Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Dressurkommentarer på fjordhest Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Biola

Ble Medlem: 18 Aug 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 17 Januar 2008 - 22:43    Tittel: Svar med Sitat

ElizabethH skrev:
Opplever skjelden noe negativt lengre jeg og. Spesielt på Storm får jeg masse positive kommentarer, og etter et LC som gikk skikkelig dritt (uten å gå i detalj) kom dommeren bort til meg senere på dagen og skrøt hemningsløst av Stormer`n.

Har også bare fått positive tilbakemeldinger på moren hans, selv om på "privaten" har det haglet stygge kommentarer tidvis.

Når det kommer til å holde på spennen i fritt skritt, er vel poenget at det skal være heng på tøylen???
[/quote]

Ja, i fritt skritt skal hestens hode søke ned og fram med helt slakk tøyle. Om du må holde på spenna eller 5 cm innpå tøylen for å få til dette avhenger jo av tøylelengden, mener nå jeg da. Jeg har aldri underkjent for at rytteren ikke holder på spennen, men gir selvsagt trekk dersom tøylene ikke er slakke nok.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 18 Januar 2008 - 10:06    Tittel: Svar med Sitat

Jeg hadde tøyler i str full før og de var så lange at dersom jeg skulle holde på spennen så ville det tar meg 10 minutter å ta dem inn igjen. Jeg holdt derfor ikke på spenna, men hadde slakk på tøylen ja og fikk trekk og kommentarer på dette. Virker litt dust synes nå jeg da. Nå har jeg kjøpt tøyler str pony og selv om slakke på tøylene er mye mindre nå holder jeg på spennen (eller dvs gjorde, rir ikke LC lenger) og har ikke fått noen kommentarer flere ganger Smile
Monica

Ble Medlem: 20 Mai 2006

InnleggSkrevet: Søndag 27 Januar 2008 - 20:39    Tittel: Svar med Sitat

Må berre vise kva eg fant Evil or Very Mad

http://www.hest.no/ekspert/ekspert_svar.html?ekspert_svar.sid=1299&temasider.tid=&eksperter_brukere.ebid=10#question

Sitat:
F.eks kan en topp fjording aldri nå opp i MB eller høyere.

Har F.eks ikkje Liv Jorunn og Pokemann starta MB?? (meiner å hugse det hr stått her ein plass!) Og det er vel mange fleire som har gjort det??
Synest det er feil skreve!

Kanskje er detpå feil plass eg legger det inn!
Lisbeth
Moderator

Ble Medlem: 17 Nov 2005

InnleggSkrevet: Søndag 27 Januar 2008 - 20:55    Tittel: Svar med Sitat

Tonje & Rappen gjorde en respektabel innstas under NM dressur for junior for noen år siden. Det går vel i FEIs programmer for juniorer, som tilsvarer MB nivå. Ellers er det vel stort sett debutering i MB fjordhesten har nådd opp til her i landet foreløpig, ikke hevding i MB.

Men jeg synes det er feil av Kielland å si at fjordhesten ikke kan nå opp i MB. Jeg tror den er på vei dit. Man skal ikke mer enn ti år tilbake da folk nærmeste ble i harnisk over at fjordingen skulle gå LA på NM Fjordhest, det var uhørt å kreve slikt! Nå går masse fjordinger LA til over 70%. Med målrettet trening og avl, og stadig fler dyktige ryttere som bruker tid, krefter og penger for å ri opp en fjording i dressur så tror jeg mange fjordhester vil gjøre det bra på MB nivå.

Jeg skal begynne å bli enig med Kielland når vi går over på Vanskelig B og Vanskelig A, og tildels også Middels A. Da snakker vi om så store krav til samling, schwung o.l at det må nok blandes med edlere blod for å få til det. Og da rir jeg SELVFØLGELIG heller en renraset fjording, og "nøyer" meg med MB (synes det er bra og jeg!) Wink Vi har jo idag fjordinger som går enkeltøvelser fra disse høyere programmene, men det kan vel diskuteres om de utfører de øvelsene så bra at det ville gitt en godkjent karakter i programmet av en dressurdommer. Og det er ganske lang vei fra å gå en øvelse på et nivå, til å være på det nivået...
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
fiola

Ble Medlem: 13 Nov 2006

InnleggSkrevet: Søndag 27 Januar 2008 - 23:08    Tittel: Svar med Sitat

Monica skrev:
Må berre vise kva eg fant Evil or Very Mad

http://www.hest.no/ekspert/ekspert_svar.html?ekspert_svar.sid=1299&temasider.tid=&eksperter_brukere.ebid=10#question

Sitat:
F.eks kan en topp fjording aldri nå opp i MB eller høyere.

Har F.eks ikkje Liv Jorunn og Pokemann starta MB?? (meiner å hugse det hr stått her ein plass!) Og det er vel mange fleire som har gjort det??
Synest det er feil skreve!

Kanskje er detpå feil plass eg legger det inn!

Nå har han jo IKKE sagt at fjordinger ikke kommer opp til MB, og starte i denne klassen! Er enig at det blir sagt en del uberettiget negativt om fjordingen vår - men vi må ikke henge oss opp i en setning - tatt ut av sammenheng - og tolke det så negativt vi kan......prøv med en positiv innstilling folkens. Vi må jo ikke bli like forutinntatt og negative mot "brune" hester, som vi noen ganger føler at disse folkene er mot fjordingen vår Shocked

Her er litt mer at teksten til Kielland - for de som ikke har lest mer enn det som ble sitert over.

sitat: Det skyldes ikke at en fjording ikke kan gjøre en prikkfri serie øvelser, også øvelser som kreves i GP, men fordi de ikke er skapt slik fysisk at de kan oppfylle kravene til bl.a steg og schwung.

Det betyr IKKE at en fjording er en dårligere dressurhest: jeg har den glede å trene fjordinger som nå gjør både galoppbytter, piruetter m.m.

Men, de vil aldri kunne nå opp og bli plassert mot selv middels gode "store" hester, fordi de ikke har noe i nærheten av det steg og den spenst som kreves.

Dette gjelder flere raser.

Heldigvis er man nå kommet så langt, at det holdes eget NM i dressur for fjordinger.

Jeg håper det vil skje tilsvarende for andre raser også, f.eks kaldblodshester.
sitat slutt.
ElizabethH

Ble Medlem: 13 Nov 2007

InnleggSkrevet: Mandag 28 Januar 2008 - 12:57    Tittel: Svar med Sitat

jeg har litt sansen for Kielland jeg...
Til Toppen
Cassandre

Ble Medlem: 19 Des 2006

InnleggSkrevet: Mandag 28 Januar 2008 - 21:37    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har lite sansen for Kielland...
Monica

Ble Medlem: 20 Mai 2006

InnleggSkrevet: Mandag 28 Januar 2008 - 21:41    Tittel: Svar med Sitat

Cassandre skrev:
Jeg har lite sansen for Kielland...

Eg leste på ein god del av det han hadde skreve på hest.no, synets han virka rimeleg streng med komentarane sine!
Det er greit nok at ein vil ha hjelp, men eg likte ikkje heilt måten han skriver komentarane på Confused
Men det kan vere meg også! Tar som oftast ting som er skreve med forskjelleg tone i mitt hode Wink
ElizabethH

Ble Medlem: 13 Nov 2007

InnleggSkrevet: Mandag 28 Januar 2008 - 23:11    Tittel: Svar med Sitat

Cassandre, kan du utdype det? Jeg har ikke noen kjennskap til han utenom det jeg har lest av han Idea
Til Toppen
tellefsen

Ble Medlem: 08 Jul 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Januar 2008 - 9:40    Tittel: Svar med Sitat

jeg er vel ikke av de som starter osv hehe så bør vel ikke si så mye, men fjordinger kan jo nå langt. se på Guusje (tror han står i holland eller no), hesten går som en gud (rytteren en annen sak). hesten går: passage, piaff, galoppbytter, piruetter, også som et helt program.

silje c. tellefsen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Januar 2008 - 10:15    Tittel: Svar med Sitat

tellefsen skrev:
jeg er vel ikke av de som starter osv hehe så bør vel ikke si så mye, men fjordinger kan jo nå langt. se på Guusje (tror han står i holland eller no), hesten går som en gud (rytteren en annen sak). hesten går: passage, piaff, galoppbytter, piruetter, også som et helt program.

Hesten går ikkje som ein gud akkurat da men.......... det er no rytteren som har fått han dit. Bevegelsane er noko anna.

Og det er vel akkurat det Kielland snakker om. Han har jo ikkje sagt att ikkje fjordingen kan utføre øvelser du nemner her. Han snakker om gangen. og der er i allefall Guusje heilt klart ikkje god noki nettopp som Kielland nemner.
Cassandre

Ble Medlem: 19 Des 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Januar 2008 - 15:56    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Cassandre, kan du utdype det? Jeg har ikke noen kjennskap til han utenom det jeg har lest av han

Tja, har sett han undervise en del i Sørkedalen, og der har jeg vel sett èn elev som ikke har ridd på pessoa, innspenning eller kandar... Kan du ikke lære bort følelsen å ri hesten ærlig til tøylen, skal du ikke undervise høyere dressur heller.

Selv har han ingen resultater å vise til, jeg mener at han "cruiser" på morens navn. Han har noen påstander som er stikk i strid med klassisk ridelære, og jeg får magesår av tanken på folk som leser på nettet, drar hjem og plundrer og knoter.

En med særdeles god innsikt i klassisk ridelære sendte inn brev til hest.no der hun satte spørsmål ved mye av det han sa- men han var så "populær" at hest.no ville beholde han.

Triste saker... Han er "guru" for mange- men som sagt, jeg er ikke imponert.
st. einar

Ble Medlem: 05 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Januar 2008 - 19:12    Tittel: Svar med Sitat

Eg kjenner ingen Kielland, og har lite greie på dressur. For min del kan han vere både god og galen, men kanskje skulle en holdt slike persondebattar utanfor et offentlig forum? Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
olav

Ble Medlem: 08 Sep 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Januar 2008 - 22:02    Tittel: Dressur kommentarer på fjordhest Svar med Sitat

Enig med st.einar.Det er vanskeleg nok å få nokon til å ta på seg oppgåver, i kva slag aktivitetar det måtte vere,om dei ikkje attpå skal verte utsett for slike omtaler i eit offentleg forum.Kvar er moderatorer?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Januar 2008 - 22:23    Tittel: Svar med Sitat

Men av ren nysgjerrighet:
Hvor går grensen for hva negativt vi kan si, og om hvem?
Om vi begynner å snakke negativt om Anky Grunsven pga hennes ridestil er det vel ingen som vil reagere (eller har reagert, da det allerede har skjedd på ganske så mange fora)?
Vi oppfatter alle personer forskjellig. Noen synes kanskje at Kielland ikke er så flink, mens andre vil rose han opp i skyene. Jeg har aldri møtt eller sett fyren, ei heller lest noen av rådene hans på hest.no, så jeg vet ikke.
Men det må da være lov å være kritisk til en person som legger ut sine meninger offentlig, når man ikke er enig? Eller?
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Side 4 av 5

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet