Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Kjøring

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Litt spørsmål om seler og vogn!
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
JulieMarie

Ble Medlem: 09 Mar 2012

InnleggSkrevet: Fredag 20 Juli 2012 - 23:10    Tittel: Litt spørsmål om seler og vogn! Svar med Sitat

Hei Smile
Jeg skal i gang med innkjøring av ponni, starter i løpet av sommeren.
Jeg har fra før av en roadcart. Jeg har ikke bilde av den faktiske vogna, men min ligner på denne:

(http://i36.photobucket.com/albums/e22/hilsnin/vogn3.jpg)

Dragene er helt slette, altså ingen festeanordning for maratonsele, ei heller bog-tre eller lett-sele. Kun surre altså, vil jeg tro? Vogna er passe lett. Dragene på vogna blir forresten litt lange for henne, jeg vet ikke eksakt hvor mye for lang (om jeg regner å ha ca 50 cm fra rumpespiss til vogn). Men hun bruker 125 i dekken, er 142 høy. Vogna mi er tidligere brukt på store hester (160-170 mkh).

Når det kommer til kjøringen, så vil jeg i starten (etter innkjøring er ferdig) kjøre ett parr ganger i uka for å få det til å sitte. Etter det blir det mest ''finværskjøring'' og søndagsturer. Kan regne ca 3 kjøreturer i måneden da.
Forholdene vi kjører i her er mest asfalt veier stort sett, og noe grusveier her og der.. kjøring på bane har jeg ytterst lite interesse av. Relativt rolige turer.

Jeg lurer på da;
-Burde jeg bytte ut vogna til en mindre (og med festeanordninger for feks maraton eller bogtre).
-Sveise på fester til maraton/bogtre, og bruke den med en av de nevnte selene.
-Eller bruke den som den er, med vanlig surresele.

Hva synes dere? Selger jeg denne (må riktignok pusses litt opp, men det er en grei sak) får jeg kanskje 2000, må regne med ca 2000 i tillegg i ny vogn, samt noen tusen i ny sele. Da blir det fort 6000 ekstra, synes dere jeg måå det for å kjøre disse få månedlige turene, eller er det tilstrekkelig som det er nå? (bruke vogna jeg har med surresele).

Jeg synes generelt det er vanskelig å finne passende roadcarter i cob-størrelse. Kan det være en idè å kutte dragene litt?
Veronika

Ble Medlem: 10 Feb 2007

InnleggSkrevet: Lørdag 21 Juli 2012 - 8:34    Tittel: Svar med Sitat

Jeg bruker en slik vogn på Willi. Jeg koser meg i rockerten min. Det er sveiset ører på mine drag, så jeg kan bruke arbeidselen. Men jeg liker best å bruke travselen da. Vogna sitter da bedre. Jeg hadde ikke brukt masse penger på ny vogn hvis jeg bare skulle kjørt litt på tur.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Sofia og Øivind

Ble Medlem: 26 Aug 2011

InnleggSkrevet: Lørdag 21 Juli 2012 - 10:27    Tittel: Svar med Sitat

Bruk vogna du har og surresele.Evt sveise på fester til arbeidssele. Ser ikke noe poeng i å korte dragene til turkjøring. Hvis kjøreinteressen etterhvert blir større kan du heller oppgradere utstyret da Very Happy

Mvh Sofia
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 21 Juli 2012 - 15:14    Tittel: Svar med Sitat

Bruk denne vogna! Min hest er 137 og vi bruker roadcart som er brukt til store hester. Du kan få sveiset på øyne til både arbeidssele og til feste for maratonselens baksele om du vil det. Bare å ta den med til et sveiseverksted og si fra hvordan du vil ha det. Lykke til med innkjøring!
JulieMarie

InnleggSkrevet: Lørdag 21 Juli 2012 - 18:30    Tittel: Svar med Sitat

Tusen takk for svar dere Smile Da kan jeg altså bruke vogna med god samvittighet- de få gangene jeg kjører i måneden.

Jeg synes det hadde vært så synd å måtte bruke mange tusen ekstra på ''proff'' utstyr, bare for å kjører noen turer i måneden. Da ville jeg heller latt være å kjøre. Tidligere har jeg spurt et lignende spørsmål på ForumHest, og da ble jeg fullstendig grillet.. ''Stakkars hesten kan jo aldri gå med surresele på annet enn travbanen, nei gud, for all del alllldri.. '' Rolling Eyes

Men var godt å få litt mer ''fornuftige'' svar her inne, litt urealistisk å måtte bruke mange foldige tusener på hobby-utstyr.

Første hesten jeg eide omkom i en kjøreulykke, det er nå litt over ett år siden, og jeg har ikke kjørt siden da. Så nå er jeg spent på hvordan det blir å kjøre igjen. Jeg håper interessen tar seg opp, og skrekken blir vekke Smile
SILJE S A

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 21 Juli 2012 - 19:00    Tittel: Svar med Sitat

Men husk å ha på baksele Smile Om det ikke er 100 % flatt .
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
JulieMarie

InnleggSkrevet: Lørdag 21 Juli 2012 - 19:50    Tittel: Svar med Sitat

Ganske flatt, kun en avlang bakke vi kommer til å kjøre i. Men baksele skal jeg ha uansett Smile
JulieMarie

InnleggSkrevet: Lørdag 21 Juli 2012 - 21:01    Tittel: Svar med Sitat

Har nå fått kjøpt bredt bryst, samt ei surresele. Mangler altså bare baksela (men nå får jeg nesten vente til lønningsdag, hehe!).
Brede brystet:

Sele:

Mulig det mangler litt små deler, men det får jeg bare kjøpe ekstra.

Spent på å se om det passer Smile
Ronja-92

Ble Medlem: 01 Mar 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 22 November 2012 - 15:31    Tittel: Svar med Sitat

Hvordan gikk det? Fikk du begynt på innkjøring? Smile
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Kjøring Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet