Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Utstyr

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Sal til hest med spiss rygg - Bomløs sal?
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
GuroA

Ble Medlem: 04 Apr 2013

InnleggSkrevet: Torsdag 04 April 2013 - 11:01    Tittel: Sal til hest med spiss rygg - Bomløs sal? Svar med Sitat

Har en eldre fjording (nå 20 år) som for to år siden fikk ny wintec sal. Saltilpasser kom å hjalp med å velge sal og bomvidde og mente at denne salen skulle passe godt Hesten blir lite brukt. Hun trives ikke på bane, med longering eller annen trening. Da blir hun treg, sur og lite fornøyd. Turer i skogen og litt kjøring nå og da er hva hun trives med. Hun har vært hobbyhest hele livet ettersom hun ikke trives med baneridning og mye bruk. Dette er slik hun er og har ikke med feil sal å gjøre. Da hun kom til oss hadde hun en sal som passet godt men måtte byttes pga den av utslitt. Hun er i passe hold, hverken for tynn eller for tykk. Hun har lite muskler.

Jeg er ikke fornøyd med salen vi har til henne. Ryggen hennes er veldig spiss og jeg føler at ryggsøylen hennes stikker opp i salen. Har forsøkt med gelpad, men er usikker på om denne gjør at hulrommet til ryggen i salen blir for trangt og dermed trykker på ryggsøylen. Salen ligger til synelatende bra på hesten, men etter bruk uten gelpad ser jeg at den har gnisset litt i pelsen under salen. Litt foran midten på salputa på den ene siden. (Vanskelig å forklare, men under salen i allefall, Ikke i kanten) Jeg har intrykk av at hesten trives best med salen når vi bruker gelpad. Hun gir ikke inntrykk av at hun ikke liker salen, og hun har ikke vondt i ryggen. Det er jeg som føler på at ryggen er spiss og at hun mangler muskler i ryggen. Skyldes dette lite trening alene, en dårlig passende sal eller beggge deler? Ryggen har blitt spissere siden hun fikk ny sal, men hesten er jo også blitt to år eldre... Bruken har vært den samme hele tiden.

Jeg lurer på om det er en løsning å kjøpe nye sal og da evt en bomløs? Hvordan passer disse salene på hester med spiss rygg? Noen med erfaringer de har lyst til å dele?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
mimi

Ble Medlem: 03 Okt 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 04 April 2013 - 23:38    Tittel: Svar med Sitat

Mine hester fikk spiss rygg av å gå med for trang sal.De viste ikke noen form for ubehag, men ryggene var og ble spisse. Salen var anbefalt av saltilpasser. En annen saltilpasser skaffet meg en bredere sal, og musklene kom på plass i løpet av et halvt år. Jeg rir omtrent bare på tur og den eldste hesten min er 21 år. Hun har fortsatt gode muskler i ryggen.
Så jeg tror salen din er for smal.
Til Toppen
GuroA

Ble Medlem: 04 Apr 2013

InnleggSkrevet: Fredag 05 April 2013 - 6:13    Tittel: Svar med Sitat

Takk for svar! Mener du for smal i bommen eller kanalen? Saltilpasser måtte bytte bommen første gang pga hesten begynte og bukke. Han mente den nye bommen var i bredeste laget. Virker som den ligger bra mtp fingre det er plass til osv. Har ikke voldsom tillit til denne mennen og en annen saltilpasser jeg ringte til og hadde her ble det bare tull med.... En hobbyhest som vår er tydelig ikke viktig nok.... Er bomløs sal en mulighet og greier jeg da selv å skaffe og tilpasse utstyret som trengs? Kjenner at jeg gruer voldsomt til å starte på'n igjen med innkjøp av ny sal. Vårt krav er jo bare at det skal være behagelig utstyr. Både for hest og rytter.
Til Toppen
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 05 April 2013 - 8:39    Tittel: Svar med Sitat

jeg har to bomløs/hybrid saler, en startrek delfin, og en startrek comfort. fordelen med disse er at du kan justere forsvisselen ettersom hesten forandrer fasong i løpet av året, og flytte putene under så du får kanalen så vid eller smal du vil ha den Smile
mine hester har ikke spisse rygger, heller motsatt problem Razz så om dette er rette salen for en slik hest kan jeg ikke svare på. men det finnes forhandlere av disse salene som lar deg prøve dem en uke eller to før kjøp, det kan jo være verdt et forsøk.
mimi

Ble Medlem: 03 Okt 2007

InnleggSkrevet: Fredag 05 April 2013 - 16:24    Tittel: Svar med Sitat

Jeg mener for smal i bommen, men kanalen bør også være bred. Kjøper du en bredere sal, kan det hende du må bruke en saueskinnspad under til å begynne med, for å løfte opp salen mens hesten bygger muskler i ryggen. Viktig at det er kanal langs ryggen på paden også.
Saltilpassing er vanskelig og det er mange useriøse aktører som også er selgere av saler. De vil prøve å selge deg sal uansett om den passer eller ikke. Dette har jeg vært ute for selv. Jeg hadde 4 trange saler som selgerne påsto passet, før jeg etter flere år fant en seriøs saltilpasser som fant fram til rett sal for min hest. Det ble en ny verden for både meg og hesten.
Globus er en rimelig og grei sal som finnes i bred bom, og har en fasong som oftest passer til fjordhest. Pleier å være lett å få tak i brukt. Selv har jeg Ideal. Den er kjempegod, men koster en del mer. Bomløs sal har jeg ikke greie på.
Men det burde være mulig for deg å finne en vanlig sal som passer.
Schleese Saddlery har lagt ut 9 filmer på Youtube som viser de viktigste prinsippene for saltilpassing. Gode og instruktive! Anbefales!
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Utstyr Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet