Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Bedekke eller ikke, gammel eller ung hingst Gå til side 1, 2  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Toril

Ble Medlem: 03 Jul 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 07 April 2012 - 11:13    Tittel: Bedekke eller ikke, gammel eller ung hingst Svar med Sitat

Årets dillemma tror jeg er om jeg skal bedekke min 3 års hoppe eller ikke. Om jeg så skal bedekke, hva slags hingst skal jeg bruke? De snakker om avlsframgang får en ikke uten å bruke ungt på ungt. Men en kan jo risikere da at faren til føllet står uten premie året etter. Min hoppe var et slikt føll, hvor mange generasjoner kan det gå før en får avlstilbakegang?

Er det ikke bedre å safe på en eldre hingst? Skal den da ha 1 premie eller 3 premie med resultat fra konkurransebanen? Hva teller mest ved salg?

Andre raser sier erfarne hopper på uerfarne hingster og uerfarne hopper på erfarne hingster. Er prestasjonene viktige når vi avler fjordhest?

Hvordan tenker dere andre avlere om dette?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
MariYr

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 07 April 2012 - 11:33    Tittel: Svar med Sitat

Eg skal bedekke treårshoppa mi i år. Eg er så heldig at følet er borttinga om det vert hingst, og vert det merr skal eg anten ha ho sjøl, eller prøve selja. Er i kontakt med 3-4 som ynskjer følet dersom det vert merr også, men har ikkje bortbestilt følet enda.

Eg har bestemt meg for ung hingst. Dette er fordi mange av dei eldre eg likar er for mykje brukt etter mitt syn. Eg tenkjer ikkje så mykje på premiegrad etc., men hingsten MÅ matche hoppa mi stamtavlemessig og eksteriørmessig. Dvs vi har plukka oss ut ein hingst vi veit veg opp for dei eksteriøre svakheitene på merra mi (skrå bog og toppa kryss) - denne hingsten har god bog og godt kryss. Det gjenstår enda sjå om han kjem gjennom på Eid då sjølvsagt.

Sånn salsmessig er det vel ingen tvil om at ein kjøpar kanskje vert mest intr i høge premiegrader og heftige resultat på konkurransebanen - men det hjelp vel lite om avkommet ikkje arver noko av dette som fylgje av "feil match" mellom hoppe og hingst?

Det er altså ikkje spesielt mange gode råd eg kan gjeva deg, men eg tykkjer ikkje ein bør henge seg for mykje opp i alder og premiegrad. Det viktigaste er vel at du finn ein hingst som passar i lag med merra di...?
Til Toppen
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 07 April 2012 - 16:47    Tittel: Svar med Sitat

for å svare kun på det første spm: bedekk! Very Happy

hadde tenkt å bedekke eldste hoppa mi neste år, eller året etter, men det frister å bedekke nå i år! problemet er bare at yngste hoppa er drektig, men ikke føller før i august, og jeg vil gjerne se hva hun får før jeg "bestiller" enda et føll.
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 07 April 2012 - 17:12    Tittel: Svar med Sitat

MariYr skrev:
(...) men eg tykkjer ikkje ein bør henge seg for mykje opp i alder og premiegrad. Det viktigaste er vel at du finn ein hingst som passar i lag med merra di...?

Veldig enig med Mari her.

Finn den hingsten som utfyller hoppen best, og ikke tenk så mye over alder på hingsten eller hvilken premiegrad han har.

Avlsframgang får man ved å parre sammen to individer som lager et avkom bedre enn seg selv. På populasjonsnivå vil avlsfremgangen øke (komme fortere) når man korter ned generasjonsintervallet (parrer unge dyr). På individnivå er det dog viktigere å finne den rette hingsten eksteriørmessig enn at den er ung.
anni

Ble Medlem: 19 Feb 2007

InnleggSkrevet: Søndag 06 Mai 2012 - 21:42    Tittel: Svar med Sitat

Må si meg enig med både Mari og Kathrine. Det er viktig å finne en hingst som passer til hoppa!
Turid

Ble Medlem: 10 Apr 2006

InnleggSkrevet: Mandag 07 Mai 2012 - 12:08    Tittel: Svar med Sitat

Enig med flere her, det er viktigst at hingsten matcher hoppa Smile

Når det er sagt, så er jeg veldig for å bruke ulike blodslinjer, slik at vi ikke får overbruk av en hingst. Jeg har ikke valgt ungt i år (i fjor valgte jeg en treåring, men hoppa var desverre tom), men jeg har valgt en lite brukt hingst.

Hingsten jeg skal bruke, heter Reimar og er 27 år gammel Wink Men som sagt, han er lite brukt og har en interessant stamtavle. Og selvsagt synes jeg at han passer veldig godt til hoppa mi med tanke på hennes svakheter. Han har f.eks skikkelig solide bein og det synes jeg er viktig. Det er heller ingen ulempe at han er grå, siden hoppa mi er rødblakk. Da blir det spennende å se hvilken farge føllet får Smile

Besøk:
www.aalerud-stall.com

Bloggen min på Hest.no
Til Toppen
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 07 Mai 2012 - 14:09    Tittel: Svar med Sitat

Reimar er en fin og veldig godlynt hingst. Jeg bedekket med han for en god del år siden. Flora er blitt en svært allsidig og trivelig hest. Reimar har også verdens koseligste eiere, så du kan glede deg til å reise på besøk til han. Han kan, såvidt jeg husker, avle rødblakke føll også.
Turid

Ble Medlem: 10 Apr 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 08 Mai 2012 - 10:13    Tittel: Svar med Sitat

Høres veldig bra ut, hadde vært knall med et rødblakt føll også Wink

Besøk:
www.aalerud-stall.com

Bloggen min på Hest.no
Til Toppen
jolin&janne

Ble Medlem: 28 Jan 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 08 Mai 2012 - 14:43    Tittel: Svar med Sitat

Eg har sjølv hest etter avpremiert far, og eg ser ikkje det som negativt! Det vart kun en årgang etter den! Har helder aldri haurt noke gale om dette..
kRiStiN
Moderator

Ble Medlem: 15 Nov 2005

InnleggSkrevet: Onsdag 09 Mai 2012 - 9:54    Tittel: Svar med Sitat

Et eksempel på avkåret hingst er Birkelidguten. Han er bl.a far til Trollfin. Det har ikke påvirket sønnen i negativ retning Wink

Det lureste er definitivt å velge hingst etter hva som passer ens egen hoppe - ikke etter hva som passer alle andre dette året.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 09 Mai 2012 - 10:01    Tittel: Svar med Sitat

alvorligheten av avkåring vil jo variere etter grunnen for avkåring. om det f.eks blir oppdaget at hingsten har en eller annen arveldig sykdom kan det være mindre kult å ha føll eller den.
Toril

InnleggSkrevet: Torsdag 10 Mai 2012 - 21:34    Tittel: Svar med Sitat

Som trådstarter må jeg takke for alle svar Smile Har nå funnet hingst til hoppa mi og kjøper til føllet uansett kjønn. Det var kjøperen av føllet som valgte hingsten utifra hvordan hun og han ser ut. Så forhåpentligvis reiser ho til bedekking i uke 21, og om alt klaffer blir det føll i april 2013. At jeg må utsette konkurranser et år er synd men håper jo på mange gode år med ho Smile
Til Toppen
Stas Lilja

Ble Medlem: 26 Aug 2008

InnleggSkrevet: Lørdag 12 Mai 2012 - 18:25    Tittel: Svar med Sitat

Toril skrev:
Som trådstarter må jeg takke for alle svar Smile Har nå funnet hingst til hoppa mi og kjøper til føllet uansett kjønn. Det var kjøperen av føllet som valgte hingsten utifra hvordan hun og han ser ut. Så forhåpentligvis reiser ho til bedekking i uke 21, og om alt klaffer blir det føll i april 2013. At jeg må utsette konkurranser et år er synd men håper jo på mange gode år med ho Smile

Så kjekt Very Happy Er det lov å spørre ka hingst det blir? Smile
Toril

InnleggSkrevet: Søndag 20 Mai 2012 - 18:14    Tittel: Svar med Sitat

Det er lov, ho er nå i Ørsta hos Fjelltor Smile
Til Toppen
Stas Lilja

Ble Medlem: 26 Aug 2008

InnleggSkrevet: Onsdag 06 Juni 2012 - 8:49    Tittel: Svar med Sitat

aah Very Happy han e nydelig Smile lykke te Smile
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet