Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Bedekning og føll - passelig alder på førstegangsmødre?
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Aurora

Ble Medlem: 30 Aug 2011

InnleggSkrevet: Torsdag 05 Desember 2013 - 21:50    Tittel: Bedekning og føll - passelig alder på førstegangsmødre? Svar med Sitat

Overskrifta sei vel det meste, eg lure litt på kva tankane til folk rundt om i det ganske land er på alder på merra som ikkje har hatt føll før.
Vil dokke la dei få føll så unge som mulig, i 3/4-årsalderen? Eller heller vente til dei har slått seg meir til ro i livet og fått den oppdragelsen og læringa dei bør ha før dokke tenkje på slikt?
Eller er dokke av dei som ser meir på kvar enkelt hest og bestemme det ut frå hoppa sitt hold/form og slikt?

Har sjølv ei merr eg godt kunne tenkt meg å få føll på, men er redd for at når tida og pengane forhåpentligvis strekke til om nokre år så er muligheita vekk grunna hestens alder.

"Illustrasjon som pynter litt opp Laughing "

Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 05 Desember 2013 - 22:10    Tittel: Svar med Sitat

Det er fint å bedekke en 3-års hoppe slik at hun kan følle som 4-åring. Da vil hesten ha blitt mer voksen innen man skal til å bruke den for alvor. Hvor sent man kan bedekke første gang kommer veldig an på formen på hoppa
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 06 Desember 2013 - 10:53    Tittel: Svar med Sitat

Nydelig bilde Smile

Jeg har hele tida tenkt å bedekke når hoppa mi er 3 for å kjøpe meg tid både i forhold til hesten generelt og til 4 års BUF spesielt Smile Men nå blir jo plutselig hoppa mi 3 år neste år (hvor har tida blitt av?) og da kom det plutselig litt brått på og hodet mitt blir fullt av sånne "tenk om" - tanker. Så vi får se... Men jeg tenker det er optimalt på mange måter å bedekke når de er så unge.
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 06 Desember 2013 - 11:47    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ser mange fordeler ved å bedekke som 3-åring. Som Vilde også skriver, kjøpe seg tid, særlig ift BUF-klassene. Det året skal hesten uansett ikke trenes hardt, og da får man gjort unna det første føllet, og uten å avbryte konkurransekarrieren.

Men har lest på forum flere steder at folk spør om det virkelig er vanlig å bedekke som 3-års, da de mener de er for unge.

Jeg har 3-års hoppe neste år, og er i tenkeboksen. Fornuften sier nei, men lysten sier selvsagt "kjør på" Razz
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 07 Desember 2013 - 1:54    Tittel: Svar med Sitat

Eg har bedekt for første gang som 3 åring, og eg har venta til den var 19. Kommer helt an på hoppa. Ho på 3 var godt utvikla fysisk, ellers hadde eg aldri avla så tidlig. Mine andre hopper har ikkje vore klare så tidlig fysisk sett. Ho på 19 fikk eg på føllavtale, og sjølv om det tok to sesonger å få ho drekitg, så var ho i god form, og gjekk i rideskule fram til 4-5 mnd før følling. Det er ingen fasit på når dei er klare, men over 3 før bedekking, og frisk nok om det er ei eldre hoppe.
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 07 Desember 2013 - 11:47    Tittel: Svar med Sitat

i naturen ville hoppene blitt bedekket omtrent når de var kjønnsmodne, hvilket jo er tidligere enn 3 år, og det er ingen dum tanke å få fremskutt BUFen litt heller om man har det som mål Smile
men det er viktig å tilpasse til hesten individuelt, er den i kraftig vekst og slett ikke klar som 3åring hadde jeg ventet.
samme med en eldre hoppe, er den i fin fysisk form, hvorfor ikke? men den bør være i normalt bruk lengst mulig frem mot følling i så fall.
MariYr

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 07 Desember 2013 - 19:31    Tittel: Svar med Sitat

Eg bedekka mi som treårs. Ho voks veldig både i hovudet og i kroppen ila. og rett etter drektigheita og fødselen. Ser bra ut i kroppen mot kva ho gjorde før ho vart mor.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Stall Blåtopp

Ble Medlem: 14 Aug 2008

InnleggSkrevet: Mandag 09 Desember 2013 - 23:33    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ser det bare som positivt å bedekke en 3 åring. Man får litt bedre til 4års BUF og det gir bedre alvsfremgang, særlig om man da bruker en unghingst.

Annike
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet