Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Hingster

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Kastrering av hingst
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Frida

Ble Medlem: 10 Jun 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 22 Juli 2014 - 14:55    Tittel: Kastrering av hingst Svar med Sitat

Noen som vil dele sine erfaringer av kastrering av hingst med meg. Når ble kastreringen gjort, var det mye endring i adferd, beholdt den noe av hingstepreget sitt osv.
Jeg har en toåring nå, som jeg helst vil beholde som hingst på grunn av hingstepreg osv, men ser at det er mye som tyder på at det blir enklere i hverdagen med en vallak, så vil gjerne høre andres erfaringer om hvordan hesten endret seg etter kastrering.... Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 23 Juli 2014 - 9:33    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er mest vant med kastrering av galopphester, og de synes jeg ikke endret seg annet enn at de begynte å tenke med hodet i stedet for med tissen... Razz
Nå blir de ofte kastrert tidlig som 2-åring da, men synes jeg har sett det samme på dem som ble kastrert sent. Og etter min erfaring ser de ut som de ser ut uansett, noen valakker ser ut som hingster og noen hingster ser ut som valakker.

Nå er jeg litt av den oppfatningen av hingstepreg er oppskrytt, så svaret mitt farges veldig av det. Men jeg mener i hvert fall at om det er bedre for hesten og enklere for eier, og den uansett ikke har karriere som avlsdyr, så er det beste å kastrere.

Så får vi se om jeg er av samme oppfatning om jeg selv står der med ukåra hingst en dag Laughing
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 23 Juli 2014 - 11:33    Tittel: Svar med Sitat

har opplevd at det virker som hingster som kasteres tidlig vokser fortere. henger nok sammen med at de bruker mer energi til vekst, enn de bruker på å være "hingst". kan jo ha vært tilfedlig også så klart. uansett så vokser de ikke MER enn de ville gjort ellers, de får den størrelsen de skulle hatt uansett
Kjellfrid

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Juli 2014 - 9:54    Tittel: Svar med Sitat

Hingstar brukar jo omlag 10% ekstra energi på vekst, så om fôringa ikkje er på maks på unghingstar så vil heilt klart vallakar vekse fortare/ legge fortare på seg.

Fjordhestar har meir hingstepreg enn fullblodsar, eller sagt på ein anna måte så er det viktigare for fjordhestavlen at det er stor forskjel på hoppe og hingst, så eg vil heilt klart tru at det blir forandring i preget om du kastrerar, men er det eigentleg så nøye? Ein 2åring er uansett ikkje veldig maskulin, og du veit ikkje heilt endå om han vil vere veldig maskulin når han er vaksen. Det fins plenty av fine vallakar som ikkje er feminine, sjølv om dei sikkert hadde vore meir maskuline som hingst.

Eg har lite erfaring med kastrering, men om det er utfordrande å ha hesten som hingst og den ikkje har noko å gjere som avlsdyr hadde eg kastrert. Har høyrt frå andre at det er lurt å skritte mykje første tida etter kastrering, men ikkje køyre - dei kan bli litt bakredde då.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Hingster Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet