Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Fjordhest- ingen dressurhest?? Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Lene-Marie

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 02 Mars 2006 - 9:39    Tittel: Fjordhest- ingen dressurhest?? Svar med Sitat

Dette er noe som irriterer meg suuper mye, at folk i ridehest miljøet har den oppfatning at fjordhesten ikke egner seg i dressur, å da kun i de lave klassene. Dette er ikke sant, fjordhesten kan på lik linje med alle andre ponnier nå langt innen dressur, med rett rytter selvfølgelig.

Jeg mener at vi i fjordhest miljøet skal vise de ridehestfolka at fjordhesten kan, som alle andre. Very Happy

You go Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
kRiStiN
Moderator

Ble Medlem: 15 Nov 2005

InnleggSkrevet: Torsdag 02 Mars 2006 - 15:50    Tittel: Svar med Sitat

Greien er vel at man får mye "gratis" med en stor brun en, fremfor en fjordhest. Mitt intrykk er at de aller fleste fjordinger som finnes blir brukt som hobbyhester (pga lynne, helse og pris). Om man står på et stort ridesenter og "alle de andre" har stor-brun-dressurhest så er det ikke akkurat fjording man går på jakt etter når man skal kjøpe seg en konkuranseponni.

Jeg vet godt at fjordingen KAN, det er ikke det. Men i og med at det finnes så få fjordhester som konkurrerer på LA-nivå og over, så blir det vel gjerne slik at folk flest antar at fjordingen ikke makter høyere klasser. Man ser dem jo så sjeldent i disse klassene...
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Stine

Ble Medlem: 03 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 03 Mars 2006 - 20:14    Tittel: Svar med Sitat

Jeg tror også at hvis det hadde vært flere fjordinger rundt på dressurstevner kunne flere fått øynene opp for den.

På stallen hos oss er min den eneste fjordingen av 40 hester. Flere har blitt virkelig overrasket over at den faktisk kan gå i fin form!!!
Det skal ikke så mye til og imponere folk, for generelt liker de fjordinger godt, de har bare litt lite trua på dem.

Så da blir det vel opp til oss og overbevise dem om det motsatte. Det er ikke så mange norske fjordinger som går LA/middels, men jeg er sikker på at det er gjemt ganske mange potensielle "dressurfjordinger" rundt om i landet.
Siden fjordingen er så allsdig i tillegg blir det kanskje lavere nivå, men flere grener for de som konkurrerer litt. Fordommene har nok mye med tradisjon og gjøre tror jeg.

Vi får prøve vårt beste for å være gode ambassadører tror jeg. Finnes ikke bedre reklame enn at fjordinger faktisk vinner på stevner og klatrer oppover i klassene. Felles treninger med fjordinger er også et flott tiltak. Vet om trenere som nesten nekter og instruere fjording-ryttere og det er synd at disse påvirker mange andre.

Gjenom dette forumet kan kanskje folk finne litt sammen og bli oppmuntret til å fortsette å trene selv om "alle" de andre har store-brune-hester og ikke tror på oss Smile (litt overdrevet kanskje, men likevel...)
Til Toppen
MariYr

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 04 Mars 2006 - 17:47    Tittel: Svar med Sitat

Eg trur nok det at problemet er at mange ikkje veit kor mykje ein fjordhest eigentleg kan utrette. Det kjem jo sjølvsagt ann på individet, men med rett trening kan ein liten gul ein gå utruleg godt. Det er trist at mange har så negativt syn på fjordhesten som dressurhest.

Rappen har jo verkeleg vist fram at han kan måle seg med dei store brune. Det er bra, men vi treng fleire slike, som tør å satse på fjordhesten på høgare nivå, for eg trur det finst fjordhestar med anlegg for det.
Til Toppen
Helle

Ble Medlem: 01 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 04 Mars 2006 - 20:29    Tittel: Svar med Sitat

Ligger nok mye i at folk ikke tror fjordhesten kan noe dressur ja. Vet mange rideskolebarn blir overrasket når de finner ut at en fjording faktisk kan gå på tøylen. De fleste er vel vant til å se lubne late fjordinger som daffer rundt på rideskolen. Men som vi alle sikkert er enige om så kan jo fjordhesten så mye mer enn det, og det er kjempemorsomt at flere og flere fjordinger starter dressur osv.

Rappen er jo flott, og vi trenger flere slike, samtidig som det gode fjordhestpreget må bevares, det handler vel om å finne balansen mellom den "morderne" og den "gammeldagse" fjordhesten.
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Lørdag 04 Mars 2006 - 23:23    Tittel: Svar med Sitat

Joda fjordingen kan gå dressur. Eg er vel ein ivrig forkjemper for å rette på det intrykket og har mang ein debatt om fjording og dressur på hestemarked sin debattside.

Men likevel så må eg og vil eg gjere andre klar over realitetane. For att fjordingen skal kunne hevde seg i LA/middels dressur så må fjordingen ofte gå teknisk mykje betre enn ein "stor brun" i allefall om den store brune har gode bevegelser.

Ein fjording med gode bevegelser skårer likevel ikkje særleg høgare enn 7 poeng på ein øvelse i LA. I enkelte meir tekniske øvelser gjerne 8 poeng. Mens ein stor brun gjerne kan oppnå høgare poeng pga betre bevegelser.

Det fjordingen vinner på er att den som regel er lett å ri gode rideveier på og den blir ofte teknisk god. Det er der vi skårer poenga. Og fjordingen er gjerne lettare å ri eit stabilt program på.

Men for all del. Vi skal ikkje la desse realitetane stoppe oss, vi skal bruke det for å komme vidare og vise fram fleire hestar på nivå med hester som Rappen.

Derfor har eg som mål å ri min no 6 år gamle fjording opp til middels nivå i dressur. Fordi eg har tru på att det absolutt er muleg. Og fordi fleire instruktører seier att hesten kan klare det.

Tiden får vise om så blir tilfelle. Det er jo ikkje berre hesten det kjem ann på. Rytteren må være der også. Og man må trene seriøst.
MariYr

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 05 Mars 2006 - 10:50    Tittel: Svar med Sitat

Lucinda skrev:
.....
Men for all del. Vi skal ikkje la desse realitetane stoppe oss, vi skal bruke det for å komme vidare og vise fram fleire hestar på nivå med hester som Rappen.

Derfor har eg som mål å ri min no 6 år gamle fjording opp til middels nivå i dressur. Fordi eg har tru på att det absolutt er muleg. Og fordi fleire instruktører seier att hesten kan klare det.

Tiden får vise om så blir tilfelle. Det er jo ikkje berre hesten det kjem ann på. Rytteren må være der også. Og man må trene seriøst.

Trur nok du kan gjere det bra Lucinda. Du verkar utruleg seriøs, og det verkar som om du veit kva du driv med.

Med rett hest, mykje trening og ein positiv rytter, så kan ein klare mykje Wink
Til Toppen
Gina

Ble Medlem: 05 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 05 Mars 2006 - 10:54    Tittel: Svar med Sitat

Det er jo uten tvil ren uvitenhet og fordommer som er ute og går. Det er mange som har vokst opp med slik negativ innstilling til fjordhesten generelt, at da klarer de ikke å la vær å fortsette å rakke ned på dem heller..
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
ingunn

Ble Medlem: 05 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 07 Mars 2006 - 17:46    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har begynt å ri for Ann Cathrin Lübbe nå, og hun har ett syn på det med fjording (og andre litt "grove" raser) og dressur som jeg tror flere burde prøve, nemlig at hest er hest og at i utgangspunktet skal de alle kunne jobbe på samme måte. Tidligere har jeg vært borti trenere som mener at fjordingen ikke vil kunne gå ordentlig til tøylen og arbeide riktig, og det er vel det synspunktet de fleste har. Selv tror jeg at hvis hesten har de riktige forutsetningene, blir trent jevnt og konsekvent, samt at vi tilrettelegger øvelsene litt for fjordingene våre, så er ikke fjordingens grenser like store.

Så hvis vi bare har trua, viser frem de flotte fjordingene og står på, så tror jeg det bare blir bedre og bedre. I hvertfall har fjordingene i klubben min blitt mer og mer akspetert de siste årene, det er bare synd vi må gjennom denne fasen!
Til Toppen
nøve och rambo

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 08 Mars 2006 - 17:47    Tittel: Svar med Sitat

du får ingenting gratis av en liten gul en. de, i hvert fall min, krever de rette signalene til enhver tid. man kan ikke sovne oppå der og tro at alt går av seg selv.
det har vært veldig lærerikt å ri dressur med fjording, for den krever så mye av deg som rytter, at man blir..flink rett og slett.
Til Toppen
Kjersti

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 09 Mars 2006 - 23:16    Tittel: Svar med Sitat

At fjordingen kan gjera det bra innen dressur er det ingen tvil om. Men det er som Lucinda seier ofte vanskeligare på høgare nivå å få høgare poeng enn dei "brune" for ofte har dei "brune" bedre bevegelser. Derfor meiner eg det er enda viktigare at ein avler fjordhest med bra bevegelser. Men det eg har eit inntrykk av er at fleire og fleire bytter ut fjordingen sin for å få seg stor hest, for å komma vidare, men er det egentlig så mange som kjem høgare enn lett a/middels med ein stor hest da? No tenkjer eg ikkje på dei som satser alt på dressurriding da, dei som verkeleg satser og bruker all tid og penger kjem seg nok vidare. Men eg har eit inntrykk av at mange som bytter ut fjordingen sin som då går lett a, får ein "stor, brun" som dei ikkje får til å gå noko høgare klasse enn lett a. Er det da egentlig noko poeng i å ha bytta ut fjordingen i utgangspunktet? Sjølvsagt er det meir bevegelser i ein "stor, brun" og litt "stas" å ha det, men ein har jo ikkje komme på noko høgare klassenivå uansett, om det var det som var målet...Det er jo og dei som vil ikkje vil ha fjording for dei går ikkje så bra, men det kjem no mykje an på rytteren og då,og eg trur så og si alle fjordinger kan gå minst lett a dressur med rett rytter og trening! Uansett så må vi berre starte desse flotte dyra våre mest mulig så alle kan sjå at dei kan gå svært bra! Har forresten fått fleire positive tilbakemeldingar på hesten min når eg har ridd den dressur her i Sverige. Smile
mvh Kjersti
Til Toppen
Anna Kristine
Moderator

Ble Medlem: 14 Nov 2005

InnleggSkrevet: Torsdag 09 Mars 2006 - 23:46    Tittel: Svar med Sitat

Det jeg ser som det største problemet for fjordhester på konkurransebanen er at de som oftest ikke er godt nok grunnskolert. De kan ikke galoppere på volte, og generelt bærer de mye preg av for lite baneridning.
Jeg synes (dessverre) ikke det er rart at det er så få fjordhester som blir godt plassert i dressur.
Oftere enn på ridehester nevnes det problemer med galopp, og det er vanskeligere å få fjordhester til å knekke i nakken og "gå på bittet".
Før vi begynner å klage på at andre ser på fjordhesten som ubrukelig på dressurbanen og kalle dem rasister, så bør vi utdanne hestene våre.
*mase mase*

Ble Medlem: 03 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 10 Mars 2006 - 11:40    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er enig i at de fleste fjordinger blir ridd mindre på bane enn typiske dressurhester, men det behøver ikke være negativt. De blir som regel mer allsidig trent (og er muligens mer fornøyd), og en følge av dette er at de kan få problemer i et program.
Der kommer innsikten til oss ryttere inn. Hvis vi vil konkurrere bør vi sørge for at hesten er trent på det nivået vi starter på, helst litt høyere og kanskje, for at det skal være retferdig for hesten.

Det er vanskeligere å få fjordingen til å "knekke i nakken", og takk for det!!
Ingen hester skal gjøre det. Jeg tror du mener det er det samme som å "gå på tøylen", men for meg blir det veldig feil.
Lettere bygde hester knekker oftere i nakken og unngår derfor å jobbe. Rytteren blir lurt og hesten gjør ofte det den får beskjed om uten å protestere (dette blir egentlig alt for generelt, men må bare si det sånn).

Min erfaring er at en fjording heller løser problemet med å bli tung i hånda og stiver av nakken/halsen. Dette er innmari frustrerende for oss som ryttere, for det er vanskelig å ikke bli stiv selv Razz
Likevel tror jeg vi lærer mer av det fordi vi skjønner godt at denne hesten ikke arbeider med ryggen og i letthet. Vi må finne andre løsninger, ri bedre, for å få det til.

Desverre er det mange dommere rundt omkring også som dømmer hester som faktisk ikke går i riktig form høyt opp på lista fordi halsen har en fin bue. Dette gjelder alle slags raser, men jeg tror det skjer oftere for de mer varmblodige.

Hvis man virkelig begynner å studere hestene som går på dressurstevner synes jeg det er langt mellom dem som har god balanse, rytme og som jobber med ryggen. Dette uansett hvilken rase eller klasse de starter.
Dette har ingenting med hesten å gjøre, det er rytterene.
Jeg synes det er kjempevanskelig å ri, men også utrolig fasinerende og jeg vil bare lære mer. Min fjording har allerede lært meg utrolig mye. Han har lært meg noe annet enn det jeg ville lært av en varmblods. Men om det er bedre, og ikke bare noe annet, det skal jeg ikke påstå.
Til Toppen
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Fredag 10 Mars 2006 - 17:02    Tittel: Svar med Sitat

Anna Kristine skrev:
Oftere enn på ridehester nevnes det problemer med galopp, og det er vanskeligere å få fjordhester til å knekke i nakken og "gå på bittet".
Før vi begynner å klage på at andre ser på fjordhesten som ubrukelig på dressurbanen og kalle dem rasister, så bør vi utdanne hestene våre.
*mase mase*

Ingen dressurhest skal knekke i nakken og "gå på tøylen". Ein dressurhest skal sette bakbeina betre innunder seg, dermed løfter den ryggen og bøyer nakken som eit resultat av dette. Den går "til tøylen".

Ja det finnest masse uskulerte fjordinger rundt om. Men det finnest også velskulerte fjordinger som gjør det bra på dressurstemner. Vi må berre få fleire av dei.
Anna Kristine
Moderator

Ble Medlem: 14 Nov 2005

InnleggSkrevet: Fredag 10 Mars 2006 - 20:25    Tittel: Svar med Sitat

*jøss* har jeg klart å få dere til å tro at jeg tror knekken i nakken er det viktige (og riktige)?
Nei altså - poenget mitt er at det jeg ser av dressur på lavere nivå er faktisk mye knekk i nakken, hester som galopperer greit på volte og ellers er som ridehester flest - og de oppnår gode resultater med hva jeg mener er dårlig ridning.
Fjordhester gir ofte et mye dårligere inntrykk der de raser av gårde med snuten i været og luggen til alle kanter. Dessuten er det (i alle fall mange steder) et faktum at fjordhestene delvis eller totalt mangler grunnutdanning.
Det er ikke grunnutdanning å frese/dasse rundt på tur, kunne trave, galoppere og svinge og stoppe.
Hmm - hvordan skal jeg nå forklare meg på en fornuftig måte da?

Da jeg red for instruksjon for noen år tilbake, fikk jeg beskjed om at jeg måtte forvente gnagsår i hendene etter hver time. Det er ikke slik jeg vil ri. Det er heller ikke sånn hestene mine blir ridd.
Jeg er ikke noen dressurrytter, men jeg ønsker det beste for hestene mine. Det innebærer god grunnutdanning og opptrening til at hesten bærer seg godt i alle gangarter. Jeg driter i nakken. Den kommer når den skal komme.
Når jeg kan ri mer øket trav enn arbeidstrav uten at ryggen forsvinner, først da mener jeg at hesten er klar for å galoppere. Jeg ser knapt noen hester som kan dette. Det gjelder alle raser, men det synes bedre på fjordhester (og en del andre raser som ikke har like mye schwung og luft i bevegelsene naturlig).
Vi må jobbe med hestene våre. Mine krever det, og de gir ikke ved dørene. Jeg skal gjøre meg fortjent til at hesten min går bra.
Forskjellen på meg og en god del andre er at jeg ikke kommer til å starte en klasse før alle øvelsene sitter godt nok til at 60% er et reelt mål.

Og nå har jeg sikkert skravlet meg bort igjen. Hvis det er noe mer jeg må rette opp misforståelser på, så syng ut!
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste
Side 1 av 9

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet