Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Utstyr

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Hvilke saler passer
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Tullami

Ble Medlem: 22 Mai 2009

InnleggSkrevet: Onsdag 06 August 2014 - 8:24    Tittel: Hvilke saler passer Svar med Sitat

Hei!

Lurer på hvilke saler som passer til fjording med bred manke og rett rygg. Svaier kanskje pittepitte litt Smile
Som er romslig mtp skuldrene og har kort anleggsflate.
Har sett på Skoies sin Heritage Quendra Wide Dressage. Men er usikker. Er litt lei av å kjøpe brukte saler og gå i tap når jeg må selge igjen. Bor 4,5 time unna nærmeste saltilpasser, så blir vanskelig det også Confused
Har tenkt å bruke malen til Skoies om tilpassing.
Har en Globus Clic nå, men den blir for lav framme, så den gir press på feil plass, samt sklir fram på skuldrene Crying or Very sad

*Kan ikke alle hester ha samme rygg" Cool
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 06 August 2014 - 12:40    Tittel: Svar med Sitat

Hadde tenkt til å foreslå Globus og Horze-salene jeg, de ligger ofte bra på fjordinger.
Ser du allerede har prøvd en Globus Click, men det kan jo være at en annen Globus passer bedre?

Thorowgood synes jeg også ligger bra på de fjordingene jeg har testen den på.
Tullami

Ble Medlem: 22 Mai 2009

InnleggSkrevet: Onsdag 06 August 2014 - 13:59    Tittel: Svar med Sitat

Har thorrowgood t8 til blandingen, men den blir for svai for fjordmerra.. Rolling Eyes liker den veldig godt, men blir for høy fremme..
Stall Blåtopp

Ble Medlem: 14 Aug 2008

InnleggSkrevet: Torsdag 07 August 2014 - 8:37    Tittel: Svar med Sitat

Hei jeg vil også anbefale globus click og horze salene. Saler som også ofte passer er kn allegro, passier Corona, og ideal Jessica. Jeg har selv en fjording med kort rygg, til den passer globus click, passier abs, og ideal Jessica.

Er globus salen din for lav foran kan du jo prøve å bygge den opp foran med ett håndkle eller lignende. Kanskje det er bare det den trenger for å ligge godt. Mange fjordinger har også litt rund mage, da er det veldig lett for at salen sklir frem pga gjorden blir presset fremover. Jeg har da god erfaring med passier abs og ideal Jessica. Begge disse salenen har gjordefester langt frem. Ellers kan man lage hull i salkappen til gjordestroppene. Da kan man presse gjordestroppene lenger frem Smile

Lykke til Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 09 August 2014 - 15:34    Tittel: Svar med Sitat

hvis salen er for lav fremme og sklir frem så høres det ut for meg som du ahr for vid bom. dvs at det er ikke sikkert salen ikke kan passe hesten din, men akkurat den størrelsen passer ikke.
hvis hesten din forandrer mye form igjennom året kan det være lurt å ha en med utbyttbar bomjern/forsvissel. har du problemer med å finne en som passer ryggen kan det også være en fordel med bomløs/hybridbom. finnes etterhvert mange saler på marked med hybridbom eller lærbom, som gjør den fleksibel, men samtidig stabil.
er det dressursal du vil ha så kan du jo ta en kikk på startrekk dressage, eller hidalgo mallorca, om du vil ha billigere. i den litt dyrere klassen har du d&p maxima, de har både dressur og sprangsaler med ultraflex bom og trinnløs justerbar forsvissel.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Utstyr Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet