Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Fjordhestpolitikk

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Hva slags hester er det egentlig folk vil ha? Gå til side 1, 2  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 05 Oktober 2011 - 0:39    Tittel: Hva slags hester er det egentlig folk vil ha? Svar med Sitat

I mange debatter så skrives det at det etterlyses ferdig utdannede fjordhester, klare til NM, men at disse er mangelvare fordi de som har brukt mye tid på å utdanne hestene sine ikke vil selge.

Men det siste året har det ligget flere godt utdannede fjordhester ute som enten ikke har blitt solgt eller det har tatt lang tid å selge (antar jeg, utifra mine observasjoner av annonsen på finn.no...). Det kan selvfølgeilg være mange faktorer til dette, og et trangt hestemarked og finanskrise tidligere år kan jo ha sitt og si, men allikevel?

Unghester selger også dårlig virker det som, spesielt unge hingster og valakker (har forstått at hoppeføll er enklere å selge, men kan jo hende jeg tar feil der).

Så hva er det egentlig folk vil ha? Hvis man ikke vil ha unghest, men heller ikke en ferdig utdannet en. Hva står igjen?

Noen som har noen tanker? Er det jeg som er helt på bærtur, eller er det noen andre som også har denne oppfatningen?
SILJE S A

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 05 Oktober 2011 - 6:56    Tittel: Svar med Sitat

Tror folk ikke vil ha små fjordinger,,, har prøvd å selge min super snille, ukompliserte vallak 6 år. Lenge. Innkjørt, lettridd. Men alle trekker seg når de får høre han er kun 140. Men jeg selger ikk for under 25000, Da har jeg han heller selv .

Jeg liker best de store, gjerne høyreste, gjerne litt kraftige. Liker ikke små, pingle fjordinger.. Cool

Laughing Laughing
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Onsdag 05 Oktober 2011 - 7:08    Tittel: Svar med Sitat

Saken er vel og att folk ikkje vil betale for hesten. Dvs dei vil ha den billig. Det er vel eitt av hovedproblemene med dei gode hestane som ligg ute..

Men det er utrulig lite henvendelser på annonser. Eg har solgt hoppeføll i år, men hadde kun ein henvendelse. Heldigvis var den seriøs så eg fekk solgt. Etter mi meining er jo dette eit kvalitetsføll som kan vise til foreldre og søsken etter samme mor med gode utstillingsresultater og gode resultater i konkurranse.

Hadde gode bilder i annonse og etter mi meining og god tekst. Likevel så lite respons. Eg lot annonsa ligge uten å sette solgt på ei god stund for å sjå om eg fekk fleire henvendelser, men nei..

So ja man kan godt spørre kva folk vil ha?
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 05 Oktober 2011 - 8:32    Tittel: Svar med Sitat

Man kan jo lure på om folk ikke vil ha fjordhest i det hele tatt... Når flotte hester som har gjort det bra på NM ikke blir solgt så kan jo det tyde på at markedet egentlig ikke er så stort for godt trente fjordhester. Men det er jo tydeligvis ikke så godt for tur-fjordhesten heller da, dem er det jo i bøtter og spann av og annonsene ligger ute leeenge. Tok en titt på Finn for en tid tilbake og da fikk jeg inntrykk av at for hver godt trente fjordhest var det 10 unghester og 20 hobby/turhester.

Men folk kunne jo godt gjort en bedre innsats med annonsen sin da, når det første bildet folk ser er en et dårlig bilde av en fjordhest som står og spiser så skjønner jeg jo at de ikke gidder se mer. Det gjør ikke jeg en gang og jeg er jo interessert i fjordhest. Det dukker jo av og til opp noen som har pene bilder i annonsen, enten av hest i bruk eller oppstilt og da får man jo mye mer lyst til å se på annonsen.

Men hva folk vil ha? Ridehest sannsynligvis? Eller kanskje de ikke vil ha hest i det hele tatt?
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 05 Oktober 2011 - 8:50    Tittel: Svar med Sitat

her tror jeg man må dele opp i kategorier.

avleren. vil gjerne ha en unghest, slik at den kan stilles ut som 2-3 åring før den bedekkes. er villig til å betale rett pris, for rett hest.

konkurranserytteren. vil ha en godt utdannet og startklar hest. men vil neppe betale 100.000 for en fjording.

hobbyrytteren/familien. vil ha en billigst mulig, trafikksikker og snill fjording. helst hoppe eller vallak.

for sistnevnte er det likegyldig om hesten har pass eller ikke, så da har den ofte ikke det. hvis de siden blir bitt av basillen og vil stille ut eller konkurrere, og finner ut at det ikke går (i hvert fall drømmen om fjordhest NM), vil de gjerne føle seg presset ut av miljøet, og kjøper en annen rase.

konkurranserytteren finner seg en brun hest, gjerne med mindre utdanning, men billigere, og som oftest lettere å trene opp til høye klasser (hva er utfordringen i det?).

avleren slutter å kjøpe hest, fordi de ikke får solgt føllene sine. og så bedekker de ikke, færre føll født, færre fjordhester blir utdannet, mindre reklame for rasen, og vips folk ser bare utrente turhester og vil slett ikke kjøpe fjording.

jeg vil ikke ha en kjempesvær fjording, men en helt normal en. hoppa mi er 1,40 og jeg syns det er helt perfekt, men så er jeg knapt 1,55 selv, så det blir jo veldig individuelt. den andre hoppa mi på 145 har jeg bedekt med hingst på 1,47, og jeg håper for ALL del at jeg ikke får et føll som er høyere enn det.

det er ikke bare fjordinger som ligger lenge ute på marked for tiden, ser mange andre hester som ligger i måneder, år, og dessuten ser jeg flere og flere annonser om ledige stallplasser. blir hesteinteressen mindre?
Monica_B

Ble Medlem: 26 Mai 2007

InnleggSkrevet: Onsdag 05 Oktober 2011 - 10:17    Tittel: Svar med Sitat

sjobeng skrev:

(...)
det er ikke bare fjordinger som ligger lenge ute på marked for tiden, ser mange andre hester som ligger i måneder, år, og dessuten ser jeg flere og flere annonser om ledige stallplasser. blir hesteinteressen mindre?

Dette blir litt OT: Jeg tror det er økonomi som spiller en rolle her, og ikke selve hesteinteressen. Etter finanskrisen har lånerenten økt, og det blir mindre penger å rutte med. Jeg føler det er flere som vil selge hesten sin, og heller være forrytter. Ellers er jeg enig med Karoline (Sjobeng), det er ikke bare fjordhester som ligger lenge ute på markedet. Det er alle typer hest.

Signerer ellers Karoline når det kommer til kategorier, samt at jeg er enig med Lucinda når det gjelder pris. Folk vil gjerne betale minst mulig, men jeg føler det gjelder alle raser og ikke bare fjordhest.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Djali

Ble Medlem: 21 Nov 2007

InnleggSkrevet: Onsdag 05 Oktober 2011 - 13:53    Tittel: Svar med Sitat

Eg syns de e synd at me selger fjordhestane så billige. Under 25 000 kr er alt for lite syns eg.
Sjølv fikk eg 30 000 kr for hoppa eg selde i 2010. De var ein fam som kjøpte ho og skulle bruke ho til ridning, inn på tune, køyring og eventuelt avl. De kan eg erlig sei var ein veldig grei pris.

Føll blir noko anna, siden oppdretterene vil ha litt igjen for arbeide. De e forstårlig.
Undhester 1-3 år; burde ikkje bli seld under 10-15 000 kr ( min meining). De er mange undhester som har bra stamtavle og div å har muligheten til å bli gode brukshester.
Eldre hester; Som er innridd/ og innkøyrde. Kan litt innen dressur, sprang og div. burde som sakt ikkje gå under 25 000 kr.

Skal vi få opp prisen på Fjordhesten må vi vere sta og ikkje gje oss. Fjordhestene kan bli veldi gode, med rett trening og tid. Dei vil ikkje kunne måle seg med varmblodsane, men dei er ikkje lang under dei heller.

Fjordhesten er kalde, stø og trygge hester. Og høgde punkte i åre for alle Fjordhest fan er nok NM. Der du får sjå mange forskjelige fjordhester og møte mange nye og gamle folk.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Yahoo Messenger MSN Messenger
kRiStiN
Moderator

Ble Medlem: 15 Nov 2005

InnleggSkrevet: Onsdag 05 Oktober 2011 - 14:16    Tittel: Svar med Sitat

For å vri på det; Hvor mange kjenner noen som med letthet har solgt hest (ikke fjordhest) i år?

Jeg tror nemlig at markedet har vært tregt for alle hester de siste par årene, og spesielt dårlig i år. Jeg synes det blir gitt bort friske hobbyhester over en lav sko og at dem som kan noe blir solgt, etter lang tid, for knapper og glansbilder.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 05 Oktober 2011 - 16:37    Tittel: Svar med Sitat

Med unntak av entusiastene tror jeg det er litt sånn: "En fjording er en fjording". Og da forventer man kanskje at man skal kunne få en god hest til samme pris som billighestene. Ei jente jeg kjenner hadde en fin og snill fjording som hun startet på klubbstevner osv med og hadde masse glede av til daglig. På det kaldeste på vinteren flyttet de inn på et ridesenter i nærheten for å ha bedre treningsmuligheter. Moren fikk raskt beskjeden at skulle jenta komme noen vei måtte de nok skaffe en annen type hest!
Hadde jeg skullet kjøpe fjordhest nå ville jeg vært villig til å betale ca 25000 for en grei brukshest rundt 137 som var trafikksikker og trivelig. Egentlig for lite penger, men jeg vet jo at jeg ville fått det jeg ser etter for den summen.
InaMGj

Ble Medlem: 14 Mai 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 06 Oktober 2011 - 10:03    Tittel: Svar med Sitat

sjobeng skrev:

konkurranserytteren finner seg en brun hest, gjerne med mindre utdanning, men billigere, og som oftest lettere å trene opp til høye klasser (hva er utfordringen i det?).

Kjenner eg blir litt provosert av den siste settningen der..

Ellers har eg hatt ute MB fjording for salg no. Laber intresse. kun 3 stk som har meldt intr, men virka seriøse alle 3 da, han er solgt no (til stall K så må vere god promotering det.. Smile ) la ut annonse i fjor også men valgte å sette han bort på for istaden. var litt meir intr da men ingen som var villig til å betale.
larnestad

Ble Medlem: 20 Jun 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 06 Oktober 2011 - 12:29    Tittel: Svar med Sitat

Kan egentlig bare svare for meg selv her ang hva jeg vil ha - hvis jeg skulle kjøpt fjording igjen senere. Jeg ville hatt en ung hoppe eller valakk (kan til nød være hingst, men da maks åring - vil ikke ha en som er kastret sent). Stamme er i utgangspunktet ikke superviktig, men den må ha potensiale til å bli en god ridehest. For meg vil det si ok gangarter, ikke bygget i neoverbakke eller med for tung frempart eller for rette bakbein. Vil også ha en hest med naturlig fremdrift og ønske om å jobbe. Ikke de aller minste størrelsene fjording, helst fra 140-148. Fra middels til kraftig bygget, absolutt ikke av den spede typen hvor bakparten ikke ser ut til å kunne bære noe vekt.

Jeg er ikke interessert i en "ferdig" utdannet hest da dette er noe jeg liker å gjøre selv, men altså en lovende unghest - gjerne 2-3 år og ikke ridd på.
Til Toppen
anncan

Ble Medlem: 30 Jul 2008

InnleggSkrevet: Torsdag 06 Oktober 2011 - 12:56    Tittel: Svar med Sitat

Jeg kjenner fem stk som har prøvd å selge hest i år, ikke fjording noen av de.. og helt greie hester som ikke ble overpriset syntes jeg.. alle endte med å beholde den selv likevel eller sette bort på for, så tror ikke bare fjordingen står tilsalgs lenge. Mange av annonsene som forsvinner igjen er ikke fordi de blir solgt heller virker det som. Er nok finanskrise og økt gjeld hos folk som ødelegger mest her ja.
HegeA

Ble Medlem: 30 Mai 2007

InnleggSkrevet: Søndag 09 Oktober 2011 - 22:06    Tittel: Svar med Sitat

kRiStiN skrev:
For å vri på det; Hvor mange kjenner noen som med letthet har solgt hest (ikke fjordhest) i år?

Jeg tror nemlig at markedet har vært tregt for alle hester de siste par årene, og spesielt dårlig i år. .

Seier meg einig her. Markedet på hest generelt er treigt. Trur det gjeld såvel i utlandet som her i Noreg.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Monica H

Ble Medlem: 12 Apr 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 11 Oktober 2011 - 6:50    Tittel: Svar med Sitat

Vell bare en tanke som slo meg..ting henger sammen..dette gjelder ikke bare fjordhest..Men har lagt merke til at stalleien bare øker og øker,ikke hos alle ,men iallefall her på østlandet.. fra 3000 kr til 5000 osv..i tilegg skal man ha råd til veterinær og hovslager, treninger pluss en en hel andre utgifter..Foryttere skal tydligvis ikke betale for seg,men ri gratis..vell det sier seg selv at det er bedre å være forytter en å kjøpe hest..tenk på alle utgiffter man sparer..Der forsvant mange kjøpere.
pluss at en hel drøss med hester som skal selges er overpriset de lux.
det er rett og slett for dyrt å kjøpe hest og ha de. Dermed går også markedet tregt..
Monica H

Ble Medlem: 12 Apr 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 11 Oktober 2011 - 7:00    Tittel: Svar med Sitat

glemte jo helt å si hva jeg hadde vært ute etter..Vell til meg selv så er det en høy fjordhest ca 150, bra stamme, godt exteriør . bra steg .kjørt og ridd inn..utbildning kan jeg stå for selv.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Fjordhestpolitikk Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet