Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Kåringskravet faller, kvalitetskravene består
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 22 Mars 2012 - 2:35    Tittel: Kåringskravet faller, kvalitetskravene består Svar med Sitat

Kåringskravet faller, kvalitetskravene består

Dette debatteres heftig i de andre rasene, litt overrasket over at ingen har lagt ut denne tråden tidligere...

Hva synes vi?
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 22 Mars 2012 - 18:28    Tittel: Svar med Sitat

Vi må jo stille kvalitetskrav til hingstene som skal brukes! Vil tro at det kan gis mulighet for spesielle vilkår for de norske hesterasene - selv i EU-systemet!
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 23 Mars 2012 - 19:11    Tittel: Svar med Sitat

Skjønte ikke helt dette jeg, noen som kan forklare?
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 23 Mars 2012 - 19:15    Tittel: Svar med Sitat

Her er litt mer om saken: http://avlshest.no/?p=20840
KatrineH

InnleggSkrevet: Fredag 23 Mars 2012 - 19:44    Tittel: Svar med Sitat

Saken er at Norge nå til slutt også må vike unna kravet om at hingsten skal være kåret for å lage føll med papirer. "Tvungen kåring" er ikke lov i EU, og vi må følge deres regler.

Dette betyr at om et par år er alle hingster pr definisjon lov å bruke i avl, så lenge han selv har papirene i orden, og han ikke har noen veterinære diskvalifiserende lidelser.

Jeg ser både positive og negative sider ved dette, men, utrolig nok, flest positive...
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 23 Mars 2012 - 21:09    Tittel: Svar med Sitat

Men står det ikke også at de ulike raseorganisasjonene som selv avgjør krav for å få stambokgodkjent et avkom? Eller misforstod jeg? For da bestyr det jo egentlig bare at det ikke lenger er straffbart å bruke hingst som ikke er kåret (noe som jo strengt tatt ikke straffes så veldig hardt nå heller).
Ingvild
Administrator

Ble Medlem: 18 Jul 2005

InnleggSkrevet: Fredag 23 Mars 2012 - 21:11    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er som Katrine ikke udelt negativ til dette. Selvfølgelig synes jeg det er viktig å stille kvalitetskrav til hingstene, men det vil isåfall åpne seg en del muligheter man tidligere bare kunne drømme om.

Blant annet, som jeg tidligere har snakket om på Høstmøte i diskusjon med Dolvik, dette med bevegelser. Greit at "dressurbevegelser" ikke er typiske for rasen, men jeg synes ikke vi skal ha regler som hindrer de hestene med (det dressurfolk kaller) gode bevegelser å bli kåret. Og det føler jeg at de blir i dag.

Mange er nok engstelige for at det blir mye rar avl ut av slik frislipp, det vil nå bare tiden vise om det blir eller ikke. Men da er det desto viktigere at vi fortsetter med hingsteutstillingene og spisser kvalitetshingstene på en måte som gjør grasrota interessert i å bruke dem.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
KatrineH

InnleggSkrevet: Fredag 23 Mars 2012 - 22:06    Tittel: Svar med Sitat

Ja, forsåvidt Vilde.

"- Vi har allerede signalisert at vi ønsker et system likt dagens kåring for de nasjonale rasene fjordhest, dølahest, nordlandshest/lyngshest og kaldblodstraver. Dette er raser som vi har et spesielt ansvar for. Her er NHS og de aktuelle avlsorganisasjonenen helt på linje, sier spesialrådgiver for hesteavl på NHS, Tore Kvam."

Dette avsnittet er det store spørsmålet.
Vil kåringskravet falle bare for de "utenlandske" rasene, eller også for de norske.
Både fjordingen og kaldblodstraveren har jo populasjoner utenfor Norge (dog traveren kun strekker seg til Sverige), vet ikke om de da faller mer under kravet til EU eller hva...

Jeg mener at systemet må være likt for alle, hvis ikke taper vi nok enda mer av markedet til de utenlandske rasene, da avl av norske raser vil være mye mer tungvindt enn avl av importraser.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet