Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Hvordan rette opp en skeiv hest?
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
EikåsenGullfaks

Ble Medlem: 06 Jun 2012

InnleggSkrevet: Lørdag 14 September 2013 - 17:40    Tittel: Hvordan rette opp en skeiv hest? Svar med Sitat

Hei.

Trener en hest som har en sterk og en veldig svak side.
Hvordan ville dere gjort det for og rette opp skeivheten,
hvilke treningmetoder og øvelser ville dere brukt?
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 14 September 2013 - 19:02    Tittel: Svar med Sitat

Hvis du har mulighet for å få timer med en akademisk trener vil jeg varmt anbefale det. Da vil du lære treningsmetoder hvor du kan trene hesten både for hånd og fra ryggen, som er effektive for hester som er skeive.
IngvildRH

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 14 September 2013 - 22:46    Tittel: Svar med Sitat

Kanskje denne bloggen om å ri hesten jamn kan vere til nytte?

If it's not a Fjord - it's just a horse.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 16 September 2013 - 15:01    Tittel: Svar med Sitat

jeg liker ikke å si at hesten min har en sterk side, og en svak side. hun har rett og slett bare to -ulike- sider. den ene siden er sterk, den andre siden er smidig.

jeg trener hesten min etter den tyske utdanningsskalaen som går slik:

Takt og Rytme
Løsgjorthet
Kontakt
Schwung
Rakhet
Samling

som man ser kommer det å være rett et stykke uti, så det er viktig å ha de andre tingene, i hvert fall delvis, på plass først.
(og med det mener jeg ikke at man skal ri dag ut og dag inn til man er fornøyd med takten, for deretter å ri i dagveis til hesten er løsgjort, jeg tenker alt dette innom èn rideøkt).

det kan godt være at musklene på den ene siden er svakere, men like vanlig er det at de er -kortere-, og dermed mindre smidige. korte, usmidige muskler gjør at man ikke klarer å strekke kroppen ut og dermed blir det umulig å få hesten rett. det er dermed viktig at hesten er godt løsgjort på begge sider, før man hever kravene.
jeg varmer alltid opp med volter og sidebevegelser. om jeg mister skuldrene gjør ingenting, poenget er at hesten skal få strekke seg på begge sider, og helst overlinjen også.
men når jeg begynner å be om mer fra hesten er det viktig at skuldrene kommer på plass, selvfølgelig, slik at ikke energi "forsvinner" ut her.

jeg bytter hånd -hele- tiden når jeg rir. mange rir mer på den siden de føler er vanskeligst for å gjøre hesten sterkere på den hånden. problemet da er jo at hesten har ikke bare en sterk og svak side, men en sterk og en smidig side. for at den smidige siden skal bli sterkere og den sterke skal bli smidigere bør man kontinuerlig bytte hånd slik at man får trent likt på begge sider.
igjen benytter jeg meg av mye volter, slik som i oppvarmingen, og sørger for å bøtye for innvending sjenkel, og en god fremadbydning fra innvendig bakbein (lettere sagt enn gjort med min hest og hun vet å bukke fra seg om jeg er borti med pisken Rolling Eyes ). når jeg føler at jeg har hesten på plass på bøyde spor veksler jeg mellom å ri på det og rette spor. jeg kan også godt ri på volter og be hesten om å være rett, altså ikke stille den innover.

jeg klarer ikke anbefale noen spesifikke øvelser, annet enn å ri både volter, sideførende og rette linjer. man må liksom bare gjøre det. vil man ha en rett hest må man prøve å ri den rett, til den blir rett.
en ting som hjelper meg om jeg sliter er å stå i stigbøylene noen runder innimellom. bare sånn at jeg kommer like over salen og fremdeles kjenner bevegelsne til hesten, men ikke forstyrrer dem. da får ryggsøylen mer bevegelsesfrihet, bakbeina blir mer aktive og hesten går lettere med parallelle bevegelser = rettere.
anncan

Ble Medlem: 30 Jul 2008

InnleggSkrevet: Tirsdag 15 Oktober 2013 - 15:24    Tittel: Svar med Sitat

Veldig bra innlegget over her, ville bare si jeg også at åttetall og serpentiner er bedre enn å følge firkantsporet. JEg har helt firkantsporskrekk og rir sjelden mange rundene på det, fordi det er kjedelig for både meg og hesten og det gjør igrunn ikke sånn kjempemye nyttig i treningen. Men man skal såklart ikke overdrive hverken ene eller andre Smile
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 28 September 2014 - 15:56    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er ganske skjev i kroppen selv, og har nå kommet til en kiropraktor som har forklart meg hvorfor:den ene hjernehalvdelen er svakere enn den andre, noe som forplantet seg i motsatt side av kroppen. I tillegg til behandling har jeg fått øvelser å gjøre som skal styrke koordinasjonen til den svake halvdelen. Det virker allerede litt, og jeg lurer derfor på om også hesten kan få nytte av denne viten?
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 29 September 2014 - 9:16    Tittel: Svar med Sitat

leste nettopp en artikkel om skjevhet i rytterkroppen, skal se om jeg finner den igjen.

Edit: Link til artikkelen http://sportshest.no/rytterhelse-sits-og-belastningsskader
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet