Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Fjordhest- ingen dressurhest?? Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Fredag 20 November 2009 - 0:19    Tittel: Svar med Sitat

Har enda ikke lest artikkelen, men jeg sier som Julio Borba:
*fnys*: "En hest er en hest"
(....da jeg fortalte ham om alle fordommene jeg møtte med en gul...).

Man skal, uansett rase, ta hensyn til hestens bygning og naturlige forutsetninger under utdanningen. Ingen hest er lik, og man møter forskjellige problemstillinger underveis...
De kaldblodige rasene er oftest mer naturlig framtunge, altså større del av vekten fordelt forover, men det betyr da ikke at man ikke kan ri hesten på bakparten, og ri den opp til de høyeste dressurøvelser.

MEN, vi som ikke har hester avlet for dressur, men i utgangspunktet er trekkhester, vi må bare jobbe litt annerledes enn de som har hester skapt gjennom konsentrert og styrt avel for derssuren.
Det er ikke verre enn det.
Og hvis noen mener at vi må la fjordhesten gå foran plogen, eller trekke tømmer, bare fordi den skal få lov til å gjøre det den er skapt for, ja da blir det plutselig ikke noe fjordhest igjen.... for det er ikke noe behov for slike fjordinger lenger. Det samme gjelder vel i og for seg dølen...

Vi får la være å la oss provosere av denne artikkelen! Så lenge vi trener hestene våre på deres premisser, og utfra deres forutsetninger, så er det ikke noe som andre trenger legge seg oppi;)
Dessuten kjører vi dem, så de får gjøre litt det de er skapt for ogsåWink
Tine Madeleine

Ble Medlem: 16 Jun 2006

InnleggSkrevet: Fredag 20 November 2009 - 0:26    Tittel: Svar med Sitat

jaja, jeg føler meg ikke spesielt hårsår. Men at man faktisk kan trykke en artikkel som sier at en hest skal gå med dekken fordi det er en ridehest?? skrevet av en profesjonell, så lurer jeg litt på hvorfor det har noe med rase å gjøre? Mange ridehester som går uten dekken, på utegang og trivs med det. De er jo ikke "ment to be great" bare fordi det er en ridehest.. Men det føles sånn når man leser det. Ønsker man å komme noen vei, kjøp en ridehest.

En dressurdommer jeg anser som klok, sa en gang til meg, at de hun anså som flinkest til å ri kunne ri frem potensialet i hvilken som helst hest og at det har ingenting med nivå å gjøre. Men å utnytte hvert enkelt individs beste egenskaper.

Sist endret av Tine Madeleine den Fredag 20 November 2009 - 2:07, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Fredag 20 November 2009 - 0:35    Tittel: Svar med Sitat

Tine Madeleine skrev:
En dressurdommer jeg anser som klok, sa en gang til meg, at de hun anså som flinkest til å ri kunne ri frem potensialet i hvilken som helst hest og at det har ingenting med nivå å gjøre. Men å utnytte hvert enkelt individt beste egenskaper.

Og det er så utrolig godt sagt!!! Cool

Og da vil jeg i tillegg si noe om dette med medfødt schwung...
Jeg personlig, syns det står mye mer respekt av å ri frem schwungen i en hest som har helt ordinære gangarter, enn å ri frem en hest som har naturlig medfødt schwung og er bygget for at det skal se ut som den går i oppoverbakke Wink (Nå er jeg litt kvass i uttalelsen her, men det er litt gøy Laughing ).
Også er det noe med utsagnet: "Ride the horse, not the gait" Cool (sitat: Borba). Så sant, så sant. "Ri hesten , ikke schwungen", kan man vel nesten også si!

Og nå lurer jeg på hvem som har skrevet artikkelen.....??? Very Happy Jeg holder nesten ikke ut til jeg får kjøpt bladet!
Tine Madeleine

Ble Medlem: 16 Jun 2006

InnleggSkrevet: Fredag 20 November 2009 - 2:06    Tittel: Svar med Sitat

hmm.. hun heter så mye som May- Lis Ekstrøm Hoel og er Equiterapaut. Hun driver behandlingsstallen på Eidsvoll.

De aller beste trenerene har respekt for individet og ikke for en rase generelt. Og de er like stolte av deg når du rir den hesten du har til sitt fulle potensial uavhengig av pris, rase og gang. Andre er det ikke verdt pengene og ri for. Det føler hvertfall jeg.

Dressur skal handle om harmoni, ettergift og lettheten av hjelpere. Ikke om schwoung og rase/type. Da er jo egentlig klassisk dressur på vei til å dø ut, og konkurransen vil jo bli om hvem som har best gangarter, ikke hvem som rir best dressur. Syns faktisk det er ganske trist og tenke på... Rolling Eyes
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Fredag 20 November 2009 - 9:16    Tittel: Svar med Sitat

Vi er så enige, vi!
Jeg kunne ikke sagt det bedre selv Wink
Kjersti

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 20 November 2009 - 21:41    Tittel: Svar med Sitat

ChristinPoik skrev:
Tine Madeleine skrev:
En dressurdommer jeg anser som klok, sa en gang til meg, at de hun anså som flinkest til å ri kunne ri frem potensialet i hvilken som helst hest og at det har ingenting med nivå å gjøre. Men å utnytte hvert enkelt individt beste egenskaper.

Og det er så utrolig godt sagt!!! Cool

Og da vil jeg i tillegg si noe om dette med medfødt schwung...
Jeg personlig, syns det står mye mer respekt av å ri frem schwungen i en hest som har helt ordinære gangarter, enn å ri frem en hest som har naturlig medfødt schwung og er bygget for at det skal se ut som den går i oppoverbakke Wink (Nå er jeg litt kvass i uttalelsen her, men det er litt gøy Laughing ).
Også er det noe med utsagnet: "Ride the horse, not the gait" Cool (sitat: Borba). Så sant, så sant. "Ri hesten , ikke schwungen", kan man vel nesten også si!

Sååå enig!! E så mange som snakker om at fjordhesten ikkje har schwung, og derfor ikkje kan gå bra dressur, men det kommer jo an på den som sitter oppå og da! Wink
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Lørdag 21 November 2009 - 20:00    Tittel: Svar med Sitat

Vi vant distriktstevene i dressur på Hamar sist helg, eneste gul på hele stevne, de andre var store brune langbeinte ridehester, da er d ekstra gøy å vinne, også når hesten er bare 4 år og urutinert i hall også smakte seiern skikkeli godt Very Happy
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Lørdag 21 November 2009 - 21:59    Tittel: Svar med Sitat

E.Rabalder skrev:
Vi vant distriktstevene i dressur på Hamar sist helg, eneste gul på hele stevne, de andre var store brune langbeinte ridehester, da er d ekstra gøy å vinne, også når hesten er bare 4 år og urutinert i hall også smakte seiern skikkeli godt Very Happy

Kjempegøy! Smile GRATULERER!!

Det er god promotering for de gule!
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Side 9 av 9

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet