Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening

Start Nytt Tema   Svar på Tema
For mye eller for lite?
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
MountainSound

Ble Medlem: 16 Mar 2013

InnleggSkrevet: Lørdag 16 Mars 2013 - 0:57    Tittel: For mye eller for lite? Svar med Sitat

Jeg vurderer veldig å skaffe meg fjordhest. Han er en 11 årig vallak på 153 mkh som liker sprang og annen variert trening. Jeg har alltid hatt en helt egen "ting" for fjordinger, og det er grunnen til at jeg nå vurderer å skaffe meg en Very Happy

MEN, siden jeg ikke er ekspert på selve fjordhesterasen (har holdt på med hest i 11 år, så er ikke helt grønn, men er fortsatt litt jeg lurer på), så spør jeg dere;
jeg skal på skole med naturbruk etter sommeren (2013), og skal da ha med hesten min og bo på internat der. Jeg får da tilgang til ridehus, utebane og turmuligheter. Så lurer jeg på om det er mulig å trene sprang på fjordingen 2-3 dager i uka uten at det gir noen alvorlig belastning? (han jeg har sett på kan hoppe 110 cm) Han ELSKER sprang, men vil ikke ødelegge det stakkars dyret heller.... Shocked

Så har dere noen gode eksempler for trening av en aktiv "sports"fjording uten at det blir for mye?
Håper virkelig på svar på dette Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Cassandre

Ble Medlem: 19 Des 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 16 Mars 2013 - 7:47    Tittel: Svar med Sitat

Selv om fjordhesten er fantastisk er den fortsatt bare en hest.
I en landing vil det frambeinet hesten lander på bli utsatt for et trykk tilsvarende 1,5-2 tonn ved allerede 60 cm hinder. Dette gjør at mange spranghester vil få problemer med frambeina på sikt hvis man ikke legger opp treningen riktig. I tillegg vil jo slitasjen bli større for ubalanserte hester.
Sitter du litt skjevt- med toppunktet 5 cm over til inv side for symetriaksen din, vil inv benpar belastes med 60kg ekstra i hjørnepasseringen.Noe å tenke på for alle...

Toppryttere trener teknikk og lydighet på lave hinder utenfor stevnesesongen for å spare mest mulig på hesten. Det er ingen grunn til at ikke vi andre også skal følge den oppskriften.

Nå vet jeg jo ikke hvilket nivå du er på, men grunnarbeidet i sprang er bakkearbeid, og om du bare hopper en gang i uken, så kan du likevel trene bomarbeid og cavalettier 2 ganger i uken.

Jeg har stått på staller der jenter hoppet med hestene sine mange ganger i uka, for det var det de synes var gøy. Uansett underlag, uansett hold på hesten, uansett hva hesten synes. Du kommer garantert til å treffe mange på vgs som er verdensmestere og som gjør mye rart med hestene sine. Disse rytterne kommer sjeldent langt.

Ønsker du å være seriøs og bli god, anbefaler jeg deg å finne en god trener som kan hjelpe deg med å sette opp et ordentlig treningsopplegg og ta undervisning så mye som du har råd til. Da får du en hest som holder og som du kan hoppe med til den blir gammel og grå. Det er ufattelig kjedelig at hele sesongen ryker på grunn av overbelastning fordi man har drevet rovdrift på hesten hele vinteren.

De fleste hester setter pris på variasjon, fungerer best og holder lengst hvis man kan variere treningen mellom bane og tur.

Du spør etter en treningsplan- pass på at du ser ann hesten og deg. Har du en stressende, dårlig dag er det dumt å skulle utrette mirakler på banen, da er det best å skritte seg en tur.
Ri på banen 3 dager i uka, ri på tur 3 dager i uka og gi hesten en fridag. Skal du på stevne i helgen, huske å tilpasse treningen i uka.
Jeg synes det er kjempefint at du spør- mange tenker bare på seg selv og ikke på hestens beste.

Lykke til!
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 17 Mars 2013 - 19:59    Tittel: Svar med Sitat

Skal du gå på Buskerud (Rosthaug) eller Melsom?
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet