Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » NM og Nordisk

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Lag på NM Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Mandag 21 Januar 2013 - 17:08    Tittel: Svar med Sitat

Ser ikke helt problemet om regelen er at det er lov med fylkeslag, da er det kun en regel å forholde seg til...akkuratt som nå, bare at nå er det kun klubblag. Er jo utrolig dumt at regelen er som den er i dag, når så mange har lyst til å kunne ha fylkeslag, er værdt å ta det opp til vurdering kanskje?
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 21 Januar 2013 - 19:23    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ser absolutt problemet Lucinda nevner.

Tillatter man fylkeslag så får man flere folk å velge mellom. Og om man da har tre personer fra en klubb, så kan den ene bli nektet å starte på laget, fordi en person fra en annen klubb er bedre og vil øke sjansene for å vinne.
Både lite realt og lite trivelig.

Og slik jeg har skjønt Lucindas innlegg har slikt skjedd før, så da er vel sannsynligheten stor for at det også vil skje nå.
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 21 Januar 2013 - 19:32    Tittel: Svar med Sitat

Ser også problemet Lucinda nevner, men synes faktisk at det burde være mulig å søke disp. Og da kun hvis det innen et fylke ikke er noen som starter for samme klubb. Da har man jo ellers ikke mulighet for å danne lag og vil ikke få problemet med at folk blir skvisa ut. Her har det jo blitt at "alle" rir for OAFL etter at reglene ble strammet inn på. Og det er jo for så vidt greit nok det, men hvor artig er det for andre når OAFL tar 1., 2., og 3. Plass i lagsammendraget? Og det er jo ikke alle fylker som har fjerdhestlag som man kan he lisens gjennom heller.
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 21 Januar 2013 - 20:17    Tittel: Svar med Sitat

Til og med jeg som OAFL'er synes det er kjedelig at vi har halvparten av lagene i i konkurransen...
LivJorunn

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 21 Januar 2013 - 21:42    Tittel: Svar med Sitat

Eg er absolutt for at ein burde tillate fylkeslag, slik som før. Eller som andre her nemner, opne for at ein kan gi disp ved søknad dersom ein klubb berre har ein eller to ekvipasjer. Min klubb slit hardt for å greie å fylle opp plassane i eit lag, og då er særleg køyrebiten utfordrande. Her i Møre og Romsdal er det gjerne berre ein eller to aktive fjordhestekvipasjer i kvar klubb, og mange av dei er spesialiserte innan enten sprang, dressur eller køyring. Kanskje kan det vere ei ekstra gulrot for desse å kunne få vere med på ei "ordentleg" NM-klasse, og ikkje berre greinmeisterskap, og at dette igjen kan gjere fjordhesten enno meir utbreidd og populær i vårt fylke.
I små klubbar treng ein alle medlemmar ein kan få, og det er kjempekjipt å misse ekvipasjer til andre klubbar kun fordi dei ynskjer å ri lagklasser på NM. (synest å hugse at eg har fått fortalt at ein berre kan vere styremedlem i hovudklubben sin også, ikkje i klubbar som ein "berre" er medlem i. Min klubb har i alle fall ikkje "råd" til å misse to styremedlemmar fordi dei må finne seg andre klubbar å ri for pga lag på fjordhest NM :/Håpet var sjølvsagt at nokon ville bytte til vår klubb for å bidra til lag, men køyreekvipasjer veks dessverre ikkje på tre).
I skrivande stund held eg framleis håpet oppe om at VRK kjem med lag til årets NM, og eg kryssar fingrar og tær for at det let seg gjere. Men alt hadde vorte mykje enklare dersom det var lov å søke disp om fylkeslag!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
ToOoNe

Ble Medlem: 24 Apr 2007

InnleggSkrevet: Mandag 21 Januar 2013 - 22:31    Tittel: Svar med Sitat

Jeg skjønner heller ikke hvorfor man ikke kan mixe et lag.. Men men.. Regler er regler, så får dem som ikke bor så gunstig til ... Tja... La vær?

fordeler og ulemper med det meste,men hordan har det vært med lag-konkurranser tidligere? Hvor mange forskjellige lag ( klubber) har man klart å få til start?

Kjipt å sitte å se på en lagkonkurranse hvor "alle 5 lagene" er fra samme klubb Rolling Eyes
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Athen

Ble Medlem: 24 Apr 2006

InnleggSkrevet: Mandag 21 Januar 2013 - 22:56    Tittel: Svar med Sitat

Kva synst dokke om eventuelt KUN fylkeslag då? Då ville man jo unngått desse uheldige konsekvensane som er vist til, eller?
Eg for min del tenker det er lettast å handheve reglar dersom dei i størst mogleg grad er eintydige, og det ville man jo oppnådd då. Og eg trur man ville auka deltakinga i klassen ganske mykje.
Ein slik regelendring ville ikkje være i tråd med reglement, men kanskje mogleg å få til i statuttane?
natalievnk

Ble Medlem: 15 Jul 2008

InnleggSkrevet: Mandag 21 Januar 2013 - 23:14    Tittel: Svar med Sitat

Sålenge hvert fylke vil kunne stille med mer enn ett lag da så vil jo det være en god løsning vil jeg tro Smile Hvert fylke har jo mange fjordhest ekvipasjer, klubbene er det verre med. Har selv vært medlem i stor klubb tidligere, men var alene om fjordhest da det ikke er noe særlig utbredt rundt her.
Til Toppen
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 22 Januar 2013 - 1:35    Tittel: Svar med Sitat

Skulle til å foreslå det samme som deg Atle, i stedet for klubblag og eventuellt disp for fylke kunne en gått over på fylkeslag for alle. Rettferdig på samme måte som klubblag, og kanskje fylker som aldri klarer å stille lag fra en klubb kan få det til med slik regel...
LivJorunn

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 22 Januar 2013 - 9:27    Tittel: Svar med Sitat

Ser gjerne at det vert kun fylkeslag Smile Det trur eg ville auka oppslutnaden om lag-NM Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Tussi79

Ble Medlem: 29 Jul 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 22 Januar 2013 - 11:25    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er litt delt her. Jeg har og sett den sida med å håndheve regelen med lag. I utgangspunktet syns jeg det er mest kjekt med rene klubblag for da reiser man hjem sammen med de man hører sammen med. Men det er utrolig kjedelig for de som faktisk ikke kan være med fordi det ikke er nok ekvipasjer i klubben eller man mangler en som feks kan ta sprangdelen.
Med fylkeslag kan man jo å oppleve og ikke finne noen å stille lag med selv om man har lyst fordi ingen spør deg om å være med eller folk er allerede blitt engasjert i ett annet lag. Så uansett tror jeg enkelt personer kan bli skvisa ut.

En annen måte er som noen skrev her at man kan søke disp om fylkeslag om man ikke er nok ekvipasjer i en klubb. Men kan gå hardt utover den som sitter å skal godkjenne disse lagene. Da må man først forsikre seg om at det ikke er nok fra klubbene til å danne lag før man godkjenner...

Vanskelig syns jeg. Ser helt klart at det enkleste er å følge reglementet som er i dag, men syns og det er synd med de som ikke får vært med..

Mange gode forslag her i hvert fall Very Happy
Til Toppen
Vilde
Moderator

InnleggSkrevet: Tirsdag 22 Januar 2013 - 12:54    Tittel: Svar med Sitat

Tussi79 skrev:

Med fylkeslag kan man jo å oppleve og ikke finne noen å stille lag med selv om man har lyst fordi ingen spør deg om å være med eller folk er allerede blitt engasjert i ett annet lag. Så uansett tror jeg enkelt personer kan bli skvisa ut.

Skvisa ut kan man jo like fint bli om det også er rene klubblag. Er det 4 eller 5 fra en klubb som skal starte får det jo bare blitt et lag og da vil jo en eller to ikke få vært med. Jeg synes reglene som de er nå favoriserer de områdene av Norge med høy tetthet av ekvipasjer, slik som Oslo og Akershus og enkelte områder på Vestlandet og ser ikke noe problem med å åpne for fylkeslag igjen dersom noen klubber ikke har nok ekvipasjer til å stille lag. Lager man noen enkle retningslinjer for dette kan jeg ikke se at kan være så vanskelig.
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Tirsdag 22 Januar 2013 - 14:20    Tittel: Svar med Sitat

Enkle retningslinjer er nok ikkje berre berre å lage. Det kan fort være 4-5 ekvipasjer frå ein klubb, men likevel kan det jo like lett være kun ein aktuell lag kandidat der som frå ein anna klubb med kun ein ekvipasje. Skal dei klubbane som "uheldigvis" har ein del ekvipasjer som "berre" starter f.eks knøttecup, eller berre LC og 60 cm sprang da ikkje være aktuelle for regelen eller skal dei være aktuelle for regelen om unntak?

Man får fortare spekuleringer i kva klasser den enkelte starter når det åpnes for fylkeslag. Og noko rettferdig regel som kan handhevast er ikkje lett å få formulert.

Regelen var att det bør være reine klubblag, men dersom det ikkje går kan man danne lag frå fylke... Det er ein regel som ikkje er lett å handheve. Bør og kan....

Det var tilfeller der klubber hadde tre aktuelle lag kandidater, når det da kom inn fylkeslag med to frå den aktuelel klubben med tre mulige og ein frå anna klubb så blei det eit helvete. Har hatt fleire slike tilfeller opp igjennom åra. Med unnskyldinger dårlige som F. Ja men vi er venninner så vi må få starte på samme lag. Ja men den vil vi ikkje være på lag med for den snakker nedsettande om den eine andre på laget. Mødre/fedre som ringer og kjefter ein huden full fordi dattra blir nekta lagstart med dei ho vil... Lista kunne vore gjort enda lenger.

Og Lag er tross alt slik eg ser det ikkje det viktigaste på NM. I allefall ikkje når det blir så mange intriger rundt om når man åpner det opp. Ja det kan bli utskvising når det er reine klubblag, men det er tross alt noko lettare å forholde seg til enn når man kan mikse frå heile fylket. Det er klubben som skal ta ut laga. ikkje dei enkelte deltakerne. Da må klubben plukke det beste laget ut i frå det dei har å velge mellom.
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Tirsdag 22 Januar 2013 - 18:28    Tittel: Svar med Sitat

Athen skrev:
Kva synst dokke om eventuelt KUN fylkeslag då? Då ville man jo unngått desse uheldige konsekvensane som er vist til, eller?
Eg for min del tenker det er lettast å handheve reglar dersom dei i størst mogleg grad er eintydige, og det ville man jo oppnådd då. Og eg trur man ville auka deltakinga i klassen ganske mykje.
Ein slik regelendring ville ikkje være i tråd med reglement, men kanskje mogleg å få til i statuttane?

Dette synest jeg var en super ide:)) Absolutt noe å jobbe for i mine øyne) Det er jo tydelig at folk flest er for dette med fylkeslag, og da er det utrolig trist at noen bestemmer at det ikke skal prøvest mer pga dårlige erfaringer før, vi er nokså mange som sitter med en dårlig følelse slik det er nå også, kanskje ikke alle synest at lag nm er viktig, men for noen er det kanskje nettopp lag som er morro? Synst vi skal stå på å legge inn et forslag til aktivitetutvalget, så de i det minste kan drøfte det der også, evt ta det opp på deltagermøte på NM??
Vilde
Moderator

InnleggSkrevet: Torsdag 24 Januar 2013 - 8:01    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ville tatt opp dette på deltakermøtet under NM, da er aktivitetsutvalget representert og man kan få til en dialog.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » NM og Nordisk Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Side 2 av 3

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet