Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Fjordhestpolitikk

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Unghestprosjekt? Gå til side 1, 2, 3  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Inger
Moderator

Ble Medlem: 15 Nov 2005

InnleggSkrevet: Lørdag 01 September 2007 - 18:53    Tittel: Unghestprosjekt? Svar med Sitat

I dag fekk eg (dvs lokallaget der eg er leiar) ein stor konvolutt med mykje rart frå Norges Fjordhestlag. Rekner med at det er fleire her inne som har fått det samme.
Det var med ein rapport frå arbeidet med "Fokus på Lokallaga", og også noko om "Fokus unghest".
Dette med fokus på unghest høyres vel og bra ut på papiret, men eg lurer no litt på korleis det skal gjennomførast i praksis. Mellom anna står det at lokallaga kan ha stallar der dei samlar unghestane. Dette vil bidra til betre trening, det vil vere sosialt for hestar og eigarar osv osv.
Vel og bra, men eg lurer no litt på enkelte ting. Til dømes slikt som kor desse stallane skal komme frå. (Kven skal finansiere dei, dei bygger seg ikkje gratis og av seg sjølv....). Det er også eit ope spørsmål kor mange som kunne tenkt seg å nytte seg av slike tilbod. Hesteeigaren må trass alt truleg punge ut nokre kroner for oppstalling, trening osv. Dei som jobber med dyra skal ha løn for arbeidet dei gjer. Kan hende er det tenkt slik at eigarane sjølv skal stelle og trene dyra sine? Kva då med dei som aldri kjem og gjer noko som helst?
Dei fleste vil vel også gjerne heller ha føla og unghestane heime hos seg sjølv, der dei har full kontroll og kort veg, i staden for å betale dyr oppstalling og trening.
Eg lurer altså litt på kven dette opplegget er berekna på, og kven som kjem til å bruke det. Som sagt høyres det fint ut på papiret, men...

Det står også nemnt ein eigen nettside, www.unghest.no Men den finnes no ikkje enno, så vidt eg kan sjå.

Fleire som har tankar om dette? (Det hadde vore fint om heile teksten kunne ligget på nettet, så alle kunne lese den. Kanskje eg skal prøve om det går med skanneren...?)
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Lisbeth
Moderator

Ble Medlem: 17 Nov 2005

InnleggSkrevet: Lørdag 01 September 2007 - 19:47    Tittel: Svar med Sitat

Jeg syntes også dette med ungheststaller i laget hørtes litt rart ut. Det kommer vel kanskje litt an på hvilket fokus laget har, som man jo kan lese i det andre heftet som kom "Fokus på lokallaga". I NBFL (Nedre Buskerud) er det ikke store interessen for avl, der er det mest konkurranser som gjelder. Så der hadde ikke noe sånt vært noe tema. Og ØFL (Østfold) er et såpass lite lag, selv om det er mye mer avl her, så tror ikke det er økonomi eller interesse for noe sånt her... Men det er jo flott at det legges fokus på det, og at man prøver å tenke ut forslag for å øke interessen Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Inger
Moderator

Ble Medlem: 15 Nov 2005

InnleggSkrevet: Lørdag 01 September 2007 - 20:27    Tittel: Svar med Sitat

Eg prøvde å skanne heile teksten, eg. Dermed kan alle få lese og gjere seg opp ein meining.
PS: Beklager kvaliteten, det er leseleg, men ikkje spesielt bra....

http://www.vesleblakken.no/unghestprosjekt.htm
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
rohirrim

Ble Medlem: 29 Apr 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 01 September 2007 - 20:58    Tittel: Svar med Sitat

hmm, jeg tror for min del dette ville funket bedre om de hadde fokusert på unghester som er klare for arbeid. 3-6 år feks. 3-4, innsitting og kjøretrening, 4-6, arbeide normalt fram mot en normal utdanning i forhold til alder og utvikling. plutselig har vi ja masse attraktive 6-åringer rundt om. hadde jeg hatt unghest ville jeg nok foretrukket å hatt den hjemme til den var tre, og for det meste bare slappet av, tur, tømmekjøring, innkjøring, først når den var 4 og innsittet ville jeg hatt behov for noe sånt. (om jeg hadde vært avler og bodd på en gård. pr dags dato står jeg jo på et senter så det var et tenkt itlfelle i mitt tilfelle.)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Dalsrud

Ble Medlem: 04 Apr 2007

InnleggSkrevet: Lørdag 06 Oktober 2007 - 20:53    Tittel: Svar med Sitat

Jeg kunne godt tenke meg å hatt noe slikt på gården min.
Men som Lisbeth skriver, kommer det jo veldig an på intressen.
Og her på Østlandet er det jo ikke så mye fokus på avl. Skulle ønske det var mer.

Syntes prosjektet virker spennende.
BeritIB

Ble Medlem: 02 Apr 2006

InnleggSkrevet: Søndag 07 Oktober 2007 - 12:08    Tittel: Svar med Sitat

Hei!
Så kjekt at de diskuterer unghestprosjektet vårt! Smile

Ein av intensjonane bak prosjektet er å spre kunnskap om trening av unghest til unge og eldre som er uerfarne med trening av unghest. Tanken er at dersom ein samlar erfarne og mindre erfarne, vil desse hjelpe kvarandre. I tillegg vil vi prøve å skaffe finansiering til at lokallaga kan få tilskot til å halde kurs og unghestkonkurransar. Slik trur vi at laget kan få auka aktivitet, og auka inntekter.

Det er IKKJE meint som eit oppstallingsprosjekt der ein kan plassere følet sitt og få ein godt temt tre-åring ut, utan å delta sjølv. Kvar hest skal ha ein "ansvarleg person" som trenar og steller unghesten. Dette kan vere eigaren av hesten, eller kanskje vil nokon ha unghest på fòr? Vi håpar å få opp interessa for desse små søte umodne skapningane som vi dessverre slit med å få omsetnad på.

Kven skal byggje stallen? Det er opp til kvart lokallag å organisere drifta av stallen. Tidlegare hadde dei fleste lag ein oppstallar av hingst (ar). Kanskje kan laga no finne ein person som er interessert i å stalle opp unghestar i staden? Uansett er alt basert på stor grad av idealisme og interesse, slik at frivilleg arbeid er, men ein skal få dekka utgifter til drifta av stallen og litt attpå.

Det er heilt rett av www.unghest.no ikkje er etablert endå. Vi er som sagt i oppstartfasen, så nokre månader til vil det nok ta før vi er klar for lansering.

Eg kjem til å vite mykje meir om dette når vi kjem til haustmøtet på Moi, så møt opp og gje tilbakemelding!
Smile
Tussi79

Ble Medlem: 29 Jul 2007

InnleggSkrevet: Søndag 07 Oktober 2007 - 18:02    Tittel: Ungheststall Svar med Sitat

Hadde vært veldig kjekt å få til en unheststall. Jeg har nettopp kjøpt føll og hadde vært veldig greit å ha noen med mer erfaring å spørre til råds under utdanningen av dette føllet. Spent på mer info!

(Vet kanskje om ett sted som hadde egna seg for en slik stall og, men det kan man komme tilbake til.)
Line
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 07 Oktober 2007 - 18:44    Tittel: Svar med Sitat

Dalsrud skrev:
Jeg kunne godt tenke meg å hatt noe slikt på gården min.
Men som Lisbeth skriver, kommer det jo veldig an på intressen.
Og her på Østlandet er det jo ikke så mye fokus på avl. Skulle ønske det var mer.

Syntes prosjektet virker spennende.

Hvordan kunne du evt. tenkt deg at det skulle vært organisert? Kunne du tenke deg å ta føll/ unghester til oppstalling og ha det som en jobb å stelle dem og trene dem litt, eller ville du ønsket at eierne kom daglig og stelte sin egen hest, eventuelt en turnusordning? I så fall kunne jo ikke eierne bo langt unna. Men hvis du har lyst til å ta imot unghest til oppstalling/ trening er det sikkert noen som kan være interessert i det. Jeg leste om et sted hvor en slik ordning var blitt så populær at folk bestilte plass straks føllene var født.
Villfaks

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 07 Oktober 2007 - 21:37    Tittel: Svar med Sitat

Synes det er en kjempefin idé med stall for unghester. Har unghest selv og det er ikke alltid like lett å få trent på den måten man ønsker. F.eks så skulle jeg gjerne tømmekjørt mer på lengre turer, men jeg har ikke særlig lyst til å legge ut aleine på tungt trafikkerte veier med en usikker unghingst. Da hadde det vært greit å fått med flere som var interessert i å bare skritte på tur. Nå er det jo mulig å tømmekjøre med de som rir, men de vil jo helst trave og galoppere en del. I tillegg er det vanskelig å få kjørt inn en hest når man er aleine. I begynnelsen er det gjerne greit med flere personer. Det hadde vært lettere å få folk til å hjelpe til hvis man er flere som sliter med samme problemet. Da kunne man jo gått sammen med andre som hadde unghest også kunne alle hjulpet hverandre etter tur. Det hadde også vært greit å ha noe å sammenligne med. Alle unghester utvikler seg jo forskjellig og man må gå fram med treningen på forskjellig måte, men hadde hjulpet å få noe å forholde seg til i forhold til hvor vi burde befinne oss på utdannelsstigen. Også hadde det sikkert vært kjekt å få inspirasjon fra hvordan andre trener hestene sine, og kunne motta og gi tips til andre.

Jeg ser mange fordeler med slike staller, men lurer litt på hvordan det skal bli gjennomført i praksis. Det blir sikkert ikke så altfor mange slike staller rundt om i landet. Her er jo ganske store avstander, så vet ikke hvor mange som får muligheten til å stå på en slik stall. Men noen ungheststaller er uansett bedre enn ingen. Så lenge vi får noen flere til å velge en ung fjordhest så er jo målet til en viss grad nådd. Slike staller kan også fungere som steder hvor man holder kurs angående unghest, og som et møtested for unghester i distriktet. Slik kan mange få nytte av dem uten å stå oppstallet der også. Savner flere kurs og mer fokus på hold av unghest, så håper dette prosjektet blir vellykket. Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
unni

Ble Medlem: 19 Jan 2007

InnleggSkrevet: Søndag 07 Oktober 2007 - 21:48    Tittel: Svar med Sitat

åhhh jeg har så LYST til å ha en slik stall.. hatt bare unghester å jobbet med Very Happy
jeg digger fjordhesten, å ung hester er så morro å jobbe med. eierne kunne satt de på stallen, kommet å trent når de selv hadde lyst , så hadde jeg tatt resten.. det hadde vært noe det .. så topp at dette er kommet på dagsplan.. jeg har nå selv en ung hingst , skulle gjerne hett en eller to til, he he

Men å fått drever en slik stall hadde gjort dagene mine prefekt.. stallen jeg nå driver er det forskjellige hest raser å alder.. ja, det er spennende det å, men uansett hva man sier så er det FJORDHESTEN som ligger hjertet mitt nermest Very Happy

stå på.. slik stall vill jeg ha eller sette min ung hest på Smile Smile

Team Stens OG Sør Fjordhester

http://www.freewebs.com/trondelagfjordhestlag/index.htm
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
BeritIB

Ble Medlem: 02 Apr 2006

InnleggSkrevet: Søndag 07 Oktober 2007 - 21:56    Tittel: Svar med Sitat

Så kjekt å høyre at de likar ideen!!
Vi skal ha møte om prosjektet på tysdag som kjem, så då veit eg meir om korleis det blir.
Smile
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Søndag 07 Oktober 2007 - 22:05    Tittel: Svar med Sitat

Eg hadde hatt to føll som gjerne kunne vert satt et slikt sted, og eg har en 2 åring som kunne vert aktuell. Men så er det bare det at det er bare meg som har unge hester her, så her hadde en slik stall nok ikkje blitt plassert. Eg sender no hestane mine til Hemsedal når eg ikkje kan ha dei sjølve, og der går dei kun og spiser. Tror at for å få til noe slikt må en iallefall samarbeide med andre raser, og lage en ungheststall, og ikkje en ung-fjordhest-stall. Hadde eg hatt mitt eget sted, og vert heime heile året, kunne eg godt tenke meg å ha noe slikt hos meg.
Villfaks

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 07 Oktober 2007 - 22:08    Tittel: Svar med Sitat

Enig med Heljar, tror det hadde vært mye lettere å få til noe slikt hvis en hadde samarbeidet med flere raser. Trenger jo ikke å være raseorientert i det hele tatt, men der det er marked for det hadde det vel vært gøy med en ungheststall for alle de særnorske rasene? Sikkert lettere å få økonomisk støtte fra feks Norsk Hestesenter også da vil jeg tro..
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Tussi79

Ble Medlem: 29 Jul 2007

InnleggSkrevet: Søndag 07 Oktober 2007 - 22:34    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ville i hvert fall hatt en stall der man holder på med sin egen hest. Kunne ikke tenke meg å sende vekk hesten min for at andre skal utdanne den. Da blir man jo ikke kjent med sin egen hest. Stallen bør være ett sted hvor folk med unghest kan møtes å hjelpe hverandre. Sant det at det er vanskelig å kjøre inn en hest alene, da er det greit om man er flere som skal gjøre det samme. Kan godt være for alle raser, synes ikke det har noe å si. Det er min mening.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
fiola

Ble Medlem: 13 Nov 2006

InnleggSkrevet: Søndag 07 Oktober 2007 - 23:04    Tittel: Svar med Sitat

Tanken og drømmen(?) om et slik ordning som unghest-stall vil nok ta lang tid å realisere - men i påvente av en slik ordning, kan man jo være litt flinkere til å arrangere/invitere til samlinger for unghest-eiere - med unghestene sine. Vi var tre her i Telemark som kjøpte føll samme høst, og prøvde å være flinke til å treffes å slippe hestene sammen - var veldig morro og etterhver "trente" vi litt på slike treff også - få oppdragelsen på plass selv om man har eller er på besøk, tommekjøring etterhvert og litt sånt. Var en kjempe fin tid som unghest-eier for meg i alle fall Very Happy

Vi arrangerte også morrostevner, og da hadde vi egen klasse for unghester i gymkana - så kunne vi leie eller tommekjøre etter eget ønske...... bare som et tips. Lykke til med prosjektet i alle fall - spennende!!!
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Fjordhestpolitikk Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3  Neste
Side 1 av 3

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet