Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Fjordhestpolitikk

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Hvordan øke etterspørselen Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Ingvild
Administrator

Ble Medlem: 18 Jul 2005

InnleggSkrevet: Mandag 27 August 2007 - 18:20    Tittel: Hvordan øke etterspørselen Svar med Sitat

Jeg henter denne artikkelen fra Norsk Hestsenters websider, i og med at det ikke går an å linke direkte til den (NHS linker til Word-dokumenter, hvilket er veldig uheldig for de som ikke har office e.l. på maskinen sin).

Jeg lurer på hva dere synes om dette? Vi som deltar på Årsmøtet/Høstmøtet har jo hørt om det før, men dere andre, hva synes dere?

Sitat:

Hvordan øke etterspørselen etter fjording, døl og nordlandshest?

Mens tallet på importhester går opp, går bedekningstallene på fjordhest ned. Forsker Hanne Fjerdingby Olsen har flere forslag til hva som bør gjøres…

I Norge har vi et særlig ansvar for å ta vare på de nasjonale hesterasene. En viktig del av ansvaret er å sørge for at det til enhver tid finnes et marked som vil kjøpe denne typen hester. Nå er tida kommet for å gjøre noe konkret for å øke etterspørselen. Tallenes tale er klar når det gjelder fjordingen: Antall bedekninger er halvert de siste 12 årene. Fjorårets tall viser at rundt 400 hopper ble bedekket i fjor. For nordlandshesten er tilsvarende tall 270, mens 450 dølehopper ble bedekket i 2006. For de to sistnevnte rasene er tallene på vei opp, men fremdeles er avlsaktiviteten liten tatt i betraktning at det er snakk om hele raser. Innavlsproblemene er noe som bestandig må overvåkes på små raser.
- Jeg tror det er viktig å se på hvilke krav som stilles fra kjøperne, og tilpasse avlsmålene deretter, sier Hanne Fjerdingby Olsen, stipendiat ved Institutt for husdyrforskning ved Universitetet for miljø –og biovitenskap. Hun var invitert til å snakke om temaet for NHS’ stiftelsesorganisasjoner som nylig møttes i Sikkilsdalen.

Å fokusere på bruksmulighetene
- Andre stikkord er selvsagt markedsføring og mer fokus på bruksmulighetene for de særnorske hesterasene. Vi må ikke glemme at første punkt for å klare å bevare en rase er at den må være i bruk. Den aller største utfordringen er å øke tallet på bedekninger, øke etterspørselen og ta opp konkurransen fra importerte spesialiserte raser.
Hanne Fjerdingby Olsen tror at for å øke etterspørselen må hele avlsarbeidet med de tre rasene moderniseres. Man må se med nye briller på utvalget av avlsdyr ut fra hvilken bruk man skal fokusere på framover.
Bruken av hest har endret seg radikalt de siste 40 årene. I årene framover vil det derfor være viktig å se på hvordan våre særnorske hesteraser kan tilpasse seg bruken som markedet etterspør.

Å tenke nytt i avlsarbeidet
Som forsker på husdyravl understreker Hanne Fjerdingby Olsen hva det innebærer å modernisere avlen. En ny metode for å hente inn opplysninger av avlsdyr er aktiv bruk av spesielle spørreskjema. Et annet punkt er å trekke inn lynne mer aktivt i avlsarbeidet som en del av avlsmålet.
- Lynne er et undervurdert område blant husdyrforskere. På dette området er hesten et godt modelldyr, sier Fjerdingby Olsen.
En tredje metode er å utvikle systemer som binder sammen sport og avl. Konkret betyr det at man f.eks kan legge inn en konkurranse på utstillinger, der hestenes prestasjoner vurderes sammen med eksteriøret.
- Å finne en god konkurranseform for de særnorske rasene vil også kunne trekke nye mennesker til utstillingene - forhåpentligvis også framtidige hesteeiere. Her har man i tillegg en gyllen mulighet til å gi utstillingene nytt liv, tror Ås-forskeren.
En fjerde metode er å vurdere bruk av kvoter av hester med visse egenskaper.
Ideene som ble presentert i Sikkilsdalen er tatt godt imot av samtlige tre raseorganisasjoner som ser fordelene i å samarbeide for å oppnå kunnskap om framtidas avl som alle kan dra nytte av. Hanne Fjerdingby Olsen og professor Gunnar Klemetsdal sluttfører i disse dager en prosjektsøknad om temaet til Norges Forskningsråd.

Av Kari Hustad
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 27 August 2007 - 19:03    Tittel: Svar med Sitat

når det tydeligvis er så populært å importere er det jo hull i hodet de har satt stopper for import av hester uten full norsk stamme. kanskje hadde bedekkingstallene gått opp med nye, "spennende" hingster i avlen.
Villfaks

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 27 August 2007 - 19:24    Tittel: Svar med Sitat

Selvfølgelig må man tenke på hva brukerne av rasen vil ha når man velger ut avlsdyr, men har ikke dette blitt gjort de siste årene i fjordhestavlen? Jeg synes fjordhestavlen er på rett vei, det finnes mange gode allsidige bruksdyr. Selvfølgelig er tallet på bedekninger for lavt, men det tror jeg ikke har så mye å gjøre at den fjordingen som i dag ekstisterer ikke egner seg til de formål brukerne/markedet er interessert i. Det tror jeg heller har med for dårlig markedsføring å gjøre. Det er ikke til å komme vekk fra at mange har fordommer mot fjordingen, hadde man fått redusert disse tror jeg det hadde blitt mye mer attraktivt å ha fjording. Så lenge en fjording blir behandlet riktig egner den seg til det meste, det være alt fra brukskjøring til sprang og dressur. Det er dette vi som fjordhestentusiaster må vise resten av verden!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
LivJorunn

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 28 August 2007 - 10:04    Tittel: Svar med Sitat

Eg tek imot konkurranser kombinert med utstillingar med åpne armar! Smile Bruksegenskaper må telje mykje meir når ein kårar spesielt hingstar, men det skadar ikkje at hoppene får eit "kvalitetsløft" også! Smile (no er det kanskje eg som er litt veldig kresen på kva hestar eg synest er gode..menmen)

Eg synast stemneresultat bør telje med i bruksegenskapar-karakteren og bli vektlagt på utstillingar. Sjølvsagt kan ikkje ein hest med dårlig lynne ller heilt feil proporsjonar bli kåra sjølv om den er utmerka som brukshest, men mange ponni- og hesteavlsforeningar legg mykje meir vekt på konkurranseresultat enn det fjordhestfolket gjer.

Kanskje kan gode egenprestasjonar i sporten vere med på å oppgradere kåringsgrad på hingstar som allereie er premierte? Eller at td hingstar med gode stemneresultat slepp vise så omfattande bruksprøver på test? Dersom ein flyttar 4års-testen tilbake til 5års, og let ryttarane utdanne hestane sine sjølv og konkurrere med dei før dei vert testa av framand rytter i bruksprøvene..?

Litt usamanhengande dette, men sit på jobb akurat no;p
Til Toppen
knapstaprinsen

Ble Medlem: 17 Mai 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 28 August 2007 - 19:32    Tittel: Svar med Sitat

LivJorunn skrev:
Eg tek imot konkurranser kombinert med utstillingar med åpne armar! Smile Bruksegenskaper må telje mykje meir når ein kårar spesielt hingstar, men det skadar ikkje at hoppene får eit "kvalitetsløft" også! Smile (no er det kanskje eg som er litt veldig kresen på kva hestar eg synest er gode..menmen)

Eg synast stemneresultat bør telje med i bruksegenskapar-karakteren og bli vektlagt på utstillingar. Sjølvsagt kan ikkje ein hest med dårlig lynne ller heilt feil proporsjonar bli kåra sjølv om den er utmerka som brukshest, men mange ponni- og hesteavlsforeningar legg mykje meir vekt på konkurranseresultat enn det fjordhestfolket gjer.

Kanskje kan gode egenprestasjonar i sporten vere med på å oppgradere kåringsgrad på hingstar som allereie er premierte? Eller at td hingstar med gode stemneresultat slepp vise så omfattande bruksprøver på test? Dersom ein flyttar 4års-testen tilbake til 5års, og let ryttarane utdanne hestane sine sjølv og konkurrere med dei før dei vert testa av framand rytter i bruksprøvene..?

Litt usamanhengande dette, men sit på jobb akurat no;p

Eg er ikkje enig i at stemneresultat skal telle med i bruksegenskaps-karakteren. Andre meninger??
For det er jo noken som har meir mulighet til å reise rundt på stevne enn andre f.eks. og for da kanskje enn bedre karakter enn de med dårligere mulighet. Eller så kan man diskutere erfaren eller mindre erfaren rytter?! Blir jo foskjell p[ resultatene,med en annen rytter_!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lene-Marie

InnleggSkrevet: Tirsdag 28 August 2007 - 19:47    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er heelt enig med Liv-Jorunn her!
Syns absolutt at det skal bli tatt med i bedømminga når en hest blir stilt om den har gjort det bra på konkurranse banen. Jeg er ute etter gode bruksdyr og da hadde det vært veldig greit å fått vite hva de hadde oppnådd ute i konkurranse livet ved ei eventuell kåring! Slik at jeg kan bruke gode hingster på gode hopper (bruksegenskap-messig) og håpe på fiine avkom med gode bevegelser og stort potensiale! Litt mer slik som ponniavlen.!
For min del trenger ikke en eventuell hingst å ha perfekt eksteriør, så lenge den gjør det bra på stevne og ser bra ut der (den skal jo ikke se ut som et vrak heller da). Er det som teller. Derfor ergrer det meg at det ikke er lov å bruke ukåra hingster i fjordhestavlen. Men på en annen måte så forstår jeg jo at det er bedre om de er kåra og, slik at det ikke blir veldig mye rart som blir avla fram etter hvert. Men da igjen, flere hingster ville nok blitt kåra om de så på merrittene til hestene og når de var på utstilling, tror jeg da Wink
rohirrim

Ble Medlem: 29 Apr 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 28 August 2007 - 21:45    Tittel: Svar med Sitat

er også veldig enig med Liv-Jorun her! kunne jo ha gjort noe av det samme som NV, om du ikke har resultater å vise til må du ha fremmedryttertest! om folk ikke er gode nok til å ut og vise hestene sine selv i konkurranse er det alltids noen i nærmiljøet som har kunnskaper, eller man kan bare velge fremmedryttertesten. Om testen blir en 1-dagers vil den vel kanskje telle mindre enn offisielle framlagte resultater fra sporten gjennom år. jeg ville i alle ha satt pris på noen resultater fra sporten om jeg hadde hatt hoppe å bedekke. dermed kunne jeg fått "bevis" på at hingsten diger til mer enn å parre og se fin ut.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Ingvild
Administrator

Ble Medlem: 18 Jul 2005

InnleggSkrevet: Onsdag 29 August 2007 - 5:11    Tittel: Svar med Sitat

Nå er jeg hverken avler eller bruker av fjordhesten, men jeg kan se en stor ulempe her (selv om jeg sannsynligvis ville valgt å ignorere den hvis jeg måtte ta et standpunkt) og det er det faktum at hovedvekten av de som avler fjordhest ikke er brukere. De ville sannsynligvis blitt så oppgitt over et utstillingssystem de ikke har sjans til å nå i toppen med at de ville slutte med avl, eller gå over til en annen rase hvor det fortsatt bare gjaldt å se pen ut (satt litt på spissen, men dere skjønner vel hva jeg mener).
Med de lave bedekningstallene vi har på fjordhest her i landet kan noe slikt bli katastrofalt.

Ikke misforstå, jeg synes også at konkurranser bør få telle. Men jeg er redd det kan ha negativ effekt for fjordhestpopulasjonen hvis vi avskjærer de fleste av dagens avlere på den måten. Eller? Er det verdt å risikere?

Smile
Til Toppen
Lisbeth
Moderator

Ble Medlem: 17 Nov 2005

InnleggSkrevet: Onsdag 29 August 2007 - 6:56    Tittel: Svar med Sitat

Jeg synes fjordhesten, hvertfall per idag, ikke er en så konkurransepreget rase at stevneresultater kan ha noe å si for premieringen. Det er tross alt svært mange som ikke har ønske om/behov for å bruke hingsten sin på dette området, og det synes jeg de fortsatt skal få lov til. Hvis det ble slik at man måtte få frem konkurranseresultater, evt gjøre det bra på en fremmedryttertest, på en fjordhingst for å beholde premien tror jeg vi mister gode hingsteholdere og -eiere... For ikke snakke om oppdrettere som hadde takket for seg.

Hos andre raser som benytter prestasjonsvurdering i avlen, f.eks. ridehest og traverhest, så er jo graden av individer i rasen som brukes aktivt mye høyere. Både avlsplanen og mangeårig avl på rasene har alltid vært myntet på dens bruksområde som konkurransehest. Og en hingst MÅ gjøre det bra for å holde på premiegraden sin,i Breeders, i konkurranser på Lands-/Elitestevnenivå, travløp etc. Skal vi da risikere å få avkåret masse flotte hingster bare fordi man ikke ønsker å konkurrere, med en rase som tross alt er kjent for mye mer enn konkurranseridning/-kjøring? For det må jo være likt for alle, kan ikke bedømme en hingst på resultater, og ikke en annen. Jeg tror ikke rasen hadde vært tjent med det.

For en rase vi reklamerer med at skal være så allsidig på bruksområder, blir det veldig mye fokus på dette ene området ved å både ha bruksprøve i klasse 2 og prestasjonskrav for eldre hingster.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Onsdag 29 August 2007 - 7:19    Tittel: Svar med Sitat

Enig med mykje av det Lisbeth seier her. Fjordingen er i meget stor grad ein tur/hobby/familie hest.

Dessuten synest eg fjordingen er på rett veg. Ting tar som kjent tid. Da må vi være tolmodige. Eg meiner eit godt eksteriør er viktig også på ein brukshest da ein god eksteriørmessig hest vil være lettare å få god i bruk pga bygning etc. F.eks er gode bein ein svært viktig ting.

Når man ser på kvaliteten av køyreprøvene i Førde i år så trur eg vi der ser att dei fleste har sett att bruken av hesten er viktig. Folk er flinkare til å trene hestane sine.

Eg for min del vil ha begge deler. Dvs eit svært godt eksteriør og ein svært god brukshest. Eg vil ikkje nøye meg med berre ein av delane.

Dessutan trur eg att mange av dei gode eksteriørmessige fjordingane vi har i dag ville vore også gode konkurransehestar dersom dei hadde vorte trente til dette. men folk må da få lov til å velge sjølv kva dei vil bruke hesten sin til.

Skal vi avle fram ein konkurransefjording ala dressur og sprangponniane så trur eg vi taper uansett kor mykje vi prøver. Og kva skal vi med ein gul sportsponni? Eg vil i allefall ha fjording..............
Rosendalsborken

Ble Medlem: 17 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 29 August 2007 - 8:11    Tittel: Svar med Sitat

Ingvild skrev:
Nå er jeg hverken avler eller bruker av fjordhesten, men jeg kan se en stor ulempe her (selv om jeg sannsynligvis ville valgt å ignorere den hvis jeg måtte ta et standpunkt) og det er det faktum at hovedvekten av de som avler fjordhest ikke er brukere. De ville sannsynligvis blitt så oppgitt over et utstillingssystem de ikke har sjans til å nå i toppen med at de ville slutte med avl, eller gå over til en annen rase hvor det fortsatt bare gjaldt å se pen ut (satt litt på spissen, men dere skjønner vel hva jeg mener).
Med de lave bedekningstallene vi har på fjordhest her i landet kan noe slikt bli katastrofalt.

Ikke misforstå, jeg synes også at konkurranser bør få telle. Men jeg er redd det kan ha negativ effekt for fjordhestpopulasjonen hvis vi avskjærer de fleste av dagens avlere på den måten. Eller? Er det verdt å risikere?

Smile

Jo her må jeg si meg enig. Det avlerene her i området er som oftest eldre karer som mest kjører hest på skøy i fritiden. Kanskje er de med å kjører turister om sommeren og det er alt. Vet det er fåtallet som rir på hestene sine av disse gubbene, det får småjentene ta seg av. OG som Ingvild sier så er det maaange som setter den sure sitronen i halsen viss dette blir aktuelt..

Men hvordan skal en ha tid til å konkurrere og samtidig avle det lurer jeg på. Og avlsmerrene blir Part år etter år uten så mye stopp i produksjonen.. kanskje viss det var mislykket paring eller kasting.. Det er jo begrensinger på hvor langt ute i drektigheten hesten kan konkurrere og trenes hardt.. Ellers så får Norsk Fjordhest føll på våren og i løpet av sommeren, etter følling så blir de som oftest paret på stasjon eller sett på slipp hele sommeren. Når merra går på slipp og/eller har et lite føll hjemme er det vanskelig å trene til konkurranser. For oss som må kjøre over fjell og dal for å komme til konkurranser steder byr vinteren på problemer. Det er glatte veger og dra avgårde med to hengere opp til Hardanger vidda/ Haukeli synes jeg virker veldig skummelt så det er mest aktuelt med konkurranser i de snøfrie månedene.

I mine øyne er dette to ting som ikke går å kombinere på samme hest.

MEN utstilling er jo et godt utgangspunkt for å plukke ut en god brukshest og konkurranse hest.. (Må bare komentere på spissen komentarene dine) Wink

DET er jo ikke bare bare å se pen ut... På ei slik utstilling blir jo bein, bevegelser og eksteriør bedømt. Og en hest med gode poeng her har jo de beste forutsetninger for å bli god med trening i de ulike grenene. Se bare på travhesten. For å vinne mest mulig penger så kommer en langt med å ha en hest med godt eksteriør, gode bein og gode bevegelser. Masse "skrap hester" (som vi kaller det) er jo hester som ikke er "lagt" til å bli gode hester. Dette er jo en ekstrem sport som røyner på hester som ikke har godt nok skrog. Hørte foleden at det var en hest som hadde låsninger her og der.. årsaken der var rett og slett medfødt beinstilling. for å kompensere/avlaste dette så overbelastet han andre deler av kroppen og vips så har en låsninger...
Moderator

Ble Medlem: 15 Nov 2005

InnleggSkrevet: Onsdag 29 August 2007 - 9:53    Tittel: Svar med Sitat

Eg må seie meg mykje einig med dei siste skribentane her.
Elles har eg lyst til å prøve å kommentere noko av teksten som vart sitert i det fyrste innlegget til Ingvild.

Sitat:
Hanne Fjerdingby Olsen tror at for å øke etterspørselen må hele avlsarbeidet med de tre rasene moderniseres. Man må se med nye briller på utvalget av avlsdyr ut fra hvilken bruk man skal fokusere på framover.
Bruken av hest har endret seg radikalt de siste 40 årene. I årene framover vil det derfor være viktig å se på hvordan våre særnorske hesteraser kan tilpasse seg bruken som markedet etterspør.

Korleis skal ein modernisere avlsarbeidet og tenke i nye baner når det gjelder utvalg av avlsdyr?
Det med å velge ut avsldyr etter kva som egner seg i bruk er jo ikkje akkurat noko nytt. Det har ein alltid gjort. Heilt frå for 150 år sida, då dei sette i gang med organisert avlsarbeid på hest her i landet, har målet vore å avle fram dyr som var funksjonelle til det ein skulle bruke dei til. Utfordringa no er vel kanskje den at fjordhesten brukast til så mykje ulikt at vi må vokte oss vel for å avle for einsidig på ein spesiell type hest.

Eg henger meg litt opp i dette, eg:

Sitat:
Man må se med nye briller på utvalget av avlsdyr ut fra hvilken bruk man skal fokusere på framover.
Som forsker på husdyravl understreker Hanne Fjerdingby Olsen hva det innebærer å modernisere avlen.

Eg har tidlagare (i samband med ulike ting eg har skrive om lyngshesten) sett ein god del på avlshistoria til den norske hesten. Viss eg får tid, skal eg sjå om eg greier å leite fram noko av det.
Eit spørsmål eg har stilt meg (til trass for at det er temmeleg radikalt!) er om ikkje kåringslova kanskje begynner å gå ut på dato?
Eller for å seie det på ein annen måte: Er kanskje avlsutvalget og ”ovenfrå-og-ned-styringa” så streng i dei norske rasane at avl til tider kan bli vanskeleg av den grunn?
Eg er klar over at mange (kanskje dei fleste) vil synes det høyres heilt sprøtt ut å fjerne kåringslova. Men tenk på at før ca 1940 hadde vi ingen kåringslov. Avlen gjekk framover då også…. Årsakene til innføring av kåringslov var vel i fyrste rekke politiske og økonomiske. Ein må vite at i fyrste halvdel av 1900-talet hadde hesten og hesteholdet ein heilt annen betydning og eit heilt anna omfang her til lands enn det har no. I dag er hesten berre eit "hobbydyr".
Å modernisere avlen vil i mine auge ikkje berre seie å modernisere sjølve hesten. (Fjordhesten er i mine auge stort sett bra nok!). Tvert i mot vil eg seie at å modernisere avlen kanskje vil seie å tilpasse sjølve avlssystemet til den tankegangen som råder blant folk i dette nye århundret vi er i no. Altså meir frie tøyler når det gjelder mange ting. Tilpassing og fokus på einskildindividet. Oppfordre folk til å tenke sjølv, for det kan dei! (Stort sett).
I USA har dei ingen kåringslov. Likevel setter dei strenge krav til kvaliteten på for eksempel fjordhestane sine.
Her i Norge er hest det einaste husdyret med kåringslov. Det betyr ikkje at kvaliteten på ulike raser av til dømes sau, kyr og hund er dårleg. Det er i høgste grad oppegåande avlsarbeid i dei andre dyreslaga også, men ingen krav til å bruke premierte/kåra handyr for å få registrert einskildindivid i raseregistrera.

Sitat:
En ny metode for å hente inn opplysninger av avlsdyr er aktiv bruk av spesielle spørreskjema. Et annet punkt er å trekke inn lynne mer aktivt i avlsarbeidet som en del av avlsmålet.
- Lynne er et undervurdert område blant husdyrforskere. På dette området er hesten et godt modelldyr, sier Fjerdingby Olsen.

At eigarane sjølv får beskrive lynnet på dyra sine, kan kanskje vere greit. Men ein må hugse på at lynne er mykje miljø, og det er også veldig ulikt frå person til person kva ein vil kalle godt og dårleg lynne.
Lynnekarakterar på utstilling vert etter mi meining svært usikre, og gir minimalt med informasjon om korleis hesten verkeleg er.

Sitat:
En tredje metode er å utvikle systemer som binder sammen sport og avl. Konkret betyr det at man f.eks kan legge inn en konkurranse på utstillinger, der hestenes prestasjoner vurderes sammen med eksteriøret.
- Å finne en god konkurranseform for de særnorske rasene vil også kunne trekke nye mennesker til utstillingene - forhåpentligvis også framtidige hesteeiere. Her har man i tillegg en gyllen mulighet til å gi utstillingene nytt liv, tror Ås-forskeren.

Dette med å finne opp ein konkurranseform for dei norske rasane er noko eg har foreslege for fleire år sida. Eg trur populariteten til dei norske rasane ville auka viss det fanst eigne konkurransar (konkurransedisiplinar) der BERRE dei kunne delta. (På samme måte som for islandshesten).

Derimot trur eg det ikkje er noko lurt å ha som krav at hestane skal ha resultat å vise til for å kunne gå opp i premiegrad, beholde premiegraden sin el. Då vil vi miste mange oppdrettarar og hingstehaldarar. Langt frå alle har interesse for slikt.
Men vi ser jo alt no at konkurranseresultat har noko å seie for bruken og populariteten til hingstane. Sjå til dømes på Kneist. Han har 3. premie, altså ikkje noko spesielt imponerande resultat for ein ”eldre” hingst. Men Kneist har gjort det godt i sport og bruk, og dermed har mange merraeigarar fått augene opp for han likevel.

Sitat:
En fjerde metode er å vurdere bruk av kvoter av hester med visse egenskaper.

Ja, her er ein ide som absolutt kan brukast viss ein framleis ynskjer å holde på kåringslova.
Hingstar med spesielle eigenskapar kunne få tildelt ein kvote med merrar, sjølv om dei ikkje oppfylte krava til kåring. Dette kunne vere hingstar med spesielt gode brukseigenskapar eller hingstar med spesiell stamme.
Då ville ein kunne AUKE MANGFOLDET, og forhåpentlegvis også auke talet på individ. Og det må vere viktig! Wink
LivJorunn

InnleggSkrevet: Onsdag 29 August 2007 - 15:20    Tittel: Svar med Sitat

Inger: Eg er einig i det med at hingstar kan få kvoter på hopper, eller bli kåra for berensa tidsrom (td eitt år), slik at det blir eit større mangfald i rasa Smile

Slike gode brukshingstar som Kneist synest eg nesten kunne fortene ein oppgang til ein 2.premie, på bakgrunn av: a) allereie 3pr, b)svært gode brukseigenskapar. Då kunne bruksegenskapane trekt han opp til ei høgare grad. Altså ein kombinasjon av eksisterande og eit meir "konkurransefordelaktig" system.

Eg meinte ikkje i mitt innlegg at berre gode brukshestar skal bli kåra. Det må sjølvsagt vere plass til "dei gamle hestekarane" og dei som avlar utan interesse i konkurranser. Men det BØR telje positivt at ein hest er ein dyktig brukshest. Når ein avlar med tanke på framgang av gode brukshestar må ein ha gode brukshestar å avle på. Dessutan er det dei seinare åra blitt meir og meir populært at yngre (konkurranseintr) jenter avlar eitt eller fleire føl på sine hopper. Då kan det vere greitt å vite kva hingstar som er dei beste brukshestane, slik at dei kan avle på desse på sine hopper. Som enkelte har nemnt, ein hest som er god i sporten kan ikkje ha heilt feil eksteriør heller, for då ville den fått belastningsskader eller ikkje klart å bli god rett og slett.
Til Toppen
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 29 August 2007 - 17:32    Tittel: Svar med Sitat

Helt enig i at konkurranseresultater ikke bør telle. Det er faktisk ikke alle som bor/ har forutsetninger/ økonomi/ tid osv for konkurranser. Dessuten er det et poeng at drektige hopper ikke har så mye å gjøre i konkurranser.
Det med å la brukerne bestemme hvordan rasen skal avles er også vrient. For den som ønsker seg en langlemmet, slank hest med scwung i bevegelsene og lite fjordhestpreg bør kanskje heller velge en annen rase. Jeg synes det er viktig å ha en rasestandard å holde seg til.
Jeg tror kanskje at fjordingen kunne blitt mer oppskattet hvis flere hadde fått øynene opp for at den også kan kjøres. Men hvor i allverden skal en lære det? Det finnes plenty av rideskoler, men de færreste tilbyr kjøreopplæring. Da må du helst ha egen hest og vogn og kunne reise på kurs et sted.
knapstaprinsen

Ble Medlem: 17 Mai 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 29 August 2007 - 21:54    Tittel: Svar med Sitat

LivJorunn skrev:
. Dessutan er det dei seinare åra blitt meir og meir populært at yngre (konkurranseintr) jenter avlar eitt eller fleire føl på sine hopper. Då kan det vere greitt å vite kva hingstar som er dei beste brukshestane, slik at dei kan avle på desse på sine hopper.

Men man kan jo ikkje bedekke hoppa si, men en hingst berre etter kor god brukshest den er. masse som må passe "sammen".
Og meiner fortsatt det samme : En god rytter,kan få det beste ut av en hver hest!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Fjordhestpolitikk Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Side 1 av 7

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet