Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Val av hingst Gå til side 1, 2  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
HegeA

Ble Medlem: 30 Mai 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 27 September 2012 - 14:54    Tittel: Val av hingst Svar med Sitat

Når du skal bedekke (eller i tenkt tilfelle, for dei som ikkje har avlsmerr eller av andre årsaker ikkje skal bedekke, skulle ha bedekt), Hadde val av hingst blitt påverka av hingstens prestasjonar på konkurransebana?
og i tilfelle kor stor grad betyr det noko for deg som oppdrettar, om hingsten har resultat å vise til?
Eller tykkjer du det har lite betydning, men at eksteriørbedømminga heilt klart veg sterkast?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
natalievnk

Ble Medlem: 15 Jul 2008

InnleggSkrevet: Torsdag 27 September 2012 - 14:59    Tittel: Svar med Sitat

At hingsten har vist seg godt frem i konkurranse er for meg viktig. Eksteriør og slikt er vektlagt det også, men ville nok ikke brukt en hingst som bare står og spiser seg fet på hoppa mi. Vil jo se hvordan hesten gjør seg i bruk Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Ronja-92

Ble Medlem: 01 Mar 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 27 September 2012 - 15:47    Tittel: Svar med Sitat

I mitt tilfelle var bruksegenskaper avgjørende. I tillegg var det viktig med et eksteriør av den litt lettere typen, for å veie opp for hoppas kraftige bygning. Dog ble det ikke noe føll etter Sofin på meg.

Med Elvar ble det derimot resultater, og jeg hadde lynne som punkt nr. 1. Jeg syntes også det var et kjempepluss med egen blogg for hingsten, hvor man kunne følge litt med i dens hverdag.

Jeg skulle ikke ha avkom rettet mot avl. Det var brukshest jeg var ute etter, med et eksteriør som ikke er helt på trynet.

Naturligvis var det heller ikke noen bakdel at han skulle på slipp 15-20 minutter unna Wink
Aurora

Ble Medlem: 30 Aug 2011

InnleggSkrevet: Torsdag 27 September 2012 - 16:06    Tittel: Svar med Sitat

Eg går litt rundt å tenkje på det her med å få føl på merra mi no sidan det byrjar å verte siste frist for 1.føllet, men er ikkje heilt sikker på korleis ein går fram.
Eg er for dei som tidligare har lest presentasjonen min, førstegangs fjordhesteigar og tykkjer det er veldig spennande å kunne vere med på kurs og utstilling med eigen hest;)

Men over til saka: eg har ei hoppe med litt lang rygg (kjørehest), og muligens liten bakpart. Ønsker nok ein hingst med gode rideeigenskaper og då og eksteriør som ikkje vil gje negativt utslag ved å bygge på hoppa sine svake sider.
- Men kva hingstar er verdt å følge med på?
- Er det berre bedekking på fjordhest eller er insiminering ei muligheit og?
- Bur i Nordfjord, kva muligheiter er det då med tanke på å kort avstand, (bedekking).
- Bloggen som var nemnd ovanfor, har du link til den? Smile

(sommarbeitevekt heng fortsatt på, men her er et bilde av merra eg gjerne skulle fått føl på!)

MariYr

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 27 September 2012 - 16:23    Tittel: Svar med Sitat

Aurora; Er merra di stilt ut? På Nordfjordeid har dei seminstasjon, og insemisering er altså ei moglegheit på fjordhest.
Til Toppen
Aurora

InnleggSkrevet: Torsdag 27 September 2012 - 16:26    Tittel: Svar med Sitat

MariYr skrev:
Aurora; Er merra di stilt ut? På Nordfjordeid har dei seminstasjon, og insemisering er altså ei moglegheit på fjordhest.

Ja, har vore stilt no i år av meg (Stryn) og 2/3 gongar før med same resultatet;)
I fare for å virke blond (hvilket både eg og hesten faktisk er Wink ) Ka er seminstasjon? Tusen takk for svar i alle fall!
MariYr

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 27 September 2012 - 16:29    Tittel: Svar med Sitat

Aurora skrev:
MariYr skrev:

Ja, har vore stilt no i år av meg (Stryn) og 2/3 gongar før med same resultatet;)
I fare for å virke blond (hvilket både eg og hesten faktisk er Wink ) Ka er seminstasjon? Tusen takk for svar i alle fall!

Kva poeng fekk ho då, og kommentarar?
Det er ein plass dei tappar hingstar, slik at merrer kan inseminerast der, eller sæden sendast rundt om i Noreg og verda Smile
Til Toppen
Ronja-92

InnleggSkrevet: Torsdag 27 September 2012 - 16:37    Tittel: Svar med Sitat

Aurora: Jeg fulgte med på denne bloggen; http://www.hest.no/blogg/blogg.html?bid=19788&blid=700005

Hoppa mi fikk sitt første og eneste føll sommeren 2011, da var hun 14 år gammel. Hun ble forsøkt bedekt med Sofin tidligere, men hun gikk da tom. Før slipp med Elvar ringte jeg veterinær, som foretok bakterieskylling og generell sjekk for å optimalisere sjansene for at hoppa skulle ta seg. Ble hun ikke drektig da, så var det en mening med det, tenkte jeg.

Jenka var ikke interessert i noen hyrdestund, og mistrivdes på slipp (sær hoppe som ikke er videre begeistret for andre fjordinger), så hun ble hentet hjem etter rundt tre uker. Men jaggu kom det ikke ei lita, skjønn Saga til verden sommeren etter Wink
Aurora

InnleggSkrevet: Torsdag 27 September 2012 - 16:50    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Kva poeng fekk ho då, og kommentarar?
Det er ein plass dei tappar hingstar, slik at merrer kan inseminerast der, eller sæden sendast rundt om i Noreg og verda Smile

Aha! Då er jo det ein muligheit.
Sist vart det 3. premie med desse kommentararane opplest: "Langlagd hoppe av bra type. Noko kort hals og steil bog. Noko rett kryss med god muskelsetnad. Trange høver. Parallforskyvd hf. bein. Ledige, noko korte rørsler Wink
karakterar:
Rasetype og preg 7, Kroppsbygning og muskelatur 7, Beinkvalitet, beinstilling 6,5 (skuldar litt på meg sjølv sidan eg ikkje kan å stille og muligens har sett beina opp på ein særdeles spesiell måte Wink )
Bevegelsar 7, Heilheit eksteriør 7
Bruksprøve: Eksteriør 9, Lynne totalt 9
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 27 September 2012 - 16:55    Tittel: Svar med Sitat

Nå er det fortsatt minst to år til jeg skal bedekke, men jeg tror ikke jeg kommer til å vektlegge resultater i alt for stor grad. Jeg ser fortsatt på resultatene som veldig rytter/eier-påvirket, og ikke noen god indikasjon på om den er en bedre brukshest enn sine "konkurrenter".

Det finnes hingster jeg ikke vil bruke til tross for at den gjør det bra i konkurranser, og det finnes hingster jeg gjerne bruker til tross for at de aldri har vist seg frem, eller kun startet LC...
Aurora

InnleggSkrevet: Torsdag 27 September 2012 - 16:55    Tittel: Svar med Sitat

Ronja-92 skrev:
Aurora: Jeg fulgte med på denne bloggen; http://www.hest.no/blogg/blogg.html?bid=19788&blid=700005

Hoppa mi fikk sitt første og eneste føll sommeren 2011, da var hun 14 år gammel. Hun ble forsøkt bedekt med Sofin tidligere, men hun gikk da tom. Før slipp med Elvar ringte jeg veterinær, som foretok bakterieskylling og generell sjekk for å optimalisere sjansene for at hoppa skulle ta seg. Ble hun ikke drektig da, så var det en mening med det, tenkte jeg.

Jenka var ikke interessert i noen hyrdestund, og mistrivdes på slipp (sær hoppe som ikke er videre begeistret for andre fjordinger), så hun ble hentet hjem etter rundt tre uker. Men jaggu kom det ikke ei lita, skjønn Saga til verden sommeren etter Wink

Ok, mi er 11 i år og har hørt mykje om ulike meiningar ang. alderen dei bør få føll i. Men vi får nesten sjå det litt an, dersom det vert bedekking/insiminering dei neste par åra og alt går i orden så er det likså viktig å tenkje på kva ein skal gjere med føllet. Ha det sjølv og trene det (håpar på lynnet til mor allereide no, då ho er ein fantastisk hest!) eller selge dersom hoppe/ selge dersom hingst...uendelege muligheitar Laughing

Korleis har hoppa vert etter at ho fekk føll? Den samme "gamle" eller har personligheita forandra seg, og korleis tok ho det å få føllet, god mor eller forsto ikkje heilt kva som hende?
HegeA

Ble Medlem: 30 Mai 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 27 September 2012 - 17:07    Tittel: Svar med Sitat

Aurora skrev:

Ok, mi er 11 i år og har hørt mykje om ulike meiningar ang. alderen dei bør få føll i. Men vi får nesten sjå det litt an, dersom det vert bedekking/insiminering dei neste par åra og alt går i orden så er det likså viktig å tenkje på kva ein skal gjere med føllet. Ha det sjølv og trene det (håpar på lynnet til mor allereide no, då ho er ein fantastisk hest!) eller selge dersom hoppe/ selge dersom hingst...uendelege muligheitar Laughing

Korleis har hoppa vert etter at ho fekk føll? Den samme "gamle" eller har personligheita forandra seg, og korleis tok ho det å få føllet, god mor eller forsto ikkje heilt kva som hende?

dette blir utanfor trådens tema. kan de ta opp slike ting under eigen tråd/pratekroken/presentajon?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Ronja-92

InnleggSkrevet: Torsdag 27 September 2012 - 17:08    Tittel: Svar med Sitat

Aurora skrev:

Meninger vil det alltid finnes et bredt spekter av. Jeg valgte å prøve, og hadde ikke tenkt å prøve på nytt dersom det ikke ble resultat av slipp nr. 2. For hoppas kropp vil det jo bli en større påkjenning dess eldre hun er, og hvis den fra naturens side avgjør at dette ikke går - så synes jeg ikke man skal pushe det lenger.

Jenka er den gode, gamle Jenkaen både før og etter føll. Hun er en litt sær type, med mye personlighet og sine egne meninger om hvem som er "gode nok" til å få være sammen med henne (av hester, vel og merke. Mennesker er alltid hjertelig velkommen, med mindre de overser henne Wink).

Hun var en kjempegod mor, og tok godt vare på Saga. Men hun er som sagt en litt sær type, og hun har aldri vært spesielt glad i andre hester. Dette resulterte i at hun etter noen måneder var meget lei av den lille. Hun gjorde aldri noe mot henne, og passet på henne når det trengtes, men hun oppfordret ikke selv til sosial omgang - og overlot gjerne ansvaret til shetlandshoppa jeg hadde, så hun selv fikk fri.

Hun svarer aldri den lille når den roper, men trasker glad avgårde hvor enn det måtte finnes mennesker å mengde seg med. Likevel er hun den dag i dag raskt på plass hvis hun mener uvedkommende hester nærmer seg den lille uten hennes tillatelse.

Avvenningen var vel omtrent det beste som kunne skje for Jenka, og det var tydelig at hun hadde fått nok av morsrollen. Overhodet ingen reaksjon på at den lille ble flyttet. Godt var det, for det tæret såpass på henne de siste par månedene at hun gikk kraftig ned i vekt.

Alt i alt har hun stilt opp som en mor seg hør og bør, men jeg tror ikke hun frivillig hadde gått inn i den samme rollen én gang til. Hun liker å frese rundt med de små, men da helst på "tantebasis".

Hva kroppen angår taklet hun drektigheten helt uten problemer, og hun hadde en rask og problemfri fødsel, og en like problemfri prosess etter følling.

Sist endret av Ronja-92 den Torsdag 27 September 2012 - 17:11, endret 1 gang
Til Toppen
Ronja-92

InnleggSkrevet: Torsdag 27 September 2012 - 17:09    Tittel: Svar med Sitat

Beklager, HegeA, tenkte ikke over trådens tema. Moderator må gjerne dele av tråden/flytte innleggene til et bedre egnet sted Smile
Aurora

InnleggSkrevet: Torsdag 27 September 2012 - 17:18    Tittel: Svar med Sitat

Ronja-92 skrev:
Beklager, HegeA, tenkte ikke over trådens tema. Moderator må gjerne dele av tråden/flytte innleggene til et bedre egnet sted Smile

signerer:P
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet