Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » NM og Nordisk

Start Nytt Tema   Svar på Tema
NM Nordjordeid 2013 Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Tussi79

Ble Medlem: 29 Jul 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 19 Juli 2012 - 19:49    Tittel: Svar med Sitat

Lucinda skrev:
Etter to års pause frå sekretariatjobben er eg tilbake med ny arbeidslyst på NM 2013 sammen med Line Forberg. Superteamet frå 2006 Laughing Og ein del andre hjelparar under oss sjølvsagt Wink

Weeeee Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
ToOoNe

Ble Medlem: 24 Apr 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 19 Juli 2012 - 19:49    Tittel: Svar med Sitat

Spennende å se hvordan NM og Nordisk/Danmark havner i forhold til hverandre Smile

Vurderer å flytte over en uke ferie så kanskje man får til begge Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lene-Marie

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 19 Juli 2012 - 21:56    Tittel: Svar med Sitat

At det vil kræsje med folk uansett, det tror jeg også..
Men liker ikke trenden med å ha det seinere og seinere i juli, noe det har blitt de siste åra.. Mnd-skifte juni/juli er perfekt spør du meg.. Laughing

Men så syns jeg igrunn hele konseptet NM har gått ut av selene også da, men det er igrunn en heelt annen diskusjon..
Jeg sier ja-takk til et nm som et faktisk NM! Bort med åpne klasser, og inn med enda høyere klasser.. HVERTFALL i dressur, hvor det er sååå mange påmeldte, kunne lett ha satt disse høyere, om ikke til middels enda, så er dete jo faktisk andre LA klasser som er vanskeligere enn de som brukes nå..

Beklager of topic! Jeg skal ikke lage mer uro i tråden Wink hehe
Heia NM 2013 på Eid. JEG gleder meg Very Happy
Ida&Sjurmann

Ble Medlem: 14 Okt 2006

InnleggSkrevet: Fredag 20 Juli 2012 - 17:14    Tittel: Svar med Sitat

Jeg synes det er litt kjedelig med å ha NM så seint av den grunn at jeg har en avlshingst som gjerne skulle fått kose seg på slipp med mange hopper, men det går ikke, siden jeg også bruker han i konkurranse. Så da får hun kun noen stasjons hopper å bedekke. Og jeg tror også at det er mange hoppe eiere som venter heller et ekstra er med å bedekke når det blir så sent, om de har planer om å starte nm..

Men for all del.
Det er bare helt fantastisk at gjengen på Eid har tatt på des dette flotte arrangementet, kunne ikke vært foruten Very Happy Very Happy
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Fredag 20 Juli 2012 - 23:06    Tittel: Svar med Sitat

Jippi, kort vei:-)Smile Gleder oss alle rede:-)
Lenelovbak

Ble Medlem: 29 Jul 2010

InnleggSkrevet: Lørdag 21 Juli 2012 - 8:57    Tittel: Svar med Sitat

For min del kan det gjerne være så tidlig som mulig, da det blir enda mer aktuelt å bli igjen på eid for oss folkehøgskole studenter etter skolen er ferdig i midten av mai Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
monaB

Ble Medlem: 25 Apr 2007

InnleggSkrevet: Mandag 23 Juli 2012 - 10:10    Tittel: Svar med Sitat

Kjempebra at Eid vil arrangere! Dersom gampen min slutter å tro han kan fly over gjerder osv og holder seg skadefri skal vi nok få til en tur vi og, det hadde vært artig! Smile
Ina

Ble Medlem: 18 Jun 2006

InnleggSkrevet: Mandag 23 Juli 2012 - 16:23    Tittel: Svar med Sitat

Lene-Marie skrev:
Men så syns jeg igrunn hele konseptet NM har gått ut av selene også da, men det er igrunn en heelt annen diskusjon..
Jeg sier ja-takk til et nm som et faktisk NM! Bort med åpne klasser, og inn med enda høyere klasser.. HVERTFALL i dressur, hvor det er sååå mange påmeldte, kunne lett ha satt disse høyere, om ikke til middels enda, så er dete jo faktisk andre LA klasser som er vanskeligere enn de som brukes nå..

Trur nok ikkje høgare klassar på Fjordhest-NM er aktuelt. Det skal jo vere deltakande i dei klassane også. I år såg ein jo at å sette opp høgare sprang-klassar enn 1 meter ikkje er noko vits i. Det er heller ikkje mange klassar som er reine opne klassar, dei aller fleste klassane inngår jo i eit eller anna samandrag.
Ida&Sjurmann

InnleggSkrevet: Tirsdag 24 Juli 2012 - 15:38    Tittel: Svar med Sitat

Ina skrev:
Lene-Marie skrev:

Trur nok ikkje høgare klassar på Fjordhest-NM er aktuelt. Det skal jo vere deltakande i dei klassane også. I år såg ein jo at å sette opp høgare sprang-klassar enn 1 meter ikkje er noko vits i. Det er heller ikkje mange klassar som er reine opne klassar, dei aller fleste klassane inngår jo i eit eller anna samandrag.

Så når det er snart fult i LA klassen og det snart ikke er noen som rir underkjent her, så er det ikke vits i å lage høyere klasse?? Jeg vil jo si at da er tiden virkelig inne for å høyne nivået litt. Og en LA6 klasse er mer enn nok, fortsatt på LA nivå, men også en fin økning slik at vi får opp nivået sakte men sikkert.

Greit at det ikke er rene åpne klasser, men man trenger ikke starte noe annet for å starte de, da er de jo åpne. Stenge de, slik at en må starte sammendragene som hører klassen til. Sånn som LC, burde være stengt for alle hester som ikke starter 4 års buf. Når en tenker på hvor mange som nå rir de andre klassene. Jeg synes dette er på tide. Om det fortsatt skal kunne kalles som et NM. Ellers kan det godt endres til fjordhest fest. Og slutte å kalle det et NM..
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 24 Juli 2012 - 19:14    Tittel: Svar med Sitat

Synes vi skal sette opp kvalik-kravet før vi prøver å sette høyere klasser. Det var ikke mange som red over 60 % i LA i år.

Men, jeg er litt enig med tankegangen om å kun ha sammendrag. Fordi NM er blitt så stort. Men da blir det samtidig langt å reise for få klasser for dem som f.eks. bare starter grenmester dressur, men som vil ri et par sprangklasser og en kjøreklasse i tillegg og da ikke får lov til det...
Det er mye som må taes hensyn til.

Jeg er dog ikke enig i at det slik i dag ikke er et NM. For det synes jeg absolutt at det er, selv om det også er en fjordhestfest.
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Tirsdag 24 Juli 2012 - 23:35    Tittel: Svar med Sitat

KatrineH skrev:
Synes vi skal sette opp kvalik-kravet før vi prøver å sette høyere klasser. Det var ikke mange som red over 60 % i LA i år.

Men, jeg er litt enig med tankegangen om å kun ha sammendrag. Fordi NM er blitt så stort. Men da blir det samtidig langt å reise for få klasser for dem som f.eks. bare starter grenmester dressur, men som vil ri et par sprangklasser og en kjøreklasse i tillegg og da ikke får lov til det...
Det er mye som må taes hensyn til.

Jeg er dog ikke enig i at det slik i dag ikke er et NM. For det synes jeg absolutt at det er, selv om det også er en fjordhestfest.

Enig, NM er en fjordhestfest og da bør det ikke være bare for di beste, finnest alltid folk på ulike nivåer...mye bedre å heve kvalifiseringskravene i klassene, ikke kutte ut åpne klasser, da vil det bli langt mindre deltagere, og det blir ikke samme sjarmen over det som det er i dag;-)
Ida&Sjurmann

InnleggSkrevet: Onsdag 25 Juli 2012 - 8:45    Tittel: Svar med Sitat

Jeg stjal litt av innegge til Ingvild i BUF tråden.

" Det er ikke meningen at BUF-ene skal vinne klassene de starter, men det er selvsagt veldig hyggelig når de gjør det. Det er den enkelte kusk/rytters ansvar at hesten ikke blir presset til noe den ikke er klar for, og jeg synes det er bedre å ha noe å strekke seg mot enn å sette nivået så lavt at "alle" kan klare det. Litt prestisje skal det nå være.
Og kudos til de som er fornuftige og trekker seg når de ser at hesten ikke er klar for en gren på det nivået, men deltar i de andre grenene hesten ER klar for."

Dette syntes jeg var veldig bra skrevet, og det hun skriver om at unghestene skal ha noe å strekke seg til og at ikke alle kan klare det.
Litt av dette synes jeg vi skal ta med oss til selve NM klassene, vi må ha noe å strekke oss til for å bli bedre, og om unghestene våres skal strekke seg, kan vell de andre også gjøre det?

Jeg synes det er veldig mange som er redd for å heve nivået litt, og jeg skjønenr ikke hvorfor dere er så redd for dette?
Det er greit at ikke så mange fikk over 60% på nm i år i LA, men de fleste som startet dette på NM har fått over 60% tidligere i år på andre stevner, så de kommer jo uansett til å greie kvalifiserings kravet, med mindre det blir lagt til 65%, og da kan vi vell like greit gå over til LA6 i 2.avd i grenmesterskapet i dressur..
Anette:o)

Ble Medlem: 09 Jun 2009

InnleggSkrevet: Onsdag 25 Juli 2012 - 9:53    Tittel: Svar med Sitat

Dressur:
Jeg tenker at man må kvalifisere seg ved å ri til mist 55% i NM klassene, har hørt noe om 60% også men dette kan kansje være litt drøyt. Vi skal jo ha med de som er gode på feks sprang og kjøring, men ikke rene dressur eksperter også.

heve avsluttende dressur klasse til LA6 i GRENMESTERSKAPET i dressur synes jeg er greit. Sammendraget bør bli på "vanlig LA nivå".

Sprang:
80 klassen i NM i år synes jeg var bra. Tydelig at dette var hester som hadde hoppet før. Klassene før og etter synes jeg det var mye feil, og mange elimineringer spes i 60 klassen. Jeg synes det burde være noe krav til kvalifisering i disse sprangklassene også. Ser ikke særlig bra ut når så mange hester blir eliminert. Tenker dette kan komme av bla manglende stevne erfaring. At man har startet noen stevner før man prøver seg på et LANDSstevne er jeg på som en selvfølge... Det er veldig annerledes for hester å hoppe på stevne kontra hjemme på gården.

Synes vi skal holde på 1m som avsluttende klasse i grenmester sprang litt til å se om det tar seg opp.

Ellers vil jeg si jeg gleder med til NM neste år også. Kansje dere vil se meg på hest og ikke bare som "vakt bikkje" på oppvarmingen... Tord sier han vil være med neste år! (selv om han nok var godt fornøyd med å spise gress og koose seg med fri i år..) Very Happy Very Happy Very Happy
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Onsdag 25 Juli 2012 - 10:45    Tittel: Svar med Sitat

Anette:o) skrev:
Dressur:
Jeg tenker at man må kvalifisere seg ved å ri til mist 55% i NM klassene, har hørt noe om 60% også men dette kan kansje være litt drøyt. Vi skal jo ha med de som er gode på feks sprang og kjøring, men ikke rene dressur eksperter også.

Sprang:
80 klassen i NM i år synes jeg var bra. Tydelig at dette var hester som hadde hoppet før. Klassene før og etter synes jeg det var mye feil, og mange elimineringer spes i 60 klassen. Jeg synes det burde være noe krav til kvalifisering i disse sprangklassene også. Ser ikke særlig bra ut når så mange hester blir eliminert. Tenker dette kan komme av bla manglende stevne erfaring. At man har startet noen stevner før man prøver seg på et LANDSstevne er jeg på som en selvfølge... Det er veldig annerledes for hester å hoppe på stevne kontra hjemme på gården.

Vil berre her få kommentert det vi i aktivitetutvalget la fram på deltakermøtet under nm.

Planen er å kreve kvalifisering på 55% for dei som starter åpne klasser. Denne økningen i kravet er nok ganske bankers att blir slik. For grenmesterskapet tenker vi 60% og ser man på lista over dei som starta der i år som var 26 stk så har dei allerede kvalifisert seg dei aller fleste. (Man ser ikkje det ut frå res i grenmesterskapet, men ut i frå både den eller stemner i forkant av NM i år. Vi følger med Wink )

Vi sa ingen ting om planer om kvalifisering i sprang, men etter å ha sett sprangen i år, men ein svært positiv 80 klasse, men litt både og i dei andre klassane så går det mot å kreve kvalifisering i sprang også. Med den auken det har vorte med antall startande i sprang dei siste åra så er nok tida inne for kvalifisering også her.

Vi har ellers også andre planer for endringer i statuttane og målet vårt er å offentliggjere det til haustmøtet i Norges Fjordhestlag så det er berre å følge med da. Smile
LivJorunn

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 25 Juli 2012 - 12:29    Tittel: Svar med Sitat

Tykkjer det er flott med høgare kvalifiseringskrav i dressuren, og ser gjerne at det vert krav om kvalifisering for å starte sprang også. Det må jo vere eit mål at fjordhesten skal ut og vere synleg på andre stemner gjennom året også, ikkje berre vise seg fram under "fjordhestfesten" Smile

Elles kan ein jo alltids skrive i statuttane at dressuren skal ligge på LA-nivå, utan å slå fast kva program som MÅ nyttast. Så kan det vere opp til arrangør å velje ut frå eigne baneføresetnader feks. Eg likar veldig godt LA3, men for min del kan det gjerne vere eit anna program enn LA4 i andre avdeling. LA6 eller LA6ponni kan vere aktuelle alternativ, men det må nesten vere mogleg å gjere som no - nytte 20x40 bane dersom arrangøren ikkje har plass til anna.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » NM og Nordisk Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Side 2 av 4

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet