Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Innridning
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 07 April 2014 - 12:22    Tittel: Innridning Svar med Sitat

Min unge håpefulle blir 3 nå i vår og jeg har begynt å tenke på innridning. Jeg har aldri ridd inn noen hest før så jeg håpte jeg kanskje kunne få noen tips. Planen er å kanskje sitte på henne et par ganger før sommeren og så begynne treningen forsiktig til høsten. Hvordan bør grunntreningen være før man kan sette seg opp? Når er det fornuftig å begynne? Hva bør hesten kunne? Hvordan går man frem? Alle tips tas mot med takk Smile
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 07 April 2014 - 12:33    Tittel: Svar med Sitat

jeg foretrekker å ha hestene godt innkjørt på forhånd. da kan de stemmekommandoer og har sannsynligvis allerede lært aksept av bitt, ettergift osv, og da er det omtrent bare å sette seg opp å ri.
fint med en del bakketrening også, hvor du lærer hesten å vike fra press ved hjelp av hånden din i sjenkelleiet.
jeg har "alltid" pleid å sitte inn mine på vårparten/før sommerbeite, og deretter ridd hoveddaklig tur, i følge med en voksen og trygg hest, slik at ridning er morro og ikke arbeid. også sett an vekstperioder og ikke være ordentlig i gang før nærmere, eller etter nyttår.
en ting jeg synes er viktig er å ikke tillate hesten å "gjøre feil" og unnskylde den med at den er ung. ikke misforstå, den kan gjerne gjøre en feil som i å misforstå et signal og slikt, men den bør ikke få gå i ubalanse, bære seg feil etc, for det vil gi mye mer slitasje på en ung kropp, og er vanskeligere å rette på siden, enn å gjøre riktig fra starten av. ri med innstilling som om det var en hvilken som helst voksen og trent hest, men med forsiktighet og forventinger som om det er en unghest.
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 07 April 2014 - 12:38    Tittel: Svar med Sitat

Ikke at jeg har så mye peiling, men jeg sitter jo i samme situasjon som deg (som du jo vet).

Jeg tenker at hesten må forstå lydsignaler, og kunne ledende tøylesignaler for høyre og venstre. Siden min er innkjørt tenker jeg at det bare er å sette seg opp, og så bruke signalene fra kjøringen.
Uinnkjørt hesten ville jeg kanskje gjort det annerledes, avhengig av hva de har gjort tidligere i livet.

Hester som er kjørt har jo også en viss grunntrening, så korte rideøkter bør ikke være så alt for stort problem. Ridehester tas jo rett fra unghest-slaraffenlivet og over til innridning, uten særlig grunntrening...

Jeg har slik som deg vurdert innsitting før sommeren, og så mer ridetrening fra høsten. Men kan godt hende jeg utsetter innsittingen til høsten, da jeg synes hun kan vokse litt til først.

Vært med på innridning av galopphester og quartere, men aldri ridd inn hest helt selv. Så er en veldig spennende tid framover nå Very Happy
Vilde
Moderator

InnleggSkrevet: Mandag 07 April 2014 - 12:54    Tittel: Svar med Sitat

Min er jo også innkjørt, men har ikke blitt kjørt mer enn maks en gang i uka så jeg tror ikke hun har bygget så voldsomt muskler av det. Tenker å traske en del i skogen fremover for å styrke muskler og balanse og så se det an. For tiden er hun så full av overskudd at jeg ikke er helt sikker på om det er forsvarlig å prøve å sette seg opp. Hun serverer noen bukkesprang uten sidestykke løs på banen i alle fall.... Kanskje jeg kan prøve å sitte litt på henne når sommerslappheten slår til, er veldig spent på å begynne innridningen. Jeg er ikke særlig glad i kjøring så det blir fint å kunne ri litt.
Kjellfrid

InnleggSkrevet: Onsdag 14 Mai 2014 - 22:45    Tittel: Svar med Sitat

Eg tenkjer òg at innriding om sommaren når dei likevel går på beitet er ei fin tid. Då er hesten ofte avslappa, går jamnt gjennom heile døgnet, og byggjer naturleg musklar om den går på kupert beite. Eg ville brukt vogna for å få kondisjon og styrke, og ridinga meir som mental trening i byrjinga.
UR Liahagen

Ble Medlem: 23 Sep 2013

InnleggSkrevet: Fredag 22 August 2014 - 13:43    Tittel: Innridning Svar med Sitat

Jeg har til slutt bestemt meg for å sette hoppa mi bort for i nridning. Frem til nå er hun godt vant med sal og jeg sitter på henne, med og uten sal , når hun står bindt. Langedrag tar henne i mor i starten av september. Noen som vet hva innridning pleier å koste? Hun skal i gjennom dressur, sprang, turridning mm....
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
NesStig92

Ble Medlem: 17 Jul 2007

InnleggSkrevet: Fredag 22 August 2014 - 18:13    Tittel: Svar med Sitat

Fått tak i instruktør som skal hjelpe oss på vei, så langt ser det veldig lovende ut Smile
Fram til no har vi vert litt ute på turer, som i terreng, klatring, hatt ein tur aleine ute og to ridetimer med instruktør.

Hesten får veldig mykje skryt, så det seg veldig bra ut, holder ikkje på så lenge på timene, men nok til at hesten får litt å tenke på, samt meg til å øve på Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Vilde
Moderator

InnleggSkrevet: Mandag 01 September 2014 - 14:06    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har sitti på min 5-6 ganger bare, men sliter litt med fremdriften, så vi må nok driste oss ut av inngjerdet område snart. Fremdrift pleier å være det minste problemet til denne hesten, men er nok litt uvant...
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet