det har hjulpet meg mye. Skjerper meg plutselig av "Schübert-Laila" Very Happy Er iallefall verdt et forsøk! Og det med selvtillit! Har mer tro på deg selv, legg planer for økten, og du skal se det går mye greiere. Hilsen en i samme sko....Wink
KarolineKira

Ble Medlem: 17 Aug 2009

InnleggSkrevet: Torsdag 20 August 2009 - 23:31    Tittel: Svar med Sitat

jeg klarer ikke og ri uten ridelærer jeg.. går på ridetimer to ganger i uka,tur resten, funker fett for meg og min hest! Smile kanskje du kan prøve det samme?Smile
Til Toppen
Kathrine!

Ble Medlem: 07 Jun 2009

InnleggSkrevet: Fredag 21 August 2009 - 16:41    Tittel: Svar med Sitat

Haha, kjenner meg igjen i problemet ja...! Laughing Mitt råd er å ta notater etter treningen. Hva jobbet dere med, hvilke råd fikk du, hva hadde du problemer med etc. På den måten får du "fordøyd" det du lærte på timen, og kanskje du kommer på egne løsninger. Du kan jo og lese over det før neste egentrening, og er på den måten noe forberedt når problemene kommer. Evt. kan du jo sette opp et egentreningsprogram sammen med ridelæreren din, da får du fin progresjon og nok ting å holde på med, og slipper å gå "tom" for øvleser midt i økten.

Et annet godt råd mener jeg er å være veldig konsentrert under ridetimen med instruktøren, prøv å skap deg en følelse av "hva funker, og hva funker ikke". Hva gjør du som medfører at øvelsene går så mye bedre med instruktøren? Jeg mener det er en stor fordel å kunne ri hesten sin godt, uten å være avhengig av en tredjepart, hvor vanskelig det enn er! Man lærer jo av sine feil og heldigvis Smile
Lykke til med treningen, alle sammen!
Til Toppen
Siri Falck Orstad

InnleggSkrevet: Onsdag 09 September 2009 - 18:50    Tittel: Svar med Sitat

takk takk alle sammen Very Happy ! Etter en lang sommer helt uten trener har vi nok blitt litt mer selvstendige begge to. Viljar er bare så super flink, så det som er mitt problem nå er at jeg har blitt så forferdelig lat! Tør jo ikke helt å pushe oss videre og siden det går så bra er det så lett å gi seg mens leken er god. Tenker at nå er hesten sliten, mens det egentlig er jeg som er sliten Laughing !
Må ta meg selv i nakken, ellers havner vi der vi var før... Men hvordan være streng med seg selv da? Ingen ridelærer som står i midten og truer med en pisk resten av livet heller Laughing
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet