Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Bedømning på villeveier? Gå til side 1, 2  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
*Junistjerna*

Ble Medlem: 19 Des 2007

InnleggSkrevet: Søndag 27 Mai 2012 - 12:23    Tittel: Bedømning på villeveier? Svar med Sitat

Her er ikkje eg den som har mest ekspertise, men eg vert litt undrande, frustrert og ikkje minst lei meg når eg er ute å ser på andre rir og starter sjølv.

De fleste starte LD-LA, der det er øvingar som Mellomskritt, frittskritt, økestritt, arbeidstrav, mellomtrav, økettrav, arbeidsgallopp, forlenging av steg, mellomgallopp(det er meir menn for å trekka fram nok)

Dette står i KRIV om desse klassane og gangartane;

1.De lette klassene omfatter 4 nivåer: a) LD, b) LC, c) LB og d) LA:0-LA:5. De er sammensatt slik at de mest grunnleggende ferdigheter skal kunne oppøves. Dette gjelder beherskelse av de tre gangarter og overgangene, holdt og rygging. Det kommer etter hvert inn nye øvelser, som vending på forparten, sjenkelvikning, kontragalopp og vending på bakparten. Kombinasjonene av øvelsene øker kravet til ferdighet gjennom skalaen av lette klasser.

Skritt--------------------------------------------------------------------
• Mellomskritt: Et klart, regelmessig og utvungent skritt med moderat økning av steglengden. Hesten beveger seg energisk, men rolig på bittet, med jevne og besluttsomme steg. Bakhoven settes foran forhovens spor. Rytteren beholder en lett, myk og jevn kontakt med hestens munn.
• Øket skritt: Skrittet skal være så jordvinnende som mulig, uten at bevegelsen blir overilt eller uregelmessig. Bakhoven skal settes klart foran forhovens spor. Rytteren skal la hesten strekke frem hals og hode, men uten å miste kontakt med hestens munn.
• Fritt skritt: Fritt skritt er en avslappet gangart der hesten får full frihet til å senke og strekke ut halsen og hodet. Hesten skal gå med lange og veivinnende steg, og bakhoven settes klart foran forhovens spor.

Trav-----------------------------------------
• Arbeidstrav: Dette er et tempo mellom samlet trav og mellomtrav, der en hest som ennå ikke er utdannet og klar for samlede gangarter, går i god balanse og byr frem til bittet med jevne, elastiske steg og god bakbensaktivitet. Uttrykket ”god bakbensaktivitet” betyr ikke at det kreves samling i arbeidstravet, men understreker bare hvor viktig det er at hesten viser god fremdrift fra aktive bakben.
• Forlenging av steget: Dette er et trav som ligger mellom arbeidstrav og mellomtrav, hos en hest som ennå ikke er kommet langt nok i sin trening til å utføre mellomtrav.
• Mellomtrav: Dette er et tempo som ligger mellom arbeidstrav og øket trav, men er ”rundere” enn øket trav. Hesten byr frem med rene og moderat forlengede steg og en tydelig impuls fra bakparten, uten å miste arbeidstravets karakter. Hesten får gå med hodet noe mer foran loddplanet enn i samlet trav og arbeidstrav, og med en noe friere og lavere holdning, mens den fremdeles går på bittet.
Stegene skal være jevne, og hele bevegelsen balansert og utvungen.

Gallopp------------------------------------------------------------------
• Arbeidsgalopp er et tempo mellom samlet galopp og mellomgalopp, der en hest som ennå ikke er utdannet og klar for samlede gangarter, går i god balanse og byr frem til bittet med jevne, lette og spenstige sprang og god bakbensaktivitet. Uttrykket ”god bakbensaktivitet” betyr ikke at det kreves samling i arbeidsgalopp, men understreker bare hvor viktig det er at hesten viser god fremdrift fra aktive bakben.
• Forlenging av steget: Dette er en galopp som ligger mellom arbeidsgalopp og mellomgalopp, hos en hest som ennå ikke er kommet langt nok i sin trening til å utføre mellomgalopp.
• Mellomgalopp er et tempo mellom arbeidsgalopp og øket galopp. Hesten går frem med frie, balanserte og moderat forlengede sprang og en tydelig impuls fra bakparten. Hesten får gå med hodet noe mer foran loddplanet enn i samlet og arbeidsgalopp og med en noe friere og lavere holdning, mens den fremdeles går på bittet. Sprangene skal være så lange og jevne som mulige, og hele bevegelsen balansert og utvungen.

Som ein lese i KRIV så er dette øvingar som er FØR det er krav til samling.
Gang etter gang så ser ein kommentara frå dressurdommera i dei lette klassane at "hestene for open i formen", "Hesten er for open i formen for LB" " Open i form"."Fin takt, god fremdrift, men open i form"

Ein ser også i klassane at hestane går som nikkedukker og rytter rir med hand så hesten går å vingler att og fram, at dem drar dem sammen og har en 150 kg i hver hand. Det står at hesten skal gå til tøylen, aksept av bitt og rytterens hjelpere skal være usynlige...

----------------------------------
Eg veit eg ikkje er nokon super rytter, hesten min er i ok form, lett på tøylen, stillbar, men ikkje det beste steget, og er av dei som får kommentaren " fin takt, pent ridd, nøyaktige rideveger, men for open i formen for LB"

Eg føler at dressur ridninga i lette klasser er på avveier, at det er for stort fokus på å få "knekk" i nakken. Hestar som knekk i nakken, vingler med hode, ryttere som holder igjen forran, senka rygg, subber med bakbein og viser ingen endring i steg når det skal det. Og dei får best poengsum..

Sjølvsakt, det er det hester med bæring som skal ha dei poenga dei skal ha og fortjener dei plasseringane som dei får, ikkje missforstå meg her... Men eg stiller spørsmåla; Er bedømminga på ville vegar i forhold til kva som står i KR? Kva slags veg er det dressur ridninga har tatt, og er det sånn vi vil ha den?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 27 Mai 2012 - 22:23    Tittel: Svar med Sitat

Du er ikke den eneste som reagerer på dette. Ei jeg kjenner litt til ble så oppgitt etter et stevne nylig at hun bestemte seg for å teste ut følgende på neste stevne: Hun satt og tviholdt på hesten så den ble gående bak loddplan deler av programmet. Resultat: Hun fikk mye bedre prosent enn på det forrige stevnet, da hun hadde latt hesten gå i naturlig form.
*Junistjerna*

Ble Medlem: 19 Des 2007

InnleggSkrevet: Søndag 27 Mai 2012 - 22:43    Tittel: Svar med Sitat

Slenger til noen spørsmål til...

Dommerane?
Kvifor dømme dei sånn, og ikkje etter hestens premisser, eller etter KR IV sine krav? Mangel på kunnskap? Kan ein bli dommer for lett?
Til Toppen
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 28 Mai 2012 - 17:39    Tittel: Svar med Sitat

Lise skrev:
Du er ikke den eneste som reagerer på dette. Ei jeg kjenner litt til ble så oppgitt etter et stevne nylig at hun bestemte seg for å teste ut følgende på neste stevne: Hun satt og tviholdt på hesten så den ble gående bak loddplan deler av programmet. Resultat: Hun fikk mye bedre prosent enn på det forrige stevnet, da hun hadde latt hesten gå i naturlig form.

Dette har jeg også testet ut.
Stramme tøyler og hest som løfter nakken gir bedre poeng enn hest som går i bæring med en åpen form...
Ida&Sjurmann

Ble Medlem: 14 Okt 2006

InnleggSkrevet: Mandag 28 Mai 2012 - 18:36    Tittel: Svar med Sitat

Jeg kan vell bare si det sånn at dette her provoserer meg litt. Jeg er selv dommer (DD1) og jeg kan kun snakke for meg selv og min erfaring. Jeg dømmer en hest med åpen form ned i LB pga at det er et krav om at hesten skal gå i ettergift til bittet, på samme grunn at det er et krav om at hesten skal ha en ren takt. Jeg kan ikke si noe om deg eller din ridning, men ofte er det flere ting som spiller inn.

Det en også må tenke på er at som alt annet så må jo dommerne begynne en plass, og om de ikke har så mye erfaring så kan de bli veldig usikre, jeg vet jeg var det.

Jeg vet at jeg dømmer ned de som holder sterkt i tøylen og som sitter med urolige hender, da dette for meg blir feil og er ikke pent å se på og heller ikke harmonisk sånn som det skal være.
KatrineH

InnleggSkrevet: Mandag 28 Mai 2012 - 18:44    Tittel: Svar med Sitat

Ida&Sjurmann skrev:
Jeg dømmer en hest med åpen form ned i LB pga at det er et krav om at hesten skal gå i ettergift til bittet,

Det er vel her basisen i problemet ligger. Man er ikke enig i hva som er en åpen form og hva som er en korrekt form.
(og i min verden kan hesten gå til ettergift samtidig som den går i en litt åpen form).

Jeg får inntrykk er at så lenge neseryggen er over loddplan, så er det åpen form og trekkes ned. Etter min mening går en hest med neseyggen i loddplan bak det ekte loddplanet, så en hest som går i korrekt lodd vil ha nesen "foran lodd" og risikerer å bli bedømt for åpen form.

Hester i grenseland er selvsagt vanskelige å bedømme.
Det jeg synes er trist er hester som går tydelig bak lodd og på framparten med bakbeina dinglende bak seg vinner fordi de har gode steg...
Ida&Sjurmann

InnleggSkrevet: Mandag 28 Mai 2012 - 19:24    Tittel: Svar med Sitat

Selvfølgelig er det vanskelig å bedømme de som er i grense land, men der vil en jo også se om de jobber i økninger, begynner de å trippe der så er de ikke helt med bakfra. Jeg trekker også ned en hest som er bak lodd, da dette heller ikke er korrekt ridning sett fra min side.

Men hva vil du kategorisere som åpen form? For jeg er helt enig med deg etter det du forklarer. Skulle likt å sett bilder av hva dere mener er åpen form og ikke..
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Mandag 28 Mai 2012 - 20:42    Tittel: Svar med Sitat

Ein hest som går bak lodd treng ikkje nødvendigvis bli ridd med ei hard hand. Eg har ein unghest som til tider faller bak lodd, men har aldri fått kommentert att eg er hard i handa. Og det kan eg skrive under på sjølv att eg ikkje er.

Eg har ridd ein del dressurprogram i vår og i dei øvelsene min er bak lodd så har eg blitt trekt tydelig på det på protokollen. Eg har ridd for tre ulike dommarar i løpet av våren og samtlige trekker for det.

Eg har sett nokre protokoller i løpet av helga der dommar har kommentert og trekt for urolige hender blant anna.

Så det eg har sett her i mitt område tilseie ikkje att dømminga er på feil veg.
Anna&Frikken

Ble Medlem: 20 Mar 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Mai 2012 - 7:38    Tittel: Svar med Sitat

Ida&Sjurmann skrev:
Jeg kan vell bare si det sånn at dette her provoserer meg litt. Jeg er selv dommer (DD1) og jeg kan kun snakke for meg selv og min erfaring. Jeg dømmer en hest med åpen form ned i LB pga at det er et krav om at hesten skal gå i ettergift til bittet, på samme grunn at det er et krav om at hesten skal ha en ren takt. Jeg kan ikke si noe om deg eller din ridning, men ofte er det flere ting som spiller inn.

Det en også må tenke på er at som alt annet så må jo dommerne begynne en plass, og om de ikke har så mye erfaring så kan de bli veldig usikre, jeg vet jeg var det.

Jeg vet at jeg dømmer ned de som holder sterkt i tøylen og som sitter med urolige hender, da dette for meg blir feil og er ikke pent å se på og heller ikke harmonisk sånn som det skal være.

Enig med Ida. Eg er også dressurdommer, og jobben vår er vel å dømme etter KR. Eg trekker både for for åpen form og om hesten går bak loddplan (kanskje til og med mest for det siste...? kjem jo så klart ann på alvorlighetsgraden), for begge deler er jo feil iflg KR om korleis en hest skal gå i forhold til krava i LB/LA. Kjem jo så klart heilt ann på situasjonen, det er ikkje alltid berre det at "hesten blir for åpen" som gjer at karakterane trekker ned. LB er LB, og det er eit krav av hesten skal gå til ettergift, og da får det være dommaren si oppgave å bedømme om hesten går rett eller ei etter KR. Eg er fullt klar over, og har opplevd det fleire gongar sjølv, at det ikkje alltid er så lett å bli klok på det dømmegreiene, men vi dommarar er også mennesker. Og opplever man gang på gang at man syns det er urettferdig dømming, så ta kontakt med DDK, "synsing" og uthenging av dommer på nett fører som regel ingen plass.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
InaMGj

Ble Medlem: 14 Mai 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Mai 2012 - 21:07    Tittel: Svar med Sitat

KatrineH skrev:
Lise skrev:

Dette har jeg også testet ut.
Stramme tøyler og hest som løfter nakken gir bedre poeng enn hest som går i bæring med en åpen form...

undrer berre på to ting: korleis kan ein hest som er vandt med å gå til mjuk kontakt plutselig bli tviholdt i truten og fremdeles gå?
og nr 2 kvifor utsette hesten for slikt?

ellers enig med Anna Smile
KatrineH

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Mai 2012 - 21:40    Tittel: Svar med Sitat

Kan bare snakke for meg og min hest, men:

Fordi den har vært ridd med stramme tøyler tidligere, og vet at stramme tøyler ikke alltid betyr brems.
Og dette er så vidt jeg vet ikke unikt for min hest.

Hvorfor utsette hesten for noe slikt? Tja, man kan jo lure. Fordi det er slik dommerne ønsker at en skal ri? "Alle andre" rir hestene sine slik, hvorfor kan ikke jeg?

Jeg gjorde dette på et to-dagers stevne i dressur. Første dagen prøvde jeg å ri slik jeg ønsker å ri, noe som resulterte i kommentarer om for åpen form, ujevn kontakt og at jeg måtte ta opp tøylene mer
Så neste dag tenkte jeg at "greit, nå skal jeg gjøre som dem ønsker". Tok opp tøylene litt (bare til neste knott på tøylen) og hadde sterkere kontakt, men ikke tviholding (hesten min lærte lenge før jeg fikk han at knekk i nakken er en fin ting). Hesten fikk da mer bøy på nakken og en mer lukket form, men noe mer anspent syntes jeg. Men fikk bedre poeng av dommeren...
Ida&Sjurmann

InnleggSkrevet: Onsdag 30 Mai 2012 - 8:16    Tittel: Svar med Sitat

KatrineH skrev:

Jeg gjorde dette på et to-dagers stevne i dressur. Første dagen prøvde jeg å ri slik jeg ønsker å ri, noe som resulterte i kommentarer om for åpen form, ujevn kontakt og at jeg måtte ta opp tøylene mer
Så neste dag tenkte jeg at "greit, nå skal jeg gjøre som dem ønsker". Tok opp tøylene litt (bare til neste knott på tøylen) og hadde sterkere kontakt, men ikke tviholding (hesten min lærte lenge før jeg fikk han at knekk i nakken er en fin ting). Hesten fikk da mer bøy på nakken og en mer lukket form, men noe mer anspent syntes jeg. Men fikk bedre poeng av dommeren...

Ja, men da ble formen mer som den skulle i LB, og det er ikke alltid like lett å se om hesten knekker i nakken eller ikke, men jeg ser dette ofte i bøyd spor og i økninger. Og knekker da hesten i nakken, så kommenterer jeg det mot slutten av programmet at mangler bakbeinsaktivitet, og du kan jo selv tenkte deg at om du da der får igang bakbeina, så er det godt mulig at alt blir bedre og at knekken forsvinner.

Jeg er ikke så glad i at hester knekker i nakken, men om hesten enten knekker i nakken eller går i en åpen form, så er jo begge disse feil. Da må man tenke på hvordan man rir, og da sette fokuset på å få igang motoren bak, sånn at dette kommer av seg selv.

Ujevn kontakt er noe jeg som dommer ser ofte, og det er ikke bra, hvordan skal da hesten kunne slappe av i munnen og legge seg til hånden vår? om hendene ikke er rolige og kontakten jevn?
KatrineH

InnleggSkrevet: Onsdag 30 Mai 2012 - 10:51    Tittel: Svar med Sitat

dobbelpost

Sist endret av KatrineH den Onsdag 30 Mai 2012 - 11:06, endret 1 gang
Til Toppen
KatrineH

InnleggSkrevet: Onsdag 30 Mai 2012 - 11:06    Tittel: Svar med Sitat

Ida&Sjurmann skrev:

Ja, men da ble formen mer som den skulle i LB, og det er ikke alltid like lett å se om hesten knekker i nakken eller ikke, men jeg ser dette ofte i bøyd spor og i økninger. Og knekker da hesten i nakken, så kommenterer jeg det mot slutten av programmet at mangler bakbeinsaktivitet, og du kan jo selv tenkte deg at om du da der får igang bakbeina, så er det godt mulig at alt blir bedre og at knekken forsvinner.

Så flott at du dømmer slik.
Jeg kan ikke huske å ha fått kommentar på det når min hest har knukket i nakken.
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Onsdag 30 Mai 2012 - 11:34    Tittel: Svar med Sitat

Intresang lesning:) Det er så mye forskjellig dømming rundt om, at det som er bra hoss en dommer, er feil hoss en annen dommer. Kan bli rimelig fustrert til tider Rolling Eyes Noen dommere er flinke til å bruke skalan sin, å gir bra på det som er bra, og dårlig på det som er dårlig. Mens andre igjen kun gir 5 og 6 til nød en 7èr, har opplevd å ri f.eks en bakdelsvending som går bra til ene siden , får 6, så går det dårlig til andre siden, og får fortsatt 6...hva lærer vi da liksom?
Sikkert ikke lett å være dommer heller, men KR er nå likt for alle dommere, selv om det ikke virker slik til tider.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet