Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Drektig hoppe - hva bør jeg tenke på?
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 31 Mars 2015 - 16:13    Tittel: Drektig hoppe - hva bør jeg tenke på? Svar med Sitat

Er jo ikke noen som er her inne, men orker ikke lage tråd på facebook Cool

Hoppa mi har ca to måneder igjen til termin (bedekt 14-15.juni i fjor) og jeg er typen til å bekymre meg for alt mulig og krisemaksimere der det er mulig. Er det noen som kan gi meg noen tips til hva jeg bør tenke på den siste tiden frem mot følling, og kanskje også den første tiden etter. Jeg er rimelig blank på dette. Har lest litt på nettet, men vet ikke om alt som står der er like realistisk. Som å desinfisere boksen til hoppa for eksempel. Skal man liksom gjøre det daglig i ukesvis rundt tiden man tror at føllet kanskje kommer? Virker litt voldsomt. Gode tips og råd mottas med takk Smile
natalievnk

Ble Medlem: 15 Jul 2008

InnleggSkrevet: Tirsdag 31 Mars 2015 - 23:59    Tittel: Svar med Sitat

Sålenge hoppa står på samme boks med eget underlag skal nok det holde. Da får hun dannet antistoffer som kommer i råmelken til føllet.
Å leie turer o.l er fin mosjon for den kommende mor, greit å være litt i lett bevegelse selv om magen er stor og tung.
Juret til hoppa kan være med på å gi en pekepinn på når føllet nærmer seg.
Ha gjerne en steril saks tilgjengelig til følling i tilfelle det skulle være nødvendig.
Når føllet er født så følg med at det kommer seg på beina og får i seg råmelken, samt at det gjør fra seg så det ikke trenger hjelp med "proppen".

Nå er ikke jeg den med mest erfaring på området, men håper det var til hjelp. Husker hvordan det var å gå å vente på første føllet selv. Fikk gode tips fra mer føllingsvante personer samt veterinær selv Smile

Lykke til fremover, det er en spennende og flott tid! Og pass på å kose deg masse med føllet, de vokser opp så altfor fort Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
mimi

Ble Medlem: 03 Okt 2007

InnleggSkrevet: Onsdag 01 April 2015 - 22:53    Tittel: Svar med Sitat

Det er også viktig å følge med på at hele etterbyrden (morkaka)kommer ut.
Jeg foretrekker at føllinga skjer ute på et reint beite. Da unngår man at hoppa legger seg mot veggen f.eks. Dessuten får hun bevege seg naturlig. Det vil også være reinere enn inne i en boks. Det kan være stor variasjon på hvor lenge drektigheten varer, og det er vanskelig å vite akkurat når føllet kommer. Da er det like greit at hoppa får gå ute. Føllinga går som regel greit og hoppa ordner det meste selv, men det er sjølsagt fint å være der og se på.
Til Toppen
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Søndag 05 April 2015 - 4:09    Tittel: Svar med Sitat

En: Trekk pusten DJUPT og slapp av. I dei aller fleste tilfella går alt helt fint, uten var innblanding.

Om to måneder er faren for snø og iskalt vær forhåpentligvis ikkje tilstede, så la hoppa gå på beite så masse som mulig. En får ingen boks reinere enn ett godt beite. Husk at den kan følle både to uker før, og to uker etter at du tror den skal gjere det. Har hoppa hatt føll før? Eg har synes at det har vore lettast å sjå når følling nermer seg på dei som har fått føll før. Vokspropper og sånne fine bilder av digre jur som du finner i bøkene bør du ikkje sjå for hardt på, fleire av mine har hatt "minijur" heilt til føllet var på beina. Sjå heller på om den blir annleis i fasongen, og om den blir "slakk" rundt halerota. Noken hopper gjøymer seg vekk, andre søker midt inn i flokken. Ett sikkert tegn kan vere om ei hoppe som aldri går fra flokken, plutselig drar avgårde og vil vere aleine. (Eine mi hoppa gjerdet og jogga 3-4 km med meg halsande etter med grime og kraftforbøtte i handa, følla 4-5 timer etter).

Prøv gjerne å få med deg føllinga, men ikkje om du forstyrrer hoppa. Kan du sitte på en krakk og følge med på litt avstand er det fint. Er hoppa på beite går det kanskje å sitte i en bil i nærheten og følge meg, kanskje med kikkert? Forstyrrer du hoppa kniper ho igjen, og føllet kjem i tissepausa di Wink

Legg merke til om hoppa leker melk, leker den masse kan det vere lurt å få sjekka føllets antistoffnivå, det kan vere for lite råmelk til føllet. Dette lærte eg på den harde måten, og eine hingsten min er nok dyraste fjordingen på vestlandet med en heil måned på dyreklinikk. Mykje billigare med ei blodprøve.

Pass på at føllet kjem til å drikke, og at det får melk når det suger. Sjå etter melkebart. Ei her måtte eg gi oksytocin for å få ho til å sleppe melk i ett par veker før ho kom orntlig i gang. (SLITSOMT, måtte gjere det 6-8 ganger i døgnet, men ikkje så dyrt og veldig effektivt), Normalt sett er føllet som suger nok stimulering.

Føller hesten på beite, pass på at der ikkje er bekker/dammer/"hull" som føllet kan havne i under følling eller rett etter. Dei fryser fort i hel om du ikkje finner dei dersom dei blir liggande i vatn. Normalt møkkavær tåler dei, men pass på. Eg har tatt inn føll og hoppe noken timer til tørking om det regner for masse første veka.

Ei sprayflaske med jodløsning til navlen er nok lurt, eg har glemt det på alle føllingane mine...

Følg med på om føllet drikker vatn. Smake på er ok, står det og drikker mengder bør en sjekke om føllet faktisk får nok melk, ev tilby erstatning. (Fk skal ha startpakke i alle butikker)

La grima vere med deg når du går, ikkje med eller på hoppe eller føll. En bitteliten fot sitter fort fast. Ei hoppegrime som "sele" funker fint om en må leie føllet før det har sjønt kva grime er.

Koooooooos deg masse! Klø og klapp, ta over alt, løft bein og ellers alt du vil at den skal godta. Gjer alt til kos, så får du ett kjempehyggelig føll. Ta med noke godt til mor, så ho er positiv til deg når du kommer, sitt på huk og la føllet komme til deg. Snik deg til å klø det på manken, så har du fort en kompis. Vil det klø tilbake slutter du og klø og flytter deg, da lærer det fort at det ikkje skal klø (bite)

Husk å ta bilder, og kos deg!
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 05 April 2015 - 18:31    Tittel: Svar med Sitat

Er også tilhenger av at de føler ute. Fjordmøy hadde ikke vokspropper den gang hun føllet men hadde vært urolig sent kvelden før, ifølge naboen som selvsagt ikke fant grunn til å varsle meg... Lykke til!
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 08 April 2015 - 20:18    Tittel: Svar med Sitat

Godt du spør Vilde, for jeg også lurer jo på mye av det samme Very Happy

Steril saks, hva skal man trenge det til?

Og ser at de aller fleste bruker halm i boksen. Er det nødvendig, eller funker det med flis også? Er halmen mest fordi det er lunt og godt for føllet å ligge i, eller er det andre årsaker?

Når slipper dere hoppe og føll med andre hester?
Hva hvis hoppa ikke kjenner de andre hestene fra før?

Min hoppe er 4 år og førstegangsfødende, samme som Vilde sin. Sånn for informasjonens skyld.
natalievnk

Ble Medlem: 15 Jul 2008

InnleggSkrevet: Torsdag 09 April 2015 - 0:16    Tittel: Svar med Sitat

Steril saks til åpning av fosterpose om nødvendig. Evt klipping av navlestreng, men det får stort sett mor fikset selv. Er fosterpsen tykk kan det skje at den ikke sprekker, om føllet da ikke får hjelp drukner det i posen.
Jeg brukte flis, funker fint. Er vel fordi halm ikke støver eller klistrer seg til det våte føllet det er anbefalt.
Nyfødt perioden (første tre uker) passer mor veldig godt på føllet sitt. Slapp min rett ut igjen sammen med Fauk morgenen etter følling. Da på stor mark. Det gikk helt fint sålenge Fauk fikk inn på egen inngang litt unna dem eller ut først så han fikk ruslet litt bort. Hoppa krevde endel egen plass for seg og føllet, så da måtte resten av flokken holde avstanden hun krevde. Problemfritt på stor mark Smile
Til Toppen
Gunvor

Ble Medlem: 01 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 13 April 2015 - 16:17    Tittel: Svar med Sitat

Posen kan du rive hol i om han ikkje sprekker, og navlestrengen skal ikkje klippast, men ved behov kan den slitast av. Følet bør ligge med bakbeina inne i mor til navlestrengen sluttar å pulsere. Då vert det eit lite søkk i den ca 10 cm frå navlerota, der slitnar den når mor reiser seg. Vi har ofte rive den av for å unngå at det blir dratt i følet, men der er nok ikkje naudsynt. Sprayar alltid navlestumpen med jodløysing. Følet bør på beina og få i seg mat innen to timar, det kan vere nødvendig å halde hoppa dersom ho er kilen/har spreng. Men stort sett klarer dei seg fint sjølv Smile

Brukar ikkje å desinfisere boks, mor har antistoff mot omgivnadane, og desse får følet gjennom råmelka. Brukar å følge med på jura frå dei byrjar å utvikle seg, pass på at halvdelane er like store osv. Jurbetennelse kan oppstå før følling og. Som nevnt over blir hoppa laus rundt halerota siste tida før. Ved å følge med på fargen på melka har vi fått med oss 7 av dei 8 siste føla, så den er ganske bankers. Gul gjennomsiktig og litt klissete omlag ei veke + før, så blir den gradvis grå, og kvit siste døgnet før. Størrelsen på juret har mindre å seie, men tre av hoppene her har store forandringar i juret omlag 2 døgn før. Dvs. når du trur det har nådd max størrelse, så gjer det eit siste veksthopp likevel. Gjerne ei ekstra utposning som ein ring rundt spenane. Men, ho eine her hadde knapt jur før dagen før følet kom (3. følet). Når melka er kvit er det ikkje lenge igjen. Eg hadde ei som gjekk fem døgn med kvit melk, ho var unntaket.. var trøtt etter kvart då ja! Vi brukar å følge med med kamera (babycall), så hoppa er heilt uforstyrra. April/mai føllingar alle dei siste her, så utefødsel her på vestlandet då har vore uaktuelt Smile Synest følling på boks er oversiktelig, trygt og greit. Om hoppa har lagt seg inntil veggen har vi flytta på ho, det har forsåvidt skjedd berre ein gong.
Ventar sjølv føl no i mai (ho er 11 mnd og 11 dagar den 17.) av ei fyrstegongsfødande, så det blir spennande å sjå korleis forløpet blir med ho :
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet