Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl

Start Nytt Tema   Svar på Tema
upremiert hoppe i avl
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
tellefsen

Ble Medlem: 08 Jul 2007

InnleggSkrevet: Søndag 25 Mars 2012 - 16:00    Tittel: upremiert hoppe i avl Svar med Sitat

Hva mener dere om å bruke ei upremiert hoppe (kun stilt som UHP uten sløyfe) i avl? Som heller ikke har noen konkurranse å vise til.

silje c. tellefsen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
marrun

Ble Medlem: 22 Feb 2007

InnleggSkrevet: Søndag 25 Mars 2012 - 17:59    Tittel: Re: upremiert hoppe i avl Svar med Sitat

Eg sjølv vel å kjøpe (har kun gjort det 2 gonger da) hest der begge foreldra er premierte. Men for all del, det kan gå mange fine merrer rundt omkring, som av ulike grunner, ikkje er premiert.
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 25 Mars 2012 - 20:36    Tittel: Svar med Sitat

Hvorfor ikke stille hesten og se om man får den premiert før man avler?
tellefsen

InnleggSkrevet: Søndag 25 Mars 2012 - 20:39    Tittel: Svar med Sitat

for min del (ja gjelder hermine) så siden det gikk så dårlig som unghest så tør jeg rett og slett ikke å få ho stilt, for enda et "nederlag"

silje c. tellefsen
Til Toppen
marrun

Ble Medlem: 22 Feb 2007

InnleggSkrevet: Søndag 25 Mars 2012 - 20:44    Tittel: Svar med Sitat

Å jo da, det må du. Fårstår deg gått altså. Jeg fikk dårlig kritikk av hingsten min som åring, men som 3åring ble han nr 4 i kv. Så, ting forrandrer seg. Selv på et år Smile
Tinemon

Ble Medlem: 11 Mai 2007

InnleggSkrevet: Søndag 25 Mars 2012 - 21:45    Tittel: Svar med Sitat

Kom på utstillingen vår 13 mai du Silje,så får vi høre hva Susen har å si om henne Very Happy . Og får hun bra kritikk da så melder du henne på en offisiell hoppeutstilling Very Happy Very Happy . Ikke gi deg med det hun har fra før.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
tellefsen

InnleggSkrevet: Søndag 25 Mars 2012 - 22:09    Tittel: Svar med Sitat

verken sløyfe som 2 og 3åring gir ikke mye mersmak desverre altså

silje c. tellefsen
Til Toppen
Wibs

Ble Medlem: 01 Jul 2007

InnleggSkrevet: Mandag 26 Mars 2012 - 0:01    Tittel: Svar med Sitat

Det jeg skriver nå, er på INGEN MÅTE for å være stygg, men for å være litt realist. Jeg har ikke sett nye bilder av Hermine, og heller ikke sett henne live, men har sett diverse bilder som ligger her på forumet fra tidligere. Har også vært inne og lest kommentarene hun fikk fra forrige utstilling.

Personlig syns jeg Hermine har litt dårlig type og preg, og for kort og bred hals. Koppen ellers, er ok. Bein og bevegelser har jeg ingen forutsetning for å kommentere, men ser at hun har fått kommentaren "Spedlemma og sabelbeint. Uengasjerte, korte bevegelser" på forrige utstilling. Karakterer 6-7-6-7-6, og som du sa, ingen sløyfe som 2 og 3-åring.

Sjansen for at hun blir premiert på en ny utstilling er vel ikke så veldig store, men man vet jo aldri. Selv syns jeg type og preg er fryktelig viktig på fjordhest, og ville nok ikke avlet på en som jeg syns var for dårlig på det punktet. Har ikke foreldrene bra type og preg, er det vanskelig å få det frem på avkommet.

Men HVIS du velger å avle på henne, så er det veldig, veldig viktig å finne en hingst som utfyller hennes mangler. Velg gjerne en som har gått i avlen en stund, og som har vist at han gir godt type og preg til sine avkom. Han bør ha lang, velforma (gjerne litt på den smale siden) hals, veldig gode bein og bevegelser. Enkelt ikke sant...hehe... Laughing

Man må i disse tider være forberedt på at man ikke får solgt avkommet, og har man ikke gode premier og resultater på foreldrene, så kan det være enda vanskeligere. Men det er ikke alle som bryr seg om det heller. Og avkommet kan jo bli fint, hvis man finner den rette kombinasjonen hingst/hoppe.

Jeg har selv et avkom etter ei upremiert hoppe. Denne hoppen har aldri vært stilt, pga eiers manglende interesse, og hun er heller ikke innkjørt. Men vil tro at hun hadde blitt premiert, hvis hun hadde blitt kjørt inn og stilt. Det får vi nok aldri vite...Jeg valgte selv å bruke denne hoppen framfor en av de andre hoppene hans, som er 3. premiert med bl.a. 9 på type og preg. Begrunnelsen for det var at den hoppen, som ble mor til min hest, hadde minst like god type og preg som den premierte, og mye bedre bein. Siden hun ikke er stilt, var det jo kun min egen vurdering jeg gikk etter. Avkommet hennes, altså min hoppe, ble nr 1 i kvalitet og dagens hest på føllsjå. Nr 2 i kvalitet, og gikk opp i karakter på kropp og bein som åring. Nr 1 i kvalitet i hennes klasse da, ble også dagens hest.

Vet ikke om du ble noe klokere nå, men dette var ihvertfall mine tanker rundt dette. Uansett hva du velger, så må du ha lykke til. Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Ida&Sjurmann

Ble Medlem: 14 Okt 2006

InnleggSkrevet: Mandag 26 Mars 2012 - 6:57    Tittel: Svar med Sitat

Jeg synes det er ok å avle på upremiert hoppe, da jeg tror d vil bli en stor nedgang i bedekkingstall om det ikke blir lov. Selv avler jeg på upremiert hoppe med bless, da hun ble skadet og ikke lengre kan gå så hart. Hun har gjort litt innen konkurranse og blitt buf 4 år i 2009. Hennea føll ble grått og så får vi se hva tiden viser på utstilling av føllet.
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 26 Mars 2012 - 11:01    Tittel: Svar med Sitat

Ut fra resultatene hoppa har fra unghestutstilling ville ikke jeg personlig avlet på henne (uten at jeg kjenner hesten), men det kommer jo ann på hva du ønsker med avkommet. Ønsker du et avkom av denne hoppen som du vil beholde selv av fordi du ønsker et avkom av akkurat denne hoppa, ser jeg ikke noe i veien med å bedekke henne. Ønsker du derimot å avle for salg ville jeg ikke tatt sjansen. Jeg ville ikke kjøpt et føll etter en mor som har så dårlige resultater å vise til fra utstilling og slik markedet er nå tror jeg nok du vil slite med å få solgt. Ønsker du unghest er det helt sikkert mulig å bestille et føll fra en oppdretter (er du heldig kan du kanskje få være med på å bestemme hingst), ellers er det jo masse flott som fødes fremover.
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Mandag 26 Mars 2012 - 16:59    Tittel: Svar med Sitat

Eg har ei 3 pr hoppe med berre 6 og 7 på utstilling. Har fått to avkom, eine med rein 8 rekke som 3 åring, siste for ung enda men ser ut til å bli bra han og. Det kommer an på grunnen til dei låge karakterane. Mi har bla 6 på bein fordi mora datt over ho når ho var få timer gammel, slik at det vart skade i beinhinna og foten vart skeiv. Slikt er sjølvsagt ikkje arvelig. Syns det kom ett godt forslag over her: still ho på uoffesiell utstilling en gang før du bestemmer deg for enten å stille på nytt på offentlig eller la vær.
tellefsen

InnleggSkrevet: Mandag 26 Mars 2012 - 18:30    Tittel: Svar med Sitat

mange gode svar her (takk alle sammen). Og jeg er veldig enig i de som mener at upremiert hoppe ikke bør brukes i avl, er jo selv kaninoppdretter til utstilling og ser viktigheten av å kun bruke de som er gode i avl (om ikke det er for spesielle farger/pels). Gode dyr har større forutsetning til å avle godt, kontra en som i utgangspunktet er svak.

OM jeg skal bedekke har jeg hittil funnet ut at jeg må satse på en langlagd hingst av god type og med gode bein i første omgang. Bevegelser syns jeg ofte kan være missvisende når det kommer til utstilling, for om en hest er oppspilt, har en dårlig dag, er støl i muskler o.l. har en god del å si på hva dommeren mener.

Jeg fikk også på siste utstilling mye tilbakemeldinger (bl.a. av K. Bakken) om at han var veldig uenig i dommerens bedømming. Samt helsøster til Hermine (etter Ask og Kristine ho også) som er kun 1år eldre enn Hermine, har gjort det mye bedre på utstillinger (3.pr som 3åring).

Tipper Hermine er rundt 145-146 nå, og egentlig er ikke det spesielt lite, men de fleste som ser ho syns ho ser veldig lita og nett ut. Så det tyder jo på at ho ikke er noen "arbeidshest-eksteriør" slik som mange andre fjordinger. Og kan det ha noe å si når det kommer til type, at ho rett og slett blir for edel ifølge "standaren"

2åring: 5-6-5-6-5 det jeg husker av kommentarer: pent hode, god manke, kort hellende krys, spelemmet, sabelbeint, bundet bevegelser, stram overlinje i trav, kort hals.
3åring: 6-7-6-7-6: Høgstilt, langlagt hoppe av ordinær type. God hals. Noe stram overlinje, ellers bra kropp. Spedlemma og sabelbeint. Uengasjerte, korte bevegelser.

Jeg har uansett ikke planer om å bedekke med det første (og håpet er å være så trygg på oss at vi kan satse på en meget god kjøreprøve, så med noe svakt eksteriør så kan vi minst bli godkjent på utstilling før evt hingst) [/right]

silje c. tellefsen
Til Toppen
tellefsen

InnleggSkrevet: Lørdag 31 Mars 2012 - 15:03    Tittel: Svar med Sitat

nytt fra idag (desverre dårlig mobil bilde men men)

silje c. tellefsen
Til Toppen
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 01 April 2012 - 8:13    Tittel: Svar med Sitat

Hun ser iallefall slett ikke for edel ut, som du antyder. Av dette bildet kan vi jo ikke se om hun fortsatt er sabelbeint. Men hvis du velger å stille igjen (nå er det jo utstilling i Hønefoss i mai) så sørg for å varme henne veldig godt opp før hun vises, slik at bevegelsene hennes blir best mulig. En hest som tas rett fra hengeren og er stiv og støl etter transport får jo ikke vist gode bevegelser, iallefall.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet