Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » NM og Nordisk

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Statuttendringar frå 2013 Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 20 November 2012 - 23:04    Tittel: Svar med Sitat

Cassandre skrev:
Vi vil hele tiden bli tatt seriøst av utenforstående, flere vil ha NM-status på grenmesterskapene, men nærme oss slik et dressurmesterskap er i den store verden, nei det vil vi ikke.

Det er litt her det jeg tenker på også (dog jeg ser at du kanskje er ironisk? Det er ikke jeg).
Jeg forstår den at vi skal ha ett seriøst NM (noe vi har allerede). Men hvorfor må vi absolutt gjøre det helt likt som de spesialiserte mesterskapene for "store brune"?
Å innføre A og B-finale/kür i grenmesterskapet føler jeg blir for stor etteraping og for mye fokus mot et generelt dressurmesterskap.

Men nå skal jeg slutte å gjenta meg selv Laughing

(og som et siste PS, siden Cass nevnte det, så håper jeg at grenmesterskapene fortsetter å være nettopp grenmesterskap, og ikke får NM-status. Sistnevnte mener jeg er forbeholdt sammendragene og lag-konkurransen).
Stine

Ble Medlem: 03 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 22 November 2012 - 23:55    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Vi vil hele tiden bli tatt seriøst av utenforstående, flere vil ha NM-status på grenmesterskapene, men nærme oss slik et dressurmesterskap er i den store verden, nei det vil vi ikke.

Ja, vi er opptatt av at fjordhesten og fjordhest-NM skal bli tatt seriøst, men jeg er enig med det Katrine sier over. Jeg tror vi blir tatt mindre seriøst av "verden utenfor" hvis vi lager et NM som ligner for mye på de store mesterskapene.

Hvis to-delt grenmesterskap innføres støtter jeg forslaget til Cassandre om å droppe B-finalen og kjøre første del som en kvalik. B-finale har jeg aldri sett helt poenget med, og da mener jeg helt uavhengig av hvilken idrett vi snakker om Wink
Klassen kan gjerne kjøres som en vanlig klasse, eventuelt kan den kjøres som åpen klasse. Da kan alle som vil melde seg på og de som starter grenmesterskapet, og ikke kvalifiserer seg, kan starte denne klassen uten å måtte etteranmelde seg.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Fredag 23 November 2012 - 12:06    Tittel: Svar med Sitat

A og B finale er i og for seg berre ord. I praksis blir det slik som skissert over her i dei siste innlegga og det har vel man prøvd å få fram tidligere også.

Altså blir LA:3 som er første avdeling kvalifisering for å komme til kur klassen. Der det settes eit tak på antallet som får ri kur klassen. Det blir og satt opp LA:4 for dei som ikkje kjem dit og for eventuelt andre som klassen har plass til ut i frå att det for Kur klassen og LA4 ikkje skal være meir enn 40 stk. (denne klassen er det vi da snakker om når det er B-finale. ) B-finalen er i praksis kun ein klasse med klassevinner. Ingen annen tittel er planlagt.
Lucinda
Administrator

InnleggSkrevet: Fredag 23 November 2012 - 12:08    Tittel: Svar med Sitat

KatrineH skrev:

(og som et siste PS, siden Cass nevnte det, så håper jeg at grenmesterskapene fortsetter å være nettopp grenmesterskap, og ikke får NM-status. Sistnevnte mener jeg er forbeholdt sammendragene og lag-konkurransen).

Ingen planer frå aktivitetsuvalget på å gjere grenmesterskapen om til NM nei.
Tussi79

Ble Medlem: 29 Jul 2007

InnleggSkrevet: Fredag 23 November 2012 - 13:44    Tittel: Svar med Sitat

Jeg syns ikke Kür skal være med i grenmesterskapet. Det fins sikkert flere enn meg der ute som mangler kreativiteten til å lage ett slikt program. Og da blir jo alternativet å ikke starte grenmesterskapet i tilfelle man er så god at man kommer til a-finalen. La det være en showklasse.

Jeg føler fortsatt at det ikke er svart på om det er bestemt at det blir a og b finale med kür eller bare en klasse i 2. omgang. Ser det er skrevet at det kommer når det blir godkjent hos NRYF. Er det da sånn at forslaget med a- og b- finale blir sendt inn til rytterforbudet og blir det godkjent der blir det noe av, eller blir det hørt på for og i mot innleggene her også sendt inn ett forslag på bakgrunn av hva fjordhestfolket vil?
Til Toppen
Ole

Ble Medlem: 01 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 23 November 2012 - 17:31    Tittel: Svar med Sitat

Jeg tror det er bestemt jeg så alle våres meninger har ingenting å si sikkert
Men syntes man bør høre på utøverne her.. eventuelt lage en stemme liste ... fortsatt mener jeg KUR bør være en showklasse.

1 avd grenmester skap : LA3 og 2 avdeling LA:4 eller LA :5
Stine

Ble Medlem: 03 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 23 November 2012 - 20:51    Tittel: Svar med Sitat

Ole skrev:
Jeg tror det er bestemt jeg så alle våres meninger har ingenting å si sikkert

Jeg velger å tro de på ordet når de sier de er åpne for innspill Wink Flertallet her inne ser ut til å tale imot kür og todeling (eller husker jeg kun de som er enig med meg... Wink ), de andre endringene har jeg mistet litt oversikten over. Hvor mange som må svare for at dette skal representere fjordhestfolket er verre å ta stilling til. Uansett flott at alle får sjansen til å gi innspill.
Til Toppen
ToOoNe

Ble Medlem: 24 Apr 2007

InnleggSkrevet: Søndag 25 November 2012 - 0:08    Tittel: Svar med Sitat

Hva er problemet med A og B finale egentlig?
F.eks Hvis man har en dårlig dag den ene klassen er det fort å ikke få med seg og starte siste finalen?
Til Toppen
Heidi&Fønix

Ble Medlem: 05 Apr 2012

InnleggSkrevet: Søndag 25 November 2012 - 11:26    Tittel: Svar med Sitat

Problemet er vel mye at finalen blir kjørt i kür, og folk vil heller ha den som en show-klasse? Her er det jo faktisk mye som inngår i programmet, uten om selve ridningen.

Å få fjordhest nm til å ligne et "skikkelig nm" mener jeg egentlig er noe tull. Vi rir på lc-mb nivå med våres gule, ikke gp. Og vi som ryttere har ikke forutsetninger til å komponere sammen en kür på samme måte som gp rytterne (håper ikke noen blir såret og vonbråtet nå)...

For all del MANGE dyktige ryttere her i blandt oss, men ikke dyktige nok til å kjøre en avgjørende kür i et grenmesterskap. (håper dere følger med tankegangen min her)....
Til Toppen
Heidi&Fønix

Ble Medlem: 05 Apr 2012

InnleggSkrevet: Mandag 26 November 2012 - 16:36    Tittel: Svar med Sitat

Sendte mail til forbundet jeg Wink Dette spurte jeg om:

"Hei.

Jeg lurte på hvorvidt NRYF`s kür for ponni 2011 er et LA program eller et MB program.
Årsaken til mitt spm er at dette programmet kanskje blir satt opp som finaleklasse under fjordhest nm 2013. Hvordan vil det bli med en 5åring? Har den lov til å starte dette programmet?"

Og her er svaret fra Nina Hirsch - DDK - Dressurdommerkomiteen NRYF.

"Hei Heidi,
Klassenivået på FEIs ponniprogrammer ligger midt i mellom LA og MB(KR IV § 422 nr. 2) . FEIs mesterskapsprogrammer(med nevnte unntak) skal uansett bare settes opp på E-stevner jf. KR IV § 420 nr. 2 c., herunder FEIs kur for ponni. Om alder: hesten må ha fylt 5 år for å starte konkurranser jf.KR I § 123 nr. 2.
Hva gjelder fjorhest-NM fremgår det at KR I tillegg 1 hvilke klasser som skal inngår i grenmesterskapet for dressur.(LA:3 og LA:4). § 6, ”I tillegg kan arrangøren gjerne sette opp andre klasser og utvide til flere dager; i samråd med Norges Fjordhestlag v/Aktivitetsutvalget”, forandrer ikke det faktum at FEIs kur for ponni kun skal inngå på E-stevne, og kan følgelig ikke tilbys på L-stevne. Det fremgår også av tilegg 1 at fjordhest-NM klassifiseres som et L-stevne. Det vil derfor ikke være anledning for å benytte FEIs kur for ponni på dette stevnet.

Håper dette besvarte dine spørsmål."
Til Toppen
jach

Ble Medlem: 08 Jan 2008

InnleggSkrevet: Mandag 26 November 2012 - 21:01    Tittel: Svar med Sitat

Så vidt jeg kan se, Heidi, har du fått feil svar på riktig spørsmål.

Du spurte om NRYF kür for ponni 2011, men jeg kan ikke se at det er det programmet svaret gjelder. Det er riktig at FEIs mesterskapsprogrammer ikke kan tilbys på L-stevner, men du spurte om et helt annet program. Jeg finner ingen restriksjoner i KR IV ang. hvilke stevner man kan tilby dette programmet på.

Som generell kommentar til svaret fra NRYF vil jeg påpeke at sentralt godkjente statutter i noen tilfeller kan avvike fra disse reglene, som for eksempel Vestlandsmesterskap dressur, der det har vert satt opp FEI kür for junior og FEI kür for unge ryttere. Her er både statutter og invitasjon sentralt godkjent. NM Fjordhest avviker jo også fra nivåkravene til L-stevne både i dressur og sprang.
Til Toppen
Cassandre

Ble Medlem: 19 Des 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 15 Desember 2012 - 9:30    Tittel: Svar med Sitat

Tilbake til Kür debatten:

Man trenger ikke ri GP for å kunne klare å lage en god kür. Ponniekvipasjer der jentene er 14 år sitte å komponerer kürer. Juniorer på 16 komponerer kürer. Ikke alle betaler en trener for å gjøre dette. Man kan få innspill fra trener og vurdere endringer.

Se positivt på det- i en kür kan du vise frem hestens gode sider og legge de vanskelige øvelsene der man får det lettest til. En enkel velridd kür vil komme lenger opp en en som sikter for høyt- da gir man rom til outsiderne i langt større grad. En rytter som kjenner hesten sin vil få betalt for det.
Og klarer man ikke sette opp midtlinje+ diagonal + langside med sjenkelvikning/versade osv... så kan du bare ri LA4 og sette musikk til. Og kanskje du ønsker å flytte på kontraen? Gratulerer, du har nå lagd et eget program.

Og hvorfor er terskelen så høy? Man har lista med øvelser som skal vises, også må du velge hvor du vil ri øvelsene. De fleste rytterne har også en ridelærer de kan henvende seg til.

Küren åpner opp for mye mer spenning siste dagen siden hele lista kan bli snudd på hodet.

Sitat:
Jeg tror vi blir tatt mindre seriøst av "verden utenfor" hvis vi lager et NM som ligner for mye på de store mesterskapene.

Hvorfor i alle dager tror du det? Får fjordhestene mer cred for å ha en dressurfinale i LA4 enn i en kür?
Jeg kan ikke se hvem som skulle tenke " Ha ha, hvem tror de at de er? Kür i dresssurfinalen?" Kanskje de som selv skulle ønske det fikk mulighet til å ri kür? For det er kjempegøy!
Jeg tror hvertfall det er dumt å avfeie det av ryttere som aldri har prøvd seg på kür.( Og heller ikke rir LA forsåvidt...det er jo grenmesterskapsrytterne som faktisk skal ri dette- funker det overhodet ikke i 2013, kan man jo endre tilbake)
*Kolnes Lena*

Ble Medlem: 10 Des 2007

InnleggSkrevet: Lørdag 15 Desember 2012 - 15:54    Tittel: Svar med Sitat

blir det fortsatt slik at man må starte hele knøttekupen for å få være med på feltrittet??

http://www.hest.no/blogg/blogg.html?bid=2816
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Lucinda
Administrator

InnleggSkrevet: Lørdag 15 Desember 2012 - 16:33    Tittel: Svar med Sitat

*Kolnes Lena* skrev:
blir det fortsatt slik at man må starte hele knøttekupen for å få være med på feltrittet??

Ja for 2013. Og klassane blir heller ikkje åpne for andre (dressuren/sprangen til feltrittet)

Men det har ikkje noko med statuttane å gjere. Feltritt/knøttecup er ikkje ein del av statuttane.
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 16 Desember 2012 - 0:16    Tittel: Svar med Sitat

Cassandre skrev:

Jeg tror hvertfall det er dumt å avfeie det av ryttere som aldri har prøvd seg på kür.( Og heller ikke rir LA forsåvidt...det er jo grenmesterskapsrytterne som faktisk skal ri dette- funker det overhodet ikke i 2013, kan man jo endre tilbake)

Mener du med dette at vi som ikke rir LA ikke har noe å si om saken?
Eventuelt at det bare er dem som har ridd kür (som jo er et fåtall ift hvor mange vi fjordhestmennesker er) som har "stemmerett"?
Det er i hvert fall slik jeg leser det, rett meg gjerne om jeg tar feil.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » NM og Nordisk Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Side 5 av 7

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet