Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Hestens helbred

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Erfaringer med hovbyll?
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
kirstena

Ble Medlem: 27 Feb 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 25 Juli 2013 - 20:55    Tittel: Erfaringer med hovbyll? Svar med Sitat

Overskriften sier vel det meste?
Hesten min ble sømstukket og utviklet dessverre hovbyll. Den ble åpnet i går, så nå er det bandasjering, gaffatape og medisinering til over helga. Hovslager måtte skjære vekk ganske mye hovvegg og sier han skal støpe(?) og evt sko i løpet av neste uke.
Hvor lang tid tar det vanligvis før en kan begynne og bruke hesten etter noe sånt? Og er det noe spesielt jeg bør vite/tenke på/være obs på nå de nærmeste dagene?
Jeg har aldri vært borti dette før, og har vel aldri bandasjert så mye som en finger, så alle tips og innspill tas imot med STOR takk Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 26 Juli 2013 - 13:05    Tittel: Svar med Sitat

kommer an på plassering av byllen. hadde den ikke blitt skåret ut, men latt byllen komme ut selv så er ofte hesten haltfri og helt fin igjen like etter byllen er ute. men når det skjøres opp på undersiden av hoven så kan det så klart skape litt mer utfordringer.
jeg ville ikke gaffet hele greia, kjekt om det er mulighet for å lufte det litt liksom. du kan jo evt la hesten stå uten bandase om den er inne i ren boks, og så heller dekke det til hvis den er ute i gjørme.
optima ph enten spray eller gele (gelen sitter litt bedre) kan være fint å ta på for å hjelpe de rette bakteriene.
kirstena

InnleggSkrevet: Fredag 26 Juli 2013 - 21:18    Tittel: Svar med Sitat

Takk for svar Smile
Skifta bandasje nå i kveld og det ser ikke så ille ut faktisk. Han halter litt ennå men er klar i blikket og virker mye blidere, så håper det går rette veien.
Ser absolutt fordelen med å lufte såret men forholdene i stallen ligger nok ikke helt til rette for det. Men skal prøve den optima ph-sprayen.
I tillegg er dette en hest med så dårlig hovkvalitet at han ikke kan gå barbeint, så jeg er litt spent på hvordan det blir å få festa en ny sko. Men jeg har heldigvis en veldig flink hovslager så håper på det beste Smile
Til Toppen
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 27 Juli 2013 - 20:38    Tittel: Svar med Sitat

kan anbefale å skaffe boots som han kan gå med utendørs, da slipper du å pakke inn hoven så det blir helt lufttett, men slipper alikevel å få møkk oppi, samtidig som en liten periode barbeint ikke gjør noen skade på hoven, hvis problemet er at han sliter veldig Smile

(jevnt over vil jeg påstå at de fleste hester med "dårlig hovkvalitet" er nettopp de som har bruk for barfot perioder av og til, for å få litt mer blodsirkulasjon i hoven. venter man til sømhullene har vokst ut før man skor på nytt vil hovveggen også ha færre svekkelser, og risken for at den brekker minsker).
kirstena

InnleggSkrevet: Mandag 29 Juli 2013 - 20:51    Tittel: Svar med Sitat

Slenger inn en liten oppdatering her jeg.
Hoven ble åpnet onsdag, og i løpet av helga har jeg vaklet mellom optimisme og pessimisme i takt med halting og bandasjeskifting.
Hovslager var på besøk i dag og sjekket ståda og det så faktisk såpass bra ut at han la på en ny sko. Og det var tydelig at noe skjedde, for plutselig løftet hesten den gode fremfoten og la all vekta på den vonde. Det virket nesten ut som han ville forsikre seg om at det ikke lenger var vondt Wink
Så nå er jeg atter optimist, og håper å bli møtt av en helt haltfri hest i morgen!
Til Toppen
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 30 Juli 2013 - 6:32    Tittel: Svar med Sitat

Når bare pussen er ute av hullet, og skoen er på, så er de som regel friske igjen med en gang Smile
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Fredag 02 August 2013 - 2:25    Tittel: Svar med Sitat

Eg har hatt byll på mine fleire ganger, og det kan sammenlignes ganske bra med det som skjer når du sjølv får flis, og det blir betennelse i stikket. Det verker og presser og er vondt, men tar du ei nål og stikker hull kommer verken ut, og du merker stort sett ikkje meir til det, før en løs hudflik ramler av og viser frisk ny hud under. Hvis du derimot i stedet for nål river hull og opner opp begynner du gjerne å blø, og får ett åpent sår. Slik blir det med byll og. Får den opne seg sjølv, eller en kan opne med ett bitte lite hull dersom en er 100% sikker på kor den er, så er hesten fort haltfri og en oppdager det som en lomme i sålen under en beskjæring, eventuellt at strålen ramler av med en ny frisk under dersom byllen var der. Opner en opp store deler av såle eller hovvegg har en lagt ett stort sår inn på sålelærhud, og det er VONDT. Ny træl må få bygge seg opp og ny såle vokse ut. Eg hadde ei i fjor som hadde byll over halve hoven. Ho var kjempehalt, sto ikkje på foten i heile tatt før det plutselig låg en dam av puss på gulvet. Da var ho haltfri. Siden det var en diiiiiger byll med WLD i tillegg valgte vi etter ett par uker å fjerne mesteparten av det døde sålematerialet. Det blir omtrent som når du har hatt vannblemmer som har tørka inn, og du fjerner det når det er blitt stivt og hardt og ny hud er heil under. Den nye sålen var tynn og følsom, så for å beskytte brukte ho boots heile tida første måneden. Etter det har ho ikkje hatt anna oppfølging enn vanlig hovstell. Neste frøken som var halt låg stort sett og skalv, og først etter 3 dager på medisiner og med kløing i hodet på kor haltheten kunne sitte sprakk byllen. Den opna seg over ballen, og ho mista etterkvart heile strålen, en god del såle, hjørnestøtta og ca 5 cm fram på hovveggen. Denne opna vi ikkje meir siden det var en byll uten andre problem, og hesten gjekk på løsdriften igjen fra den dagen byllen opna seg uten problem.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Hestens helbred Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet