Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Tapping av hingst
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
ToOoNe

Ble Medlem: 24 Apr 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 04 November 2014 - 22:10    Tittel: Tapping av hingst Svar med Sitat

Hvordan er reglene på tapping/insiminering av fjordhest?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 05 November 2014 - 12:21    Tittel: Svar med Sitat

det kommer vel litt an på hva det skal brukes til... skal du sende utenlands må du tappe på godkjent eu stasjon, og nok være testet for sykdommer på forhånd. det er dessuten ikke tillatt med naturlig bedekning før eller i perioden hingsten tappes (innenfor samme år) for å unngå spredning av kjønnsykdommer.
akkurat innenlands er jeg ikke helt oppdatert på, men det finnes gjerne noe informasjon på NHS sine sider (som er sååå enkle å finne frem i), ellers er det bare å lete i mattilsynets regler og forskrifter.
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 05 November 2014 - 14:54    Tittel: Svar med Sitat

Reglene er de samme på fjordhest som på andre raser, så om man er interessert i å tappe hingst og tilby den på semin, så ville jeg kontaktet nærmeste stutteri som driver med tapping av hingst og hørt med dem hva som må til og eventuelt pris hos dem.

For transport av sæd utenlands må hingsten tappes på EU-godkjent stasjon, og reglene er mye strengere.

For all bruk av semin kan hingsten ikke benyttes i naturlig bedekning under tappeperioden, eller en god stund før (6 måneder tror jeg). Så skal den brukes både naturlig og på semin, så må den tappes tidlig på sesongen og gå naturlig etterpå.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet