Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Sprangridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
"Diskriminering"? Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Piinky

Ble Medlem: 23 Apr 2006

InnleggSkrevet: Fredag 09 Februar 2007 - 21:05    Tittel: Svar med Sitat

Marte_eng skrev:
Jepp, det var samma dagen.. Synd du ikke henta det! Kanskje vi kunne blitt litt smartere av det?

Ja, mulig det Wink

*-* Nina *-*
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Marte_eng

Ble Medlem: 19 Okt 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 20 Februar 2007 - 21:21    Tittel: Svar med Sitat

Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering på hva som skjedde på stevnet:

I følge feil og stil dommer ****** ser dommerne på hvordan hesten er når de setter poeng på punktene 'Antrekk/utstyr/sikkerhet' og 'Hestens Presentasjon'.(Disse punktene skal forøvrig slås sammen til ett fra 1. mars fordi det har vært så mye diskusjoner omkring dem). Jeg siterer hva dommeren sa til meg og en annen som starta 80 cm: "Når vi skal sette poeng på dette punktet, ser vi etter en typisk sprangekvipasje. Hvordan hesten er muskelsatt, hvordan den puster, steg, osv. Grunnen til at dere får så "dårlig" på dette punktet er at dere ikke rir spranghester."

Så vet vi det. Man må ha spranghest for å få full pott på disse punktene i både 60 cm og 80 cm. "Ikke en gang Grand Prix hester får 10 poeng her(på dette punktet)". Hvem får da 10 poeng? Hvorfor har de med poeng det skal være umulig og oppnå? Og hva kan man egentlig kalle spranghest?
Jeg fikk veldig lyst å si til henne:"Men jeg har jo fått 10 poeng på disse punktene av flere andre dommere. Hva er min hest da? Super Grand Prix hest?"

Jeg gir nesten opp nå altså. Tror enkelte vil at sprangnorge bare skal bestå av halvgale importerte, halvannenmillions spranghester/ponnier.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Helma

Ble Medlem: 10 Okt 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 21 Februar 2007 - 17:24    Tittel: Svar med Sitat

Jeg synes dere skal klage på dette!! Dette går ikke an! Evil or Very Mad
Jeg vil si at hvilken som helst hest/ponni som starter sprang kan kalles spranghest. Har de en bestemt rase for dette mon tro?
Det blir helt feil med feil og stil konkurranser om f.eks oss med fjording blir diskriminert pga av enkelte dommere mener det ikke er en spranghest og dermed gir en dårligere poengsum! Jeg har tenkt at de har begynt å arrangere disse type konkurranser pga at de ømsker å se god ridning, og ikke slike som "freser" rundt på banen til fare for seg selv og hesten. Synes det er viktig at enkelte dommere får fra seg slike tanker som er skrevet om over!!
Til Toppen
Janita

Ble Medlem: 05 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 22 Februar 2007 - 17:10    Tittel: Svar med Sitat

Enig i at dokke bør klage på dette! Det er ikkje sann feil/stil-dømminga skal vere.... Hesterase skal ikkje ha noko å seie... men som dommaren sa:

Sitat:
Hvordan hesten er muskelsatt, hvordan den puster, steg, osv

..Er heil rett. Det skal ein sjå etter. Men det betyr ikkje at fjordingen har mindre musklar, pustar meir og har dårligare steg!!

http://www.hest.no/blogg/?bid=3444
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Stine89

Ble Medlem: 08 Feb 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 22 Februar 2007 - 19:21    Tittel: Svar med Sitat

Kjenner jeg blir sint her jeg sitter!! Jeg har ridd en halvblodshest (skolehest) i dressur, å ble slått av en nordlandshest og en dølahest! Nå var dette en lav klasse (LD), men likevel.

Veldig dårlig av dommerne! Synes det burde være noen regler som hindrer slik diskriminering. Burde ikke være hvilke raser dommeren liker som avgjør poengene. Blir omtrent like dumt som at den svarte hesten får høyere poengsum enn den brune, fordi dommeren er så glad i svarte hester...

Virker som man MÅ ha "stor brun" for å bli tatt på alvor som rytter jo. Sånn skal det jo ikke være Exclamation
Til Toppen
baldirja

Ble Medlem: 10 Nov 2006

InnleggSkrevet: Fredag 23 Mars 2007 - 10:56    Tittel: Svar med Sitat

"hesten ser velstelt ut (treng ikkje ha fletta man eller hale)"
Vi lærte at full pott skulle være PERFEKT.
Hesten skulle for det første være rein og pen, og så skulle den være våken (Det skulle se ut som den tenkte "JIPPI"!)
Mane og hale + lugg skulle være flettet, men fjordhestman skulle kun være pent klippt/vellstelt.
Ellers så skal hesten være velltrent og i god kondisjon.
Hun mente også at hesten skulle ha sprangplate og martingal, men når det gjelder martingal har jeg oversett det litt. Synes at der gikk grensa

Men til selve poenget: Hvilken rase hesten var skulle ikke spille noen rolle!
Det er jo rett og slett å gjøre narr av seg selv som dommer å dømme hesten ned fordi det ikke er "rette rasen". Om en kan si det på den måten.
Og det er utrolig urettferdig.

Om dette skjer flere ganger må du bare gå å klage! Du kan betale 100kr (?) og så levere inn skriftlig klage med grunn osv. Om klagen blir godkjent får du pengene tilbake, om ikke får du ikke pengene tilbake.
Jeg tok feil&stil-kurset sommeren 06..

Mvh Siri
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
KEV

Ble Medlem: 03 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 23 Mars 2007 - 11:16    Tittel: Svar med Sitat

Jeg synes dette går langt over alle støvleskaft!
Diskriminering grunnet hvilken hesterase du rir fryktet jeg ville komme når slik bedømning også skulle inn i sprang, og dessverre har det skjedd.
Vi kjenner igjen samme problemet i dressurriding.
Dette problemet tror jeg blir vanskelig å gjøre noe med for det virker om dommere stort sett kan gjøre hva dem vil. Og ofte er det de som er "litt høyt på strå" som er de verste. Og hvem tør vel å sette seg opp mot dem?

Og så leser jeg i denne tråden at skal du ut og starte feil og stil, som da foregår i opp til 0,80 cm MÅ du stille med beinbeskyttere, martingal og sprangplate for å få maksimalt poeng. Full ridehabitt med jakke og alt virker det som du må ha også. Hvor blir det av dette med at alle er velkommen så lenge man er reine og pene i tøyet og overholder det de må ha av sikkerhetshjelm og fottøy? Her må man tydligvis ha fullt utstyr fra første klasse ellers er det ingen vits i å stille opp?

Noen år siden jeg har startet sprang selv, men aldri i verden om jeg slenger på en masse utstyr på hesten som han ikke har behov for bare fordi jeg skal ha ekstra poeng på presentasjon. Aldri brukt martingal og beinbeskyttere på sprangstevner og sprangplate vet jeg knapt hva er en gang.
Ja, jeg har startet Silvin i både sprang og felt opp mot 0,80 UTEN beinbeskyttere flere ganger og han lever i beste velgående. Jeg er en slem hesteier! Twisted Evil

Hvor i all verden skal man med Feil og stil fremover?
For det virker som man kan glemme å være med for moro skyld med den hest du har. For har du ikke fullt rideutstyr og sprangutstyr på hesten er det bare å glemme det?
Hva bruker DERE av utstyr på feil og stil?

Om noen kan si at jeg tar fullstendig feil i mine konklusjoner blir jeg glad for det.
Til Toppen
Marte_eng

Ble Medlem: 19 Okt 2006

InnleggSkrevet: Fredag 23 Mars 2007 - 11:51    Tittel: Svar med Sitat

Jeg bruker det jeg har. Jeg har alltid hoppet hesten min med beinbeskyttere foran, det er gammel vane(billig forsikring for avrevne sener!)
Men jeg har hverken sprangsal eller gjord med mageplate. Jeg bruker sikkerhetsstigbøyler, men det er bare slik at jeg slipper å bytte stigbøyler fra den dressursalen til "sprangsalen"(en kombisal) mellom hver gang. Av rideklær har jeg en gammel og god hvir ridebukse og en ny jakke(fikk til jul). Jeg kjøper ikke nytt utstyr bare fordi jeg da får mer poeng! Det blir jo rett og slett pengepress av slikt!

Til Toppen
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 23 Mars 2007 - 16:46    Tittel: Svar med Sitat

første gangen jeg startet feil og stil hadde jeg sal og hodelag med en sort shabrack, tror jeg, hjelm og håret i strikk, ridestøvler, lyseblå dongribukser og en hvit genser. fikk 7 poeng tror jeg. fikk låne hest tilfeldig og etteranmeldte meg, så jeg hadde ikke rideutstyr med, men klærne jeg hadde var tettsittende, og dermed ikke noen fare for sikkerheten.

andre gangen hadde jeg sal og hodelag, denne gangen hvit shabrack på salen, hvite ridebuker, skjorte og hansker, sort ridejakka, hjelm og håret i flette, sko og chaps. fikk 9 poeng, og dommeren sa jeg hadde fått fult med ridestøvler istedet for chaps (jeg hater altså å ri med støvler).

hadde forøvrig dressurpisk begge gangene, og ikke sprangpisk. men nøyaktig pga feil og stil klassene skal det nevnes at jeg har gått til innkjøp av nye senebeskyttere. ridelæreren min, som nettopp har tatt feil og stil dommer kurs sier hun hadde dømt ned på lang pisk, martingal ville hun sett ut i fra hesten, men fortøy burde den i det minste ha uansett, og helst sprangplate "men på en fjording var jo ikke det nødvendig", så det var også litt ut i fra hesten. tror nok alle dommerene dømmer littegrann forskjellig etter hva de syns og liker.
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Fredag 23 Mars 2007 - 16:54    Tittel: Svar med Sitat

Lang pisk skal du bli eliminert for. Da pisken ikkje skal være lenger enn 75 cm i sprang.
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 23 Mars 2007 - 16:56    Tittel: Svar med Sitat

seriøst? nå måtte jeg finne tommestokken, og jeg tror nok pisken jeg hadde var rundt 90cm. litt ødelagt i enden, men den må ha vært lengre enn 75, ganske sikkert. hva er grunnen til at det ikke er lov?
verstegensberta

Ble Medlem: 30 Jun 2008

InnleggSkrevet: Lørdag 12 Juli 2008 - 19:49    Tittel: Re: "Diskriminering"? Svar med Sitat

Marte_eng skrev:
Jeg(personlig) er kommet opp i en liten situasjon nå.

Neste helg skal jeg starte Sprang, og en av klassene mine går i feil og stil(80 cm). Det i seg selv er ikke noe problem, men dommeren som skal dømme derimot!
Her er "situasjonen"(du kan få bruk for dette:
http://www.rytter.no/files/{F71CE55A-9BE0-450D-9A47-0A872266633A}.pdf
skjemaet når du leser):
I fjor starta jeg et D-stevne i sprang; 80cm feil og stil. Etter at klassen var ferdig, var det noe kluss med hinderfeilene(de hadde gitt meg 4 feil uten at jeg hadde stoppet eller revet), så jeg gikk for å prate med dommerne. I tillegg ville jeg spørre dem om hva som egentlig skulle til for å få full pott(10 poeng) på punkt 1 a), da jeg hadde fullt stevneutstyr, belegg, vest og sikkerhetsstiegbøyler.

Jeg spurte dommerne om dette, og fikk beskjed om å gå og vente mens de "diskuterte" forholdene.
Så kom hoveddommeren og fortalte meg at det med hinderfeilene var en tabbe fra deres side, og at det var fiksa. Spørsmålet om 1a) fikk jeg vel egentlig aldri svar på, men hvorfor jeg bare fikk 8 av 10 poeng på 1b) derimot: "Grunnen til at du ikke får full pott på "hestens presentasjon", er nok at du rir fjording. Og de får ikke ofte full pott på dette punktet."

UNNSKYLD MEG??

Hadde det ikke vært en høytstående dommer i Bergensmiljøet som hadde sagt dette til meg, så hadde jeg nok skjelt henne ut, og i tillegg krevd å få snakke med stildommer som hadde gitt meg bare 8 poeng fordi jeg red fjording...

Problemet mitt er altså nå at det er denne stildommeren som skal dømme stevnet mitt neste helg. Så spørsmålet mitt er: Hva skal jeg gjøre dersom dette skjer igjen?
Etter at det skjedde forrige gang, satte hele rideklubben i gang en undersøkelse hvor de prøvde å finne ut om det faktisk var lov å dømme ned en ekvipasje pga hesterasen; dette viste seg da å være "opp til dommeren"...

jeg har selv vært med og dømt litt feil og stil, siden jeg er feil og stil asspirant.

Jeg har aldri gitt en 10 på presentasjon av el rytter. heller ikke på noen av de andre punktene.
men jeg har aldri dømt ned noen pga de rir fjording. Jeg syns det er veldig feil å gjøre det.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Monica07

Ble Medlem: 14 Jan 2008

InnleggSkrevet: Torsdag 17 Juli 2008 - 13:28    Tittel: Svar med Sitat

I følge reglementet skal ikke pisken være lengre enn 75cm.

Synes feil og stil er greie klasser jeg, men merker at det er veldig stor foskjell på dommerene! Stort sett så har jeg fått 10 på den presentasjon-/ustyr-biten, men en gang fikk jeg 7. Selv om jeg hadde samme utstyr og habitt som de andre gangene. Dommeren her driver rideskole med dølahester og fjordinger selv, så rasediskriminering var det nok ikke. Men jeg savner å få kommentarer på hva som er bra og drar opp poengsummen, og hva som er så dårlig at det trekker masse ned.

Når det gjelder utstyret så har jeg kjøpt belegg. Senebeskyttere fremme og stryksokker bak. Kanskje ikke så veldig nødvendig, men greit og ha. Kjenner det dukker opp små overbein her og der, kanskje beleggene vil forhindre det litt allefall. Jeg har til og med begynt å bruke de når jeg rir på tur nå når man bare blir vant med det "ekstra styret" Laughing
Til Toppen
Anna&Frikken

Ble Medlem: 20 Mar 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 17 Juli 2008 - 14:36    Tittel: Svar med Sitat

Eg har nesten alltid fått 10 på presentasjon med min fjording, bortsett fra ein gong då eg var på eit større D-stemne her i fylket på eit av dei største anlegga her der sprangmiljøet dominerar veldig...da fekk eg 8! 8 er jo også ein ganske greit karakter, men eg hadde jo alt av utstyr eg alltid bruker (sprangsal, krysshodelag, beinbelegg +koppar, fortøy, hjelm+vest osv). Menmen, det er jo alltid opp til dommaren sitt skjønn og.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Torsdag 17 Juli 2008 - 14:41    Tittel: Svar med Sitat

Har opplevd å få frå 6 til 10 poeng på presentasjon og det berre ei veke i forskjell på stemna og med akkurat samme utstyr på hest og rytter. Forskjellig dommar da ....

Så eg lurer litt på retningslinjene for desse dommerene og kva man lærer på kurs for det er tydeligvis ikkje det samme. Kan det ikkje være med så ulike karakterer. Og det er ikkje til å bli klok på. Stort sett så vil det vel være likt for alle da... men likevel frustrerande..
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Sprangridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Side 2 av 4

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet