Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Dressurkommentarer på fjordhest Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 14 Mai 2007 - 9:11    Tittel: Dressurkommentarer på fjordhest Svar med Sitat

Nå har ikke jeg forløpig opplevd noen voldsomt nedsettende kommentarer på meg og min gule i forbindelse med vår dressurridning, men har hørt om en del andre. Jeg ønsker ikke å henge ut dommere (for det ser jeg ingen hensikt med), men det kan jo være artig med noen kommentarer til skrekk og advarsel. Det kommer sikkert flere etterhvert og artig å høre om flere har fått merkelige tilbakemeldinger på dressuren.

* En fjording fikk 4 på Gangarter (renhet, regelmessighet) i LC. Andre dommere har sagt at dette kun skal gis hvis hesten er halt, men denne dommeren gav dette pga at hesten var fjording.

* En ekvipasje fikk som kommentar på sitt (så vidt godkjente) LC program at (husker ikke ordrett) det var et fint og velridd program, men dessverre feil hestemateriell. Denne dommeren mente (etter å ha blitt spurt hva han mente med den kommentaren) at en fjording ikke hadde noe å gjøre på en dressurbane å gjøre og at den derfor ikke kunne få så gode karakterer....

* Ikke akkurat fjordhestrelatert (selv om hun red fjording), men en venninde av meg fikk 4 på "fritt skritt på diagonalen" fordi hun ikek holdt helt på spenna på tøylen (altså lengst mulig ut). I tillegg fikk hun to poeng trekk for feilriding på grunn av akkurat det samme. Jeg tror ikke dette var fordi hun red fjording, men det er jo hårreisende likevel.

Nå kan jeg jo legge til at man er ikke kjeip med fjordingene på vår stall ustraffet. Hun som driver stallen har nemlig begge beina (og kroppen og for så vidt) godt inne i dressurmiljøet og jeg tror hun er ganske kjapp med å ta det opp med de det gjelder hvis hun synes de har oppført seg dårlig Very Happy Hevnen er søt Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Lisbeth
Moderator

Ble Medlem: 17 Nov 2005

InnleggSkrevet: Mandag 14 Mai 2007 - 9:15    Tittel: Svar med Sitat

- har hørt om en dommer som under et stevne uttalte at hun " ikke skjønte at noen gadd å sitte og ri på de gule bananene"

- har sett dommer som sitter og snakker i mobiltelefonen under et program
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
KEV

Ble Medlem: 03 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 14 Mai 2007 - 10:11    Tittel: Svar med Sitat

Lisbeth skrev:

Under Fjordhest-NM 1999. Husker den. Dommeren ble meldt til NRYF av arrangøren om jeg har fått rett info.

Ellers har vi en høyt profilert og utdannet dressurdommer (nevner ikke navn) som har hengt ut kaldblodshester i full offentlighet i datidens Rytterkontakt og presterte å påstå på et stevne at en grå fjordhest ikke var fjordhest. (En feiltakelse som også reddet peongene til denne ekvipasjen).

Ellers har jeg personlig møtt på lite fordommer, selv om det kan skinne gjennom på noe av bedømningene selv om direkte uforskammede kommentarer uteblir.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Mandag 14 Mai 2007 - 10:41    Tittel: Svar med Sitat

KEV skrev:
Lisbeth skrev:

Under Fjordhest-NM 1999. Husker den. Dommeren ble meldt til NRYF av arrangøren om jeg har fått rett info.

Jepp.

Gloppen Køyre og Rideklubb hadde med 10 eller 11 ekvipasjer ca det året og vi meldte saken inn til NRYF. Vi sendte domerprotokoller og video inn til NRYF og Torunn Knævelsrud gjekk igjennom alt materialet.

Eg var ein av rytterne som fekk lide for dommarane der og fekk kommentert av Torunn att eg ikkje hadde ridd så dårleg som eine dommaren ville ha det til.

Har brevet frå Torunn i klubbens materiale enda.

Etter dette vart det gjort endringer i statuttene for NM Fjordhest kva anngår antall dommarar under NM og utdanninga desse skal ha.

Ellers opplever vi lite fordommer mot fjordingen her på stemner rundt oss, men der er nok av og til.

Men så vil eg no og få sagt att eg forstår litt av desse når man ser mange mange dårlege fjordhestekvipajser rundt om. også hos oss. Det er ikkje alle som er gode ambassadører for rasen heller.

Men ein plass må man jo få begynne og eg trur nok att det går framover også på den fronten.
Vilde
Moderator

InnleggSkrevet: Mandag 14 Mai 2007 - 10:51    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Men så vil eg no og få sagt att eg forstår litt av desse når man ser mange mange dårlege fjordhestekvipajser rundt om. også hos oss. Det er ikkje alle som er gode ambassadører for rasen heller.

En ting er jo å dømme en dårlig ekvipasje dårlig, en helt annen ting er å dømme en ekvipasje dårlig pga rase. Dette gjelder helt sikkert ikke bare fjordingen, det er nok andre raser som også lider under fordomsfulle dommere. Jeg synes jo feks at i LD og LC så bør man ikke få kommentarer på mangelfullt eller feil hestemateriale. Klart man ikke får full pott på gangarter og slikt, men å gjennom hele programmet dømme ned en hest som går stabilt og fint, og er lydig og grei på grunn av feil hestemateriale mener jeg er feil.

Selv synes jeg forøvrig at jeg og Oliver får de karakterene vi fortjener i og med at vi sliter med å gå stabilt gjennom programmet så jeg er langt fra fornærmet på egne vegne Smile
Til Toppen
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Mandag 14 Mai 2007 - 10:55    Tittel: Svar med Sitat

Vilde skrev:
Sitat:

En ting er jo å dømme en dårlig ekvipasje dårlig, en helt annen ting er å dømme en ekvipasje dårlig pga rase. Dette gjelder helt sikkert ikke bare fjordingen, det er nok andre raser som også lider under fordomsfulle dommere. Jeg synes jo feks at i LD og LC så bør man ikke få kommentarer på mangelfullt eller feil hestemateriale. Klart man ikke får full pott på gangarter og slikt, men å gjennom hele programmet dømme ned en hest som går stabilt og fint, og er lydig og grei på grunn av feil hestemateriale mener jeg er feil.

Selv synes jeg forøvrig at jeg og Oliver får de karakterene vi fortjener i og med at vi sliter med å gå stabilt gjennom programmet så jeg er langt fra fornærmet på egne vegne Smile

Nei da Vilde, eg meinte berre att eg av og til kan forstå att enkelte får fordommer for rasen dersom dei får se berre ekstremt dårlege ekvipasjer. men sjølvsagt skal ikkje det gå ut over dei som er gode. Wink
MariYr

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 14 Mai 2007 - 11:08    Tittel: Svar med Sitat

- Du ville ha fått betre karakterar om du hadde sprunge dette programmet utan hest (eg og Villmøy, LC, 2002.)
Til Toppen
Vilde
Moderator

InnleggSkrevet: Mandag 14 Mai 2007 - 11:19    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Nei da Vilde, eg meinte berre att eg av og til kan forstå att enkelte får fordommer for rasen dersom dei får se berre ekstremt dårlege ekvipasjer.

Jepp da, det skjønner jo jeg og Smile Men sånn er det jo for alle raser, selv om fjordingen selvfølgelig skiller seg en del ut da.

Sitat:
- Du ville ha fått betre karakterar om du hadde sprunge dette programmet utan hest (eg og Villmøy, LC, 2002.)

Uff da, det er det verste jeg har hørt... For en kommentar å få!
Til Toppen
Marte_eng

Ble Medlem: 19 Okt 2006

InnleggSkrevet: Mandag 14 Mai 2007 - 11:36    Tittel: Svar med Sitat

Det er sprangen(feil og stil) som er hovedproblemet for fjordhestekvipasjer her i området.
Startet skolecup med Jussi i 2005, og da fikk vi god plassering og 65,2%(LC) i et av dressurstevnene. Da fikk vi som kommentar "Supert ridd på en flott fjording!" Skal si det var mange "store brune" som ble sur da jeg fikk bedre plassering enn dem!

Og det var en annen dommer som sa til meg etter en tredjeplass i LC(de to første var "store brune") at hun ble så glad når hun fikk se sånne fine fjordinger som i tillegg gjorde det bre!

Dette varmer ett fjordhesteier hjerte!

Til Toppen
Villfaks

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 14 Mai 2007 - 13:02    Tittel: Svar med Sitat

Må si jeg stort sett har samme erfaring som Marte når det gjelder dressurstevner. Mange som står på sidelinjen og sier det er kjekt at noen viser at også fjordingen kan. Vi har en dommer i Stavangerområdet som virker noe fjordhestfrelst, virker som om han heller dømmer oss litt opp enn ned. Very Happy
Til Toppen
Ruthe

Ble Medlem: 05 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 14 Mai 2007 - 13:46    Tittel: Svar med Sitat

Jeg snakket litt en dommer under stevne i helgen, og vi diskutertet litt fjordhest og sånn, han har dømt mye på NM fjordhest og er en veldig flink dommer. I går fortalte han meg om en annen dommer som hadde utalt dette under et stevne med mye fjordhest: "kommer det en fjordhest mer nå, så spyr jeg!!" (dette ropte hun ut av full hals mens hun dømte!) Kanskje så spydig gjort, spør du meg!

Og så må jeg bare legge til at i gårsdagens LB klasse på Landstevne på sandnes skrev jeg for hoveddommer, han nevnte noen ganger at han håpet at det kom en ekvipasje som overbeviste han om at denne skulle vinne. Og mot slutten kom det en flott Fjording travene opp midtlinja, med flotte bevegelser og masse utstråling. Den gikk et flott og jevt program og ble belønnet der etter. (hvertfall av hoved dommer!). Når denne flotte fjordingen hadde endt progammet, sa han, denne overbeviste meg hvertfall!! (meg også for den sags skyld!). Dette synes jeg var veldig kjekt og ville bare meddele dere litt flotte komentarer også!
Og det var en fryd å se den gul øverst på resultatlista på et landstevne i dressur! Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Ann Lajla

InnleggSkrevet: Mandag 14 Mai 2007 - 14:01    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
En ting er jo å dømme en dårlig ekvipasje dårlig, en helt annen ting er å dømme en ekvipasje dårlig pga rase.

Ikkje akkurat dressurstemne, men unghestsjå:
Varmblodsen vår fekk 6 på alt utenom bein, på unghestskue i år. Dommaren gjekk bort til søstra mi og sa noko liknande: Du kan skulde på at han har Paridor i slekta.
Paridor er då far til Victoria (mor til Casanova).

Vipen min
Bloggen min
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Ina

Ble Medlem: 18 Jun 2006

InnleggSkrevet: Mandag 14 Mai 2007 - 15:51    Tittel: Svar med Sitat

Off, det er så kjipt å få slike kommentarar!
Eg er slik at viss eg får slike kommentarar så går eg rett på sak og viss eg er tøff nok, så slenge eg berre ein verre kommentar tilbake.. Wink Kanskje ikkje det aller luraste men.. Razz
Ann Lajla

InnleggSkrevet: Mandag 14 Mai 2007 - 16:50    Tittel: Svar med Sitat

Hadde det vore eg som fekk den kommentaren slengt i ansiktet, eg som eig mora til Casanova, hadde eg tent av. Blei skikkeleg forbanna då eg fekk høyre det. Trudde verkeleg ikkje at dei dømde hestar ned pga bestefaren.

Vipen min
Bloggen min
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
IngvildRH

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 14 Mai 2007 - 18:31    Tittel: Re: Dressurkommentarer på fjordhest Svar med Sitat

Vilde skrev:

* Ikke akkurat fjordhestrelatert (selv om hun red fjording), men en venninde av meg fikk 4 på "fritt skritt på diagonalen" fordi hun ikek holdt helt på spenna på tøylen (altså lengst mulig ut). I tillegg fikk hun to poeng trekk for feilriding på grunn av akkurat det samme. Jeg tror ikke dette var fordi hun red fjording, men det er jo hårreisende likevel.

Eg har skreve for dommar mange gongar, og på dette punktet får dei fleste som ikkje held ytterst på tøylen 5 (med mindre resten er anten veldig bra eller veldig dårleg). Ein skal vel ikkje ha godkjent på fritt skritt om det ikkje er fritt skritt, då.. Wink

If it's not a Fjord - it's just a horse.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Side 1 av 5

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet