Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Utstyr

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Kva synest du er det ideelle hesteinnhegning-gjerdet? Gå til side 1, 2  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Kjellfrid

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 24 Juli 2012 - 10:05    Tittel: Kva synest du er det ideelle hesteinnhegning-gjerdet? Svar med Sitat

Eg har lyst å ha eit fint, praktisk, smart og trygt gjerde til hesteinnhegninga. Til no har eg brukt hesjestreng, men det er jo ikkje akkurat det penaste sjølv om det er praktisk og funksjonelt.

Har de tips? og gjerne bilete?
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 26 Juli 2012 - 19:34    Tittel: Svar med Sitat

Hvis jeg hadde vært rik og hatt hesten hjemme ville jeg investert i de hvite gjerdene med solide plastbelagte stolper. Synes de er veldig pene og praktiske. Men siden jeg ikke er rik og ikke har hesten hjemme så bruker vi impregnerte gjerdestolper med nylon-strømtråd i flere høyder, og det fungerer utmerket.
Ina

Ble Medlem: 18 Jun 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 26 Juli 2012 - 20:04    Tittel: Svar med Sitat

Gode gammaldagse treplankar? Very Happy
jach

Ble Medlem: 08 Jan 2008

InnleggSkrevet: Torsdag 26 Juli 2012 - 21:10    Tittel: Svar med Sitat

Jeg eeeelsker gjeteren.no Very Happy

Jeg fyrte av en bestilling i forrige måned. 2x150 ringisolatorer, 500 meter tråd, 5 grindhåndtak og gjerdetester, alt til den nette sum av kr 1500 inkludert frakt og andre gebyrer.

Kvaliteten er god, og prisen er ikke til å klage på. Jeg tok igjen gjerdene rundt omkring på gården, og isolator og tråd fungerer kjempegodt for meg. Spesielt siden vi allerede har gjerdepåler til langt opp i armhulene. Isolator og tråd er lett å rigge opp, flytte og ganske holdbardt i forholdt til hvor billig det er sammenlignet med en del andre løsninger.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 26 Juli 2012 - 22:39    Tittel: Svar med Sitat

Eg har impregnerte gjerdestaur med 40 mm band og 6 mm tau. Praktisk, relativt pent og ganske holdbart.
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 27 Juli 2012 - 12:47    Tittel: Svar med Sitat

jeg liker IKKE de hvite plastikkgjerdene. etter en tid blir de grønne og misfarget om man ikke vasker jevnlig, og de blir fort skjeive da er det ikke like pent lengre. fordelen med dem er jo at de "løses ut" om en hest kræsjer inn i dem, slik at i hvert fall ikke hesten blir ødelagt.
skulle jeg sette opp gjerde selv ville jeg hatt tregjerder, med isolatorer og strømtråd på innsiden forlenget så langt inn at hestene ikke tygger på gjerdet.
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Fredag 27 Juli 2012 - 21:00    Tittel: Svar med Sitat

Stallen i Florø har kvite plastgjerder. En må ha strøm i tillegg, for hestane et dei i stykker, går dei ned og sparker dei sunde om det ikkje er strøm. Og slik plast som er sparka i stykker er FARLIG! Min Tiar måtte syes etter ett stygt møte med ett slikt gjerde. Når det er sagt så er mine stømgjerder i utgansgpunktet farlige og, med band og tau, men eg bruker da "dårlege " isolatorer som ryk om hesten går på siden bandet ikkje gjer det.
Kjellfrid

InnleggSkrevet: Lørdag 28 Juli 2012 - 22:14    Tittel: Svar med Sitat

Eg synest det er vanskeleg kombinasjon, med både pent og praktisk. Eg har sjølv relativt tynne pålar med hesjestreng og eit band for at hestane skal sjå at det er eit straumgjerde der. Det fine er at alt ryk OM det skulle bli noko, og at straumen er der til ein kvar tid, og at det ikkje legg seg snø på gjerdet. Men fint? neeeh....

Som andre skriv her så blir kvite plastgjerder veldig fort stygge (har sett dei på travparken i Bergen). Ein må ha heilt flate firkanta innhegningar om slike solide tregjerder skal vere fine (det blir utruleg fort skeivt og stygt og rart). Plankegjerder blir veldig fort stygt (nedgnagd og skeivt). Skigardar blir kjempefort stygt *sukk*. steingard hadde nok vore det penaste, men upraktisk om vinteren og då går iallefall heile vår/ sommar/ haustparten med på å bygge det Very Happy
anncan

Ble Medlem: 30 Jul 2008

InnleggSkrevet: Søndag 29 Juli 2012 - 7:04    Tittel: Svar med Sitat

Der jeg har hesten har de tregjerder fra Poda rundt paddockene. De er kjempefine og solide, og de har ståltråd med strøm plassert sånn at hestene ikke kommer til og får spist på dem. Vet ikke prisen på de da, sikkert ikke billig..
Forrige stall hadde strømtråder først, senere bygde de tregjerder av planker. Plankegjerdet ble stygt på en vinter, men kunne vært bedre sikret med strømgjerde innenfor. Dette fra Poda er ikke blitt stygt på en vinter hvertfall, ser like nytt ut. Jeg ville gått for det om jeg kunne Laughing
Kjellfrid

InnleggSkrevet: Søndag 29 Juli 2012 - 12:14    Tittel: Svar med Sitat

men er det flate, fine paddockar? synest alt blir meir komplisert når det er litt helling og "kupert" terreng i innhegninga. Poda har eg sett på tidligare, og dei ser veldig fine ut.
anncan

Ble Medlem: 30 Jul 2008

InnleggSkrevet: Mandag 30 Juli 2012 - 16:10    Tittel: Svar med Sitat

Ja, det er flatt og fint der paddockene våre er.. Hvis det er mye kupert blir det straks mer utfordring kanskje ja Very Happy
vonviggo

Ble Medlem: 18 Mai 2010

InnleggSkrevet: Tirsdag 31 Juli 2012 - 13:35    Tittel: Svar med Sitat

Vi bruker slinder (f.eks hegg- eller bjørkestammer) i to høyder med strømtråd på innsiden. Det fungerer veldig greit. Om det skulle bli brudd i strømtråden så har du alltids tre i tillegg. Det ser liksom solid ut også er det i grunn billig også om du kjenner noen du kan ta noen små tre tre av. Smile
Til Toppen
Toril

Ble Medlem: 03 Jul 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 02 August 2012 - 15:06    Tittel: Svar med Sitat

Det beste må nok være å kunne bruke vegetasjon på beitet til å feste isolatorer og gjerdetråd på, da detter hvertfall ikke gjerdet ned. Planter en rette typen trær vil heller ikke hestene gnage på dem. Hadde en hatt en øy hadde en sluppet gjerde...
Til Toppen
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 02 August 2012 - 20:30    Tittel: Svar med Sitat

Da undervurderer du fjordhesten! Hadde jeg sluppet min på en øy uten gjerde ville hun glatt ha svømt et eller annet sted! Min onkel, som hadde hester for mange år siden, slapp dem på skogen om sommeren. Minst to ganger fikk han beskjed om å komme og hente hestene sine på jernbanestasjonen. De hadde da svømt over Drammenselva, som er ganske bred og har stri strøm!
Fogderud

Ble Medlem: 16 Sep 2008

InnleggSkrevet: Søndag 26 August 2012 - 13:29    Tittel: Svar med Sitat

Skigard!!!
Praktisk- de har ikke mulighet til å legge ned det gjerde. Hos oss holder det elgen unna også.
Vedlikeholdsintervall- ca 5 år tenker jeg.Og det er ganske lett å fikse det sjøl. Vi har en som har stått i 15 nå uten den helt store innsatsen på vedlikehold. Den har nesten blitt brøytet ned vinterstid Laughing Men den står på gammal vana den.

Og det er jo veldig pent da Very Happy
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Utstyr Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet